8 Yakuza-spel till PS Plus Extra under 2022, med start i augusti

Robot
8 Yakuza-spel till PS Plus Extra under 2022, med start i augusti

PS Plus Essential-spelen bekräftas också.

#nyhetstips, #playstation-plus, #ps-plus, #yakuza


Medlem

Har hört ganska mycket bra om denna serie. Vilket spel är bäst att börja med om man aldrig lirat förut?

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Har hört ganska mycket bra om denna serie. Vilket spel är bäst att börja med om man aldrig lirat förut?

Jag skulle rekommendera Yakuza 0. En väldigt bra del som utspelar sig innan de andra delarna men som ändå är ganska modernt spelmekaniskt.

Jag har inte spelat det sedan PS3-släppet men jag misstänker att 3:an kan bli svårsmält för många om de spelat 0 och Kiwami 1-2 och sedan vill gå vidare kronologiskt.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Har hört ganska mycket bra om denna serie. Vilket spel är bäst att börja med om man aldrig lirat förut?

Nollan. Det är den naturliga startpunkten tycker jag, det ger en bra introduktion till många av de återkommande karaktärerna och är också ett av de bäst skrivna spelen i hela serien. Sen Kiwami 1 och 2, om du vill fortsätta. Trean kan du nästan skippa, det har inte åldrats väl.

Edit: Ninjad


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag kan verkligen inget om denna serie, någon som kan förklara lite kort vad det är för typ av spelserie?

Medlem

Yakuza 0, 4 och 5 tycker jag nog mest om. Gillar karaktärerna 4an och 5an. Har inte lirat 6an än. Köpte det i våras.

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Jag kan verkligen inget om denna serie, någon som kan förklara lite kort vad det är för typ av spelserie?

Du springer runt i en japansk stad och slåss och utför jobb i utbyte mot pengar så att du har råd att spela Sega-spel på arkadhallen.

Skämt åsido, du kan göra så om du vill, det är upp till dig, men för ett lite seriösare svar så är Yakuza ett beat ’em up-actionäventyr-RPG. Om du vet vad Shenmue är så är det lite som det, men du spelar som yakuza (japanska maffian). Så tänk lite Shenmue möter GTA, minus bilkörandet (med undantag för Yakuza 5 där du faktiskt får köra lite). Fantastisk spelserie.

Medlem

Åh, Playstation Access. Älskar verkligen den kanalen.

Medlem

En fantastisk spelserie, rekommenderar varmt att alla ger det en chans. Yakuza 0 utspelar sig före allt annat, är dock gjort i en äldre grafikmotor än Kiwami 1 & 2 som är remasters på ursprungliga Yakuza 1 och 2.

Yakuza: Like a Dragon är fristående från övriga spel men är definitivt mer intressant om man redan har lite koll på världen, i övrigt är spelet ett klassiskt jrpg när det gäller striderna, till skillnad från tidigare spel där det var beat 'em up, eller fighting som gällde för striderna.
Spelen har ofta en väldigt seriös main-story, medan sidospåren kan vara allt ifrån att lära en dominatrix bli bättre på sitt jobb till att övertyga ungdomar om att sluta sälja sina underkläder till medelålders män.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag skulle rekommendera Yakuza 0. En väldigt bra del som utspelar sig innan de andra delarna men som ändå är ganska modernt spelmekaniskt.

Jag har inte spelat det sedan PS3-släppet men jag misstänker att 3:an kan bli svårsmält för många om de spelat 0 och Kiwami 1-2 och sedan vill gå vidare kronologiskt.

Ok, ska nog ge det en chans. Jag vet att Persona är en helt annan typ av spel men det var också något "konstigt" japanskt som jag aldrig spelat som jag sen slutade upp med att älska, samma med Bayonetta. Kanske Yakuza kan bli något liknande värt att testa iaf. Tycker att de här galna Japan spelen är riktigt charmiga

Tack!

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Ok, ska nog ge det en chans.

Lycka till och jag hoppas du kommer att gilla spelserien!

Jag kan dock varna för att många delar kan vara lite tröga i början och det kan ta några timmar innan spelen "öppnar upp" så bli inte avskräckt om du upplever att det är väldigt styrt i början.

1
Skriv svar