Naughty Dog ger oss en matig genomgång av The Last of Us-remaken

Robot
Naughty Dog ger oss en matig genomgång av The Last of Us-remaken

Med gott om jämförelser med originalspelet.

#Naughty-dog, #The-last-of-us


Moderator | Testpilot

Let the gnäll begin in 3... 2... 1...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Riktigt sugen på remaken, trots att jag spelat igenom originalet flertalet gånger på både ps3 och ps4


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Känns mer som en remaster än en remake i mina ögon, ungefär som att gå från The Last of Us på PS3 till PS4. Visst ser man ju skillnaden när de visar side-by-side, men den känns som väldigt subtil och inte alls vad man kan vänta sig från ett spel som benämns "remake" med ett generationsskifte och 9 års passerad tid sedan original-releasen.

Nu vet jag inte om den läckta gameplay-videon är fake, för jag ser då ingen skillnad alls.

https://www.youtube.com/watch?v=kAmmu9CqQeQ&ab_channel=SPDGam...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns mer som en remaster än en remake i mina ögon, ungefär som att gå från The Last of Us på PS3 till PS4. Visst ser man ju skillnaden när de visar side-by-side, men den känns som väldigt subtil och inte alls vad man kan vänta sig från ett spel som benämns "remake" med ett generationsskifte och 9 års passerad tid sedan original-releasen.

Nu vet jag inte om den läckta gameplay-videon är fake, för jag ser då ingen skillnad alls.

https://www.youtube.com/watch?v=kAmmu9CqQeQ&ab_channel=SPDGam...

Om det är en remake eller remaster har inget med hur spelet ser ut att göra.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Let the gnäll begin in 3... 2... 1...

Ok, så kritiska kommentarer undanbedes? 😏

Tycker det ser skapligt ut. Hade förväntat mig lite mer av ett fullprisspel som är omgjort från grunden men det får duga.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

It's not a lake, it's an ocean

Sugen på att uppleva spelet igen. Men jag vet att magin inte kommer vara densamma som när jag upplevde det första gången. Plus allt som hände i det andra spelet. Och en lite väl tilltagen prislapp.

Hm.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Thane:

Om det är en remake eller remaster har inget med hur spelet ser ut att göra.

Fast det har det ju förstås, givetvis.
Hade Resident Evil 2 Remaken sett likadant ut som Resident Evil 2 från 1998 så hade det ju varit märkligt benämna det som remake.
En remake är ju liktydigt med att spelet är omgjort från grunden, där ingår ju givetvis grafiken. The Last of Us till PS5 tycker jag mer ser ut som en putsning av originalet, tycker de kunde släppa det prisreducerat som en patch. Men det kanske är för att de klippt in dodge-funktionen från Tlou2 som detta ska klassas som "remake". Slappt.

Medlem

Att de har mage att ta fullpris för detta är skamligt. Lite uppiffade animationer i mellansekvenserna och ingen förbättring på gameplay-fronten. Märks att Sony börjar bli lite för bekväma.


signatur

Specs: PS5

Moderator | Testpilot
Skrivet av PFC Hudson:

Ok, så kritiska kommentarer undanbedes? 😏

Var skrev jag det? Skrev bara att nu kommer det bli gnäll - vilket stämmer. Jag skulle säga den är befogad.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Var skrev jag det?

Startar man en tråd på det viset som moderator bjuder man inte direkt in till en diskussion med olika åsikter.

Men jag kan ha missuppfattat. It's all good!


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Moderator | Testpilot
Skrivet av PFC Hudson:

Startar man en tråd på det viset som moderator bjuder man inte direkt in till en diskussion med olika åsikter.

Men jag kan ha missuppfattat. It's all good!

Nja tycker jag väl inte. Man behöver ju bara läsa det som står. Det kommer som sagt bli gnäll.

Även om det ofta skulle kunna betyda jag inte tycker den är rättfärdigad så känns det ju dumt att anta.

All good!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Körde igenom båda spelen runt årsskiftet så känner ingen större hype över detta just nu men kan säkert hända att jag köper detta vid ett senare tillfälle.

Önskar dock att de hade gått tillväga på ett liknande sätt som de gjorde med Uncharted 4-uppgradering där du enkelt kunde få tillgång till båda spelen för en mindre kostnad (110 SEK) om du ägde minst ett av spelen sedan tidigare (ej PS+ versionerna dock)

Medlem
Skrivet av Majoren:

Fast det har det ju förstås, givetvis.
Hade Resident Evil 2 Remaken sett likadant ut som Resident Evil 2 från 1998 så hade det ju varit märkligt benämna det som remake.
En remake är ju liktydigt med att spelet är omgjort från grunden, där ingår ju givetvis grafiken. The Last of Us till PS5 tycker jag mer ser ut som en putsning av originalet, tycker de kunde släppa det prisreducerat som en patch. Men det kanske är för att de klippt in dodge-funktionen från Tlou2 som detta ska klassas som "remake". Slappt.

Men att du tycker det ser ut som en putsning ändrar inte faktumet att det är ombyggt från grunden?

Medlem

"The Last of Us Part 1 ska snyggas till i en remake"

Oj, hur många remakes på Last of us ska det komma?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gmodderable:

Att de har mage att ta fullpris för detta är skamligt. Lite uppiffade animationer i mellansekvenserna och ingen förbättring på gameplay-fronten. Märks att Sony börjar bli lite för bekväma.

Är inte rejält förändrad och förbättrad AI på både fiender och kompanjoner en förbättring av gameplay?

Medlem
Medlem

dEt äR En CaShGrAb!!111!!

Ser fantastiskt ut, PCMR

Medlem

Priset är det enda problemet i mina ögon. Fattar att de säkert gör massa små saker i bakgrunden som vi spelar inte kommer märka dirket men som ska ge spelet bättre "flow" om man tittar på helheten. Att de då måste ta full pris betalt för täcka dessa utgifter är bara dåligt planerat från deras sida. Krävs ju inte ett geni inom PR för att inse att den prissättningen kommer göra ont i ögonen för kunderna.

Eller så är de bara giriga och vill tjäna mer pengar på detta succéspel

Medlem
Skrivet av Margy:

Är inte rejält förändrad och förbättrad AI på både fiender och kompanjoner en förbättring av gameplay?

Jag tänker mer på det stela gameplay-animationer som inte har förbättrats. Förbättrad AI känns som en självklarhet då ettan knappt hade någon fungerande AI 😅


signatur

Specs: PS5

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sugen på att uppleva spelet igen. Men jag vet att magin inte kommer vara densamma som när jag upplevde det första gången. Plus allt som hände i det andra spelet. Och en lite väl tilltagen prislapp.

Hm.

Nä det här bör man kanske undvika om man älskar orginalet.

Remaken ska ju tydligen vara närmare deras ursprungliga vision.... Och efter del 2 så är jag rätt orolig för hur uppfuckad ursprungliga visionen kan vara 😂

KoP
Medlem

Halva priset emot vad det kostade när det var nytt hade ju varit skäligt. Att ta fullpris för ett spel som är nästa 10 år gammalt och där grunden redan är lagd känns sniket.

Har man dock inte spelat TLOU så kan det kanske vara värt det, men för oss som har gjort det så känns det väl lite som att nyhetens behag har lagt sig (som alltid när man spelar igenom ett spel för andra gången och känner till story, karaktärer och settings).

Medlem

Givet köp framöver.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ser riktigt bra ut. Gillar att dom har uppgraderat AIn på kompanjonerna för det störde mig mycket att Ellie ganska ofta var synlig för fienden i originalet men att dom ignorerade henne. Gillar också att dom har gjort mer realistiska karaktärer som i Part 2.
Sen ska det bli kul att testa med 3D ljud och haptisk feedback. Ser fram emot spelet nu.
Men jag tycker fortfarande att 849 spänn är för mycket. 400-500 tycker jag känns mer rimligt. Men det är ju bara att vänta någon månad på att priset faller till en rimlig nivå.


signatur

PSN: OAKTHYR

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Känns mer som en remaster än en remake i mina ögon, ungefär som att gå från The Last of Us på PS3 till PS4. Visst ser man ju skillnaden när de visar side-by-side, men den känns som väldigt subtil och inte alls vad man kan vänta sig från ett spel som benämns "remake" med ett generationsskifte och 9 års passerad tid sedan original-releasen.

Nu vet jag inte om den läckta gameplay-videon är fake, för jag ser då ingen skillnad alls.

https://www.youtube.com/watch?v=kAmmu9CqQeQ&ab_channel=SPDGam...

Skrivet av Margy:

Är inte rejält förändrad och förbättrad AI på både fiender och kompanjoner en förbättring av gameplay?

Skrivet av OAKTHYR:

Ser riktigt bra ut. Gillar att dom har uppgraderat AIn på kompanjonerna för det störde mig mycket att Ellie ganska ofta var synlig för fienden i originalet men att dom ignorerade henne. Gillar också att dom har gjort mer realistiska karaktärer som i Part 2.
Sen ska det bli kul att testa med 3D ljud och haptisk feedback. Ser fram emot spelet nu.
Men jag tycker fortfarande att 849 spänn är för mycket. 400-500 tycker jag känns mer rimligt. Men det är ju bara att vänta någon månad på att priset faller till en rimlig nivå.

Videon som Majoren har länkat så ser AIn fruktansvärt dålig ut fortfarande på både fiender och kompanjoner.

Jag kommer definitivt inte köpa spelet. Det är ett 10 år gammalt spel, oavsett hur mycket "remake from the ground up" utvecklare och marketing-teamet tror dom har gjort. Det ser fortfarande gammalt ut.

Avstängd
Skrivet av Majoren:

Fast det har det ju förstås, givetvis.
Hade Resident Evil 2 Remaken sett likadant ut som Resident Evil 2 från 1998 så hade det ju varit märkligt benämna det som remake.
En remake är ju liktydigt med att spelet är omgjort från grunden, där ingår ju givetvis grafiken. The Last of Us till PS5 tycker jag mer ser ut som en putsning av originalet, tycker de kunde släppa det prisreducerat som en patch. Men det kanske är för att de klippt in dodge-funktionen från Tlou2 som detta ska klassas som "remake". Slappt.

Vad gör förstår det som så ska inga gameplay funktioner från part 2 inkluderas i remaken av part 1

Medlem

Kommer bli ett köp då jag är en big fan. Men inte till fullpris...

Får se vad den landar på under Black Friday

Medlem
Citat:

... if we do that we can actually come even closer to the original vision of what the first game would have been had we not been constrained by technology.

Haha älskar när utvecklare säger saker som detta. Nästa gång kanske ni inte ska utveckla till en medioker konsol.

Edit: nästan 40k dislikes vs 61k likes. Går bra nu

Medlem

Ännu ett sätt för sony att mjölka sina stackars fans och konsumenter

Medlem
Skrivet av fejksson:

Videon som Majoren har länkat så ser AIn fruktansvärt dålig ut fortfarande på både fiender och kompanjoner.

Jag kommer definitivt inte köpa spelet. Det är ett 10 år gammalt spel, oavsett hur mycket "remake from the ground up" utvecklare och marketing-teamet tror dom har gjort. Det ser fortfarande gammalt ut.

Vad jag kan se står det inte när videon är ifrån. Så den kan vara från ett år eller en vecka sedan.
Angående AIn kunde jag inte läsa om något om vilken svårighetsgrad personen spelade på. AIn på easy är ju generellt lite dummare än om man kör på hard.
Men som med alla andra spel kommer jag att läsa recensioner och kolla YT videos för att skaffa mig en uppfattning om läget. Känns som man brukar få en bättre bild av ett spel på det sättet än uttalanden från en person som ingen verkar veta vem det är


signatur

PSN: OAKTHYR

Skriv svar