Anmäla restaurang för dåligt bemötande?

Medlem
Anmäla restaurang för dåligt bemötande?

Jag har kollat runt bland de olika forumkategorierna och alla är spelrelaterade, det verkar inte finnas någon avdelning för allmänt prat.

Jag undrar om någon kan tipsa mig om var jag kan vända mig för att anmäla en restaurang som bemött mig på ett otrevligt, oprofessionellt sätt? En lördag när jag var bakis gick jag till Sam & Co i Farsta Centrum (Stockholm) för att ta mig en återställare. Jag frågade tjejen i kassan om vilken öl som var starkast. Istället för att informera mig om vilken öl som var starkast, eller titta själv ifall hon inte visste, väste hon "jag vet inte, titta själv!". Så jag beställde en vanlig öl.

Nästa gång när jag ville beställa en ny öl förklarade jag för henne att jag inte hade mina glasögon med mig, och behövde gå bakom kassan för att se vilken öl som var starkast, eftersom hon sa åt mig att titta själv. Så jag gick bakom kassan för att se efter vilken öl som var starkast, och sade vänligt att Mariestad Oldox var deras starkaste öl. Då blev hon ännu mer arg och sa "Jag vill inte tjafsa!". Jag sa vänligt att jag inte tjafsar och beklagade ifall hon tog illa upp, och sa att det enda jag ville är att beställa en Mariestad Oldox. "Nej du tjafsar med mig! Du får gå någon annanstans!" svarade hon och tog mitt glas ifrån mig, alltså vägrade att servera mig.

Jag antog att hon hade vaknat på fel sida och gick till närmaste butik som sålde blommor, bara för att lämna henne blommor och försöka lyfta hennes dag. Trots att det inte var jag som var skyldig henne en ursäkt, utan det var hon som var skyldig mig en ursäkt. Jag kom tillbaka till restaurangen, lämnade blommorna till henne, men hon blev arg och började snacka skit om mig på kinesiska med sina kollegor. Så jag gick därifrån.

Nu vill jag anmäla Sam & Co i Farsta Centrum (Stockholm) för deras otrevliga, oprofessionella bemötande. Kan någon tipsa mig om hur jag går till väga?

Jobbar med data

Flyttade tråden till Allmänt snack. Inte läst tråden i övrigt, så har ingen kommentar där.

Medlem

eller så kan du ju testa att inte vara en fett skum jävel som går bakom disken och köper blommor till servicepersonal som bett dig gå.

Medlem
Skrivet av quadratis:

eller så kan du ju testa att inte vara en fett skum jävel som går bakom disken och köper blommor till servicepersonal som bett dig gå.

Läste du vad jag skrev? Hon bad mig att kolla själv. Istället för att göra sitt jobb var hon otrevlig och bad mig att kolla själv. Jag gjorde så som hon sa.

Avstängd

Förstår inte vad du menar med "anmäla", restauranger är inte skyldiga att behandla en bra. Du får visa ditt missnöje genom att inte gå tillbaka.

Du kan ju skriva en dålig Google-recension också om du vill varna andra människor.

Annars är det väldigt konstigt att du köpte blommor till en kvinna som du tycker behandlade dig dåligt.
Man behöver inte vara kompis med alla.
Snarare får man mer respekt av folk om man är selektiv med vilka man ger uppmärksamhet och anstränger sig för.

Medlem

Varför frågade du inte om du fick ställa dig närmare texten och läsa då du inte har dina glasögon med dig istället för att självmant ta dig friheten och ta dig bakom kassan? Like WTF man?

Eller så är du ett troll.

Du kan endast välja en.

EDIT: This is why we behöver Harikiri-snubben


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Det går inte att anmäla en resturang bara för att de var otrevliga, det du kan göra är att gå in på tripadvisor och ge dem ett dåligt betyg samt att inte gå dit igen.

Medlem

Gav hon dig tillåtelse att gå bakom kassan, eller tog du dig själv friheten att göra det? Oavsett om hon bad dig att kolla själv.

Medlem

Du låter genom texten du förmedlar som en riktigt creepy person. Bara fick den känslan. Gå vidare bara och släpp det.

Medlem

Jag behövde inte köpa något alls för tjejen som behandlade mig på ett otrevligt, oprofessionellt sätt bara för att jag frågade om vilken öl som var starkast. Jag köpte blommor bara för att jag förstod att hon var på dåligt humör den morgonen. Det gör inte mig till nån "fett skum jävel" och det ger inte heller henne rättigheten att behandla mig som skit.

Jag anser att det är hennes jobb att veta vilken öl de serverar eller åtminstone kolla upp, istället för att be Mig att kolla upp. Ni hör väl själva hur otrevligt, oproffsigt det låter med "kolla själv!". Hade jag haft mina glasögon med mig, då kunde jag luta mig över disken och se styrkan på de olika ölen. Nu hade jag inte glasögonen med mig, så jag gjorde så som hon sa, jag tittade själv. Förresten, innan jag gick bakom disken så informerade jag henne att jag inte hade glasögon och att hon bad mig att kolla själv, och att jag då skulle kolla själv, så hon var medveten om att jag bara skulle titta på ölen.

Jag har inte gjort något fel. Hon var på väldigt dåligt humör den morgonen och behandlade mig på ett otrevligt, oprofessionellt sätt. Jag vill anmäla restaurangen eftersom jag anser att man inte ska bemöta kunder på ett så dåligt sätt som hon gjorde.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Läste du vad jag skrev? Hon bad mig att kolla själv. Istället för att göra sitt jobb var hon otrevlig och bad mig att kolla själv. Jag gjorde så som hon sa.

mm, en icke skum jävel hade sagt "aha nä men det är lungt, jag tar en *random öl*" och inte sätta henne i situationen att behöva ha vardagsalkisar rännande bakom bardisken.

Medlem

Anmäla? Det närmaste du kommer är nog att ringa till Sam & Co och klaga, vilket du inte borde ödsla tid på eftersom det är creepy af att köpa blommor till en brud i baren för att hon är otrevlig.

Jag har bott i Farsta Centrum i 13 år, krogarna suger. Återställare köper man på bolaget, eller så vet man åtminstone vilken öl man vill ha.

Medlem

xorpen, jag kommer ju aldrig gå dit igen, that's for sure. Ringa går inte eftersom de döljer sitt telefonnummer. De döljer även sin e-mail, och personalen låtsas inte tala svenska när man frågar om chefen. Seriös restaurang... Jag tycker fortfarande att man inte ska behandla en kund på ett otrevligt sätt och vägra servera kunden när man själv är otrevlig, oprofessionell och väser "kolla själv".

Medlem
Skrivet av Jim128:

Ringa går inte eftersom de döljer sitt telefonnummer.

Det är inte helt sant eftersom dom har avhämtning. Googla så får du upp numret direkt.

Eller så glömmer du det bara. Prova nåt annat ställe, ta med dig glajjorna och köp inga blommor.

Megadelux

Enda som behövs anmälas är din trådstart till forumets moderatorer. Hehe.

Medlem

Ringa och kanske få luren slängd i ansiktet är meningslöst. Det är en anmälan jag vill göra.

Tack till alla, förutom quadratis och renod, för era svar. Det blir en recension som jag kommer skriva på Tripadvisor och liknande sidor om jag hittar sådana.

Kinahörnet är en seriös krog/restaurang som är vänliga mot sina kunder, där man inte behöver glasögon eller bli nekad service bara för att man frågar om vilken öl som är starkast.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Ringa och kanske få luren slängd i ansiktet är meningslöst. Det är en anmälan jag vill göra.

Tack till alla, förutom quadratis och renod, för era svar. Det blir en recension som jag kommer skriva på Tripadvisor och liknande sidor om jag hittar sådana.

Kinahörnet är en seriös krog/restaurang som är vänliga mot sina kunder, där man inte behöver glasögon eller bli nekad service bara för att man frågar om vilken öl som är starkast.

Offerkofta deluxe.

Har du aldrig varit med om en motgång i livet?

Medlem

signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Moderator | Testpilot

YTA.

Det är aldrig kul att bli dåligt bemött. Samtidigt så beter du dig inte bättre när du tar dig friheten att gå bakom disken och kolla själv.

Även om hon som jobbar där sa att du får kolla själv så betyder det inte någonstans att du fick tillåtelse att gå bakom disken. Det är stor skillnad på "ta reda på det själv" och "Jamen självklart visst får du komma hit bak där jag står och gneta på bäst du vill".

Att sedan få för sig att köpa blommor och ge till henne är skumt. Tanken som grund är givetvis fin, men snälla du måste ju kunna "läsa rummet" bättre.

Bästa att göra här är som sagts tidigare. Tyckte du inte om bemötandet så ger du dem en dålig recension och går vidare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

3 öl att snubben kommer stalka tjejen i baren ett tag framöver.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tanken som grund är givetvis fin

Tack så mycket. Äntligen någon som förstår.

Ja, det det kanske vore bättre att inte gå bakom disken och kolla upp ölen själv, trots att det var precis det som den oprofessionella tjejen i kassan bad mig. Som sagt informerade jag henne innan jag gick bakom disken, att det var hon som bad mig att kolla upp, men hon var verkligen på hugget den morgonen. Kanske borde jag bara gå vidare till nästa krog, exempelvis trevliga Kinahörnet, men jag kände mig verkligen orättvist behandlad när hon sa "Jag vill inte tjafsa!", och jag var lugn och artig när jag sa att jag inte tjafsar, att jag beklagade om hon tog till upp och att det enda jag ville var att beställa en Mariestad Oldox. Men hon var på jättedåligt humör, påstod att jag tjafsade med henne och tog mitt glas ifrån mig när jag inte hade gjort något fel.

Än en gång (rent allmänt till övriga): man är inte en "fett skum jävel" bara för att man försöker vara snäll mot någon som har en dålig dag.

Medlem

"Karen" varning på detta, tror aldrig jag varit med om någon som orkar bry sig såhär över att ha blivit "otreligt och oproffsigt bemött"...Hur löjligt lättkränkt är du egentligen?
Och orka skriva på ett gamingforum om det också?

Kan inte ta detta på allvar, måste vara full eller ett troll.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Lås det här tramset. För allas skull.

Medlem

Du skriver att hon var på dåligt humör och det var hon väl redan innan, och det kan ju ha berott på en mängd olika anledningar. Sedan gick humöret ut över någon som inte hade med det att göra, vilket såklart inte är bra. Men att människor har bra och dåliga dagar och mår samt reagerar helt olika går nog inte att komma ifrån. Det kanske var fler som fick dåliga bemötanden den dagen. Man vet ju som sagt inte heller anledningen till varför hon var på dåligt humör (eller mådde dåligt).

Men som uber och andra har skrivit här i tråden tidigare, om du tyckte att hennes humör och bemötandet var så pass illa går det ju alltid att lämna en recension och ta upp det där.

*Edit: Gick in och kollade på folks recensioner och upptäckte att det var ganska många som hade gett kritik just p.g.a. dåligt bemötande. Så det kanske är vanligt där?

Medlem

Man går aldrig bakom en disk såvida inte man verkligen är helt säker på att man fått tillstånd till det. Och att köpa blommor känns inte rätt i det här läget. Det bästa tycker jag hade varit om TS hade ringt till företaget och försökt lösa det genom att försöka vara trevlig och konstruktiv.

Måste även säga att jag inte gillar lynchstämningen här i tråden dock. Måste verkligen TS vara en obehaglig och skum jävel för att han reagerade som han gjorde? Nu försvarar jag inte att han gick bakom disken osv. , jag tycker att både TS och tjejen på restaurangen verkar ha gjort fel (utan att veta såklart) men det känns onödigt minst sagt med den här otrevliga tonen i tråden. Det mesta i livet kan vi lösa genom att vara trevliga och konstruktiva. Gillar inte att många verkar anta det värsta direkt.

Ingen ska behöva känna sig kränkt eller illa behandlad. Varken TS, servitrisen eller nån annan.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Än en gång (rent allmänt till övriga): man är inte en "fett skum jävel" bara för att man försöker vara snäll mot någon som har en dålig dag.

Jo. Det är fett jävla skumt att gå in bakis på ett hak och göra det du gör, och sedan komma tillbaka med blommor. Jag önskar det fanns övervakningsbilder på detta för ett gott jävla skratt.

Fö. När du kände att du blev otrevligt bemött så gå därifrån och till ett annat ställe istället. Svårare än så är det verkligen inte.

Medlem

Lästips: Tråden "Att bli nykter"
Sök här på FZ

Du kan inte anmäla för dåligt beteende.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Du skulle ringt polisen alt även pressen. Detta gäller inte. Servicepersonal måste förstå man inte kan behandla kunder på detta sättet. Det här behöver du ta vidare.

Jag rekommenderar att du startar en hemsida. Satsar rejält på SEO och försöker inhämta så många följare du kan under ett par år, för sedan släppa denna bomben när du är väl etablerad.

Play the long game. Lycka till.

Medlem

Sam o Co är ju kända för att vara otrevliga, det ingår lixom i dealen när man är där.

Det riktiga problemet är att du tar en återställare där. Kanske dags att ta sig en funderare över dina alkoholvanor?

Sen är det ju ingen lag att slicka kunder i arslet, kunden har aldrig rätt.


signatur

IDKFA

Medlem

Kunden har alltid rätt... är ett uttryck som ofta missförstås och missbrukas av kunder som tror de kan göra vad som helst (till exempel tränga sig in bakom bardisken för en återställare) och sen bli tackade för besväret.

123
Skriv svar