Frågor om piratkopiering

Inaktiv
Frågor om piratkopiering

I ett försök till att bli mer kunnig inom piratkopiering startar jag nu en tråd för att ta reda på saker jag alltid undrat om piratkopiering. Hoppas någon/några kunnig människa kan hjälpa mig besvara dessa.

1.Jag har förstott hur piratkopior av kända varumärken kallas för just piratkopior. Eller hur spelförsäljningen i Thailand där man har kopierat ett spel och sålt en kopia av det spelet är piratkopior och de som säljer dem piratkopierare. Men den som tankar hem en fil från internet till egetbruk kan väl inte vara samma sak? Är piratkopierare rätt ord att använda på dem? Kanske för de som lägger upp filen men för ner tankaren.

2. Alla säger att skivbolag är värdelösa. Att de inte behövs i en tid av internet och bra musikmjukvara kan hittas billigt och legalt gratis. Varför väljer då artister fortfarande att använda sig av dem?

3. Hur lång gäller egentligen Copyright och patent skydden i Sverige och Europa(samma zone?)

4. Hur råder copyright av bilder? Får tex använda vilken bild jag vill utan att betala i min bild presentation?

Jag är inte hemma på det här med illegal nedladdning men
5. TPB lever på andras arbete. Deras sida har vinst syfte. Finns det någon sida med upphovsrätt skyddat material där användarna inte dirkekt betalar (inkl genom att se reklam) någon som lever på andras verk?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

1. det är ju fortfarande en piratkopia, eftersom det inte är en legal kopia

2. internet är ju jättebra, men det är inte så lätt att nå ut som alla verkar tro. skivbolagen ser till att marknadsföra artisten. och står dessutom för inspelningskostnader och annat som kan vara ganska svårt att finansiera i början. sen tar de alla pengarna när man väl lyckats, men det kan det ju vara värt, haha

3. 70 år efter att den siste upphovsrättsinnehavaren dött

4. Upphovsrätten gäller även fotografier/bildkonst men med något annorlunda regler.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har inte alla svaren men jag kan delvis svara på #2.
Skivbolagen knyter till sig artister med löfte om att de betalar diverse saker.
Tex turnebuss och liknande.
En artist behöver ju pengar och hjälp innan de slår igenom. När de väl slår igenom vill de nog inte klippa av navelsträngen som ger dom pengar.
Dom vet säkert att dom skulle kunna tjäna mer pengar på egen hand, men varför chansa liksom?


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

glömde punkt 5.

tror nog att alla torrentsidor förr eller senare skaffar reklamavtal. till en början för att "täcka serverkostnader" men när det börjar generera vinst lär de inte klaga. för övrigt skulle det strida mot fz:s policy om folk skulle börja länka till torrentsidor, med eller utan reklam...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag känner mig redan smartare


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

För att ha så pass många synpunkter på illegal fildelning (från tidigare trådar) så verkar du veta oerhört lite om piratkopiering.

Får liksom inte ihop det bara.

1
Skriv svar