111 miljoner sålda Switch-konsoler, men försäljningen mattas

Robot
111 miljoner sålda Switch-konsoler, men försäljningen mattas

Det går trögare för Playstation och Xbox. Nintendo hakar på trenden.

#nintendo, #nintendo-switch


Inaktiv

Eftersom det börjar gå ner i försäljning så tror jag inte att Switch kommer slå DS.
Men hur som helst oavsett så är det imponerande att den sålt så bra.

Medlem

Det är inte så konstigt att det går trögare då det knappt släpps några vettiga spel till den längre, det är riktigt torrt på nya och bra Switch-titlar som inte spelas bättre på andra konsoler.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Eftersom det börjar gå ner i försäljning så tror jag inte att Switch kommer slå DS.
Men hur som helst oavsett så är det imponerande att den sålt så bra.

Är ds siffran för ds samt ds lite eller räknar de med dsi också?
Jag tror nog de skulle kunna få fart på switch försäljningen genom att släppa en ”switch i” många hade uppgraderat för att få bättre prestanda.
De bör även ha rätt stort utrymme att pressa priset på vanliga switch samt switch lite.

Medlem

Jag var nära att köpa en Switch för några år sedan, men det blev aldrig av. Nu känns det som att det är lite försent att köpa en. Jag väntar istället på en uppföljare / kraftigare version...

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Det är inte så konstigt att det går trögare då det knappt släpps några vettiga spel till den längre, det är riktigt torrt på nya och bra Switch-titlar som inte spelas bättre på andra konsoler.

Det släpps ju spel hela tiden på Switch, senast Xenoblade 3 som är ett av årets mest hyllade spel, nya Kirby som är fantastiskt, Switch Sports och Mario Strikers, alla säljer miljontals ex. Nu kommer Splatoon 3 om en månad och därefter Bayonetta 3 och Mario and Rabbids 2 samt nya Pokémon, alla dessa är exklusiva till Switch. Du kanske inte gillar nåt av dessa spel men spel kommer till Switch och folk köper dem för att de alltsom oftast är välgjorda och roliga. Detta är de jag kommer på på rak arm, det finns säkert fler exklusiva och en jäkla massa 3e part såklart.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Är ds siffran för ds samt ds lite eller räknar de med dsi också?
Jag tror nog de skulle kunna få fart på switch försäljningen genom att släppa en ”switch i” många hade uppgraderat för att få bättre prestanda.
De bör även ha rätt stort utrymme att pressa priset på vanliga switch samt switch lite.

DSi var väll bara en upphottad DS, kansle hade några exlusiviteter som inte funkade på DS?
Typ som *New* 3ds


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

DSi var väll bara en upphottad DS, kansle hade några exlusiviteter som inte funkade på DS?
Typ som *New* 3ds

Jag minns inte exakt allt nytt på dsi men den hade snabbare hårdvara samt kamera var väl nytt i den? Tror även det var på den som gba stöd försvann.
Så jag tycker i alla fall man bör särskilja de två i statistiken för att få en rättvis jämförelse i alla fall fram till det släpps en switch i eller switch PRO.
Samma sak tycker jag med ps4 PRO samt Xbox one x.

Gnällkuk

Pandemin är över, inflationen skenar - inte jättekonstigt. De flesta företag och branscher som täljde guld under pandemin har nog samma trend.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Härligt, härligt. Inte konstigt med mattad försäljning med 5+ år på nacken. Nintendo når nog aldrig till DS+Wii-nivåer igen, men även om Switch delas i två försäljningsmässigt så har Nintendo gjort en bra generation

Medlem

"Mario Kart 8 Deluxe som sålde i 1,48 miljoner ex och nu är uppe i 46,82 miljoner totalt."

Så, Mario Kart 8 till Wii U är inte inräknat i dessa siffror?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

"Mario Kart 8 Deluxe som sålde i 1,48 miljoner ex och nu är uppe i 46,82 miljoner totalt."

Så, Mari Kart 8 till Wii U är inte inräknat i dessa siffror?

Nope, det sålde 8-9 milj ex på WiiU, det landar på runt 55 milj då.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag var nära att köpa en Switch för några år sedan, men det blev aldrig av. Nu känns det som att det är lite försent att köpa en. Jag väntar istället på en uppföljare / kraftigare version...

Frågan är om en Switch 2 kommer göra nuvarande Switch spel bättre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

DSi var väll bara en upphottad DS, kansle hade några exlusiviteter som inte funkade på DS?
Typ som *New* 3ds

Det som var nytt var ju kameran och att man kunde köpa exklusiva spel digitalt till den.
Men dessa spel kunde man sedan även köpa och ladda ner till 3DS med när e-shopen kom till den.

Qus
Medlem

Tror Switchförsäljningen kommer börja rasa tyvärr. Det kommer ju inga fler nya storspel. Nytt Zelda och nya Mariospel är ett måste.

Inaktiv
Skrivet av Lilagröt:

Jag minns inte exakt allt nytt på dsi men den hade snabbare hårdvara samt kamera var väl nytt i den? Tror även det var på den som gba stöd försvann.
(…)

Det stämmer att GBA stödet försvann på den.

Nintendo brukar tyvärr ta bort bakåtkompatibeliteten på sina konsoler efter ett tag.
På Gameboy Micro försvann stödet för Gameboy och Color spelen.
I slutet av Wii så togs stödet för Gamecube spel bort på de nyare modellerna.

Inaktiv
Skrivet av Dudinkalv:

Det är inte så konstigt att det går trögare då det knappt släpps några vettiga spel till den längre, det är riktigt torrt på nya och bra Switch-titlar som inte spelas bättre på andra konsoler.

Skrivet av Jozo:

Jag var nära att köpa en Switch för några år sedan, men det blev aldrig av. Nu känns det som att det är lite försent att köpa en. Jag väntar istället på en uppföljare / kraftigare version...

Skrivet av Qus:

Tror Switchförsäljningen kommer börja rasa tyvärr. Det kommer ju inga fler nya storspel. Nytt Zelda och nya Mariospel är ett måste.

Marknaden kan vara på väg att bli mättad med.
De flesta som har en eller flera Switch konsoler är kanske nöjda och andra väntar istället på en ny konsol. (Som förhoppningsvis även är bakåtkompatibel med Switch)

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Det är inte så konstigt att det går trögare då det knappt släpps några vettiga spel till den längre, det är riktigt torrt på nya och bra Switch-titlar som inte spelas bättre på andra konsoler.

Skrivet av lasselason:

Det släpps ju spel hela tiden på Switch, senast Xenoblade 3 som är ett av årets mest hyllade spel, nya Kirby som är fantastiskt, Switch Sports och Mario Strikers, alla säljer miljontals ex. Nu kommer Splatoon 3 om en månad och därefter Bayonetta 3 och Mario and Rabbids 2 samt nya Pokémon, alla dessa är exklusiva till Switch. Du kanske inte gillar nåt av dessa spel men spel kommer till Switch och folk köper dem för att de alltsom oftast är välgjorda och roliga. Detta är de jag kommer på på rak arm, det finns säkert fler exklusiva och en jäkla massa 3e part såklart.

Tycker heller inte det är konstigt då Xenoblade är typ de ända vettiga stora exklusiva titeln sen Mario Odyssey 2017.(!!!!) Med undantag till Animal Crossing en stund under den värsta eran på pandemin. Köpte och spelade Arceus men det var ingen vidare efter ett tag. Orkade faktiskt inte spela klart det! Död värld. Sällskapsspelen som Switch Sports och Mario Strikers känns som gjort hur många gånger som helst.
Senaste spelen jag spelat har varit typ Turtles och lite andra indie spel som även finns på andra konsoler men har varit gött att köra handhållet. Tror dock inte de säljer konsoler.

Sen brukar man anklaga andra stora utvecklare som till exempel Ubisoft att man gör samma spel hela tiden. Nintendo har gjort det sen 80-talet😅

Medlem
Skrivet av Deekar:

Tycker heller inte det är konstigt då Xenoblade är typ de ända vettiga stora exklusiva titeln sen Mario Odyssey 2017.(!!!!) Med undantag till Animal Crossing en stund under den värsta eran på pandemin. Köpte och spelade Arceus men det var ingen vidare efter ett tag. Orkade faktiskt inte spela klart det! Död värld. Sällskapsspelen som Switch Sports och Mario Strikers känns som gjort hur många gånger som helst.
Senaste spelen jag spelat har varit typ Turtles och lite andra indie spel som även finns på andra konsoler men har varit gött att köra handhållet. Tror dock inte de säljer konsoler.

Sen brukar man anklaga andra stora utvecklare som till exempel Ubisoft att man gör samma spel hela tiden. Nintendo har gjort det sen 80-talet😅

Jojo, du kan ju tycka det såklart, men tittar man på antalet spel som släppts och köps av kunder så är det ju ointressant om du och jag tycker de är ointressanta när de inte är det med tanke på försäljningssiffrorna. Orkar inte rada upp alla miljonsäljande spel sen Mario Odyssey men det är många.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jojo, du kan ju tycka det såklart, men tittar man på antalet spel som släppts och köps av kunder så är det ju ointressant om du och jag tycker de är ointressanta när de inte är det med tanke på försäljningssiffrorna. Orkar inte rada upp alla miljonsäljande spel sen Mario Odyssey men det är många.

Jo men att spel säljer miljoner behöver ju inte automatiskt (uppenbarligen) sälja konsoler. Jag menar ju så klart ett vettigt storspel som säljer konsoler. Sen att folk köper Metroid Dread och För Emblem, fine. Men de säljer inte konsoler åt dem.

Medlem
Skrivet av Qus:

Tror Switchförsäljningen kommer börja rasa tyvärr. Det kommer ju inga fler nya storspel. Nytt Zelda och nya Mariospel är ett måste.

Kommer ju dock nya storspel varje år...
Nästa år, dags för nytt Zelda.
Tycker generellt Nintendo haft ett mycket högre tempo på stora releaser med Switch än vad Sony och Microsoft haft hittills med Xbox Series och PS5.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kommer ju dock nya storspel varje år...
Nästa år, dags för nytt Zelda.
Tycker generellt Nintendo haft ett mycket högre tempo på stora releaser med Switch än vad Sony och Microsoft haft hittills med Xbox Series och PS5.

Va kom det för storspel förra året? Monster Hunter Rise säljer inte konsoler. Inte en remake av Mario 3D world heller.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jo men att spel säljer miljoner behöver ju inte automatiskt (uppenbarligen) sälja konsoler. Jag menar ju så klart ett vettigt storspel som säljer konsoler. Sen att folk köper Metroid Dread och För Emblem, fine. Men de säljer inte konsoler åt dem.

Men de säljer ju fler konsoler än någon annan? Att efter fem och efter halvt år sälja sån här kvantitet har ju aldrig hänt förut, de säljer ju mest i alla regioner, under lång tid. Att sälja 3.5 milj konsoler april-juni är ju inte illa alls, dessutom gick de ut med att tappet från kvartalet året innan beror delvis på att även dem lider av komponentbrist i många regioner, Japan och delar av USA. Switch är väl den snabbast säljande konsolen någonsin, håller inte med ditt resonemang alls här.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Va kom det för storspel förra året? Monster Hunter Rise säljer inte konsoler. Inte en remake av Mario 3D world heller.

Det är klart att det säljs konsoler när det är en ständig ström av spel. MH Rise har väl sålt i 10 milj och de släppte en konsol med temat, den sålde slut. Metroid Dread, Shin Megami Tensei, nåt Pokémon spel som alltid säljer som fan och säljer konsolen. Nintendo har inga problem med att sälja konsoler, annars hade det inte sålts 111 milj ex och fortsätter sälja bra. Snart är det väl dags för en uppgradering av något slag och då fortsätter allt sälja slut, ser inte riktigt problemet du beskriver. Komponentbrist och trenden efter Covid är ju att frenesin har minskat när det kommer till folks inköp av prylar, det gäller ju alla.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

De flesta som har en eller flera Switch konsoler är kanske nöjda och andra väntar istället på en ny konsol. (Som förhoppningsvis även är bakåtkompatibel med Switch)

Det vore ganska komiskt men även typiskt om Nintendos nästa konsol inte stödjer Switch spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Va kom det för storspel förra året? Monster Hunter Rise säljer inte konsoler. Inte en remake av Mario 3D world heller.

Hallå! Det viktigaste spelet år 2021, Catlateral Damage: Remeowstered, fick en Switch-release! Putta ner saker från hyllor medan man sitter på pendeln 😁❤️ 🐈‍⬛

(och sen fick ju vi också det underbara Metroid Dread)

Medlem

Kanske dags för en ordentlig rea i år då. Black Friday?

Medlem
Skrivet av Deekar:

Va kom det för storspel förra året? Monster Hunter Rise säljer inte konsoler. Inte en remake av Mario 3D world heller.

Haha, svårt diskutera en sådan fråga då du på förhand lägger ut spel som "inte får räknas". Skulle nog vilja påstå att både Monster Hunter Rise och Metroid Dread var stora releaser 2021.

2021 var ett svagt år tycker jag med för Switch, men fortfarande bättre line-up än konkurrenterna Sony och Microsoft.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Haha, svårt diskutera en sådan fråga då du på förhand lägger ut spel som "inte får räknas". Skulle nog vilja påstå att både Monster Hunter Rise och Metroid Dread var stora releaser 2021.

2021 var ett svagt år tycker jag med för Switch, men fortfarande bättre line-up än konkurrenterna Sony och Microsoft.

Skulle säga att de var ungefär på samma nivå och då fick Sony och Microsoft skit för att de var ett dåligt år. Sony hade till exempel Ratchet and clank och Returnal och Microsoft hade Forza och Halo. Nintendo kommer alltid undan vad/hur de än gör saker. Skulle säga att det lätt, utan tvekan var det svagaste året sen konsolen släpptes.

Medlem

Switch är en fantastisk konsol. Jag är en xboxer men har nog spelat mera Switch det senaste halvåret. Switch ger mig chansen att spela igenom klassiker jag missat eller vill återbesöka samt en möjlighet att spela på väg till jobbet eller i soffan när mina barn ockuperar TVn.

Det lustiga är att jag knappt spelar Nintendos spel!

12
Skriv svar