Klagar vi mer på spel nu än någonsin förr?

Medlem
Klagar vi mer på spel nu än någonsin förr?

Var är den där glädjen av att det kommer nya spel? Jag blir glad av i princip alla utannonseringar. Det är ju ändå fler spel att spela. Någon har tänkt dela med sig av sin kreativitet och möts oftare än sällan av klagomål.

Några exempel på spel som fått orimligt mycket klagomål både av recensenter och oss vanliga dödliga.

Cyberpunk 2077 - Jag spelade detta från release och hade en fantastiskt bra upplevelse. Möttes av två buggar där jag enbart behövde starta om spelet. Spelade på en rätt okej dator med 2080Ti som säkert hjälpte till. Om jag förstått saken rätt så var det alla konsollvarianter och framförallt lastgen som inte fungerade alls nästan. Oavsett tycker jag inte de förtjänat den kritik de verkligen fått. Speciellt eftersom de mer eller mindre blev tvingade att släppa eftersom alla klagade på att det aldrig släpps. Spelet levererade en otroligt cool värld och lång och häftig story.

The Last of Us Part 2 - Ett av de absolut bästa spel jag spelat med enligt mig en fantastisk story. Jag kan fortfarande inte förstå hur arga och uppretade folk blir och i princip kräver att man ska ändra storyn. Gör ett eget spel eller skriv en egen bok om man inte är nöjd.

Battlefield 2042 - Helt fantastiskt Battlefield-spel med otroligt stora banor och roliga matcher. Jag gillar operatorgrejen men det spelar ju samtidigt ingen speciell roll. Det är ju bara att köra med en enda och byta vapen separat så har man sin legacy Battlefield-känsla. Till och med betan tyckte jag var rolig och visade skalan på fighterna.

Return to Monkey Island - En mer eller mindre hyllad spelserie som jag spelat på Amiga 500 första gången och blev otroligt glad över det nya spelet. Varför är det sånt gnäll över grafiken? Det ser ju fantastiskt ut. Det är ju inte upp till oss att bestämma hur grafiken ser ut.

Varför måste alla klaga så mycket? Jag önskar att vi kunde bli gladare över att vi får så många fantastiska spel, oavsett om de har buggar eller inte. Många klagar på att spel släpps för tidigt men samtidigt klagar i princip samma personer på att spel inte kommer vid ett visst releasedatum.

Känner nån annan så här? Varför är alla så arga? Jag tycker att spel är kul!

Medlem

Fy fan vad du skriver, måste du skriva så mycket?

Håller med att många är riktigt gnälliga, bara ignorera. Tycker själv att The Last of Us part 2 var ett riktigt bra spel, jag var väldigt skeptisk till vissa vändningar som gjordes. Nu i efterhand hade jag inte velat ha det på något annat sätt, var riktigt bra vändningar som gjorde ens tankar och känslor mer komplicerade, precis som i verkliga livet. Tror vi alla behöver förstå att alla runt omkring inte är NPCer utan känslor och egen historia.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag tror absolut folk klagar mer, och det är nog 50/50 om det bara är onödigt gnäll eller faktiskt giltlig kritik.

Cyberpunk är ett utmärkt exempel på vad jag tycker är ett spel som förtjänar kritiken det fått. Utvecklarna lovade så extremt mycket som aldrig kom med i spelet, och hade, på riktigt, gjort falskt gameplay i CGI som dom visade på E3. Det är så jävla fult att jag inte ens vet vart jag ska börja.

Sen är TLOU2 ett perfekt exempel på rent gnäll. "Åh nej, min favoritkaraktär dog", "åh nej, dom är woke liberaler för det är med en transperson i spelet", "åh nej, man får inte spela som en man". Spelet i sig är närmast perfektion ur ett utvecklingsperspektiv, det folk klagar på är mest baserat på deras egna önskan om vad spelet skulle vara.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Gnällkuk

Känns dock som vi under många år nu har fått AAA-spel som släpps halvfärdiga eller med konstiga val. Jag skulle säga att de flesta kanske är mer kritiska mot AAA-spel och med all rätt (oftast). Den där genuina spelupplevelsen hittar man nästan bara i AA eller Indie. Ett AAA-spel kan ju fortfarande vara bra men det känns som det inte är lika ofta det träffar lika rätt som med AA/Indie.

AA/Indie brukar dessutom vara klart mindre infekterade med mtx. Tycker det är trist när det finns mtx i ett fulprisspel och content gateas av långsam xp eller liknande.

Kan bara tala för mig själv, men jag är mer kritisk för att jag förväntar mig mer och bättre från jättestudios och monsterpublishers.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Hobby/intresset/branschen är så stor idag.
Mer intresse genererar såklart också mer negativitet.
Glöm inte att spel även hyllas och prisas mer än någonsin idag. Och de genererar mer vinst än någonsin.
Vi lever även i upprepningarnas tid, med remakes, remasters, spinoffs osv.
För att inte tala om lootlådor och "överraskningsmekaniker" vilket är relativt nytt för branschen. Så kanske finns det fog för mer klagomål idag än förr?
En större branch innebär ju även att varenda spelsugen slurv och dess farmor kan skapa och släppa ett eget spel idag, en marknad med kopiösa mängder skräp att vada igenom mellan de bra spelen.

Men ja, jag tycker också att det klagas lite väl mycket och helt ur proportion.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Velfolt:

Var är den där glädjen av att det kommer nya spel? Jag blir glad av i princip alla utannonseringar. Det är ju ändå fler spel att spela. Någon har tänkt dela med sig av sin kreativitet och möts oftare än sällan av klagomål.

Några exempel på spel som fått orimligt mycket klagomål både av recensenter och oss vanliga dödliga.

Cyberpunk 2077 - Jag spelade detta från release och hade en fantastiskt bra upplevelse. Möttes av två buggar där jag enbart behövde starta om spelet. Spelade på en rätt okej dator med 2080Ti som säkert hjälpte till. Om jag förstått saken rätt så var det alla konsollvarianter och framförallt lastgen som inte fungerade alls nästan. Oavsett tycker jag inte de förtjänat den kritik de verkligen fått. Speciellt eftersom de mer eller mindre blev tvingade att släppa eftersom alla klagade på att det aldrig släpps. Spelet levererade en otroligt cool värld och lång och häftig story.

The Last of Us Part 2 - Ett av de absolut bästa spel jag spelat med enligt mig en fantastisk story. Jag kan fortfarande inte förstå hur arga och uppretade folk blir och i princip kräver att man ska ändra storyn. Gör ett eget spel eller skriv en egen bok om man inte är nöjd.

Battlefield 2042 - Helt fantastiskt Battlefield-spel med otroligt stora banor och roliga matcher. Jag gillar operatorgrejen men det spelar ju samtidigt ingen speciell roll. Det är ju bara att köra med en enda och byta vapen separat så har man sin legacy Battlefield-känsla. Till och med betan tyckte jag var rolig och visade skalan på fighterna.

Return to Monkey Island - En mer eller mindre hyllad spelserie som jag spelat på Amiga 500 första gången och blev otroligt glad över det nya spelet. Varför är det sånt gnäll över grafiken? Det ser ju fantastiskt ut. Det är ju inte upp till oss att bestämma hur grafiken ser ut.

Varför måste alla klaga så mycket? Jag önskar att vi kunde bli gladare över att vi får så många fantastiska spel, oavsett om de har buggar eller inte. Många klagar på att spel släpps för tidigt men samtidigt klagar i princip samma personer på att spel inte kommer vid ett visst releasedatum.

Känner nån annan så här? Varför är alla så arga? Jag tycker att spel är kul!

Förr fanns inte internet och vi var yngre. Många märkliga resonemang, "inte klaga" på story mm. för då ska man göra spelet själv istället? Man får klaga. Det är bra att det klagas så olika perspektiv lyfta fram. Sen så fungerade ju inte Cyberpunk rimligt på nått format när det släpptes, jag tycker det är rimligt att klaga på en produkt man betalat för och som inte fungerar ordentligt. Annars uppmuntrar vi ju spelföretagen att det är okej att släppa trasiga spel. Att folk sedan klagade även på att spelet försenades så kraftigt var ju bara spelföretagets eget fel då de misskötte utvecklingen av det. Märkligt att du försöker föra över det på spelarna att de Cyberpunk släpptes i trasigt skick...

Medlem

Känns som att idag utvecklas var och vartannat spel av stora bolag vars främsta intresse är att göra aktieägarna nöjda. Klart att det finns undantag och ibland blir spelen bra, men känns som att vinstintresset ofta är större än att spelet ska bli bra.
Tror vi klagar mer nu än förr, men i min mening helt berättigat med tanke på fler och fler spelserier som en gång varit bra numera är rent skräp. Att företag dessutom tar sig vatten över huvet och "lovar" ditten och datten gör ju att förväntningarna skruvas upp.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tror inte folk är mer gnälliga idag. Att branschen blivit mycket större + populariseringen av sociala medier leder dock till att såväl kritik som hyllningar lyfts fram på ett helt annat sätt och sura miner som för 20 år sedan inte nådde längre än kompisar eller något forum får annan spridning nu, ofta med möjlighet att direkt skriva till utvecklare på Twitter etc.

I övrigt finner jag det lite knepigt att ta upp enskilda titlar. Jag menar, att jag gillar ett visst spel betyder inte att alla andra måste göra det också. Finns gott om spel jag gillar som fått mycket kritik - men även vice versa, spel som är väldigt populära men inte alls faller mig i smaken. Vet inte om jag tycker att det skulle innebära att andra gamers eller jag själv är särskilt gnälliga idag kontra förr. Så har det alltid varit.

phi
Medlem

Jag klagar på allt mer än tidigare. Jag börjar bli gubbe.

Medlem

Tycker snarare det klagas för lite och på fel saker. För att ta The Last of Us: Part 2 som exempel är det precis som sin föregångare ett zombieacitonäventyr med hyfsat standardiserad mekanik som många verkar vilja höja som något slags konstverk.

Det är så klart okej att göra det. Problemet som jag ser det är att det saknas nyanser. AAA-titlar som Horizon, The Last of Us, Halo osv hyllas ju närmast unisont trots att de i grunden är fokusgruppstestade till absurdum och med en påtalig känsla av att vilja vara alla till lags. Som spelens svar på filmens popcorn-/blockbuster-rullar (det är väl få filmintresserade som på allvar skulle hävda att nya Top Gun är en av tidernas bästa filmer).

Det är som att det finns en mall för vad som är bra. De spel som följer mallen men ändå sågas lider i regel av tekniska problem. Någon djupare kritik än så existerar inte på bred front i spelvärlden, varken hos professionella kritiker eller bland konsumenter. Synd, för jag är övertygad om att det skulle behövas för att skapa större mångfald i branschen.

Hatisk och substanslös kritik av typen som Return of Monkey Island fått känns så klart onödig. Men det är en annan diskussion.

Medlem

alla har tillgång till oändligt med spel idag. utgivare bokstavligen kastar gratisspel på oss via allt från epic game store till ps+.

nu är jag visserligen lite äldre (40+), men när jag var liten spelade man spelen man hade och klagade inte över huvud taget. man fick ett spel när man fyllde år och ett på julafton, och det var det. min 5-åriga brorson har idag tillgång till så jävla många spel, på så många olika plattformar, konsoler, plattor, mobiler osv. att han knappt spenderar 5 minuter med varje innan han hoppar vidare till nästa. så har det ju varit ett tag nu, och när man växer upp i den verkligheten så är ju spel inget speciellt längre, vilket leder till att man har mycket, mycket lättare att avfärda spel som "skit" osv. trots att så många har arbetat i månader, ofta år med grejen man spottar på. för övrigt gäller väl detta alla former av underhållning nu för tiden. vi är så helt sinnessjukt bortskämda när det gäller underhållning att det känns som vi lever på en helt annan planet än för ~30 år sedan.

Medlem

Så då klagar du på dem som klagar? Om du nu tycker det är för mycket av den varan så "scrolla vidare"? Inget tvingar dig att läsa det som är på den sidan av åsikterna som du inte gillar. Klagmål bottnar inte sällan i förväntningar och i spelvärlden kommer inte sällan de från tidigare spel och från filmer från spelet under utvecklingen.

Du nämner dessutom episkt uselt optimerade BF2042, ett spel som kunde haft massor men led av en sån otroligt dålig optimering att det inte ens flöt skönt på superriggar men kunde rulla mer än rimligt bra på halvdana maskiner. Man ville helt enkelt för mycket och levererade för lite.

Ska man vara lite krass här låter du som de där människorna som alltid tycker senast sedda film är den bästa någonsin.

Att spelare blir förbannade när de investerat massor med pengar i ett spel som inte håller måttet är inte konstigt och inte heller kan det återlämnas eftersom den mycket snåla tidsramen för returer sen länge gått ut. Några timmar i ett online fps är ingenting för att veta om det håller måttet. Ofta ser man ju potential och så hoppas man på en patch att fixa problemen som sen inte kommer elelr misslyckas så har man fått igen vänta och tiden är ute.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Sedan måste vi komma ihåg att det är ofta en minoritet som hörs..

Och är man online är det dessa man ser, ser man till Last of us 2 sålde det ju extremt väl på release och även efter release, så även om folk skriker, älskade extremt många spelet.

It's not a lake, it's an ocean

Det finns berättigade klagomål (Battlefield 2042 och Cyberpunk 2077) och bara klagomål. The Last of Us Part II var en vattendelare på ett sätt vi sällan ser. Det var verkligen svart eller vitt, men själv hamnade jag som så ofta mitt emellan.

Förr, och nu menar jag 90-tal, var utbudet av spel mindre och vi som var barn då hade inte råd att köpa särskilt många spel. Vi tog det vi fick och nöjde oss med det, även om många av spelen så här i efterhand var riktig dynga. Internet och i synnerhet sociala medier bidrar förstås till att förstora kritiken så att den ser ut att vara väldigt omfattande. Så kanske inte nödvändigtvis är fallet.

Inte sällan är det fråga om twitterstormar i vattenglas (precis som inom politiken). Vi har fått ett väldigt ängsligt klimat där allt från spelskapare till skådespelare går ut och ber om ursäkt för det ena och det andra, och på sistone har vi också sett en trend där utgivare går ut i förväg och försöker ta ned förväntningarna inför ett event. I något slags preventivt syfte för att inte folk ska förvänta sig något som inte kommer finnas där. Det blir lite knasigt det också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag klagar på spel när jag tycker att det är befogat.
Ofta gäller det ifall spelet är halvärslat eller trasigt.

Köpte CyberPunk2077 vid release på PC...
Den som säger "jag upplevde inga buggar" måste ju ha blundat när de spelade. För jävlar vilka mängder buggar det fanns. Där upplever jag att CDPR absolut förtjänar den kritik de fick, speciellt efter att ha målat upp en bild av att spelet skulle vara ett enastående rollspel som skulle vara helt felfritt. Jösses!

Red Dead Redemption 2 till PC, släpptes som en total katastrof och jag har klagat i den mån det går på deras support och på reddit, men spelet var döfött redan från start så där gav man upp ganska fort.

När någon uppdatering förstör en funktion i ett spel så klagar jag.
Tex: DLSS implementeringen i Doom Eternal funkade inte som den skulle efter en större uppdatering och många hade synpunkter på det, vilket också åtgärdades ganska kvickt.
Likaså gällde med den nyligen släppta RTX uppdatringen av Resident Evil 2 & 3.
Capcom fick för sig att ta bort DirectX11 versionen av spelet, vilket de minsann fick höra att det var fel väg att gå.
De gjorde gamla versionen av spelet tillgängligt som separat nedladdning inte ens ett dygn senare efter den massiva negativa feedbacken.

Annars brukar jag inte klaga så mycket eftersom jag känner att det inte leder någonvart och det känns bara slöseri på energi.
Angående "The KLAG of Us 2" så kan jag bara skratta åt hela den debatten. Vem fan bryr sig... tydligen en jävla massa människor. 🙉

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Känns dock som vi under många år nu har fått AAA-spel som släpps halvfärdiga eller med konstiga val. Jag skulle säga att de flesta kanske är mer kritiska mot AAA-spel och med all rätt (oftast). Den där genuina spelupplevelsen hittar man nästan bara i AA eller Indie. Ett AAA-spel kan ju fortfarande vara bra men det känns som det inte är lika ofta det träffar lika rätt som med AA/Indie.

AA/Indie brukar dessutom vara klart mindre infekterade med mtx. Tycker det är trist när det finns mtx i ett fulprisspel och content gateas av långsam xp eller liknande.

Kan bara tala för mig själv, men jag är mer kritisk för att jag förväntar mig mer och bättre från jättestudios och monsterpublishers.

Tror där som mitt gnäll är som mest riktat. Så mycket spel som släpps trasiga. Nu blire istället att väntar väldigt länge eller inte köpa alls. Händer att det blir ett köp om det är en riktigt bra rea, och då har det troligtvis gått så pass lång tid att de hunnit fixa spelet. Därför kommer jag inte hålla med OP om BF2024. Betan var så pass trasig att jag spelade några timmar. Och när det släpptes så var det lika trasigt. Oacceptabelt i mina ögon.

Medlem

Ibland är det såklart befogat om ett spel är extremt buggigt eller känns som att det inte är färdigt.

Ibland verkar det dock vara andra faktorer som gör att folk gnäller.

I fallet med Last of Us 2 känns det ibland som att det är ungefär samma personer som gnällde innan spelet släpptes, när spelet släpptes och efter spelet släpptes och det känns som att de ältat samma saker i åratal.

När någon påpekar att de sade att de skulle bojkotta spelet så har de tydligen spenderat 35-40 timmar på att titta på när någon annan spelar och "vet" att det är dåligt.

Medlem

Har spelat sedan 8-bitarseran och visst var många spel buggiga då också men ingenting jämfört med hur trasiga många är idag. Halvfärdiga produktioner som begär fullpris, recensenter som delar ut toppbetyg till spel som jag inte tycker förtjänar det och mindre studior som har minimal bemanning lyckas bättre än en studio med flera tusen. Något står inte riktigt rätt till här. Det som är bra ska få ros och det som är dåligt ris, svårare än så är det inte. Har väl blivit lite mer kräsen med åren också

Köpte wc3 reforged här om dagen till fullpris men har sedan dess spelat flertalet timmar utan att stöta på någon bugg. Har hur kul som helst. Sen när man går över till metacritic och ser betyget 0,6 och läser flertalet "recensioner" där stämmer det ju inte riktigt heller just nu.

Att gnälla bara för att gnälla är värdelöst men att gnälla och ge konstruktiv kritik, det är där vi har något att bygga vidare på


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av borstenn:

Problemet som jag ser det är att det saknas nyanser. AAA-titlar som Horizon, The Last of Us, Halo osv hyllas ju närmast unisont trots att de i grunden är fokusgruppstestade till absurdum och med en påtalig känsla av att vilja vara alla till lags.

TLOU-spelen måste väl ändå vara väldigt långt från att göra vad fokusgrupper säger och att vara alla till lags? Hade man bara gjort vad många vill ha hade det inte gnällts och varit en massa kontroverser. Det är väl snarare uppfriskande att en så stor titel vågar att göra något annat än vad de flesta vill ha?

Många filmer, böcker, TV-serier med mera hade varit tråkigare om de bara gjort vad den största delen av publiken vill ha. Bra att även spel vågar sig på detta.

Medlem
Skrivet av Force:

Jag tror absolut folk klagar mer, och det är nog 50/50 om det bara är onödigt gnäll eller faktiskt giltlig kritik.

Cyberpunk är ett utmärkt exempel på vad jag tycker är ett spel som förtjänar kritiken det fått. Utvecklarna lovade så extremt mycket som aldrig kom med i spelet, och hade, på riktigt, gjort falskt gameplay i CGI som dom visade på E3. Det är så jävla fult att jag inte ens vet vart jag ska börja.

Sen är TLOU2 ett perfekt exempel på rent gnäll. "Åh nej, min favoritkaraktär dog", "åh nej, dom är woke liberaler för det är med en transperson i spelet", "åh nej, man får inte spela som en man". Spelet i sig är närmast perfektion ur ett utvecklingsperspektiv, det folk klagar på är mest baserat på deras egna önskan om vad spelet skulle vara.

Är det något fel med att ha den åsikten om TLOU2? Genuint nyfiken.

Medlem

Klart klagomålen blir fler när spelen är sämre och dyrare än någonsin.

Medlem

En rimlig anledning till att mycket hörs numera är givetvis att det finns kanaler för att göra sig hörd.

Det har minskat med privata fansidor som förr som spridde folk och idag hänger mest folk på sidor som fz eller varför inte reddit med respektive subreddit. Alla samlas på färre ställen och når ut till fler. Även de stora företagen har ofta en egen plattform där det bräks till massorna.

Det är lättare än någonsin att ses och höras på stream, videos, poddar och hemsidor.

Lägger man sen till den självklara "missnöjda hörs mer" som gäller ____________________A_L_L_T____________________ i vårt samhälle så har man en bra grundplåt för analysen.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Margy:

TLOU-spelen måste väl ändå vara väldigt långt från att göra vad fokusgrupper säger och att vara alla till lags? Hade man bara gjort vad många vill ha hade det inte gnällts och varit en massa kontroverser. Det är väl snarare uppfriskande att en så stor titel vågar att göra något annat än vad de flesta vill ha?

Många filmer, böcker, TV-serier med mera hade varit tråkigare om de bara gjort vad den största delen av publiken vill ha. Bra att även spel vågar sig på detta.

Nu menade jag inte specifikt narrativet, karaktärer eller de val dem tar. Syftade främst på att kritiken kring storproduktioner i dag är så ensidig. Höga budgetar är synonymt med höga betyg, även om spelen är snarlika eller saknar saker att säga. I det avseendet tycker jag inte TLOU-serien sticker ut.

Annars håller jag med om att det är uppfriskande att TLOU 2 skapat debatt. Nivån på den är kanske inte superhög alla gånger, men nåväl.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Känns dock som vi under många år nu har fått AAA-spel som släpps halvfärdiga eller med konstiga val. Jag skulle säga att de flesta kanske är mer kritiska mot AAA-spel och med all rätt (oftast). Den där genuina spelupplevelsen hittar man nästan bara i AA eller Indie. Ett AAA-spel kan ju fortfarande vara bra men det känns som det inte är lika ofta det träffar lika rätt som med AA/Indie.

AA/Indie brukar dessutom vara klart mindre infekterade med mtx. Tycker det är trist när det finns mtx i ett fulprisspel och content gateas av långsam xp eller liknande.

Kan bara tala för mig själv, men jag är mer kritisk för att jag förväntar mig mer och bättre från jättestudios och monsterpublishers.

Detta tror jag är väldigt talande. Om vi kollar på 2 spel från sverige som förvisso släpptes early access (v rising, valheim) så var det precis tvärtom. 2 spel som var riktigt polerade men ansågs ändå inte klara av devsen. Samtidigt så hade de spelen mindre buggar än många av de AAA - spel som släpps samtidigt. Man blir lite trött som konsument att behöva vara påläst för att veta status på ett spel. Är det early access så är det en sak. De hymlar inte med att det finns buggar. Men om spelet förväntas vara klart från utvecklarna, så skall de också få kritik för det de inte lovar.

När det gäller handling, grafikval mm låter dock som ett jäkla gnäll 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Loggade in och löste ett helt capcha-pussel bara för att kunna ge 1up till det första inlägget 👍🏻

Gillar du inte något, låt bli det. Eller som Barack Obama uttryckte det i någon intervju:

- It hurts when I do this.
- Don’t do that.

Medlem

Jag har blivit så otroligt trött på det eviga klagandet och gnällandet på allting hela tiden.

Undviker till 90% alla previews, trailers och early access-skit. Har tagit mig tid att skaffa mig min egen uppfattning om ett spel jag är intresserad av, innan jag tar in åsikter från 30 andra personer som bara måste få ut sin åsikt i snabbaste möjliga kanal.

Hela mystiken kring spel är som bortblåst, helst ska spelen i sin helhet dataminas flera månader i förväg och det ska skrivas 10-sidiga artiklar som analyserar den där nya trailern som kom. Och är det något som man tycker inte ser exakt ut så som man har förväntat sig så börjar klagandet och ojandet. Saken som det sedan klagas på kan va tagen helt ur sin kontext, eller så är det så tidigt i utvecklingen att det kanske inte ens kommer med i den färdiga produkten.

Inser att det är lite hypokritiskt att sitta och säga detta på en sajt som till största del livnär sig på spelnyheter, jag har ju ändå varit här i några år och har nog inga planer på att lämna inom det närmsta.

Men previews, trailers och early looks är ett fett nej tack från min sida. Numera tänker jag för mig själv i större utsträckning.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Sjukt roligt att detta gav sån stor diskussion.

Jag kanske klagar på alla som klagar men det är inte vad jag försöker belysa.

Jag tror att det jag vill få fram är att klaga mindre, diskutera mer.

Det jag verkligen är rädd för är när alla negativa åsikter till slut kommer få spel (och andra kreativa produkter) nerlagda. Utvecklarna kanske till slut kommer ge upp. Det hoppas jag att ingen vill.

Testpilot

När spelen blir allt större produktioner med allt större budgetar ökar även förväntan hos spelarbasen och med sociala medier så är det klart att gnället växer.

Om det är motiverat? Ja, kanske i vissa fall. Åtminstone när spelen inte räcker till rent tekniskt. Som vanligt får man komma ihåg att de som gnäller omotiverat är en liten del av de som spelar spelet.

Medlem

Kan till viss del hålla med och då tänker jag framförallt på genomsnittsbetyg på typ Metacritic och liknande och i synnerhet från användare på Steam och GoG etc. Bildar hellre en egen uppfattning av att läsa/titta på medier jag litar på med journalister jag tycker är vettiga (FZ tex), men glömmer ibland det och låter mig påverkas i alla fall, tyvärr. Vi lever ju i ett genomsnittsbetygens tid när det kommer till typ alla former av upplevelser.

Flera spel jag verkligen gillar har relativt lågt genomsnitt på Metacritic (Shadowrun: Returns tex). Och särskilt på Steam kan användarna bajsa ned ett spel helt pga nåt som rör marknadsföring eller nåt annat som jag förmodligen aldrig skulle märkt om jag köpte och spelade, eftersom jag sällan följer hype och sånt. Jag tänker att Syberia 3 eventuellt kan vara ett sånt spel som egentligen är rätt nice men som folk skitit sönder sig på. Kommer spela framöver nån dag. Och Cyberpunk 2077: förtjänar kritik vad det verkar men jag ser verkligen fram emot att spela det vad det lider. För när den dagen kommer lär jag personligen inte bry mig så mycket om hur buggigt det var vid release eller hur missvisande marknadsföringen var.

Medlem

Min personliga åsikt så tycker jag att spel har generellt blivit sämre, ja vi har bättre grafik, många spel med bra story och massa annat men för många AAA spel släpps när dom inte är färdiga.

Men samtidigt så är det enklare att sprida sina åsikter och med hjälp av speljournalistik som jag tycker är omoget (mer som en skvallertidning än t.ex. dagens nyheter) snappar upp vad många gånger är en minoritet och får det att låta som att det är en generell uppfattning av många.

12
Skriv svar