Halo Infinites öppna värld blev mindre och mindre varierad än ursprungsvisionen: "Hann inte"

Robot
Halo Infinites öppna värld blev mindre och mindre varierad än ursprungsvisionen: "Hann inte"
Medlem

Förlåt, men vad i h-vete höll de på med sedan Halo 5?
Maken till inkompetentare AAA-studio får man leta efter... Det är trots allt Microsofts flaggskepp de har hand om, men gång på gång så misslyckas de grovt!

eld
Medlem
Skrivet av Jozo:

Förlåt, men vad i h-vete höll de på med sedan Halo 5?
Maken till inkompetentare AAA-studio får man leta efter... Det är trots allt Microsofts flaggskepp de har hand om, men gång på gång så misslyckas de grovt!

Spelutveckling är svårt, det blir fel mer ofta än vad du kan tro.

Medlem

Det märkliga är att hur microsoft hanterat hela Halo grejen med reklam och allt på konsolens kartong innan spelet ens släppts.
Nu är jag inget Halo fan utan skiter fullständigt i det, men låt spel ta sin tid. Är det bara indieutvecklare numera som kan ta och förgylla sina spel bäst de vill tills de är nöjda?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Ambassadör
Xbox

Det intressanta här är ju att de trots detta lyckades göra en av de bästa Halo-kampanjerna. Infinite får en hel del, välförtjänt bör man väl tillägga, kritik kring bristen på content i MP, halvdan progression och saknade features såsom co-op men kampanjen är riktigt bra och fantastiskt rolig att spela.

Kampanjen är inte ett problem, vill gärna ha mer snart! Förhoppningsvis blir det ökat fokus på det nu när co-op och Forge är på ingång.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Förlåt, men vad i h-vete höll de på med sedan Halo 5?
Maken till inkompetentare AAA-studio får man leta efter... Det är trots allt Microsofts flaggskepp de har hand om, men gång på gång så misslyckas de grovt!

Jag tror att ett av problemen är att det är en MS-studio rakt igenom. MS har som personalpolicy att man vill ge så få som möjligt fast anställning. Detta leder till att en stor del av personalen jobbar med tidsbestämda kontrakt (är det 18 månader de kör med?).

Det kan vara en person som startar ett projekt, sedan kommer någon annan och tar över för att sedan bytas ut mot en tredje och så vidare. Kombinera detta med en egen krånglig spelmotor med dåliga utvecklarverktyg som tar tid att lära sig så får man en väldigt ineffektiv utveckling.

Man hade tydligen funderingar på att byta till Unreal men bestämde sig för att köra vidare med den egna motorn.

Studior man köper verkar dock fortsätta precis som förut. Personal hos Bethesda trodde att de skulle få ta del av MS personalförmåner som är betydligt bättre än Bethesdas men det förändrades inte heller.

Det är förbluffande hur en så stor studio kan ha så svårt att få någonting gjort.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag tror att ett av problemen är att det är en MS-studio rakt igenom. MS har som personalpolicy att man vill ge så få som möjligt fast anställning. Detta leder till att en stor del av personalen jobbar med tidsbestämda kontrakt (är det 18 månader de kör med?).

Om det stämmer kan jag tänka mig att det är en stor anledning. Svårt att engagera sig i ett projekt om man vet att man kommer få sluta oavsett hur bra man gör ifrån sig.

Spelutveckling kräver verkligen ett gäng människor som brinner för sitt jobb för att man ska kunna göra bra spel.

Medlem

Märkligt hur lite de faktiskt hann med. Inget multiplayer på releasedagen och fortfarande inget co-op???

Medlem

Tycker att Halo Infinite är faschinerande märkligt på nåt vis...

De har redan grunden att bygga på och alla förutsättningar att göra något fantastiskt, men ändå så lyckas de på något märkligt sätt bara slutföra typ vad som känns en tiondel av vad som borde vara här.

Utöver ett otroligt monotont och repetivt spel med en A4-tunn "story" så är spelet dessutom trasigt (och är fortfarande). Grafiken känns så urvattnad och förlegad och spelet i sig är opolerat, torrt på innehåll och saknar självklarheter som coop... som inte heller det ännu finns för allmänheten utan "insider programmet".
Den där "öppna världen" vart man ganska trött på att se efter typ 2h, eftersom det enda man såg var enstaka granar i en copypastad dal med sterila korridorer. Man tycker att de borde kunnat klämt in något mer som var lite exotiskt...

Det är så fascinerande hur de lyckas knasa så mycket med den här titeln. Var det SlipSpace-motorn som satte käppar i hjulen?
Hur kommer det sig att andra studios hinner slutföra sina spel och förfina i princip varenda aspekt, som Horizon Forbidden West tex.

Medlem

Det man såg i första fake-trailern hade varit intressant. Men sen blev det bara... Meh. Hade dom ens påbörjat utvecklingen då? Känns som ett framstressat projekt, trots ett år extra.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Förlåt, men vad i h-vete höll de på med sedan Halo 5?
Maken till inkompetentare AAA-studio får man leta efter... Det är trots allt Microsofts flaggskepp de har hand om, men gång på gång så misslyckas de grovt!

Medlem
Skrivet av Razken:

Tycker att Halo Infinite är faschinerande märkligt på nåt vis...

De har redan grunden att bygga på och alla förutsättningar att göra något fantastiskt, men ändå så lyckas de på något märkligt sätt bara slutföra typ vad som känns en tiondel av vad som borde vara här.

Utöver ett otroligt monotont och repetivt spel med en A4-tunn "story" så är spelet dessutom trasigt (och är fortfarande). Grafiken känns så urvattnad och förlegad och spelet i sig är opolerat, torrt på innehåll och saknar självklarheter som coop... som inte heller det ännu finns för allmänheten utan "insider programmet".
Den där "öppna världen" vart man ganska trött på att se efter typ 2h, eftersom det enda man såg var enstaka granar i en copypastad dal med sterila korridorer. Man tycker att de borde kunnat klämt in något mer som var lite exotiskt...

Det är så fascinerande hur de lyckas knasa så mycket med den här titeln. Var det SlipSpace-motorn som satte käppar i hjulen?
Hur kommer det sig att andra studios hinner slutföra sina spel och förfina i princip varenda aspekt, som Horizon Forbidden West tex.

Jag önskar att du inte hade rätt


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Det man såg i första fake-trailern hade varit intressant.

Man undrar ju vad de faktiskt hade egentligen när detta producerades?

Medlem
Skrivet av Margy:

Man undrar ju vad de faktiskt hade egentligen när detta producerades?

https://youtu.be/Fmdb-KmlzD8

Exakt den jag menar. Hade kunnat bli bra. Men men.
Edit: fyfan vad dåligt uppstyrt projekt detta verkar ha varit. Femtio generationer ska ha sitt, så får man ett spel som ser ut som original-halo med lite mer gräs. Den trailern visar på ambition.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Razken:

Hur kommer det sig att andra studios hinner slutföra sina spel och förfina i princip varenda aspekt, som Horizon Forbidden West tex.

För mycket på en gång förmodligen. HFW har ju kanske inte stort MP, co-op och Forge utöver sin kampanj? Halo dras med så mycket olika aspekter som "ska" vara med, som dessutom måste fungera tillsammans. Vilket ju leder till att om man inte har starkt ledarskap och väloljad organisation så är det ju lätt att det ballar ur. Spelets skick innan Joe Staten kom in och styrde upp hade varit intressant att se...

Jag tror att det kommer att bli väldigt mycket bättre framöver, dels för Halo Infinite när co-op och Forge är skeppat så det kan fokuseras på seriöst post-launch content, dels för vad som kommer efteråt. Nytt ledarskap har kommit in, och en hel del folk som rörde till det pre-Staten har lämnat så det byggs nog upp en betydligt bättre studio inifrån nu.


signatur

Jump in.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

Det intressanta här är ju att de trots detta lyckades göra en av de bästa Halo-kampanjerna. Infinite får en hel del, välförtjänt bör man väl tillägga, kritik kring bristen på content i MP, halvdan progression och saknade features såsom co-op men kampanjen är riktigt bra och fantastiskt rolig att spela.

Kampanjen är inte ett problem, vill gärna ha mer snart! Förhoppningsvis blir det ökat fokus på det nu när co-op och Forge är på ingång.

Ja, kampanjen var bra, och jag gillade den lite öppnare världen. Det kändes mer som ett Xbox One-spel än en nextgen-titel, men överlag är jag nöjd med Halo Infinite. Jag har alltid spelat Halo för kampanjen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

För mycket på en gång förmodligen. HFW har ju kanske inte stort MP, co-op och Forge utöver sin kampanj? Halo dras med så mycket olika aspekter som "ska" vara med, som dessutom måste fungera tillsammans. Vilket ju leder till att om man inte har starkt ledarskap och väloljad organisation så är det ju lätt att det ballar ur. Spelets skick innan Joe Staten kom in och styrde upp hade varit intressant att se...

Jag tror att det kommer att bli väldigt mycket bättre framöver, dels för Halo Infinite när co-op och Forge är skeppat så det kan fokuseras på seriöst post-launch content, dels för vad som kommer efteråt. Nytt ledarskap har kommit in, och en hel del folk som rörde till det pre-Staten har lämnat så det byggs nog upp en betydligt bättre studio inifrån nu.

Så du tycker att man misslyckades med Halo infinite?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag tycker nog ändå den var rätt lagom. Jag hade inte velat se mycket större och mer öppen värld. Open world i all ära men inte i Halo tack

Medlem

Var en grej ja tänkte på när ja lira. Vart ör snö områden? Öken osv. Variation hade varit trevligt.

Medlem

Det var dock ett otroligt kul Halo. Gunplay är 10/10, jag hade hoppats på större open world o mindre korridor i detta dock.

Medlem

Tycker kampanjerna i Halo 1,2,3, ODST och Reach är på en helt annan nivå än Infinite. Visst är det nice med lite "open world" men kampanjen i Infinite kändes helt fel.

Fragtjuv

Jag tyckte att det var ett spel med ritkigt roligt gameplay. Ungefär som en riktig popcorn-rulle, perfekt när man är bakfull en söndag.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Jag älskade Halo förr i världen, men den här sörjan kunde jag inte ta mig genom. Generiskt och så blekt att man kunde känna hur patos saknades i varje millimeter av spelvärlden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Jozo:

Förlåt, men vad i h-vete höll de på med sedan Halo 5?

Med tanke på att de även behövde nästan ett år till med tid för att få ut produkten vid släpp så säger det rätt mycket. Visst har 343 inte gjort nå open-world spel förut men de hade inte FromSoft heller och se vad de åstadkommit.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av FejkFejksson:

Så du tycker att man misslyckades med Halo infinite?

Man misslyckades med att sy ihop alla delar till en fungerande enhet till release. Det är ju inget tyckande, det är ju så det är. Vi väntar ju fortfarande på delar som var tänkt att finnas med vid release, alldeles oaktat ett helt års försening dessutom. När co-op och Forge är släppt så kan man ju bedöma helheten.

Kampanjen och dess gameplay är riktigt bra dock. Som tur är så är det på singleplayerdelen som mitt personliga fokus ligger vad det gäller Halo.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Ja, kampanjen var bra, och jag gillade den lite öppnare världen. Det kändes mer som ett Xbox One-spel än en nextgen-titel, men överlag är jag nöjd med Halo Infinite. Jag har alltid spelat Halo för kampanjen.

Mmm, fick också känslan "helt okej actionspel". Men det blev ju inte direkt den Wow-känsla som kanske behövts för att på riktigt återuppväcka Halo som storspel serie. Nu blev det istället ett något genetiskt actionspel.

Tror det hade mått bättre av traditionella banor istället för pseudo-open world. Utomhusbanor i gamla Halo-spel brukar ju vara tämligen öppna små världar i sig ändå...

Medlem

Jag kanske är märklig men jag gillar att spelet inte innehåller 7 olika biomer. Det värsta jag vet i open world-spel är när man går från ett vinterlandskap till djungel bara genom att passera ett berg. Tar bort all känsla av realism och inlevelse.

Medlem

"Hann inte"

Haha, så skön artikelrubrik. 😅


signatur

Memento Mori

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Majoren:

Mmm, fick också känslan "helt okej actionspel". Men det blev ju inte direkt den Wow-känsla som kanske behövts för att på riktigt återuppväcka Halo som storspel serie. Nu blev det istället ett något genetiskt actionspel.

Tror det hade mått bättre av traditionella banor istället för pseudo-open world. Utomhusbanor i gamla Halo-spel brukar ju vara tämligen öppna små världar i sig ändå...

Den semi-öppna världen gjorde inte att Halo Infinite blev väldigt annorlunda jämfört med tidigare spel i serien, men det gav lite mervärde, tycker jag. Hade spelet tänjt på gränserna för vad Xbox Series X/S klarar av och känts lika fantastiskt som det allra första Halo, eller åtminstone Halo 3, hade det verkligen kunnat bli den definitiva comebacken för Master Chief. Nu var det "bara" en väldigt bra shooter.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar