Xbox-hårdvara ner med 11 % jämfört med i fjol, påstås ändå sälja bättre än PS5 i Nordamerika

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Skärm är bättre än VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Håkan:

Finns Series X ute i handeln, på Prisjakt verkar den fortfarande vara svårfunnen.
Var på Media Markt i Helsingborg igår, dom hade nog 20 stycken Playstation 5 med Horizon, 6999 kr har jag för mig priset var.

Hoppas både Sony och Microsoft kan leverera fler, så dessa skojarepriser sjunker. Dock blir kanske priserna högre nu med dålig dollarkurs och inflation.

Elgiganten hade lager förra veckan i ett flertal butiker i sverige (både ps5 och XSX). Vet inte om man var tvungen att beställa online? Knep en hur som.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Tacka vet jag pannkaka!


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

MS och Sony hälsar tack för att ni identifierar er med er elektronik, stå upp för er leksak!

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det går riktigt bra nu... Nästan fördubblat intäkterna sedan den mörka tiden:

https://pbs.twimg.com/media/FYnoGx9WAAAmlqQ?format=jpg&name=4...

Finns liksom ingen anledning att sitta och leta negativa spins som vissa envisas med i alla Xbox-trådar. Xbox växer så det knakar, det är bara att acceptera

Så länge man inte förväxlar intäkter med vinst så har Xboxdivisionen uppvisat bra siffror och utveckling sedan Series S/X släpptes. Om vi talar om vinst på verksamheten så är jag tveksam om man nått "break even" ännu, tvivlar inte en sekund på att MS skulle (med hjälp av den stora megafonen) basunera ut att Xboxdivisionen går med vinst om så vore fallet. Det senaste jag hörde från dem var att verksamheten var "mer hållbar" nu än tidigare, vilket krasst sett sannolikt innebär att man har råd att ta förlusterna, som antagligen minskat något, medans man satsar på att växa.
En annan brasklapp är att konsolförsäljningen troligtvis räknas in i dessa siffror. Torde stå för en hyffsad del av ökningen i intäkter sedan 2020 i och med lanseringen av nya konsoler.
Bör kanske tillägga att jag hoppas att det kommer gå bra för Xbox, som för några år sedan såg ut riskera att försvinna, då jag inte gärna vill se Sony och Nintendo ensamma på konsolmarknaden (om folk nu får för sig att jag är fruktansvärt negativ och tar det jag skriver som ett tecken på "fanboyläggning" åt något håll).

Medlem
Skrivet av Håkan:

Finns Series X ute i handeln, på Prisjakt verkar den fortfarande vara svårfunnen.
Var på Media Markt i Helsingborg igår, dom hade nog 20 stycken Playstation 5 med Horizon, 6999 kr har jag för mig priset var.

Hoppas både Sony och Microsoft kan leverera fler, så dessa skojarepriser sjunker. Dock blir kanske priserna högre nu med dålig dollarkurs och inflation.

Jag passade på att sälja min ps5 idag för 6000kr. Inköpt 5999kr på Mediamarkt 2020, så i princip är det bara som att jag lånat den.
Den har mest suttit och samlat damm då inga sony spel som jag är sugen på.

Får se nu om jag sätter mig mer in i Xbox series X som också har samlat damm en tid efter att jag fick slut på gamepass.

Ja, hoppas skojar priserna går ner och att det kommer både ps5 och xbox konsoler i överflöd i handeln.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag passade på att sälja min ps5 idag för 6000kr. Inköpt 5999kr på Mediamarkt 2020, så i princip är det bara som att jag lånat den.
Den har mest suttit och samlat damm då inga sony spel som jag är sugen på.

Det är väl det enda positiva, att konsolerna, precis som Nintendo Switch håller sig i värde. Man kan ju som du säger, få i princip samma pengar tillbaka om man lyckas köpa en.
Nintendo har väl knappt sänkt priset på typ 5 år, utan håller det uppe, bra för alla som köpt en konsol.

Medlem
Skrivet av meanh:

Så länge man inte förväxlar intäkter med vinst så har Xboxdivisionen uppvisat bra siffror och utveckling sedan Series S/X släpptes. Om vi talar om vinst på verksamheten så är jag tveksam om man nått "break even" ännu, tvivlar inte en sekund på att MS skulle (med hjälp av den stora megafonen) basunera ut att Xboxdivisionen går med vinst om så vore fallet. Det senaste jag hörde från dem var att verksamheten var "mer hållbar" nu än tidigare, vilket krasst sett sannolikt innebär att man har råd att ta förlusterna, som antagligen minskat något, medans man satsar på att växa.
En annan brasklapp är att konsolförsäljningen troligtvis räknas in i dessa siffror. Torde stå för en hyffsad del av ökningen i intäkter sedan 2020 i och med lanseringen av nya konsoler.
Bör kanske tillägga att jag hoppas att det kommer gå bra för Xbox, som för några år sedan såg ut riskera att försvinna, då jag inte gärna vill se Sony och Nintendo ensamma på konsolmarknaden (om folk nu får för sig att jag är fruktansvärt negativ och tar det jag skriver som ett tecken på "fanboyläggning" åt något håll).

Jag håller inte riktigt med. MS rapporterar i sina kvartalsrapporter ungefär vad andra rapporterar, dvs det man måste som börsnoterat bolag. Man rapporterar den totala vinsten för bolaget. Inte heller Sony ger detaljer exakt var vinsterna kommer ifrån.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Håkan:

Det är väl det enda positiva, att konsolerna, precis som Nintendo Switch håller sig i värde. Man kan ju som du säger, få i princip samma pengar tillbaka om man lyckas köpa en.
Nintendo har väl knappt sänkt priset på typ 5 år, utan håller det uppe, bra för alla som köpt en konsol.

Switch har sjunkit i pris, beroende på vilken modell man köper. Switch Spelpriserna är dock stabila.
Wii U höll priset ganska högt hela resan vill jag minnas, tills vissa butiker tokreade ut dem.

Både xbox och playstation är ju idag väldigt högt prisade konsoler.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Jag håller inte riktigt med. MS rapporterar i sina kvartalsrapporter ungefär vad andra rapporterar, dvs det man måste som börsnoterat bolag. Man rapporterar den totala vinsten för bolaget. Inte heller Sony ger detaljer exakt var vinsterna kommer ifrån.

Detta påstående stämmer inte. Sony har exempelvis uppgett att man hade en "operating income" (dvs inkomst efter utgifter eller vinst) från speldivisionen på 2,6 miljarder USD räkenskapsåret 2021, kan läsas i bland annat denna artikel: https://www.gamesindustry.biz/articles/2022-05-10-playstation...
Har inte lyckats hitta något liknande från MS gällande trots letande under ett par år då jag gärna velat veta mer om hur det ligger till resultatmässigt för Xboxdivisionen.

Medlem

Så skönt att höra att det går bra just nu. Bästa året hittills.

https://youtu.be/lfyKPsz9DNs

The BS on this channel.... Is Me.

Fasiken vad Series X är svår att få tag på.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Fasiken vad Series X är svår att få tag på.

Jag var tvungen att kolla prisjakt, och där finns den ju. Men oerhört sjukt vad säljarna försöker.

Microsoft Xbox Series X 1TB
Skick Ny (originalförpackning)
6190 SEK 7999 SEK

Ska det inte stå överstruket vad originalpriset är i stället?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Fragtjuv
Skrivet av Ruffles:

Tacka vet jag pannkaka!

Fast fläskpannkaka är ännu bättre.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Molotov:

Playstation är bättre än xbox

Nej.. Playstation är riktig dålig. Finns inga spel. Vi har Halo till Xbox!

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag var tvungen att kolla prisjakt, och där finns den ju. Men oerhört sjukt vad säljarna försöker.

Microsoft Xbox Series X 1TB
Skick Ny (originalförpackning)
6190 SEK 7999 SEK

Ska det inte stå överstruket vad originalpriset är i stället?

Finns inte en chans att jag lägger mer än MSRP (riktpriset) på en. Elgiganten och Media Markt verkar vara dem 2 som kör riktpriser. Till och med CDON scalpar. Eller CDON hjälper andra scalpers.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Nej.. Playstation är riktig dålig. Finns inga spel. Vi har Halo till Xbox!

Finns väll stort sett samma spel som till xbox med några undantag åt båda hållen 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag kommer nog aldrig förstå mig på Halo. Jag testade det, men nä.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Xboys jublar, men sanningen kvarstår - anledningen till varför Xbox (Series S) säljer bättre än PS5 är för att efterfrågan är mycket större på PS5 än Xbox vilket gör att PS5 än idag är svår att få tag på. Det går alltid att få tag på Series S till skillnad från PS5. Jag har 6-7 kollegor som är sugna på PS5 men är frustrerade över hur svårt det är att få tag i en konsol till ordinarie pris (icke e-Bay-priser), och andra kollegor har köpt Xbox istället. Har hört samma sak på olika podcasts. Folk vill inte vara tomhänta och köper Xbox eftersom de inte får tag i PS5, helt enkelt.

Finns säkert dom som köpt en Xbox istället för ps5 men jag kan bara (lika anekdotiskt som du) utgå från min egen bekantskapskrets där dom som ville ha Ps5 från början bokade (och fick en). Andra vänner och kolleger har kört Xbox (series X till sig själva och S till barnen), inte för att ps5 inte gått att få tag i utan för GamePass.

Dessutom är ju inte Ps5 speciellt svår att få tag i längre, Elgiganten och Media Markt brukar ju ta nån månad om man bokar.
En kompis var in och skulle köpa Xbox på Elgiganten i Bollnäs nu i veckan och dom hade även Ps5 i lager.

Klart att Sony hade sålt fler om det alltid hade funnits konsoler i lager men jag är tveksam till att speciellt många ”köper Xbox bara för att ps5 inte finns i lager”.
Själv är jag glad att båda maskiner verkar sälja då jag har båda (eller alla tre med S inräknad) och bara vill ha bra spel!

NuZ
Testpilot
Skrivet av baggso:

MS och Sony hälsar tack för att ni identifierar er med er elektronik, stå upp för er leksak!

Hahahahahaha jag spottade ut lunchkaffet, tack!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar