Snabbkollen - I vilken grad spelar du färdigt spel du påbörjar?

Robot
Snabbkollen - I vilken grad spelar du färdigt spel du påbörjar?

Bekänn färg, hur bra är du på att slutföra spelen du startar?

#snabbkollen


Medlem

Blir fler ofärdiga nu än tidigare. Har för lite ledig fritid för att nöta vidare i spel som inte lever upp till mina förväntningar.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Open world spel har jag svårt för att avsluta, gör alldeles för många sidoaktiviteter vilket leder till att jag hinner tröttna på spelmekaniken innan storyn är slut. Tycker dessutom att storyn i open world spel oftast är ganska ointressant och pga av alla sidoaktiviteter blir den också ganska osammanhängande. Spelar oftast färdigt mer linjära spel, men de tar å andra sidan oftast bara en bråkdel av tiden att avsluta jämfört med open world.

Medlem
Skrivet av bronie:

Open world spel har jag svårt för att avsluta, gör alldeles för många sidoaktiviteter vilket leder till att jag hinner tröttna på spelmekaniken innan storyn är slut. Tycker dessutom att storyn i open world spel oftast är ganska ointressant och pga av alla sidoaktiviteter blir den också ganska osammanhängande. Spelar oftast färdigt mer linjära spel, men de tar å andra sidan oftast bara en bråkdel av tiden att avsluta jämfört med open world.

Heh har exakt samma problem med open world spel. Måste vara något otroligt bra för att jag ska avsluta ett sådant.

Alltså gött att ni har stoppat in 100-tals timmar speltid men hur mycket av det är egentligen kul att göra förutom att visa kolla vi har massa saker i vårt spel som tar massa timmar att klar.

Medlem

Jobbigt när man nästan bara spelar multiplayerspel. Hur avgör man när man "klarat" ett sådant? 😅


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Häpnadsväckande måste jag säga, trodde inte "dagens ungdom" var quitters i den utsträckningen :). Framtiden ser mörk ut...

Medlem

Förr spelade jag alltid klart spel jag ägde eller köpte. Men nu med nya PS+ extra så har jag testat ganska mycket som jag kan tyckas vara intressant men vissa spel mekaniker ligger inte 100% i rätt, små saker som irriterar mig t.ex Assassins Creed 4 Black flag som kom ut nyligen på PS+ extra. Ville gärna spela det men det är låst till 30fps på PS5 och då lägger jag ner spelet direkt. Ingen ide att spela nåt man inte känner för tycker jag.

Brukar alltid köra klart spel jag köper dock.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Jag spelar nästan aldrig klart spelen längre tyvärr.

Är en kombination av att jag har så pass lite tid att spela, så man hinner i stort sett glömma bort story och mekanik mellan sittningarna (jag är fortfarande inte klar med the last of us 2 som jag köpte på releasedag ).

Men även att många spel har en för repetitiv gameplay samtidigt som dom är för utdragna. Det känns ofta som att det är onödig utfyllnad och timesinks för att förlänga speltiden.

Sist men inte minst så kommer det ju så mycket nya spel hela tiden, vilket gör att man blir sugen att köpa nått nytt och så tappar man bort det man höll på med.

Tycker 7-10 timmar är en lagom längd.

Medlem

Dom flesta spelen jag påbörjar spelar jag ändå igenom, beroende på vad man menar med att spela igenom ett spel.
En annan fråga hade varit "Hur många utav spelen i ditt Steam bibliotek har du ens installerat sen du köpte dom?"

Medlem

Frågan blir nog rätt skev i svaren då så många spel idag inte riktigt har slut som är uppnåbara. Online FPS och online MMORPG tar ju i princip aldrig slut.

Har jag "klarat" warzone om jag vunnit Battle Royale? Eftersom jag extremt sällan spelar single player spel själv så klarar jag i princip aldrig spel. Möjligen om man räknar kampanjer i multiplayerspel.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Häpnadsväckande måste jag säga, trodde inte "dagens ungdom" var quitters i den utsträckningen :). Framtiden ser mörk ut...

Nej, det är inte speciellt häpnadsväckande. Med tanke på hur många som spelar MMO's, Looter Shooters, Live Service och liknande är det inte så konstigt att siffrorna är så låga. Hur spelar du klart WoW, FIFA, Division, BF?


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Då jag har ett spelrum med många konsoler samt tre speldatorer så är jag lite av en gamer groda istället för en gamer fågel, om vi skall använda termer som används om matematiker :). Jag hoppar mellan spel efter hur lusten ligger för dagen, så jag har flera igång samtidigt, ofta bokstavligt talat. Men jag slutför de flesta till slut. Jag kör mest RPGs och Strategispel så det finns ett början och ett slut.

Man har mer begränsad tid nu för tiden som småbarnsförälder och förvärvsarbetande. Det leder till att min backlogg växer hela tiden med spel jag köper men inte hunnit testa ännu. Men jag köper allt jag kan fysiskt samt att det är inom så begränsade genres vilket gör att jag faktiskt inte känner någon stress att hinna spela det. Samtliga spel jag spelar just nu till exempel är äldre spel från min backlogg med ett undantag Live A Live som just släpptes.

Medlem

Har jag lagt pengar på ett spel spelar jag ut det,,,,,, dock inte Daikatana 😁

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Nej, det är inte speciellt häpnadsväckande. Med tanke på hur många som spelar MMO's, Looter Shooters, Live Service och liknande är det inte så konstigt att siffrorna är så låga. Hur spelar du klart WoW, FIFA, Division, BF?

Jag antog att frågan innebar att man skulle bortse från spel som inte har ett naturligt slut.

Gnällkuk

Jag svarade 25% men har lite svårt att uppskatta vad det egentligen kan vara. Idag spelar man så otroligt många fler spel och man testar ju dessutom saker som ingår i t ex Xbox Game Pass så givetvis blir ju inte alla spel något som man fastnar för i samma utsträckning.

En annan stor faktor är ju att spel tenderar att vara så trasiga när de släpps att man hinner tappa suget innan de (i regel) blir vad de kanske borde vara ett år senare.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Häpnadsväckande måste jag säga, trodde inte "dagens ungdom" var quitters i den utsträckningen :). Framtiden ser mörk ut...

Vette fan om jag får klassa mig som "gammal" men är över 30. Tycker spel inte är tillräckligt intressanta längre. Del 78 i varje serie eller så är det rip offs på spel med 600 delar. Oftast skoj en kväll sen känns det som att man sett allt.
Oftast spelar jag singleplayer när jag inte har något multiplayer lir, men multiplayer har alltid prio 1.

Däremot nu när jag har steamdeck så har jag spelar klart mer spel än vad jag gjort senaste 5 åren i alla fall 🙂

Medlem

Har köpt två spel i år ett som var DLC till ghost of tsushima som var ganska kort. Nästa spel blir god of War.

Har dragit ner på köpen för jag har för mycket ändå.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har blivit bättre. Förr var det nog bara 20 procent som jag avslutade. Primärt nya spel med upp till 25 timmars speltid, typ Tomb Raider och liknande, medan jag alltid ledsnaze på längre spel och inte gav alla en chans.

I dag är det nog i alla fall hälften. Huvuddelen av min speltid går åt till att kamma igenom backloggen numera, dvs gamla försyndelser.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det är därför man vill ha kortare spel. 6-8 timmar är rätt lagom för ett singleplayer-spel. Allt utöver det är projekt som kan ta åratal och bli klar med.

Medlem

Ganska många spel jag aldrig spelat färdigt. Man vet ju inte alltid om ett spel är något för en om man inte spelar någon eller några timmar, och stora brister uppstår ofta inte efter man utfört samma spelmekaniker hundra gånger.

Skrivet av lars_kongo:

Häpnadsväckande måste jag säga, trodde inte "dagens ungdom" var quitters i den utsträckningen :). Framtiden ser mörk ut...

Lite felaktigt antagande där. Man är inte en "quitter" bara för att man inte spelar färdigt datorspel. Det är snarare bevis på intelligens att man inte slösar tid på något som inte ger en något tillbaka, istället för att man ska bli färdig bara för sakens skull

Medlem

För 20 år sen nötte man spel tills dom var avklarade oavsett om det var RTS, RPG eller FPS. Nu för tiden är det väldigt få spel som fångar ens intresse en längre stund så blir väl ca 25% avklarat om ens det.
Senaste spelen jag klarat är Grim Dawn ca 50 gånger (med otaliga klasscombos), City of Brass 1 gång (mycket trevligt rougelite spel) samt Inscryption 3-4 gånger.

Medlem

De flesta skulle jag säga såvida jag känner ett sug för att fortsätta. Sen blir det nästan aldrig spontanköp utan jag har koll på reor och har min lista med spel jag vill spela och inkluderas det i nån rea och suget tränger på så kör jag. Sen har det ju självklart hänt att spel inte levt upp till förväntningarna; Deaths Door här senast, maken till tråkigt spel som jag gav en ärlig chans men ändå gav upp på.

Annat är det ju dock med prenumerationstjänster, det förtar lite av känslan tycker jag när man har så ofantligt stort utbud att bara mosa ner sig i. Spelen som kommer därifrån läggs oftare i söphögen än de jag betalat för och kanske inte får en lika lång startsträcka från mig.

Medlem

Valde alla men, vissa spel startar jag mest bara upp och spenderar en halvtimme i för att se att det fungerar osv.
Om jag väl börjar spela något så brukar jag så gott som alltid "klara ut det".

Svårt att säga vad färdig innebär i vissa fall men, köra igenom allt content och eventuella DLC's eller liknande borde väl klassas som att vara färdig med det eller?

Skoj ämne generellt dock, ta Factorio som exempel. Att klara ut det brukar väl klassas som att skjuta upp en raket (speedruns) men för många så börjar spelet då. Där är det väl snarare CPU/minne som bestämmer när man är "färdig" med spelet? Optimering av UPS är även det ett spel i sig.

MMO's.. Ingen aning. ARPGs? Multiplayer fokuserade rackare har väl för det mesta inget direkt slut sådär eller?

StarCraft, singleplayer som tar slut men multiplayer som är..... Ja, skoj ämne!

Medlem

Skulle nog säga 50% nu för tiden, när jag var yngre så var det 100% på allt, nu orkar jag inte eller rent av inte har tid att spela allt och alla spel på en gång. Har en hög med spel jag ska spela klart som jag vill spel klart (vissa som jag inte vill ska ta slut därav inte kört klart), några känner jag att jag inte behöver köra klart etc. etc. Men jag tar dem en i taget så blir jag klar lagom till graven.

Medlem

Minns inte vilket spel jag spelade igenom helt senast.

Dessutom så är det spel som saknar något egentligt slut som man fastnar vid. Som t.ex. Cities eller liknande.

Medlem

Platinum, ett par spel.

Eftertexterna, nästan alla spel.

Spelar inte multiplayer, så det underlättar att "klara" spelen.

Medlem

Jag kan nog räkna spelen jag spelat ut under de senaste fem åren på mina fingrar. 95% av alla spel jag spelar blir en kväll och sen aldrig igen. Sen kanske 4% lyckas hålla mig fast ett tag och till sist kanske 1% som är så pass kul att jag är fast ända till slutet.

Ett måste när man går för platte i varje spel.

Medlem

Har blivit sämre ratio senaste åren pga alla prenumerationstjänster. Händer ofta att jag provkör spel från någon tjänst för nån timme för att sen inte spela det igen.
Köper jag ett spel klarar jag dock nästan alltid ute, är väldigt selektiv med vilka spel jag köper. Det händer dock att det tar långt tid innan jag klarar det, Geats of War 4 köpte jag t ex 2016 och har fortfarande inte klarat riktigt hela än. Men i sommar ska det bli av är tanken

Gen
Medlem

Fler än tidigare men det beror också på att jag köper mycket mindre spel. Tidigare köpte jag spel som var "bra att ha" men jag kanske egentligen inte ville ha (eller som var gamla och hade åldrats dåligt). Numera köper jag bara spel jag verkligen vill spela, dock kan det givetvis fortfarande hända att man köper grisen i säcken men det är ovanligt.

12
Skriv svar