Sony höjer priser till höger och vänster, men svarar inte på om PS5 ska vandra samma väg

Robot
Sony höjer priser till höger och vänster, men svarar inte på om PS5 ska vandra samma väg

"Vi har inget att dela med oss av."

#nyhetstips, #playstation-5, #sony


Medlem

Såg att Spiderman ska släppas till PC inom kort. Kul.
"Price starting from 739 SEK". Mindre kul.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Såg att Spiderman ska släppas till PC inom kort. Kul.
"Price starting from 739 SEK". Mindre kul.

Pc spelare: Woohoo köpt nytt grafikkort för 14000kr.
Ser spel kostar runt 700kr, fyfan va dyrt gnäller dom.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Såg att Spiderman ska släppas till PC inom kort. Kul.
"Price starting from 739 SEK". Mindre kul.

Det är väl inte förvånande? Priset på i princip allting ökar. Sedan har spelpriserna legat avsevärt lågt, i jämförelse mot inflationen.
Mig veterligen kostade spel till t.ex. NES, SNES runt 699-799kr för snart 30 år sedan.

Visst, man säljer garanterat många fler exemplar idag, men produktionskostnaden på ett spel är extremt hög. I alla fall för ett sådant "storspel" som Spiderman.

Sedan kommer spel ofta på REA, hyfsat snabbt efter release också. 739kr tycker åtminstone jag är ett skäligt pris för ett sådant släpp.

1993, i USA:

Medlem
Skrivet av Miindz:

Såg att Spiderman ska släppas till PC inom kort. Kul.
"Price starting from 739 SEK". Mindre kul.

Lite högt pris när det släpps så långt efter konsol kanske men PC-spelare har ju varit skonade från höga priser ända sen urminnes tider så egentligen inte mer än rätt kan jag tycka.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Pc spelare: Woohoo köpt nytt grafikkort för 14000kr.
Ser spel kostar runt 700kr, fyfan va dyrt gnäller dom.

Långt ifrån alla köper ju de grafikkorten. Populärast brukar modellerna för 2-3500kr bli.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är väl inte förvånande? Priset på i princip allting ökar. Sedan har spelpriserna legat avsevärt lågt, i jämförelse mot inflationen.
Mig veterligen kostade spel till t.ex. NES, SNES runt 699-799kr för snart 30 år sedan.

Vill minnas att första spelet som kostade över 500kr var Star Wars till NES (549:- rek)
Till SNES låg alla över 549:- (upp till 800 spänn!)

Så som du säger: spelpriserna har inte hunnit med inflationen (fast kanske annat spelar in där, kostnader för tillverkning, antal sålda osv)

It's not a lake, it's an ocean

Tja, varför skulle konsolerna gå fria från alla kostnadsökningar vi ser.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Pc spelare: Woohoo köpt nytt grafikkort för 14000kr.
Ser spel kostar runt 700kr, fyfan va dyrt gnäller dom.

Tycker du att 20 digitala spel är värt 14 k ?

Medlem

Om Sony själva säger att de inte har några kommentarer om PS5-priset efter att ha utannonserat prishöjningar inom andra områden är det givetvis en bekräftelse på att priset iallafall ännu inte har höjts. De som ser fram emot proshöjningar kan ju dock vara lugna då Svenska återförsäljare sedan länge tagit på sig att lägga ockerpriser på redan dyra varor, lite som när Komplett blåljög i förbokningstråden och menade att priset hade höjts, någonting som bekräftas här av Sony att så inte var fallet. Samtidigt tog man sig friheten att påpeka att priset på konsolen som började säljas vintern 2020 minsann var ”tre år gammalt” sommaren 2022.

Skrivet av Komplett:

Angående priset så har "MSRP" som sattes för ~3 år sedan inte riktigt hängt med utvecklingen i världen och nu har våra inköpspriser justerats så att vi måste göra en mindre höjning för att inte gå med förlust.

Vagt svar visserligen, men bättre det än att rakt ljuga.
Gissar på att dom själva inte vet utan dom kollar hur priserna på kostnaderna för en längre tid fram för att sen avgöra hur dom skall göra, e ju naivt och tycka att en konsol aldrig ska kunna öka i pris under åren tycker jag.

Men får hoppas det inte höjs iallafall så framtida köpare inte behöver betala mer.
Men jag är nöjd att jag fick tag på en innan en potentiell pris höjning.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Pc spelare: Woohoo köpt nytt grafikkort för 14000kr.
Ser spel kostar runt 700kr, fyfan va dyrt gnäller dom.

Tja, grafikkortet kanske funkar som det skall från start. Sedan kan man spela på mindre kostsamma kort också. Tror tom de flesta nya spel inte kräver sådana kort för att fungera.

Jag misstänker dock att vi kommer se en ökning i kostnad för spel, mer i linje med övriga produkter i detaljhandeln. "Effektiviseringen" vid speltillverkning har nu kommit ikapp, så finns inte mycket att slimma för att företagen skall få sin ordentliga vinst. Mer NFT och micro-transactions kanske får ner inköpspriset för oss konsumenter; kanske skapar spel mer i stil av de gamla arkad-hallarna...

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Vagt svar visserligen, men bättre det än att rakt ljuga.
Gissar på att dom själva inte vet utan dom kollar hur priserna på kostnaderna för en längre tid fram för att sen avgöra hur dom skall göra, e ju naivt och tycka att en konsol aldrig ska kunna öka i pris under åren tycker jag.

Men får hoppas det inte höjs iallafall så framtida köpare inte behöver betala mer.
Men jag är nöjd att jag fick tag på en innan en potentiell pris höjning.

Folk kan kanske köpa Xbox istället. Är inte så insatt i konsolvärlden, men skulle inte exklusivitet dras ner från Sony sida?

Medlem

Frågan är hur mycket de är beredda att gå i förlust per såld konsol för att behålla marknadsandelar. Dvs hur mycket de är beredda att subventionera. Sonys konsoler flyger fortfarande från hyllorna så snart de kommer in i lager någonstans så de kan kanske tycka att det gör det möjligt att köra lite högre priser. Men risken då är ju att de kommer förlora momentum.

Tror inte konsoler som inte är lika eftertraktade kommer öka i pris lika fort.

Jag tror det kommer tittas noga på hur mycket har redan sålts. Dvs hur stor install base har vi idag. Leveransproblemen har ju gjort att hastigheten inte varit så hög som den kunnat.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Tja, varför skulle konsolerna gå fria från alla kostnadsökningar vi ser.

Skillnaden från annan elektronik är att det mesta av vinsten kommer från kunden efter att köpet skett. Man måste inte gå med vinst enbart vid försäljningstillfället.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Tycker du att 20 digitala spel är värt 14 k ?

Beror ju helt klart på vad för spel det handlar om.
Spiderman, Bloodborne, red dead redemption 2, Last of us 1&2, God of war, Horizon zero dawn och forbidden west osv så självklart är dom värda det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Skillnaden från annan elektronik är att det mesta av vinsten kommer från kunden efter att köpet skett. Man måste inte gå med vinst enbart vid försäljningstillfället.

Ja och med tanke på att de i grunden typ kör samma hårdvara i 7 år till skillnad från de som behöver utveckla nya bättre grejer varje år. (ex TV och telefon tillverkare)

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ja och med tanke på att de i grunden typ kör samma hårdvara i 7 år till skillnad från de som behöver utveckla nya bättre grejer varje år. (ex TV och telefon tillverkare)

Fast den utvecklingen i sig är inte sund, ungefär som bilar, att utveckla en ny bil idag kostar typ 1-6 miljarder beroende på om det är helt nytt eller befintlig. Folk klagar på att bilar har blivit dyra, ja det är för de utvecklas in en massa skit i bilar som egentligen vi klarat oss utan i många många år. Samma med all elektronik, därför kan jag tycka att det är sunt med tv-spel som håller 7-10år innan nästa gen kommer. Var ju färre år innan men det är hälsosammare för miljön.
Bara se på gamla Volvo 240, bytes små saker ut, kanske ny grill eller nya ljusen.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är väl inte förvånande? Priset på i princip allting ökar. Sedan har spelpriserna legat avsevärt lågt, i jämförelse mot inflationen.
Mig veterligen kostade spel till t.ex. NES, SNES runt 699-799kr för snart 30 år sedan.

Visst, man säljer garanterat många fler exemplar idag, men produktionskostnaden på ett spel är extremt hög. I alla fall för ett sådant "storspel" som Spiderman.

Sedan kommer spel ofta på REA, hyfsat snabbt efter release också. 739kr tycker åtminstone jag är ett skäligt pris för ett sådant släpp.

1993, i USA:
https://external-preview.redd.it/1elLh3Qh2EBzUMhvnrHU6vXsC8NC...

AAA-spelen förr var oftast färdiga buggfria spel där allt ingick. Sedan kostade kasetterna och distribueringen mer. Oftast var PC-spel på diskett billigare än NES och SNES spel. Unlocks, extra skins, fuskkoder mm var självklarheter som inte kostade extra.

Idag är det inte ovanligt att 60€ är startpriset, medans fullpriset med all dlc och liknande kan ligga på det dubbla. Dessutom kan det även finnas en onlinebutik med ingamevaluta, mikrotransaktioner, lootboxes, XP-boosters, skins mm. Och dagens AAA-spel är allt för ofta buggiga ofärdiga spel. Det finns ju en anledning till varför så många spel reas ut så tidigt idag.

Att allt alltid ska öka med inflation är inte heller alltid sant. Förr kunde en bil, flygbiljett, dator kosta en förmögenhet som enbart de rika eller universitet ha råd med. Sådant kan ändras med effektiviseringar, minskade omkostnader och economy of scale.

Visst har AAA-spel blivit dyrare att tillverka men verktygen har också blivit avsesvärt kraftigare och effektivare, potentiella marknaden är idag mycket större men också konkurrensen från indieutvecklare och övrig media.

Är ett nytt AAA-spel idag lika mycket värt som...

  • 3-4st äldre spel som reas ut?

  • 10-20st indiespel?

  • 6-12månader av en streaming-tjänst?

Detta beror ju helt på vad det är för spel och vem man är som person. Men det är verkligen ingen självklarhet som många tycks inbilla sig att ett AAA-spel måste bli dyrare.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Beror ju helt klart på vad för spel det handlar om.
Spiderman, Bloodborne, red dead redemption 2, Last of us 1&2, God of war, Horizon zero dawn och forbidden west osv så självklart är dom värda det.

Jag tycker det var mer försvarbart när spelen var fysiska.
Skulle personligen stryka alla spel du nämner utom red dead 2 från listan, men inte ens där betalade jag 700 kr +.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jag tycker det var mer försvarbart när spelen var fysiska.
Skulle personligen stryka alla spel du nämner utom red dead 2 från listan.

Nu va ju frågan om spel är värt det och ja vissa är det.

Men då finns det säkert andra du tycker är värt det.

Att du av någon konstig anledning inte gillar Sonys spel är mest synd om dig som inte får njuta av några av dom mest hyllade spel någonsin.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu va ju frågan om spel är värt det och ja vissa är det.

Ja jo, agree to disagree. Lika lite som jag köper ett gfx kort för 14 k så köper jag heller inte spel för 700 +.

Medlem
Skrivet av delli:

Fast den utvecklingen i sig är inte sund, ungefär som bilar, att utveckla en ny bil idag kostar typ 1-6 miljarder beroende på om det är helt nytt eller befintlig. Folk klagar på att bilar har blivit dyra, ja det är för de utvecklas in en massa skit i bilar som egentligen vi klarat oss utan i många många år. Samma med all elektronik, därför kan jag tycka att det är sunt med tv-spel som håller 7-10år innan nästa gen kommer. Var ju färre år innan men det är hälsosammare för miljön.
Bara se på gamla Volvo 240, bytes små saker ut, kanske ny grill eller nya ljusen.

Jag menade inte att det är dåligt att konsolerna hänger med länge. Konstaterade bara att de gör det och de därför inte borde behöva höja priset på samma sätt som med produkter som ständigt utvecklas.
De som vill ha mer prestanda tidigare kan alltid välja pc/pro/motsvarande one x.

Medlem

Jag tror inte att Sony kommer höja priset på PlayStation 5. Nej, inte alls. Men däremot tror jag att affärer så som Amazon, CDON och andra online affärer kan höja priset bara för att dem inte kan köpa in så många fler. Både Sony och Microsoft har tillverkat mindre konsoler denna kvartal. Så mycket för "Payed Chip Priority" som var "ryktet" för ett si så där halv år sedan. Det debunkades extremt snabbt, tror snabbare Xbox Live höjningen, och bara en med en hönshjärna gick på det. Riktpriserna är fortfarande 5,700:- för Xbox Series X. Det är typ samma som PlayStation 5 (ej DE) och ser man högre pris så tycker jag att man inte ska köpa. Dem har ju liksom inte blivit dyrare att tillverka bara svårare att få tag på komponenter eller saker som kan tillverka komponenter. Riktpriserna skulle nu ha varit kanske 4,700:- utan pandemin.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Lite högt pris när det släpps så långt efter konsol kanske men PC-spelare har ju varit skonade från höga priser ända sen urminnes tider så egentligen inte mer än rätt kan jag tycka.

Om jag har det dåligt ska ALLA HA DET DÅLIGT!!!!!


signatur

I drank what?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Margy:

Skillnaden från annan elektronik är att det mesta av vinsten kommer från kunden efter att köpet skett. Man måste inte gå med vinst enbart vid försäljningstillfället.

Jo, självklart. Ofta går de ju med förlust på konsolen. Men det finns ju gränser för hur mycket.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om jag har det dåligt ska ALLA HA DET DÅLIGT!!!!!

Ja tyvärr verkar det finnas en ganska snevriden mentalitet idag, att det typ så det ska fungera.

Folk kunde tagit upp positiva exempel från förr hur första episoden av Doom var gratis, att spel som Half life, Unreal Tournament och BF1924 gav dig tonvis med gratis banor och moddar.

Men istället är det alltid hur SNES-spel var dyra som fan och vi idag ska av någon anledning måste anpassa oss efter det. Och dessutom ska vara beredda att betala extra för season pass, DLC + mikrotransaktioner. I spel som varken har modstöd eller kanske fungerar alls om servern är nere eller stängs av.

Liksom wtf.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Om jag har det dåligt ska ALLA HA DET DÅLIGT!!!!!

Jajjemän, så ska det ju absolut vara! Skämt åsido, absolut inte. Visst är det dyrt ibland på konsol men jag tycker absolut inte att jag har det "dåligt" och inget jag egentligen klagar över. Men med något högre priser även på PC förmodar jag att mer pengar går till utvecklaren och så småningom gynnar oss som köper spelen. Men om vi vänder på frågan; varför ska det egentligen vara billigare på PC? Makes no sense egentligen. Förr när spelen kom på kasett till konsol kunde jag ju förstå att det då var dyrare men nu är det ju same same, digitalt eller skiva på alla format mer eller mindre.

Medlem

Läste mig till att priset på el i södra sverige till vintern beräknas överstiga 4 kr/kwh. Det utan moms och elnätsavgift. Har inte räknat på det. Men en PS5a på en 65 OLED i ett spel ca 4 timmar. Vad kan det tänkas kosta? 5-10 spänn? Mycket man tog för givet i den eviga konsumtionen börjar kanske vända.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jo, självklart. Ofta går de ju med förlust på konsolen. Men det finns ju gränser för hur mycket.

I juni 2021 slutade ju tydligen Sony gå med förlust på varje såld PS5. MS har ju uttalat sig och sagt att de aldrig gått med vinst på någon Xbox.

12
Skriv svar