Favorit scen i film

Medlem
Favorit scen i film

Jag funderade lite på vilken min favorit scen i en film är. Och jag tror "Jesus" scenen i The big Lebowski är om inte min absoluta favorit så iallafall en av dom.

Har ni några scener i filmer ni verkligen gillar och i så fall vilka?

Medlem

När Arnold trampar över rosorna i T2.
När Arnold kliver ur hissen i T2.
När Arn....
Skitsamma, hela filmen är favorit.

Men när Sarah Connor, som har gått från hjälplöst våp i första filmen till en stenhård bad-ass i andra reagerar som hon gör av blotta åsynen av maskinen så förstår man hur traumatiserad hon verkligen blev av allt som hände.
Och trots det hämtar hon sig, kämpar igenom filmen och sina egna demoner och förmår sig till slut att faktiskt tacka maskinen för hjälpen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kanske när Norris huvud kryper iväg i The Thing.

Medlem

Typ alla scener i Fight Club. Fenomenal film. Många filmer var bra på 90s fan.

Men ett konkret exempel då: i slutet när Pixies-dängan Where is My Mind spelas och ... saker går sönder (vill inte spoila mer). Legendarisk scen.

Medlem

Docking-scenen i Interstellar är ju förjävla bra. Får gåshud varje gång man ser den.


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

Medlem

Oh, finns så många som är bra, av olika anledningar. Svårigheten att välja en scen är ju att en scen ofta är bra pga build Up som sker tidigare i filmen.

Några av mina favoriter:

Fighten mellan Captain America och Iron Man i slutet av Civil War. Kanske den bästa fightscenen i samtliga Marvelfilmer. Det är närgånget, det är personligt, det är snyggt, och det slår alla stora spektakulära scener i de senare Avengersfilmerna.

När Ben fastnar i gylfen i Den där Mary. För att den bara är så jävla rolig. Första gången jag såg den, andra gången jag såg den, och varje gång jag tänker tillbaka på den idag.

Knivslagsmålet i Saving Private Ryan. I en film som innehåller stora slag, bortsprängda kroppsdelar och massor av skjutvapen är den dödsscenen som påverkade mig mest ändå slagsmålet som slutar med en kniv som långsamt trycks in i bröstet på Mellish. Stackars Upham står chockad i trappen nedanför och hör det hända, oförmögen att ingripa. Grym scen.

Finns säkert tusen andra jag skulle kunna lista här. 😀

Medlem

Falukorvsscenen... Need I say more?

It's not a lake, it's an ocean

Finns ju hur många som helst. Nedanstående är scener jag sett om och om igen.

Heat - kaféscenen. Så enkel, så magisk. Lås skådespelarna göra jobbet bara.

Shawshank Redemption - en scen som fortfarande ger mig gåshud.

Pianisten - deportationen. Oerhört jobbig att se eftersom den är nästan dokumentär i sin realism.

Lord of War - förhörsscenen. När verkligheten sjunker in för den idealistiske polisen.

Margin Call - Om starten på finanskrisen. Jeremy Irons sätter den här scenen helt och hållet. (En oerhört välspelad film, för övrigt.)

Unsere Mütter, Unsere Väter - en av många bra scener som visar hur karaktärerna förråas under kriget.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Svårt att välja, men något av det mäktigaste jag sett på bio är när brödraskapet drar ut på allvar i The Lord of the Rings. Det är en så sjukt äventyrlig och pampig scen.

Från 1:48 i videon.

"You can't handle the truth!" Tom Cruise och Jack Nicholson bankar varandra sönder och samman verbalt så tillfredställande i "A few good men". Denna scen spelades in två gånger, och skådisarna satte klassikern lika bra vid bägge tillfällen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

När Leslie Nielsen öppnar en låda när han letar igenom ett kontor och utbrister Bingo....... och tar fram en Bingobricka.

Medlem

De slåss mot självaste Kraken och stor risk att de alla är döda inom några minuter men blir ändå så förtvivlade efter ordern om att offra Romen.

1
Skriv svar