21,7 miljoner sålda PS5-konsoler ett svagt lyft, medan spelförsäljningen går neråt

Robot
21,7 miljoner sålda PS5-konsoler ett svagt lyft, medan spelförsäljningen går neråt
Medlem

Tyckte även det vara ganska förvånade att gamingsidan hos Sony tappade 37%:

https://www.reuters.com/technology/sony-posts-96-rise-q1-prof...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag borde köpt i fredags medan dom hade på webhallen när jag var där för Xenoblade 3. Nu lär jag aldrig kunna få en sån chans igen 😑

Medlem

Den är på tok för dyr, alldels för dålig presetanda.
Att betala 5000-7000 kr för köra 4K i 30 fps är inte särskilt roande...

Medlem
Skrivet av MassEffect:

Den är på tok för dyr, alldels för dålig presetanda.
Att betala 5000-7000 kr för köra 4K i 30 fps är inte särskilt roande...

De flesta titlar jag har spelat har rullat i 60 fps. Sen om det har varit checkerboard eller native 4K har jag ingen aning om men inget jag har märkt någon skillnad på isf. Möjligt att man som expert med lupp gör dock^^.

Medlem
Skrivet av MassEffect:

Den är på tok för dyr, alldels för dålig presetanda.
Att betala 5000-7000 kr för köra 4K i 30 fps är inte särskilt roande...

Det är därför man kör 1440-1800p i 60 FPS i stället. Jag tycker precis tvärtom - konsolerna har sällan varit en så bra deal som de är den här generationen. Du får betala rätt mycket mer för en dator som orkar mer än 30 FPS i 4K.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Tyckte även det vara ganska förvånade att gamingsidan hos Sony tappade 37%:

Det ser ut bero på ökade kostnader då intäkterna bara sjönk med 2 %.

Medlem

Kan tänka mig att Sonys nysatsande på Pc gör att PS5ans sug hos folk dalar något, och därför kommer det säljas färre framöver. Exklusivitet kommer ju med att folk måste köpa konsolen, vilket inte behövs i samma grad längre. Bara en spekulation från min sida.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det ser ut bero på ökade kostnader då intäkterna bara sjönk med 2 %.

Enligt Sony beror det på brist på toppspel och en återgång till det normala efter Covid. Låter väl som en rimlig förklaring?

"Operating profit at Sony's key gaming unit fell 37% in the April to June quarter from a year ago, which Chief Financial Officer Hiroki Totoki blamed on a lack of top titles and the return of normalcy to people's lives amid the COVID-19 pandemic.

"The growth of the overall game market has decelerated as opportunities to go out have increased following a decline in COVID infections," Totoki said."


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av MassEffect:

Den är på tok för dyr, alldels för dålig presetanda.
Att betala 5000-7000 kr för köra 4K i 30 fps är inte särskilt roande...

Det är bra mycket mer prestanda per krona än en motsvarande dator för liknande prestanda. Men lägger man till spel på nypris drar det ju förstås iväg ganska snabbt. Och även om man köper till en TV som ska utnyttja ps5 finesser. Bara BR-spelaren i ps5 kostar säkert några lax att köpa separat.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Värt att notera att Microsoft gaming avdelning har minskat med 7% (som dom har varnat för), deras hårdvaruförsäljning har minskat med 11%. Vet inte om det är för att man jämför med corona siffror när många var hemma eller om folk håller i sina pengar pga av inflation, krig och vem f*n vet vad som är nästa grej som kommer.

Medlem

Inte så konstigt att spelförsäljningen dalat, de har väl inte släppt en vettig titel sedan Horizon och Elden Ring i februari?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Har ingen koll på PS5 just nu. Men hur ser det ut på spelfronten? Har det kommit ut några spel som utnyttjar PS5? Eller är detr saker som även släpps till annat? Kan ju vara därför spelförsäljningen går ner.

Medlem
Skrivet av magma:

Det är bra mycket mer prestanda per krona än en motsvarande dator för liknande prestanda. Men lägger man till spel på nypris drar det ju förstås iväg ganska snabbt. Och även om man köper till en TV som ska utnyttja ps5 finesser. Bara BR-spelaren i ps5 kostar säkert några lax att köpa separat.

Fördel dock att man kan sälja sina spel vidare.

Medlem
Skrivet av rosski:

Fördel dock att man kan sälja sina spel vidare.

Absolut


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd
Skrivet av Nomman:

Inte så konstigt att spelförsäljningen dalat, de har väl inte släppt en vettig titel sedan Horizon och Elden Ring i februari?

Elden Ring är inte Sony/playstation?

It's not a lake, it's an ocean

PS5 är en trevlig konsol, men precis som Xbox Series X/S behöver den nya exklusiva spel. Jag kör bara backlogg just nu.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

nackdelen är att man inte kan få tag på konsolen för fan!


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:

nackdelen är att man inte kan få tag på konsolen för fan!

De finns i regel att få tag i via butik i Sverige hos Elgiganten eller Mediamarkt. De har ett gäng ex de inte säljer online utan endast i butik. Har varit en trave PS5 på båda ställena i sommar när vi haft vägarna förbi. Jag köpte förövrigt min PS5 via fysisk butik.

Medlem
Skrivet av MacNille:

nackdelen är att man inte kan få tag på konsolen för fan!

följ den här botten på twitter https://twitter.com/ps5kollen

Medlem
Skrivet av Aletheides:

De finns i regel att få tag i via butik i Sverige hos Elgiganten eller Mediamarkt. De har ett gäng ex de inte säljer online utan endast i butik. Har varit en trave PS5 på båda ställena i sommar när vi haft vägarna förbi. Jag köpte förövrigt min PS5 via fysisk butik.

Konstant tillgänglig i butik eller bara då och då?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av fejksson:

Elden Ring är inte Sony/playstation?

Trodde artikeln syftade till spel sålda till Playstation (och Elden finns ju till PS). Men om det gäller spel utgivna av Sony har du förstås helt rätt.

Men poäng var att det inte har släppts så många storspel under året


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Therant:

Kan tänka mig att Sonys nysatsande på Pc gör att PS5ans sug hos folk dalar något, och därför kommer det säljas färre framöver. Exklusivitet kommer ju med att folk måste köpa konsolen, vilket inte behövs i samma grad längre. Bara en spekulation från min sida.

Stämmer in på mig i alla fall.
Jag kände inte att det fanns någon poäng att ha kvar ps5:an.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av magma:

Bara BR-spelaren i ps5 kostar säkert några lax att köpa separat.

Nu har jag ingen koll på vad en bluray spelare som skulle klara av att läsa spel kostar, men en som kan läsa bluray film kostar ju inte speciellt mycket. Det skiljer ju inte mycket i pris mellan digital och bluray edition ps5orna.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Nu har jag ingen koll på vad en bluray spelare som skulle klara av att läsa spel kostar, men en som kan läsa bluray film kostar ju inte speciellt mycket. Det skiljer ju inte mycket i pris mellan digital och bluray edition ps5orna.

För vanlig 1080p är det inga problem att hitta en under 1000 kr men ska du ha 4k tja då får man räkna med minst 2k och uppåt.
Med digitalt sparar man 1000 kr men förlorar möjligheten att sälja och köpa på skiva. Trevligt också om man har en filmsamling.

Skulle personligen satsa på den digitala versionen då jag enbart har gamla VHS och DVD-filmer.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Eh vilka spel är i 30 fps? Och sen så är det ju vrr nu så spelen känns inte ens som 30 fps. Hur som har ni bara ps4 och värdesätter spelande före mycket annat som jag. Så finns det ingen anledning att inte köpa en ps5a så fort ni bara kan. Å andra sidan så förstör man ögonen om man kör spel i 60 fps. Och sen vet jag inte riktigt om det går att avvänja sig så att man kan spela 30 fps spel igen utan vrr......Jag köpte en x900h sony tv och jag var orolig första tiden. Eftersom vrr tog så lång tid på sig att komma. Men nu så är jag mer än nöjd med mitt köp.

Medlem

inte så konstigt att det dalat.. finns ju inga att få tag på.. billigaste som jag sett och haft möjlighet att köpa har varit bundle på 7000kr vilket är alldeles för dyrt enligt mig.

(komentatrer som att en pc blir dyrare att bygga håller inte... jag kan gör tusen saker till med en pc utöver spela spel)

Medlem

Det behövs fler färger på konsolen, gul, brun, smaragd grön, grå. Det är därför den säljer dåligt. Eller så kanske det är för att det knappt finns några spel till den, 2024 eller 2026 kanske det kickar igång på spel fronten. Som det är nu har man köpt en demo maskin. lite twilight zone varning.

Avstängd

Jag tror att det som kommer lyfta försäljningssiffrorna blir när Sony lanserar PLAYSTATION 5 PRO.

Det är nog en hel del potentiella kunder som inväntar en sådan lansering. Vi vet att den troligast kommer redan under sent 2023. Det är med andra ord inte särskilt långt bort i tiden.

Istället för att betala ockerpriser på en andrahandsmarknad eller vänta på Playstarion 5 basversionen, kan man bara vänta lite till och sedan köpte en något bättre konsol. Då lär också fler intressanta titlar hunnit lanseras.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Jag tror att det som kommer lyfta försäljningssiffrorna blir när Sony lanserar PLAYSTATION 5 PRO.

Om man har svårt att få fram nog av de nuvarande modellerna vet jag inte om de prioriterar att börja tillverka en modell som kräver mer resurser och är svårare att tillverka?

Jag tror snarare att om man arbetar på ny hårdvara så fokuserar man på att ta fram en ny mindre PS5-modell (möjligen med mindre chip-storlek?) för att kunna effektivisera tillverkningen.

12
Skriv svar