Medlem
tre terminer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4705650.ab

Vad tycker ni om det?
Jag säger Nej!


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

nej absolut inte, ungdomar ska få ha sina ledigheter och inte få dem nerkortade för att lägga till en tredje termin, annars tappar man bara lusten och då sumpar man plugget

inte undra på att det blir fler och fler deprimerade ungdomar när dem har all press på sig att fixa top betyg medans dem inte får ha ett liv, och dem som har ett liv sumpar plugget

politiker när fan ska dem lära sig

Medlem

Tycker att förslaget är dumt, gör lektionerna bättre i stället.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Nej tack, två terminer räcker gott och väl


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

"Hon tror att lärarna skulle gilla tre terminer eftersom de ofta upplever att tiden inte räcker. Hon förmodar att det även gäller föräldrarna som måste ”pussla på alla möjliga sätt för att få ihop” de tio sommarlovsveckorna."

Lärare upplever brist tackvare att deras resurser oftast inte räcker till, för många elever att ta hand om. Anställ mer lärare istället och fördela klasserna. Herregud, kan ju tro att dom inte ens varit o frågat lärare om detta. Tror säkert hela lärarkåren kommer bli glad när en av få fördelar med läraryrket är att man får lite extra semester på sommaren.

Ja, föräldrar gillar inte att umgås med sina barn. Låt dom spendera ännu mer tid i skolan!

Nä, detta kommer endast leda till att ännu fler människor kommre hamna i utanförskap när dom inte orkar med. Men detta är ju inget nytt för högerregeringen så.

Medlem

klockrent förslag


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

"Hon tror att lärarna skulle gilla tre terminer eftersom de ofta upplever att tiden inte räcker. Hon förmodar att det även gäller föräldrarna som måste ?pussla på alla möjliga sätt för att få ihop? de tio sommarlovsveckorna."

Lärare upplever brist tackvare att deras resurser oftast inte räcker till, för många elever att ta hand om. Anställ mer lärare istället och fördela klasserna. Herregud, kan ju tro att dom inte ens varit o frågat lärare om detta. Tror säkert hela lärarkåren kommer bli glad när en av få fördelar med läraryrket är att man får lite extra semester på sommaren.

Ja, föräldrar gillar inte att umgås med sina barn. Låt dom spendera ännu mer tid i skolan!

Nä, detta kommer endast leda till att ännu fler människor kommre hamna i utanförskap när dom inte orkar med. Men detta är ju inget nytt för högerregeringen så.

Här anser jag att du har helt fel. Problemet är att elever inte respekterar lärarna och inte håller tyst under lektionstid. Det andra problemet är att inkompetenta lärare är anställda som inte har en susning om vad det är de undervisar om eller hur man undervisar. När detta är löst skall du se att även en klass med 500 elever kommer lära sig något och vi slipper diskussionen om tre terminer.
Pratet om färre elever, mer pengar och fler terminer utmynnar i att en del oseriösa typer vill ha mindre jobb, mer pengar att trolla bort i skolverksamheten och slöare lektionstid, d.v.s att lärare kan fördela befintlig "kunskap" över tre terminer istället för två. Resultatet: Sverige blir ett intellektuellt u-land.

Det är en annan åsikt i.a.f.

Medlem

^- Wow, du har en väldigt snevriden syn på vad lärare och pedagoger i allmänhet lägger sin tid på. Antar att du fortfarande är fast i "skolvärlden" med den synen?

Medlem

Jo man kan nog påstå att jag är fast i skolvärlden, men inte som elev.

Medlem

^- Om du har en roll som lärare eller annan verksamhet i skolan så skulle jag inte vilja jobba på samma arbetsplats som du.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

^- Om du har en roll som lärare eller annan verksamhet i skolan så skulle jag inte vilja jobba på samma arbetsplats som du.

Så får du tycka.

MFC
Medlem

Jag tror att centerns utspel är just.. ett utspel och INGET annat.

tre terminer är inte förankrat med kommunerna och Maud Olofsson gör vad hon är bäst på.. SNACKA SKIT!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Problemet är ju snarare att klasser i nuläget är för stora. 30-40 pers på 1 lärare är inte bra.

Inaktiv

Död åt det förslaget.

Medlem

Jättebra förslag, mer lektioner åt barnen, dom sitter ändå bara och spelar TV-spel på sommaren, lika bra att gå i skolan då.
Eller kanske sommar-arbetsläger hade varit något...


signatur

yolo

Medlem

Tre terminer låter inget vidare, men jag tycker absolut att man skall korta ner sommarlovet, 10 veckor är en ganska sjuk längd egentligen. Sänk till 6 veckor och ta bort ett av de mindre loven, såsom sportlovet eller dylikt, så att dem förbereds lite på hur det blir sen! Jag har lyckats placera min semester så att den tar slut dagen innan nationaldagen, vilket ger mig 2 extra semesterdagar och bara det känns otroligt mycket!


signatur
Medlem

Ren idioti. Sommaren ska vara slappa, göra ingenting och göra mkt på samma gång.


signatur

Rawr

Medlem

Haha, kan inte sluta skratta! Tror nog att hela skolrörelsen skulle ogilla "förslaget". Förstår inte vad som är problemet nu? Vi blir förberedda för gymnasiet, inte har jag hört om någon som har svårt i gymnasiet om man har dugliga betyg?

Vi närmar ju oss sommaren, och jag, som går i nian, börjar bli riktigt less på skolan. Efter samma sak i nio år så blir man faktiskt ganska less. Tänk då, om jag skulle lägga på 200-250 timmar/år! Ungdomar skulle dö av plågan, det skulle bara leda till mer skolk.

My two cents...

Medlem

9år är ingenting


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Haha, nej precis. Ska du utbilda dig rejält så är det 8 år kvar efter högstadiet

Att köra med 3 terminer i grundskolan tycker jag inte är någon bra idé men i gymnasiet däremot. Ge vissa program (främst NV och kanske teknik) tre terminer och korta ner tiden till 2 år. Låt dem som vill skynda på göra det.

Medlem

I många länder är det väl mindre lov och kortare varför skulle inte svenska ungdomar klara det.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Vi ska inte följa strömmen.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Vi kanske skulle införa skola på lördagar igen.

Jag tycker inte att tre terminer är någon bra idé. I gymnasiet kanske, som Ophe skrev, men inte i grundskolan. Man måste komma ihåg att det är barn det handlar om och jag är av den uppfattningen att de behöver den lediga tid som ges under sommarlovet. De kommer att få arbeta och slita nog när de blir vuxna.

Att det skulle underlätta för föräldrar tror jag absolut inte. Med kortare lov borde det bli ännu svårare att pussla ihop semester.

Skrivet av Notumforce:

9år är ingenting

När du är i skolåldern är det större delen av ditt liv.

Medlem

AW HELL NO!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Här anser jag att du har helt fel. Problemet är att elever inte respekterar lärarna och inte håller tyst under lektionstid. Det andra problemet är att inkompetenta lärare är anställda som inte har en susning om vad det är de undervisar om eller hur man undervisar. När detta är löst skall du se att även en klass med 500 elever kommer lära sig något och vi slipper diskussionen om tre terminer.
Pratet om färre elever, mer pengar och fler terminer utmynnar i att en del oseriösa typer vill ha mindre jobb, mer pengar att trolla bort i skolverksamheten och slöare lektionstid, d.v.s att lärare kan fördela befintlig "kunskap" över tre terminer istället för två. Resultatet: Sverige blir ett intellektuellt u-land.

Det är en annan åsikt i.a.f.

jag skriver under.

jag har gått i skolor med mycket gott rykte, och ändå stött väldigt många (läs majorieten) lärare av den kaliber ostmjuk hamster beskriver.

jag har läst några kurser på universitetet tillsammans med lärarstudenter och, med undantag av en, saknade de helt studiebegåvning.

båda mina föräldrar har varit lärare. mamma i princip hela sitt yrkesverksamma liv och pappa i 25 år. högstadie-, gymnasie- och SFI-lärare. de vittnar om att lärare i deras generation och framåt genomgående saknar ämneskunnighet, pedagogik, objektivitet, auktoritet och arbetsvilja. de berättar om hur möten ofta utmynnade i diskussioner om kafferaster snarare än om undervisning.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Helt galet. Tänk om både en och två gånger.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

problem uppstod pae 90-talet dae kommunerna i sverige drog ner i skol budgetar o typ folk som varit i kassan pae intersport fick skoeta en matte lektion
Ellr tyska vikarier som sitter o filar naglarna

Det finns mkt som e fel men ja tror att loven sitter helt raett

1
Skriv svar