Minecraft säger NFT-nej, medan Epic Games Store säger NFT-ja

Robot
Minecraft säger NFT-nej, medan Epic Games Store säger NFT-ja

Tim Sweeney lyfter fram friheten i att välja.

#epic-games-store, #nft


Medlem

Helt rätt, Epic föregår med gott exempel och tar inte ta lagen i egna händer som många andra censurerade plattformar. Vill utvecklarna använda sig av NFTs i sina spel så ska dom ha fri rätt att göra så och det ska inte hindra dom från att lista spelen hos varken Epic eller Steam.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Helt rätt, Epic föregår med gott exempel och tar inte ta lagen i egna händer som många andra censurerade plattformar. Vill utvecklarna använda sig av NFTs i sina spel så ska dom ha fri rätt att göra så och det ska inte hindra dom från att lista spelen hos varken Epic eller Steam.

Kan vara lite tve-äggat att dra upp censur om ett företag som ägs till stor del av Tencent...

Får dock se hur länge MS håller sig till sin policy. Det blir nog intressant för alla företag när folk är villiga att slänga bort pengar. Det hela gör mig mer intresserad av MS och hoppas de kan leverera bra, nu med så många studior under sig. Frågan är om underliggande studios berörs av sagt policy.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Helt rätt, Epic föregår med gott exempel och tar inte ta lagen i egna händer som många andra censurerade plattformar. Vill utvecklarna använda sig av NFTs i sina spel så ska dom ha fri rätt att göra så och det ska inte hindra dom från att lista spelen hos varken Epic eller Steam.

Fast samma frihet gäller ju då epic/steam och dylikt att inte vilja ha NFTs på sina plattformar?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Helt rätt, Epic föregår med gott exempel och tar inte ta lagen i egna händer som många andra censurerade plattformar. Vill utvecklarna använda sig av NFTs i sina spel så ska dom ha fri rätt att göra så och det ska inte hindra dom från att lista spelen hos varken Epic eller Steam.

Fast alltså... det är en frihet för de som utvecklar, äger och driftar plattformar som EGS, Steam, GOG och så vidare att välja vad de ska smutsa ner sina nävar med också, så det blir lite hyckleri att hävda att användarna är de enda som ska ha friheten medan de som äger och driftar plattformen inte ska ha det. Vill man sälja och distribuera sitt spel (med eller utan NFT) själv har man full frihet att göra det, inget tvingar en att använda EGS/Steam/GOG/Uplay eller vad det nu må vara.

Lagar är överordnat det mesta (däremot blir det lite grumligt på Internet där geografiska gränser och jurisdiktioner kan bli oklara), men så gott som varenda tjänst har ytterligare villkor utöver lagstiftningar. Både för användare och plattformsägares skull.
Epic är inte "laglöst" vad gäller villkor utöver rådande lagstiftning, så du blir "censurerad" [sic] där också.

Edit: @Soulless slog mig med några sekunder. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Inte förvånande att den sämsta affären tillåter den största pyramidspelet ever


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag är personligen intresserad av att se vart Blockchain-teknologin tar sig för någonstans. Har vid ett flertal gånger försökt sätta mig in i vad tekniken erbjuder men förstår inte mycket mer än att all data arbetas igenom av de involverade användarna själva. Detta betyder ju bland annat att det blir ett delat ansvar.

NFT:s är ju dock någonting annat. Tekniskt sett så blir det ju lättare att visa att man äger någonting och att potentiellt ge bort digitala varor till andra. Jag kan exempelvis tänka mig att tekniken kan användas för at äntligen låsa upp möjligheten att sälja sina digitala spel eftersom möjligheten att spela det skulle kunna vara låst till att man kan visa att man har NFT:n på ett eller annat sätt. Ifall någon har mer insikt och menar att jag har fel där lyssnar jag gärna.

Hysterin som just nu råder för att få in alla i NFT:s och att man säljer exempelvis bilder för hutlösa mängder pengar är ju dock helt skevt. Jag har inga större problem om man vill sälja sin konst på nätet, men priserna som råder verkar ju mest ha att göra med hur "cool" man ska vara genom att äga en begränsad digital vara.

Den andra nackdelen är väl miljöbiten, hoppas att man lyckas lösa den biten någon gång. Det hade ju också hjälpt om ett spel hade kunnat pitcha ett intressant NFT-koncept, personligen har jag inte sett något intressant ännu. Blir det endast som det är nu i fortsättningen så får man väl ta sig en närmare koll på konsekvenserna och välja hur man ska gå vidare, om man vill tillåta det eller ej osv.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Spelar egentligen ingen roll om de tillåter det eller inte, då det är fullkomligt möjligt som person att göra kvalificerade val och helt enkelt inte köpa saker man inte tycker om.. En snabb googling ger en all information man behöver om ett spel, detta är ett sånt icke-problem.
Tex. jag köper inte Steam's anime *gränsen-på-barnporr*-spel men skiter fullkomligt i om de säljer dem eller inte.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Den andra nackdelen är väl miljöbiten, hoppas att man lyckas lösa den biten någon gång.

Flera blockkedjor har redan löst det. T.ex. Algorand.

Medlem

Har egentligen inget emot NFT, blockhain ovh cryptos.
Däremot är det stort sett enbart på spekulation idag och det är jag inget fan av, även fast jag själv hållt på. Det känns inte som det går framåt. Men det gör det nog det är bara att man inte har riktigt koll.
Negativa massan hörs alltid mest, oavsett vad det gäller.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Förbjud tillsammans med lootlådor och dylika dumheter. Sälj kvalitet ist f lotter och låtsasvärden.

Medlem

Tycker dom isåfall borde lägga till en funktion att helt gömma NFT spel. Det kan man t.ex göra på steam, där jag valt att helt gömma alla anime spel.

Nu har jag dock aldrig köpt ett spel på epic games store så påverkar inte mig egentligen.

Medlem

Bra ragebait.
Inga nft:er i varesig Fortnite eller Minecraft. Sen vad Microsoft eller Epic gör med sina stores är väl än annan fråga.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Inte förvånande att den sämsta affären tillåter den största pyramidspelet ever

Vet du vad ett pyramidspel är?

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vet du vad ett pyramidspel är?

Pengatvätt är ett mer lämpligt ord.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vet du vad ett pyramidspel är?

vet du?
svårt att tro att du gör det ifall du ifrågasätter, eller så har du bara inte hängt med hur många nft scams går till.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

vet du?
svårt att tro att du gör det ifall du ifrågasätter, eller så har du bara inte hängt med hur många nft scams går till.

Japp. Det finns flera parametrar som ska till för att det ska räknas som ett pyramidspel. Bland annat skulle det krävas att personen som en gång skapade NFT:n och alla som ägt den sedan dess, får ersättning när jag som nuvarande ägare säljer min NFT.

Du kan läsa om det här till exempel: https://www.spelinspektionen.se/olagligt-spel/kedjebrevsspel/

NFTS kanske är ett bedrägeri, men det är inget pyramidspel. Sen kan man se de på olika sätt, bara för att svenska kronan är involverad i bedrägerier, betyder inte det att svenska kronan är ett bedrägeri.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Japp. Det finns flera parametrar som ska till för att det ska räknas som ett pyramidspel. Bland annat skulle det krävas att personen som en gång skapade NFT:n och alla som ägt den sedan dess, får ersättning när jag som nuvarande ägare säljer min NFT.

Du kan läsa om det här till exempel: https://www.spelinspektionen.se/olagligt-spel/kedjebrevsspel/

NFTS kanske är ett bedrägeri, men det är inget pyramidspel. Sen kan man se de på olika sätt, bara för att svenska kronan är involverad i bedrägerier, betyder inte det att svenska kronan är ett bedrägeri.

"Ett pyramidspel (tidigare även benämnt som kedjebrevsspel) är ett arrangemang där du som deltagare gör en vinst genom att rekrytera nya deltagare. Alla deltagare betalar en insats som går uppåt i ledet."

första citatet, precis så dom gör. bara att det avslutats med en rug pull som gör att skaparna tar cashen och drar tillslut, men hela processen är detsamma fram tills dess.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Helt rätt, Epic föregår med gott exempel och tar inte ta lagen i egna händer som många andra censurerade plattformar. Vill utvecklarna använda sig av NFTs i sina spel så ska dom ha fri rätt att göra så och det ska inte hindra dom från att lista spelen hos varken Epic eller Steam.

Eller inte? Det Sweeny säger och det Epic gör går ju inte riktigt ihop. Epic har fortfarande sista ordet utifall spelen faktiskt får säljas i butiken och det är redan kännt att dem blockerar spel.

Han fick just den frågan efter det utalandet.
Någoting i form av: "If its up to players to choose if they want to play and the developer can do what they want with the game, why are Epic curating/blocking games from comming to the store?"
Till vilket han inte hade någor bra svar och i och med att han kallat NFT för lurendrejeri bara året tidigare gör det inte mindre komiskt.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

"Ett pyramidspel (tidigare även benämnt som kedjebrevsspel) är ett arrangemang där du som deltagare gör en vinst genom att rekrytera nya deltagare. Alla deltagare betalar en insats som går uppåt i ledet."

första citatet, precis så dom gör. bara att det avslutats med en rug pull som gör att skaparna tar cashen och drar tillslut, men hela processen är detsamma fram tills dess.

Rug Pull är ju en form av bedrägeri men det är inget pyramidspel.

I samma citat som du läste upp så står det också "Alla deltagare betalar en insats som går uppåt i ledet."
Med andra ord, för att det ska vara ett pyramidspel så måste samtliga forna ägare (personer uppåt i ledet) tilldelas ersättning vid varje försäljning. Det ges ett exempel på detta i tredje stycket i länken jag skickade.

Om det skulle vara ett pyramidspel att sälja något lite dyrare än vad man köpte det för, så skulle hela världsmarknaden vara hotad. Personen som först sålde får ju ingen ersättning efter att man har sålt, vilket man får i pyramidspel.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Rug Pull är ju en form av bedrägeri men det är inget pyramidspel.

I samma citat som du läste upp så står det också "Alla deltagare betalar en insats som går uppåt i ledet."
Med andra ord, för att det ska vara ett pyramidspel så måste samtliga forna ägare (personer uppåt i ledet) tilldelas ersättning vid varje försäljning. Det ges ett exempel på detta i tredje stycket i länken jag skickade.

Om det skulle vara ett pyramidspel att sälja något lite dyrare än vad man köpte det för, så skulle hela världsmarknaden vara hotad. Personen som först sålde får ju ingen ersättning efter att man har sålt, vilket man får i pyramidspel.

"Alla deltagare betalar en insats som går uppåt i ledet."
precis de det gör, ju mer folk investerar, ju mer ökar värdet för dom som redan har investerat.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

"Alla deltagare betalar en insats som går uppåt i ledet."
precis de det gör, ju mer folk investerar, ju mer ökar värdet för dom som redan har investerat.

Det är ju precis så aktiemarknaden fungerar.

Låt oss ta ett exempel. Person A startar ett företag med totalt 10 aktier.

  1. Person A säljer 5 aktier till person B för 100 kr st.

  2. Person B säljer 5 aktier till person C för 200 kr st.

  3. Person C säljer 5 aktier till person D för 300 kr st.

Detta är dock inte ett pyramidspel. Bland annat eftersom Person B inte får någon ersättning för att Person C säljer till Person D. Person A må ha gjort en förtjänst, men det beror enbart på att han behöll 5 aktier.

Låt oss ta ett annat exempel. Person A startar ett företag med totalt 10 aktier.

  1. Person A säljer 5 aktier till person B för 100 kr st.

  2. Person B säljer 5 aktier till person C för 200 kr st. Person A får 10%.

  3. Person C säljer 5 aktier till person D för 300 kr st. Person A och B får tillsammans 10%.

I detta fall har det också skett ett pyramidspel eftersom de tidigare ägarna förutom försäljningen, också får en framtida passiv inkomst för alla nedanstående led som aktien säljs.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är ju precis så aktiemarknaden fungerar.

Låt oss ta ett exempel. Person A startar ett företag med totalt 10 aktier.

  1. Person A säljer 5 aktier till person B för 100 kr st.

  2. Person B säljer 5 aktier till person C för 200 kr st.

  3. Person C säljer 5 aktier till person D för 300 kr st.

Detta är dock inte ett pyramidspel. Bland annat eftersom Person B inte får någon ersättning för att Person C säljer till Person D. Person A må ha gjort en förtjänst, men det beror enbart på att han behöll 5 aktier.

Låt oss ta ett annat exempel. Person A startar ett företag med totalt 10 aktier.

  1. Person A säljer 5 aktier till person B för 100 kr st.

  2. Person B säljer 5 aktier till person C för 200 kr st. Person A får 10%.

  3. Person C säljer 5 aktier till person D för 300 kr st. Person A och B får tillsammans 10%.

I detta fall har det också skett ett pyramidspel eftersom de tidigare ägarna förutom försäljningen, också får en framtida passiv inkomst för alla nedanstående led som aktien säljs.

bla bla bla, tkr mer du beskriver en ponzi scheme.
funkar aktiemarknaden som i videon nedan menar du?

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

bla bla bla, tkr mer du beskriver en ponzi scheme.
funkar aktiemarknaden som i videon nedan menar du?

https://youtu.be/SPXwNm5fjQ4

https://nftexplained.info/are-nfts-a-pyramid-scheme-mlm-a-sca...

https://www.ennetht.com/all-about-nft-blog/debunking-the-nft-...

Medlem

lol, vad äre för crypto bros som skrivit den skiten?
kan med länka: https://twitter.com/thatkimparker/status/1370579822213173248

men whatever, kalla det vad ni vill, jag tkr det oftast börjar som pyramidskit för att oftast sen gå över till:
"the “bigger fool” theory. This being, you purchased something of no value, in the hope you can off-load it to an even bigger fool for a profit. In turn, they hope to off-load it to yet an even bigger fool etc."

skiten är lika hållbar iaf, inge kul att va på botten av den pyramiden.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

lol, vad äre för crypto bros som skrivit den skiten?
kan med länka: https://twitter.com/thatkimparker/status/1370579822213173248

men whatever, kalla det vad ni vill, jag tkr det oftast börjar som pyramidskit för att oftast sen gå över till:
"the “bigger fool” theory. This being, you purchased something of no value, in the hope you can off-load it to an even bigger fool for a profit. In turn, they hope to off-load it to yet an even bigger fool etc."

skiten är lika hållbar iaf, inge kul att va på botten av den pyramiden.

Dock är det ingen pyramid!
För om jag säljer min NTF till dej så tar det slut där för mej, jag få inte mer från dej sen.
Pyramid handlar om att få fler å fler att vara med och ta en liten peng från varje offer, och det gör man inte med NTF

Medlem
Skrivet av bleken:

Dock är det ingen pyramid!
För om jag säljer min NTF till dej så tar det slut där för mej, jag få inte mer från dej sen.
Pyramid handlar om att få fler å fler att vara med och ta en liten peng från varje offer, och det gör man inte med NTF

Nää juste ingen nft marknad har ju royalties och commissions osv...

Du säljer inte din egen nft direkt, du får folk att investera i din nft samling för att öka värdet, för varje offer så tjänar du en slant på att värdet ökar på din nft och det blir dyrare att investera för varje köp, tillslut är samlingen uppköpt och då kör man hot potato tills någon blir fast med en dyr jpg som är värdelös även fast den är värd en stor summa.
enda skillnaden är att du inte får betalt en liten peng direkt för varje offer, du får de i crypto värde ist.

scams muteras konstant.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Nää juste ingen nft marknad har ju royalties och commissions osv...

Du säljer inte din egen nft direkt, du får folk att investera i din nft samling för att öka värdet, för varje offer så tjänar du en slant på att värdet ökar på din nft och det blir dyrare att investera för varje köp, tillslut är samlingen uppköpt och då kör man hot potato tills någon blir fast med en dyr jpg som är värdelös även fast den är värd en stor summa.
enda skillnaden är att du inte får betalt en liten peng direkt för varje offer, du får de i crypto värde ist.

scams muteras konstant.

https://youtu.be/XeyZy7LyIDE

Men då gör man ett pyramid spel med just en NTF, jag kan ju göra likadant med en bil ju!!
Men självaste NTF är inte pyramid spel,, att folk kan göra pyramidspel med NTF är en helt annan grej, men det kan man som sagt göra med en bil eller vad som helst. (edit: läste fel att du sa att man lurar folk till att dom tror att dom skall få pengar tillbaka genom att köpa ju din NFT tillsammans med dej) så nä det där du berskrev är inte heller pyramidspel

Fast i ett pyramidspel så säljer man ingen vara, men säljer inget alls utan bara ett löfte om att få pengar tillbaka och sen gör du det samma med fler personer och sen så ökar det så, NFT säljer man nånting, enda anledningen du tror att det är ett pyramid spel är för att som du sa dom i botten tjänar minst!!!" men så funkar ju nog alla bedrägeri väl?? eller finns där bedrägeri som jag att den högst upp förlorar medans dom längre ner tjänar mer? troligen inte va!!
läs på vad ett pyramid spel är så kan du se att du har helt enkelt fel om att NTF är pyramidspel.

Medlem
Skrivet av bleken:

Men då gör man ett pyramid spel med just en NTF, jag kan ju göra likadant med en bil ju!!
Men självaste NTF är inte pyramid spel,, att folk kan göra pyramidspel med NTF är en helt annan grej, men det kan man som sagt göra med en bil eller vad som helst. (edit: läste fel att du sa att man lurar folk till att dom tror att dom skall få pengar tillbaka genom att köpa ju din NFT tillsammans med dej) så nä det där du berskrev är inte heller pyramidspel

Fast i ett pyramidspel så säljer man ingen vara, men säljer inget alls utan bara ett löfte om att få pengar tillbaka och sen gör du det samma med fler personer och sen så ökar det så, NFT säljer man nånting, enda anledningen du tror att det är ett pyramid spel är för att som du sa dom i botten tjänar minst!!!" men så funkar ju nog alla bedrägeri väl?? eller finns där bedrägeri som jag att den högst upp förlorar medans dom längre ner tjänar mer? troligen inte va!!
läs på vad ett pyramid spel är så kan du se att du har helt enkelt fel om att NTF är pyramidspel.

Medlem

Tar det som en bekräftning om att du nu har läst på vad ett pyramid spel är och att du nu bara inte vågar erkänna ditt fel.. så jag tackar för det

12
Skriv svar