Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem

Om man inte är beroende av lång batteritid så är det en no brainer. Går att byta ut SSD:n själv och t.o.m så har Linus Tech Tips lyckats köra ett externt grafikkort via M2 porten, vilket jag nu förstår är någon slags PCI-e port. Det senare är väl inget en normal människa någonsin gör men det du får här är en PC så om man blir less på SteamOS så finns möjligheter att leka. Installera Windows, vilket än så länge är en halvbra upplevelse, och du kan koppla in skärm, tangentbord och mus eller ett VR headset och använda den som en vanlig PC.

Det här är definitivt ingen "dud" utan en väldigt bra början på en ny era inom gaming.

Medlem

Står fortfarande så här på min bokning

Reserverades lör 7 augusti 2021

Förväntad tillgänglighet:
Efter 3:e kvartalet (oktober 2022 eller senare)

Medlem

Haft min i några veckor nu, lirat disco elysium, Divinity /tombraider/wreckfest/Witcher 3/days gone utan problem. Plockade hem heroic launchern för att köra lite Epic spel, funkat felfritt förutom rocket League som känns lite små hackigt emellan åt men helt klart spelbart.

Köpte 256gb versionen och ett 500gb sdkort, trodde inte jag skulle kunna knöla in så mycket spel som jag faktiskt gjort, positivt överraskad.

Kör mycket på 30fps läge när det är den typen av spel där det inte spelar någon större roll för mig, känns bra och batteriet håller längre

Medlem
Skrivet av CChild:

Står fortfarande så här på min bokning

Reserverades lör 7 augusti 2021

Förväntad tillgänglighet:
Efter 3:e kvartalet (oktober 2022 eller senare)

Har reserverat 1 augusti 2021 och står förväntad tillgänglighet:
3:e kvartalet (juli–september) 2022. Hoppas på Juli men ej hört något.

Medlem

Haft den i ett par dagar nu och wow. Aldrig haft en "handheld" och aldrig haft något behov av en men den har gått varm sen jag fick den.. Inte satt mig in så mycket i allt det som länkas i första inlägget mer än Epic clienten osv.
Galet mycket man kan göra med denna

Medlem

Jag har en Lenovo docka hemma för att kunna jobba hemifrån. Kan jag använda den till att koppla in Steam deck för att kunna använda skärm, mus och tangentbord?

Tror du är en sån här jag har;
https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/docking/usb-docks-universal-cable-docks/TP-Universal-USB-C-Dock-EU/p/40AY0090EU

Relik 📜
Skrivet av Gungnir:

Jag har en Lenovo docka hemma för att kunna jobba hemifrån. Kan jag använda den till att koppla in Steam deck för att kunna använda skärm, mus och tangentbord?

Tror du är en sån här jag har;
https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/docking/usb-docks-universal-cable-docks/TP-Universal-USB-C-Dock-EU/p/40AY0090EU

Ska inte vara några problem alls. Jag kör med Lenovos snarlika Thunderbolt-docka, den fungerar perfekt. Mus, tangentbord, skärm.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Ska inte vara några problem alls. Jag kör med Lenovos snarlika Thunderbolt-docka, den fungerar perfekt. Mus, tangentbord, skärm.

Något problem är det, med och tangentbord fungerar fint. Men jag får ingen bild på skärmen. Är det något särskilt jag behöver göra?
Jag har testat gå till desktop mode, startat om, gå in i sleepmode, testat olika portar på dockan men decken vill inte hitta skärmen.

Medlem

Hittade denna sida med Steam deck accesories så det är nog där jag kommer handla mitt stand och så vidare.
https://www.jsaux.com/collections/steam-deck-accessory


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Såg att någon installerat AM2R på Steam deck vilket är ett fanmade Metroid spel. Det ska alltså gå att installera "windows" spel på Steam deck och aktivera exe filen att köras i Proton. Mycket intressant. Ska absolut klämma in AM2R då jag inte hunnit spela ut det.

Steam Deck: How to run Windows exe games/applications in SteamOS
https://www.youtube.com/watch?v=Z0DymLDgTwQ


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

eld
Medlem
Skrivet av lonian:

Såg att någon installerat AM2R på Steam deck vilket är ett fanmade Metroid spel. Det ska alltså gå att installera "windows" spel på Steam deck och aktivera exe filen att köras i Proton. Mycket intressant. Ska absolut klämma in AM2R då jag inte hunnit spela ut det.

Steam Deck: How to run Windows exe games/applications in SteamOS
https://www.youtube.com/watch?v=Z0DymLDgTwQ

Yep! Går att skapa en shortcut i steam och peka på en exe och köra genom proton, vilket även inkluderar installers.

Medlem

Ser en del snack om dockning och hubbar så jag ville slå ett slag för denna!

https://www.amazon.se/gp/product/B093FKT9BF/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Köptes för någon veckan sedan och fungerar galant till TV:n iaf.
Köpte till en 65W-laddare för att säkerställa att decken skulle kunna ladda samtidigt som USB-C hubben används och den laddar fint trots 1080p på TV:n

Kopplade PS5-kontrollen till decken och spelade igenom Stray från början till slut på TV:n hemma hos tjejen, pendlade mellan 45-60 FPS med medium settings och 80% resolution scaling

Medlem

Fick mitt efterlängtade mail nu ikväll men får ej igenom köpet, Godkänner vilkor mm och efter tryckt köp står det bara bearbetar hela tiden, får ej igenom köpet

Medlem

Äntligen! Och köpet gick igenom. 7200 spänn fattigare.

Medlem
Skrivet av robbis:

<Uppladdad bildlänk>

Äntligen! Och köpet gick igenom. 7200 spänn fattigare.

Fick mitt med nu ikväll, får ej igenom köpet.

Fastnar på ”bearbetar” gör jag något fel?

Medlem
Skrivet av stesva:

Fick mitt med nu ikväll, får ej igenom köpet.

Fastnar på ”bearbetar” gör jag något fel?

Testat på nån annan enhet?

Medlem
Skrivet av robbis:

Testat på nån annan enhet?

Japp, får testa det, tack för info

Medlem
Skrivet av stesva:

Japp, får testa det, tack för info

Jag körde via mobilen för satt ute o drack öl när mailet kom. Inte testat via steam på pc utan via webbsidan och det funkade iaf. Kanske bara var överbelastat eller nåt när du testade? Blitt så när jsg köpt spel nån gång men då har ändå köpet gått igenom.

RHK
Medlem
Skrivet av stesva:

Fick mitt med nu ikväll, får ej igenom köpet.

Fastnar på ”bearbetar” gör jag något fel?

Skrivet av stesva:

Japp, får testa det, tack för info

Det är inte så att den väntar på bankid verifikation?
Haft för mig att den integrationen är lite sketchy på Steam men kan blanda ihop det med någon annan store.

Medlem
Skrivet av RHK:

Det är inte så att den väntar på bankid verifikation?
Haft för mig att den integrationen är lite sketchy på Steam men kan blanda ihop det med någon annan store.

Efter jag bockat i rutan för godkännande mm trycker
På köp så fastnar jag på bearbetar bara, tror du jag skall öppna BankID då kanske?

Medlem

Fick äntligen igenom köpet, det var ett popup fönster som blockerades som jag fick tillåta för att komma vidare, nu är det bara att vänta på underverket då.

Medlem
Skrivet av stesva:

Fick äntligen igenom köpet, det var ett popup fönster som blockerades som jag fick tillåta för att komma vidare, nu är det bara att vänta på underverket då.

Grattis! Vi hoppas de dyker upp nästa vecka. Perfekt nu när man har semester oxå.

Medlem

Leveransen gick ganska snabbt vill jag minnas.
Sen fick man hämta ut paketet på närmsta schenker-ombud


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Leveransen gick ganska snabbt vill jag minnas.
Sen fick man hämta ut paketet på närmsta schenker-ombud

Typ hur snabb efter man gett Gabe alla pengar man äger? Typ 2 dagar? 5 dagar? Mer?

Medlem
Skrivet av robbis:

Typ hur snabb efter man gett Gabe alla pengar man äger? Typ 2 dagar? 5 dagar? Mer?

För mig tog det kanske en vecka så hade jag den i handen. Då var det helg och ev nån extra röd dag med där. Jag bor i norrbotten så säkert en dag extra pga det också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

För mig tog det kanske en vecka så hade jag den i handen. Då var det helg och ev nån extra röd dag med där. Jag bor i norrbotten så säkert en dag extra pga det också.

Får man något kollid?

Medlem
Skrivet av robbis:

Får man något kollid?

Japp du får ett mail när paketet registrerats med en länk för spårning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp du får ett mail när paketet registrerats med en länk för spårning.

Nice. Tack för infon.

Medlem
Skrivet av robbis:

<Uppladdad bildlänk>

Äntligen! Och köpet gick igenom. 7200 spänn fattigare.

Vad kul för dig! Jag som också förboka samma dag som dig har ännu inte fått mitt mail. Nåja, är redan ute på semester så någon vecka till gör varken mer eller mindre.

Medlem
Skrivet av piddau:

Vad kul för dig! Jag som också förboka samma dag som dig har ännu inte fått mitt mail. Nåja, är redan ute på semester så någon vecka till gör varken mer eller mindre.

Segt men då kanske du få ett mail på tisdag eller torsdag då dom skickar ut mail dessa dagar. Vi håller tummarna. När jag kollade med den där kalkylatorn visade den att jag skulle få den 15 augusti så nu blev det en rejäl semester bonus.

Skriv svar