A Better Ubisoft-initiativet slår fast att det (i stort sett) inte blivit bättre

Robot
A Better Ubisoft-initiativet slår fast att det (i stort sett) inte blivit bättre

"Inga av våra krav har uppfyllts."

#ubisoft


Geeks Gaming

Det är ju väldigt öppet och bra att man kommunicerar om både framgångar och i detta fallet nederlag.

Resten saknar man ju såklart insikt i men ja, har man inte nått några mål på 1 år så är det nog dags att börja tänka på att platta till organisationen, kompetensinventera och såklart se vilket mänsklig kompetens man har.

Ingen dålig uppförsbacke

Medlem

"We want a collective seat at the table, to have a meaningful say in how Ubisoft as a company moves forward from here."

Förstår jag denna punkt korrekt? De (anställda) vill att företag ska fungera som en demokrati. Där alla har något att säga till om på "ledningsmöten" och hur hela företag ska utvecklas? Eller gäller detta bara punkter som haft issues?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

"We want a collective seat at the table, to have a meaningful say in how Ubisoft as a company moves forward from here."

Förstår jag denna punkt korrekt? De (anställda) vill att företag ska fungera som en demokrati. Där alla har något att säga till om på "ledningsmöten" och hur hela företag ska utvecklas? Eller gäller detta bara punkter som haft issues?

Jag är rätt säker på att du missförstår.

Tolkar det snarare som att man vill vara representerade och kunna ge sina perspektiv inför större beslut. Vilket är ganska rimligt och i förlängningen också ligger i Ubisofts egna bästa om de vill få bukt med problematiken.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag är rätt säker på att du missförstår.

Tolkar det snarare som att man vill vara representerade och kunna ge sina perspektiv inför större beslut. Vilket är ganska rimligt och i förlängningen också ligger i Ubisofts egna bästa om de vill få bukt med problematiken.

I guess. Känns dock väldigt ovanligt att anställda får ge perspektiv inför större beslut hos företag. Men om det gäller just problematiken är det mer förståeligt.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

I guess. Känns dock väldigt ovanligt att anställda får ge perspektiv inför större beslut hos företag. Men om det gäller just problematiken är det mer förståeligt.

Finns lagar här i Sverige som säger att fack representant ska vara med på ledningsmöten. Säkerhetsrepresentent på en arbetsplats är den "vanlig" anställd på företaget som också ska vara med på ledningsmöten.

Inte riktigt samma sak men är inte ovanligt att man är med på möten.

Jag tycker att det är viktigt att ha en representant för dom anställda så att man kan framföra sina åsikter om beslut som ska tas. Kommer aldrig vara en demokrati men jag tycker att det är ett misstag att inte lyssna på dom anställda, går att lära sig mycket genom att bara lyssna på dom.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Finns lagar här i Sverige som säger att fack representant ska vara med på ledningsmöten. Säkerhetsrepresentent på en arbetsplats är den "vanlig" anställd på företaget som också ska vara med på ledningsmöten.

Inte riktigt samma sak men är inte ovanligt att man är med på möten.

Jag tycker att det är viktigt att ha en representant för dom anställda så att man kan framföra sina åsikter om beslut som ska tas. Kommer aldrig vara en demokrati men jag tycker att det är ett misstag att inte lyssna på dom anställda, går att lära sig mycket genom att bara lyssna på dom.

Det jag försöker förstå om detta gäller specifika saker eller typ allt.

Geeks Gaming
Skrivet av Ronzem:

Det jag försöker förstå om detta gäller specifika saker eller typ allt.

Jag tror att man siktar på en plattare organisation, dvs färre led mellan "golvet" och "toppen". Det brukar vara ett bra mål när man ska förändra en företagskultur.

Sen är det inte självklart det gäller precis Allt men där många kan påverkas av beslut är det ganska bra med en feedbackloop.

Gnällkuk

Inget förvånande här, Yves pratade väl tidigt om att de nu minsann skulle ändra sig och sen var det ändå svågerpolitik som fick fortsätta.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ubisoft. Dåliga spel, dålig företagskultur, dåliga människor.
Skulle nån sakna om dom försvann?
Precis allt verkar dåligt med dagens Ubisoft.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ubisoft. Dåliga spel, dålig företagskultur, dåliga människor.
Skulle nån sakna om dom försvann?
Precis allt verkar dåligt med dagens Ubisoft.

Ja, från att ha varit en av mina favoritutgivare under 00-talet till där de är idag är deprimerande att se... =(

Medlem

Ubisoft har väl gått och hoppats på att bli uppköpta av Microsoft ett bra tag nu. Det lär knappast ske efter Zenimax-affären. Sony lär inte vara intresserade heller. Och bakom de två giganterna är det slut med potentiella uppköpare som har råd med en sådan affär.

Känns som den enda utvägen nu är att börja knoppa av studios. För någon förändring lär inte vara aktuell. Det blir samma IP som mjölkas på exakt samma sätt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ubisoft. Dåliga spel, dålig företagskultur, dåliga människor.
Skulle nån sakna om dom försvann?
Precis allt verkar dåligt med dagens Ubisoft.

Håller verkligen inte med om något av ovan påståenden. Dom gör de bästa spelen i branshen enligt mig.
Vilket också tyder på riktigt bra företagskultur och människor.

https://ibb.co/kK3x7Px

Gjorde precis klart alla achivements som är möjligt i Odyssey efter 300 timmar, tidigare även gjort allt som går att göra i Origins. Dags att sätta tänderna i Assassins Creed Valhalla. Skull and Bones ser fenomenalt ut och Immortal Fenyx Rising har jag flera hundra timmars gametime med i och expansionerna. Tycker Ubisoft gör bättre spel hela tiden och ska fortsätta på exakt samma bana utan att ändra något.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Håller verkligen inte med om något av ovan påståenden. Dom gör de bästa spelen i branshen enligt mig.
Vilket också tyder på riktigt bra företagskultur och människor.

https://ibb.co/kK3x7Px

Gjorde precis klart alla achivements som är möjligt i Odyssey efter 300 timmar, tidigare även gjort allt som går att göra i Origins. Dags att sätta tänderna i Assassins Creed Valhalla. Skull and Bones ser fenomenalt ut och Immortal Fenyx Rising har jag flera hundra timmars gametime med i och expansionerna. Tycker Ubisoft gör bättre spel hela tiden och ska fortsätta på exakt samma bana utan att ändra något.

Smaken är som baken


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Håller verkligen inte med om något av ovan påståenden. Dom gör de bästa spelen i branshen enligt mig.
Vilket också tyder på riktigt bra företagskultur och människor.

https://ibb.co/kK3x7Px

Gjorde precis klart alla achivements som är möjligt i Odyssey efter 300 timmar, tidigare även gjort allt som går att göra i Origins. Dags att sätta tänderna i Assassins Creed Valhalla. Skull and Bones ser fenomenalt ut och Immortal Fenyx Rising har jag flera hundra timmars gametime med i och expansionerna. Tycker Ubisoft gör bättre spel hela tiden och ska fortsätta på exakt samma bana utan att ändra något.

Om vi nu utgår ifrån att Ubisoft gör bra spel, betyder det inte på något sätt att de har en bra företagskultur, eller för den delen människor. Självklart finns det gott om bra folk hos Ubisoft, men skulle absolut inte säga att dom har en bra företagskultur, de har nog nästa sämst (AAA) i hela branschen. Strax efter Activision Blizzard som verkar satsa allt på den titeln.

Kolla på exempelvis Amazon, har aldrig hört någon klaga på deras produkt, annat än småföretag som inte kan konkurrera. Samtidigt behandlas arbetarna extremt dåligt för en skamligt låg lön.
Så framgång betyder verkligen inte bra företagskultur.

Medlem

Jag tror kraven var designade för att inte uppnås. De vill ha något i stil med den svenska lagen om styrelserepresentation för facken, men med en amerikansk tvist.
Lag (2022:1245) om styrelserepresentation för Twitterupprop bland privatanställda i spelbranschen.

Medlem
Skrivet av WebeJaxx:

Om vi nu utgår ifrån att Ubisoft gör bra spel, betyder det inte på något sätt att de har en bra företagskultur, eller för den delen människor. Självklart finns det gott om bra folk hos Ubisoft, men skulle absolut inte säga att dom har en bra företagskultur, de har nog nästa sämst (AAA) i hela branschen. Strax efter Activision Blizzard som verkar satsa allt på den titeln.

Kolla på exempelvis Amazon, har aldrig hört någon klaga på deras produkt, annat än småföretag som inte kan konkurrera. Samtidigt behandlas arbetarna extremt dåligt för en skamligt låg lön.
Så framgång betyder verkligen inte bra företagskultur.

Tycker det är mest vänsterpoppulistiska politik som försegår mot dessa företag som du nämner, utom lönerna hos amazon. Har personligen aldrig gillat vänsterpolitik.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag tror kraven var designade för att inte uppnås. De vill ha något i stil med den svenska lagen om styrelserepresentation för facken, men med en amerikansk tvist.
Lag (2022:1245) om styrelserepresentation för Twitterupprop bland privatanställda i spelbranschen.

Varför amerikansk tvist? Ubisoft har ingen studio i usa.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Varför amerikansk tvist? Ubisoft har ingen studio i usa.

Jaha, jag trodde det var mest kanadensiskt, (ja, jag vet att Ubisoft är franskt, men har de inte en massa studios i Montreal och så?) och jag har ungefär samma syn på Kanada i förhållande till USA som Putin har på Ukraina.

Listan såg ju ut precis som när klimataktivister önsketänker och att de vill ha en punkt med minskade utsläpp och resten handlar om att de vill ha en planekonomisk världsregering.

Medlem

"A Better Ubisoft-initiativet slår fast att det (i stort sett) inte blivit bättre"

Man kan aldrig bli woke enough, så det det är ju inte så underligt.
Ytterligare ett skitföretag som har hoppat på den godhetssignalerande trenden. Vem orkar hålla räkningen vid det här läget. Tacksamt nog var Ubisoft ett företag man undvek som pesten sedan länge.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

"A Better Ubisoft-initiativet slår fast att det (i stort sett) inte blivit bättre"

Man kan aldrig bli woke enough, så det det är ju inte så underligt.
Ytterligare ett skitföretag som har hoppat på den godhetssignalerande trenden. Vem orkar hålla räkningen vid det här läget. Tacksamt nog var Ubisoft ett företag man undvek som pesten sedan länge.

Skall jag tolka din i allmämhet tråkiga ton som att du tycker att det är orimliga krav? Alla med kollektivavtal i Sverige har ju i princip de rättigheterna och mer än så. Inte konstiga krav i mim mening.

Sedan: vad är godhetssignalerande?

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Håller verkligen inte med om något av ovan påståenden. Dom gör de bästa spelen i branshen enligt mig.
Vilket också tyder på riktigt bra företagskultur och människor.

Vet du vilken tråd du skriver i?

Skrivet av ChalleT:

Skall jag tolka din i allmämhet tråkiga ton som att du tycker att det är orimliga krav? Alla med kollektivavtal i Sverige har ju i princip de rättigheterna och mer än så. Inte konstiga krav i mim mening.

Sedan: vad är godhetssignalerande?

Vissa av kraven är orimliga.

  • Stop promoting, and moving known offenders from studio to studio, team to team with no repercussions. This cycle needs to end.

Detta är en fullt vettig punkt som bara tyder på unken företagskultur.

  • We want a collective seat at the table, to have a meaningful say in how Ubisoft as a company moves forward from here.

Ganska orimlig. De är arbetare, och ledningen har rätt att fördela arbetet så som de vill, enl. deras anställningskontrakt. Hur de vill företaget ska utvecklas kan de prata med sina chefer om, men att begära att få sitta med vid bordet är orimligt.

  • Cross-industry collaboration, to agree to a set of ground rules and processes that all studios can use to handle these offences in the future.

Hade varit bra, men är det rimligt i praktiken?

  • This collaboration must heavily involve employees in non-management positions and union representatives.

Heavily involve? De kan inte ta kontroll över företagen, eftersom det är det som det låter. De vill vara någon form av polis, och vi har redan lagtexter och riktiga poliser. Har de något problem får de gå via facken. Om fack inte finns, eller är tandlösa så är det polisanmälan som gäller.

De är inte företagare, de driver inte företaget och de kan gå hem när deras tid för dagen är över. En lyx företagare inte har.
Som vanligt låter det lite som vänstersörja, alla ska ha alla rättigheter, och inga skyldigheter utan dem ska kapitalistsvinet som driver företaget ha.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Ubisoft har ingen studio i usa.

Flera stycken:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubisoft_subsidiaries

Angående företagskultur så är det nog lite svårt att generalisera. Jag tror inte det ser likadant ut hos till exempel Massive, Singapore och Montreal.

Det dock tydligt att de behöver lite mer övergripande riktlinjer och policys som gäller överallt.

1
Skriv svar