USAs Cetralbank sätter fart på sedelpressarna. Diskuterbart trotts ålder

Inaktiv
USAs Cetralbank sätter fart på sedelpressarna. Diskuterbart trotts ålder

Den några dagar gamla nyhet om att Federal Reserv fart på sedel pressarna. Nyhet hos SvD är viserligen gammal men kan ändå diskuteras. Kommer detta lösa USAs problem och därmed Europas? Eller kommer det bli ett nytt Zimbawe av USA? Vad tror ni?

I min synpunkt som Pro-Gamer så ser jag direkt ett problem. Steam har 1 ? = 1 $ i affären. Om dollar nu faller av inflation betyder att prisdiskrimineringen blir ännu värre för oss i Europa. Jag känner mig redan kränkt.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Jag är ingen hejare på ekonomi men att det blir ett nytt Zimbabwe tror jag inte, men dollar kommer ju antagligen att sjunka i värde... Man kan ju kolla på vad som hände när tyskland tryckte upp pengar efter första världskriget...

Medlem

USA har använt denna metod i flera decennier. Så fort ekonomin kärvar lånar man pengar och pressar fler sedlar. Det funkar, eftersom dollarn är reservvaluta i de flesta länder runt om i världen. Men nu har det börjat pratas om att man skall införa en ny reservvaluta som ska ägas av IMF. Bl.a Kina annonserade så sent som igår att de ville se en ny världsvaluta (kanske inte så konstigt när USA har lånat så enorma summor från Kina).

Medlem

Jag är orolig för det här förslaget.
Edit: Och det är inte priset på spel jag är orolig för.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

aeh de kmr fixa sig
Obama ftw! De kanske kmr vara ett eller 2 bittra aer foer dem flesta men sen kmr de ta fart igen
sen kmr de kanske krisa fett igen om 50-100 ar igen men da lever man nog inte

Inaktiv

Jag citerar
"
Kronans uppgång på torsdagen reflekterade en entydig trend på de internationella valutamarknaderna. Dollar indexet som mäter USA:s valuta mot euro, yen, pund, schweizerfranc och även svensk krona föll med 2,7 procent. Det var de största nedgången under en dag sedan 1971 då valutasystemet med dollar och guld i centrum knakade i fogarna.

Guld och olja steg däremot markant. Placerare blev rädda för att all stimulans på sikt kan orsaka en galopperande inflation och sökte sig tillgångar som framstår som tryggare.
"
Betyder inte det att Sverige kommer få mer inflation eftersom vi är berorende av olijan?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag är orolig för det här förslaget.
Edit: Och det är inte priset på spel jag är orolig för.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Lånade inte Obama upp 50 000 dollar per amerikan? Sådant sätter fart på pressarna.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Att trycka mer sedlar borde förbjudas.

I samma veva borde bankernas utlåningssystem förbjudas.

Då har vi kommit en bra bit på väg mot en bättre värld.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Att trycka mer sedlar borde förbjudas.

I samma veva borde bankernas utlåningssystem förbjudas.

Då har vi kommit en bra bit på väg mot en bättre värld.

Word.

Hur många vet egentligen hur pengar skapas?

Medlem
Skrivet av unix:

Att trycka mer sedlar borde förbjudas.

I samma veva borde bankernas utlåningssystem förbjudas.

Då har vi kommit en bra bit på väg mot en bättre värld.

Se inte detta som en spydig fråga utan jag är genuint intresserad.

Varför skulle en deflation hjälpa oss nu?

1
Skriv svar