Kör du med uppskalad teknik?

Medlem
Kör du med uppskalad teknik?

Sitter du också och river ditt hår för att har för få FPS och tvingas gå ner i upplösning för att slippa bildspel? Har du inte lust att sälja din ena njure för att bekosta ett nyare kort (eller du kanske redan sålt en av dom under senaste året och inte har den möjligheten inför stundande grafikkortsläpp ^^)? Då har faktiskt både Nvidia och AMD lösningen för dig. Uppskalningstekniken DLSS ( https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/technologies/dlss/ ) och FSR ( https://www.amd.com/en/technologies/fidelityfx-super-resoluti... )!

Vad det handlar om är att man väljer en lägre upplösning som man sedan skalar upp till en högre upplösning för att på det viset få bättre FPS med bekostnad på bildkvalité på önskad upplösning. TEX önskar du att köra 4K men blir tvungen att spela i 1440P för att dina frames per second sjunker under det spelvänliga i tex cyberpunk? Då kan du använda dig av just denna funktionen för både AMD:s FSR och Nvidias DLSS.

Det är nu det blir lite intressant. DLSS är nämligen enbart gjort för Nvidia, medans AMD:s FSR är open source vilket betyder att både Nvidia och Intel också kan dra nytta av tekniken. Det som Nvidia också gjort är att de begränsat DLSS till endast RTX2000 -och RTX3000-serien, vilket bland annat lämnar de hyfsat gamla med ack så populära GXT1000-serien i kylan, men även 900-serien osv.
Däremot ger AMD:s FSR fortfarande stöd för Nvidias 1000-serie och även sina egna kort ner till 400-serien enligt hemsidan. Men stämmer verkligen detta? Tydligen inte då hemsidan enbart listat de grafikkort som säkert stöds. Med det sagt så går det i vissa fall att kunna köra upp till 10 år gamla grafikkort med vettig FPS i nya spel som har stöd av FSR tex GTX600-serien och motsvarande i AMD:s fall, men då med kraftigt reducerad bildkvalité.

Något annat som är släppt är FSR 2.0 som är vassare än föregångaren. Det som är intressant med 2.0 är att det verkar vara väldigt likt DLSS enligt videon och att redan nu så har ett moddningscommunity lyckats att konvertera flera spel med DLSS till just FSR 2.0. Enligt videon så hoppas man på att detta skall bli startskottet för att samtliga spel bör få stöd av både DLSS och FSR 2.0 pga likheterna. Detta skulle förlänga livet avsevärt livet på alla gamla kort där ute reellt så vi alla får hoppas att det blir sanning

Men om spelet saknar FSR eller DLSS; kan man fortfarande skala upp spel?
Jadå! Om man besitter ett nyare AMD-kort så kan man använda deras egna RSR-teknik ( https://www.amd.com/en/technologies/radeon-super-resolution ) som genom deras egna program Adrenalin med enkelhet kan skala om alla upplösningar till den upplösning du kör i windows. Kör du 4K i Windows och tex 1080p i ett spel, så skalar automatiskt Adrenalin om upplösningen till 4K i spelet med en uppskalad version av 1080P.

Då kanske det sitter folk därute med Nvidia-kort och undrar om inte ni också kan skala om likt AMD? Jajjemensan! Bara se på denna video:

Notera att jag själv inte har något Nvidia-kort så jag vet faktiskt inte hur bra detta funkar.

Jag har precis själv börjat nyttja RSR vid spelning av det tunga spelet Star Citizen då jag gärna vill spela i 1440P, men att mitt RX5700 inte riktigt räcker alla gånger vid tex hurston och andra tungdrivna ställen. Jag spelar numera i 1080P och sedan skalar Adrenalin-programmet automatiskt upp till 1440p vilket blir en snarlik bildkvalité men med en vinst på 5-10 FPS beroende på situationen.

Min fråga till er är ifall fler använder sig av uppskalad teknik?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

bättre FPS med bekostnad på bildkvalité

Inte nödvändigtvis. Rätt säker på att det kan bli snyggare i vissa spel med DLSS på än utan. The magic of AI.

phi
Medlem

Funkar absolut men eftersom att jag har en 21:9-skärm så är det tyvärr inte intressant för min del pga svarta kanter på sidorna.

Medlem

Enda spelet jag kört med uppskalning är Cyberpunk 2077. Tycker det funkade helt ok, inte exakt lika skarp som native men såg bättre ut än andra alternativ. Mitt 2080ti orkade inte riktigt med native
på min 4K tv.
Intressant att dom nu lagt in uppskalning i drivrutinen. Kanske testar om jag installerar ett tyngre spel om det inte har DLSS inbyggt dvs.

Medlem

Ja, vissa spel på Switchen kör ju AMD FSR. De lyckas ju nästan magiskt få t.ex. Dying Light att spela och se ut som på PS4...i stillbild. Generellt när jag spelar rekonstruerade spel på konsol och PC så blir det dock ganska grisigt i rörelse med artefakter och suddighet som gör att det ändå aldrig får den där riktiga krispigheten som native hög upplösning har...

Medlem

Jag brukar välja att skala ned upplösningen där det går.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Som jag förstår det så skall man kunna få ut mer fps via uppskalning beroende på ju snabbare CPU man har eftersom vid just lägre upplösningar så får CPU:n ta över mer av beräkningarna ifrån GPU:n. Det skulle vara intressant med ett test där man kör med samma GPU, ram och moderkort, men att man helt enkelt bara bytte CPU och såg vilka skillnader det faktiskt blir vid olika upplösningar i just uppskalning, tex 720p -》 1440p, 1080 -》1440p, 1440p - 4k osv


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag kör med det i en del VR spel.
Men har inte jämfört speciellt med och utan.
Men enligt en video jag såg nyligen som jämförde så fick man inte bara bättre flyt man gick även bättre bild. Funkar olika från spel till spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag blev väldigt förvånad att över 50% av de som röstat hittills faktiskt har kört med uppskalad grafik. Trodde siffran skulle vara reellt mycket lägre, sisådär 5-10% på sin höjd, men å andra sidan så är denna siffran inget som speglar verkligheten då vi sitter på en sida för just gamers. Jag tror helt enkelt att fler av oss är medvetna om tekniken, än de som aldrig besöker varken FZ eller sweclockers.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Nope har inte kört med det hittills (visste inte att det fanns), men tror inte resultatet blir helt uselt, bara det appliceras någon teknik typ antialiasing så kanske kvaliteten kan behållas.

Brukar ställa ner grafiken för VR spel (MSFS bland annat) för att få FPS, förr i tiden brukade jag spara om texturer och andra grafikfiler för att spelet skulle ta upp mindre minne och förhoppningsvis även gå fortare.

Medlem

Har inte kört uppskalat men nerskalat Har ett 1080ti så kan tyvärr inte njuta av DLSS.
Provade att få igång FSR vid nåt tillfälle för ett bra tag aen. Minns inte och fick igång det eller om det blev massa krascher. Hursomhelst ska jag prova lite igen, tack för alla länkarna!


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Har inte kört uppskalat men nerskalat Har ett 1080ti så kan tyvärr inte njuta av DLSS.
Provade att få igång FSR vid nåt tillfälle för ett bra tag aen. Minns inte och fick igång det eller om det blev massa krascher. Hursomhelst ska jag prova lite igen, tack för alla länkarna!

Ja, det finns några youtube-klipp på där de tex kör cyberpunk med ett GTX1060 i FSR med reellt boostad FPS. Men som sagt, det kan krävas lite meck. Som jag skrev innan så är ju FSR 2.0 ute och nu tänker jag att eftersom både X-box och Playstation kör med amd-kort så borde alla konsolspel ha stöd för just FSR och därmed borde man också kunna köra denna spel med de flesta GPUerna som är yngre är 10 år. Detta ser onekligen riktigt bra ut för oss som inte har råd att uppgradera så ofta 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Beror väldigt mycket på vilka spel jag kör...
DOOM ETERNAL - Absolut.
Red Dead 2 - Aldrig i livet.

I RDR2's variant så ser det helt bedrövligt ut med hysterisk överskärpa med vita outlines på objekt så fort kameran rör sig och växtlighet b.la ser helt trasig ut.
Minns att även God of War hade samma problem.

Medan i andra titlar ser det minst lika bra ut som native (om inte bättre i vissa fall).
Men som sagt, det beror helt på spelet och deras utvecklare. Rockstar tex, där ser både TAA och DLSS förskräckliga ut och kör man utan så (med enbart MSAA eller FXAA) så pajar grafikmotorns logic och en massa visuella glitchar uppenbarar sig, såsom genomskinliga objekt på distans osv.

Medlem

DLSS? Absolut. FSR? Njae ibland, beroende på vad det gör med bilden. FSR har en tendens att tydligare försämra bildkvalité men jag testar gärna först OM det finns ett behov prestandamässigt.

Skrivet av Molotov:

Jag kör med det i en del VR spel.
Men har inte jämfört speciellt med och utan.
Men enligt en video jag såg nyligen som jämförde så fick man inte bara bättre flyt man gick även bättre bild. Funkar olika från spel till spel.

Min upplevelse så här långt är att i VR blir det nästan alltid en suddigare upplevelse oavsett om det är DLSS eller FSR. Det är då med de spel som har funktionalitet för detta inbyggt, jag orkar OFTAST inte hålla på och köra tredjeparts då de flesta spel jag kör flyter på utan några större ansträngningar för egen del och allt ser fortfarande bra ut.

Medlem

Testat DLSS ett flertal gånger och har alltid tyckt det ser ut som skräp. Kan säkert ha förbättrats sedan jag testade sist ( när Cyberpunk 2077 släpptes) men tyckte det var så dåligt där så jag inte har haft någon som helst lust att testa igen.

Medlem
Skrivet av Doed:

DLSS? Absolut. FSR? Njae ibland, beroende på vad det gör med bilden. FSR har en tendens att tydligare försämra bildkvalité men jag testar gärna först OM det finns ett behov prestandamässigt.

Min upplevelse så här långt är att i VR blir det nästan alltid en suddigare upplevelse oavsett om det är DLSS eller FSR. Det är då med de spel som har funktionalitet för detta inbyggt, jag orkar OFTAST inte hålla på och köra tredjeparts då de flesta spel jag kör flyter på utan några större ansträngningar för egen del och allt ser fortfarande bra ut.

Ok jag kör bara med 3e part. Men det ska tydligen inte alltid fungerat med Oculus tidigare så jag kan inte säga när det använts eller inte. Ska göra lite noggrannare jämförelser nu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kör med DLSS i D2R, fungerar riktigt bra.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Razken:

Beror väldigt mycket på vilka spel jag kör...
DOOM ETERNAL - Absolut.
Red Dead 2 - Aldrig i livet.

I RDR2's variant så ser det helt bedrövligt ut med hysterisk överskärpa med vita outlines på objekt så fort kameran rör sig och växtlighet b.la ser helt trasig ut.
Minns att även God of War hade samma problem.

Medan i andra titlar ser det minst lika bra ut som native (om inte bättre i vissa fall).
Men som sagt, det beror helt på spelet och deras utvecklare. Rockstar tex, där ser både TAA och DLSS förskräckliga ut och kör man utan så (med enbart MSAA eller FXAA) så pajar grafikmotorns logic och en massa visuella glitchar uppenbarar sig, såsom genomskinliga objekt på distans osv.

Håller med om RDR2, det blev så överskärpt för att kompensera suddigheten av uppskalningen att det var vita linjer runt gräs och allt att det såg värre ut än om man drog ner inställningarna något. Förhoppningsvis tweakas DLSS med tiden så det ser bra ut i nyare spel.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Håller med om RDR2, det blev så överskärpt för att kompensera suddigheten av uppskalningen att det var vita linjer runt gräs och allt att det såg värre ut än om man drog ner inställningarna något. Förhoppningsvis tweakas DLSS med tiden så det ser bra ut i nyare spel.

Problemet ligger snarare hos de som gör spelet.
För tydligen så finns det "utvecklar-varianter" av DLL-filerna (det går att byta ut dlss.dll filer och uppleva olika typer av skillnader) och då medföljer det ett av-och-på-filter där man kan stänga av överskärpan.
Men Rockstar vägrar göra något rätt överhuvudtaget, så det där har jag givit upp för länge sen.
Det är också deras Launcher som får tokspel om man byter ut dll-filen till en annan version...

Brukade göra så på Doom Eternal tex, när dom hade lyckas fucka upp sitt DLSS med överskärpa, men till sist fixade dom det med en slider där man själv kan välja hur skarp skärpan ska vara.
Rockstar skulle kunna göra likadant med det kommer aldrig ske. 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Razken:

Problemet ligger snarare hos de som gör spelet.
För tydligen så finns det "utvecklar-varianter" av DLL-filerna (det går att byta ut dlss.dll filer och uppleva olika typer av skillnader) och då medföljer det ett av-och-på-filter där man kan stänga av överskärpan.
Men Rockstar vägrar göra något rätt överhuvudtaget, så det där har jag givit upp för länge sen.
Det är också deras Launcher som får tokspel om man byter ut dll-filen till en annan version...

Brukade göra så på Doom Eternal tex, när dom hade lyckas fucka upp sitt DLSS med överskärpa, men till sist fixade dom det med en slider där man själv kan välja hur skarp skärpan ska vara.
Rockstar skulle kunna göra likadant med det kommer aldrig ske. 🤷‍♂️

Aha visste inte att man kunde byta ut dll filer. Får gräva lite djupare nästa gång jag provar DLSS och även hoppas spelen låter en tweaka parametrarna som skärpan.

1
Skriv svar