Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic

Robot
Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic

Andra världskriget har ofta förknippats med det gamla talesättet ”De som inte minns det förflutna är dömda att återuppleva det”. Det var innan Silent Hunter 5 existerade.

#silent-hunter-4-wolves-of-the-pacific, #bethesda-softworks


Medlem
Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic

Äh, så är det väl alltid med SH-spelen. Ska man köpa så gör man det bäst för 149:- efter ett halvår. Så har åtminstone jag gjort med de två senaste.
Med detta lutar det dock mycket åt komplett bojkott. Tycker systemet för kopieringsskydd verkar tämligen värdelöst. Förvisso är man i stort sett alltid uppkopplad, men de gånger som Comhem strular med kablarna vill jag också kunna spela!

Inaktiv
MFC
Medlem

"Som om det inte buggar vore nog skeppas spelet med Ubisofts nya kopieringsskydd som kräver att du är online hela tiden när du spelar. Bryts din anslutning under en session kan du inte längre spela och allt avslutas. "

FAIL


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Borde "pausas" när uppkopplingen försvinner, om de nu måste ha det. Så att man kan välja att spara lokalt för tillfället, coh stänga av spelet i lugn och ro.

Fast det känns lite som att det är dessa metoder piraterna kommer att använda för att cracka spelet.

Medlem

Väntar ett år, då borde buggarna ha fixats till, stora mods börjat släppas och förhoppningsvis kopieringsskyddet borttaget.

Medlem
Skrivet av Manna:

Borde "pausas" när uppkopplingen försvinner, om de nu måste ha det. Så att man kan välja att spara lokalt för tillfället, coh stänga av spelet i lugn och ro.

Fast det känns lite som att det är dessa metoder piraterna kommer att använda för att cracka spelet.

Spelet var crackat inom 24 timmar, så det är som vanligt, bara ett slag i ansiktet på de som betalar

Medlem

Motsätter mig denna recensionen . Har spelat SH5 ett tag nu och jag har inte upplevt några stora buggar.
Visst saknar jag en del som Depth under keel och liknande, men det kommer att fixas snart . Skön känsla av närvaro inbefinner sig när man springer omkring i ubåten och pratar med sina undersåtar. största framgången är uppdragen som inte längre bara består av "patrullera grid a30 i 5 dagar och återvänd till Basen " och det är en glädjehöjjare .
i det stora hela är detta det bästa SH. Självklart är DRM-idén som UBisoft kommit på helt uppåt väggarna och värt iaf ett poängs avdrag så jag skulle säga 4/5

Medlem
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Manna:

Borde "pausas" när uppkopplingen försvinner, om de nu måste ha det. Så att man kan välja att spara lokalt för tillfället, coh stänga av spelet i lugn och ro.

Fast det känns lite som att det är dessa metoder piraterna kommer att använda för att cracka spelet.

Spelet var crackat inom 24 timmar, så det är som vanligt, bara ett slag i ansiktet på de som betalar

Tog ett år för Chaos Theory, är väl bra att dem försöker hitta nya skydd iaf.

Medlem

Jag tycker betyget är helt rätt.
Visst spelet har en ganska skön känsla, men det finns för många minus.
Depth under keel är mitt minsta problem.
Trots stabilt bredband så kopplar spelet ofta ner sig, pga inget internet, jätte bra system verkligen....
Ganska ofta spontan dör min ubåt när jag kör travel mode, mina savegames fick jag nekad åtkomst på och när de kom tillbaka var de korrupta och jag fick spela om allt.
Båtar som man träffat och har typ 1hp kvar och läcker in massa vatten, kör ändå iväg från en.
Sen dom speciella båtarna man skall hitta på vissa uppdrag finns inte.
Spenderade 7h med att leta efter 5 skitbåtar ovanför England.
Epic fail på det.

Medlem
Skrivet av automan:

Motsätter mig denna recensionen . Har spelat SH5 ett tag nu och jag har inte upplevt några stora buggar.

Då måste du vara den enda haha

Man the deck gun! NO!


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Skribent

Jag vill ha en inställning för invert mouse

Medlem

Systemet e ju lite nytänkande och konversationerna är väldigt enformiga men jag tror ju att om serien fortsätter så kommer alla miljoner buggar och skit försvinna och att dom fixar till hela iden så att de blir bra. Känns som de e lite halvfärdigt ibland


signatur

Färjestad BK

Medlem
Skrivet av Gagoff:

Spelet var crackat inom 24 timmar, så det är som vanligt, bara ett slag i ansiktet på de som betalar

Finns ingen release än som funkar helt och hållet.

Ontopic: Skyddet har jag knappt märkt av men spelet är en skam eller rättare sagt den nuvarande statusen på spelet. Det är snyggt som satan men har mer buggar än SH1 2 3 4 har tillsammans. Hur i hela j*vla härligheten kan de släppa ett spel i ett sånt här skick, skäms de inte?

Och killarna över hos subsim är gudar som står och rensar upp i Ubisoft Romania´s skit.

Men som sagt om ett halvår kanske lite mer så är nog spelet i hyfsat gott skick, synd bara att man förbokade det.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Manna:

Borde "pausas" när uppkopplingen försvinner, om de nu måste ha det. Så att man kan välja att spara lokalt för tillfället, coh stänga av spelet i lugn och ro.

Fast det känns lite som att det är dessa metoder piraterna kommer att använda för att cracka spelet.

Spelet var crackat inom 24 timmar, så det är som vanligt, bara ett slag i ansiktet på de som betalar

Dålig koll på läget? Faktum är att kopieringsskyddet fungerar väldigt bra. Varken Assassins Creed II eller Silent Hunter V går att spela mer än sandbox i dagsläget. Inga uppdrag i AC2 och du kan bara köra första uppdraget i SH:V.

Äger båda ovan nämnda spel. Kopieringsskyddet strula för mig i början, oförlåtligt. Sista UBI titlarna jag köper om de inte dumpar systemet. Hade tyvärr inte helt rätt för mig när jag köpte spelet, fick för mig det va en-gångs aktivering som krävdes. Men gjort är gjort.

Vad gäller recensionen så håller jag recensionen till 100%. Jag finner själv mycket nöje med spelet, men det är för att jag är lite frälst sen innan med det. Plus att det redan kommit ut några väldigt bra moddar till spelet och det kommer bara fortsätta.

Medlem
Skrivet av automan:

Motsätter mig denna recensionen . Har spelat SH5 ett tag nu och jag har inte upplevt några stora buggar.
Visst saknar jag en del som Depth under keel och liknande, men det kommer att fixas snart . Skön känsla av närvaro inbefinner sig när man springer omkring i ubåten och pratar med sina undersåtar. största framgången är uppdragen som inte längre bara består av "patrullera grid a30 i 5 dagar och återvänd till Basen " och det är en glädjehöjjare .
i det stora hela är detta det bästa SH. Självklart är DRM-idén som UBisoft kommit på helt uppåt väggarna och värt iaf ett poängs avdrag så jag skulle säga 4/5

Det är massor.. Bland annat om du använder pre-heat eller andra saker som ökar "Range and damage" på torpeder. Dom går också fortare. Men den fartökningen tas inte med i beräkning i TDC. Och resulterar i grova missar. Moralen nollställs när du laddar ett savegame. Savegames försvinner ibland. Flood mekaniken verkar inte fungera. Stadimetern är totalt körd, det går inte att få bra avståndsmätningar, Vilket resulterar i värdelös data och ännu mera missar. Man kan inte ställa in "spread" när man vill skjuta salvo..

En handfull rena slarvbuggar, Och direkta gamebreakers om du frågar mig.. 1/5 vore mera korrekt. Dock så påverkar bara vissa av dessa folk som kör på högre svårighetsgrad..

Medlem

Att du sätter kopieringsskyddet på minus-listan känns väldigt mycket som fjäskande för alla omogna idioter på FZ...
Du säger själv att du inte haft problem med det och att det dessutom är bra att save games sparas på servern, så vad är problemet? Hade du gett WoW minus för att du inte kan spela själv offline (för många spelar ju MMOs "själva").

Medlem

Spelar hellre SH3 fixat av communityn några år till tills det här blir fixat av communityn och kan inhandlas för 69 kr på lämplig webaffär.
Det gäller de flesta spel nuförtiden, man väntar på att det kommer moddar som gör att spelet har något som helst värde. Och när spelet är väl är spelbart så kostar det ingenting att köpa. Företagen tjänar nog inte så mycket på mig.. men för mig är det en win-win situation, så att säga

Visst är det fånigt att allmänheten skall behöva färdigställa produkten de betalar för?

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Att du sätter kopieringsskyddet på minus-listan känns väldigt mycket som fjäskande för alla omogna idioter på FZ...
Du säger själv att du inte haft problem med det och att det dessutom är bra att save games sparas på servern, så vad är problemet? Hade du gett WoW minus för att du inte kan spela själv offline (för många spelar ju MMOs "själva").

Som karln skriver i sin recension:
"full förståelse för den kritik som skyddet har fått..."

Törs jag nog anta att det har med det faktum att Silent Hunter är och har alltid varit ett offline spel för den stora majoriteten av SH spelarna och nu trots att man "köper" spelet så kan du inte njuta av det på laptoppen under en tågresa utan att köpa en massa extra wifi tjänster från SJ eller dylikt vilket är helt absurt.

Att jämföra ett spel som är designat att vara ett massivt online spel med en simulator för ensamvargar är lite fattigt. Och det faktum att när deras server strular så kan du inte heller spela vilket är extra surt när man spenderat en 500-600spänn.

Deras kopieringsskydd är korkat även om man inte har haft några problem.


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem
Skrivet av Fisse:

Dålig koll på läget? Faktum är att kopieringsskyddet fungerar väldigt bra. Varken Assassins Creed II eller Silent Hunter V går att spela mer än sandbox i dagsläget. Inga uppdrag i AC2 och du kan bara köra första uppdraget i SH:V.

Äger båda ovan nämnda spel. Kopieringsskyddet strula för mig i början, oförlåtligt. Sista UBI titlarna jag köper om de inte dumpar systemet. Hade tyvärr inte helt rätt för mig när jag köpte spelet, fick för mig det va en-gångs aktivering som krävdes. Men gjort är gjort.

Okej, tack för rättelsen.
Det är hursomhelst ett vidrigt skydd, och jag tänker nog aldrig köpa ett spel från Ubisoft med tanke på deras historia av usla skydd.

De körde ju Starforce i ett av de äldre Splinter Cell-spelen (Kanske Chaos Theory som någon ovanför skrev om) och även om Starforce var svårt att kringgå så strulade det för en hel del människor som köpt spelet lagligt.

Medlem

Det underligaste är ju inte koperingsskyddet, utan snarare hur man kan släppa ett spel i detta skick överhuvudtaget...man får väl
se till att ha en produkt som man stolt kan sätta mitt namn på.

Men ifs, är väl svårt som utvecklare när "suitsen" på UBI flåsar en i nacken och tvingar en att inte gå över deadline med sen sekund.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Att du sätter kopieringsskyddet på minus-listan känns väldigt mycket som fjäskande för alla omogna idioter på FZ...
Du säger själv att du inte haft problem med det och att det dessutom är bra att save games sparas på servern, så vad är problemet? Hade du gett WoW minus för att du inte kan spela själv offline (för många spelar ju MMOs "själva").

Antingen har du inte alla hästar i stallet eller så försöker du bara på ett billigt sätt provocera fram en ny diskussion.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Jag drabbades rätt hårt av de downtimes som fanns. Var en av de lyckliga "5%" (Det var mer) under 6/7/8 mars när det inte gick att spela. Råkade åter på problem den 14 mars när jag hade tid på kvällen.

Jag avinstallerade spelet från Steam och försöker få pengarna tillbaka. Vilket jag inte tror går. Men spelet är för mig på 24/Mbit i stor göteborg ospelbart. (Nätet fungerar fint fint. Ubis servrar inte).

Nu läste jag på silenthunter forumet denna tråden: http://forums.ubi.com/eve/forums/a/tpc/f/1121062387/m/6431037...

Jag orkar inte prova om jag drabbas av det, installera, och testa. Jag gav upp.

Hoppas att Ubisoft iaf har den goda smaken och köpa lite sprit för mina pengar och bjuda sina receptionist personal på en krogrunda. Dom är alltid för lite uppskattade ( Receptionistpersonalen alltså!).

Cheers.

Medlem

Jag tror att utvecklarna har fått en för liten påse med pengar för detta och att en kalkylerad del är att denna serie har en osedvanligt lojal community .
Beräknande så kommer Communityn att "patcha" och utveckla spelet till ett fulllvärdigt spel... och därmed större vinst till UBI
Spelet blir ju inte billigare ut till kund för att det är halvfärdigt..
Synisk, jag..?
Hmm.. kanske ?


signatur

CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4

Medlem

Hur svårt bör det vara att se till att spelet verifieras online t ex en gång per vecka. Varje gång spelet sen ska startas så kollar det först när senaste verifiering är gjord. Om den är gjord för t ex en dag sen så skippas verifieringen. Då borde man ha stor otur om man inte kan spela för att ens lina ligger nere. Tror annars på onlineverifiering hellre än att behöva ha skivan i cd-spelaren för jämnan. Men det är endast för uttryckliga onlinespel som det i dagsläget är helt acceptabelt för min del.

Medlem

Buggar? Trodde det var standard med nya Ubisoft spel att dom är fulla av buggar?

Medlem

Det behövs mellan 3-4 torpeder för att sänka ett handelsfartyg men ett stort Transport skepp sänkte jag med 1 torped undrar hur många man behöver för att sänka ett Slagskepp "BB"..

Är djupt besviken över spelet har spelat alla SH och detta är det klart sämsta

Medlem

UBISoft har ännu en gång förstört ett av deras spel jag har tyckt mycket om.
Sist var det Rainbow Six med UBISoft's beslut om att "konsolifiera" spelet.
Nu var det alltså Silent Hunters (o)tur...

Det första jag försökte förstå hur man gjorde var hur man klättrade upp för stegarna upp till tornet.
Sen hur man sköt torpeder.
"Lobba" in dem ala "quake rocket"-style var inte min grej.
Sen att man inte kunde styra ubåten mer än en grad åt styr eller babord,
eller 35 grader med "shift+höger/vänster-pil".
Vilket ledde till en kollision med hamnen i Kiel eftersom jag är van vid att styra kameran med pilarna från SH3.
Under tiden jag flög runt och tittade på hamnen och AI båtarna som åkte runt och körde in i kajkanten och sjönk, så led min ubåt samma öde.

Snabbtangent för att ta sig till hydrofonstationen, nej fanns ingen, inte heller för attackperiskopet.
Att man var tvungen att pilla ner sin gubbe genom hålet i kontrolltornet när man skulle dyka var besvärligt och irriterande.
Hur skickar jag upp folk för att spana från tornet?
Hur får jag fatt i navigatören så jag kan be honom skicka "One ping only" för att få reda på vattendjupet?

Tänkte att det nog berodde på att jag spelade tutorialen och fler valmöjligheter att styra och kontrollera ubåten skulle låsas upp när jag spelade första uppdraget.
Ack vad jag bedrog mig.
Jag skulle alltså behöva styra ubåten genom att klicka runt med way-points vilket skulle vara ohållbart när man ska undvika jaktfartyg...
Enligt andra recensioner så har Sh5 löst detta genom att ha förstört AI:n i jaktfartygen, det vill säga att de inte bryr sig.
Och inte heller skulle jag kunna kolla vattendjup, väder, hur långt kommer jag i nuvarande hastighet etc.

SH3 hade en "Naval Academy", med filmer t.om för den som ville se hur man gjorde.
I Sh5 var visst detta att lära sig spelet inte så viktigt...
Och manualen, om man nu kan kalla de 5-6 sidorna i pdf-filen för manual, var inte till någon större hjälp.

Spelade inte SH4 så mycket för Stillahavskriget intresserar mig inte så mycket, men det spelet hade ju iaf kontroller för att styra ubåten.

Visst springa runt och titta i en väldigt detaljerad ubåt kan vara kul en eller några gånger, eller för de som är "hardcore" och spelar i realtid.
Men även de måste sakna att man inte kan vara i direktkontakt med sina underbefäl.
Ubåtar hade "intercom" redan på den tiden.
Alltså kaptenen på en ubåt sprang inte fram till t.ex. radio-operatören och knackade honom på axeln för att få veta om han hörde något med hydrofonen.
Rösterna till NPC:erna var förvånansvärt sämre än i SH3, där de faktiskt var bra, både de tyska och engelska.
UBISoft - Romania hade visst bara två stycken som kunde prata engelska, är såklart en fråga om budget och inte så viktigt igentligen.

Ska inte ens beröra DRM-biten.

Jag hade längtat efter detta spel men blev osäker på spelet när det började talas om DRM, och även tidigare "snygga" PC-spel som visat sig vara dåliga.
Med facit i hand är jag glad att jag inte köpte spelet, och jag kommer inte att köpa det här spelet alls, någonsin!
UBISoft kan inte patcha in saker som helt enkelt fattas i ett spel!

Moddar i all ära men jag undviker spel som inte är färdiga så långt det går, som Arma-serien t.ex., som jag dock tyvärr har trott i min enfald att "De ska få till det den här gången".
Och ingen speltillverkare kan lita på att folk accepterar att man måste installera moddar för att ett spel ska fungerar som det ska.
Inte heller kan speltillverkaren förlita sig på att folk gör dessa moddar.

Visst är Silent Hunter 5 snyggt, blev tårögd när jag såg att fartygen hade istappar som hängde från relingen när det var vinter, och naturligtvis var vattnet grymt snyggt.
Man kan se ubåten genom vattnet när ubåten är i periskopläge, vattnet som flöt över ubåten när den kom upp från djupet osv.
Dock störde jag mig på deras "oljeplattformar" till fraktfartyg man sköt på.
Explosionerna såg ut som en krutfabrik som sprängs, med lila-röda atombombs-svampar, fartygsdelar som studsade runt på vattenytan innan de sjönk till botten, eller iaf 5-6 meter ovanför botten.
Grafikfel i ljus-sättningen bland annat.
Saknade också att besättningen på båtarna som sjönk inte satte ut sina livbåtar, har bestämt för mig att så var fallet i SH4.
Besättningen gick istället gladeligen runt på båten som brann och dessutom höll på att sjunka.

Personligen tycker jag att snygg grafik aldrig kan väga upp en dålig spelkänsla och eller dålig kvalité.
Stör mig på att köpa en beta-release av ett spel, och jag tycker verkligen synd om de som har köpt spelet, inkluderat den snubbe jag testspelade SH5 hos.

Två av fem var lite mycket tycker jag. Ett av fem skulle passa bättre!

Hoppas att UBISoft tar med sig detta till nästa spel, om de nu bryr sig, de har väl fått sina pengar...
Förhoppningsvis kommer detta vara fixat i en expansion, om en sådan nu kommer komma.
En ny Silent Hunter version kommer väl komma till konsol också, och då är det kört från början.
Så jag får väl fortsätta spela SH3 eller ta en närmre till på Sh4 igen.

Inaktiv

Jag tycker det e ett bottennapp att inte besättningen på däckskanonen kan skjuta kanonen själva,som det e nu så får jag sköta den helt själv manuellt.

Inaktiv

Jag tycker det e ett bottennapp att inte besättningen på däckskanonen kan skjuta kanonen själva,som det e nu så får jag sköta den helt själv manuellt.

12
Skriv svar