Filmsnack - Prey (2022)

Filmsnack - Prey (2022)

Så, nu var den äntligen här, Dan Trachtenbergs variant på Predator-sagan, och för egen del, tyckte jag det var en trevlig liten historia, dock inte utan sina problem, men inte i närheten av magplasket "The Predator" (2018) av regissören / manusförfattaren Shane Black som spelade karaktären Hawkins i Arnold-rullen från år 1987.

Innan du skriker "Wok-skit" och kastar ut katten och sambon genom fönstret, så begrunda att Trachtenberg faktiskt visat sin senaste skapelse ganska mycket kärlek. Denna variant, nummer 7 ordningen om jag inte missminner mig, sneglar ganska mycket på John McTiernans förlaga, men är ack så mycket blodigare och är inte Rated "R" utan anledning. Huvuden rullar, snor gör volter i luften och arga, unga män i ländkläder får på tasken bokstavligt talat. Det mesta är filmat på plats, och de enda som förmodligen blev skadade under filmens tillblivelse, var CGI-djuren.

IMDBs korta synopsis lyder:

"The origin story of the Predator in the world of the Comanche Nation 300 years ago. Naru, a skilled female warrior, fights to protect her tribe against one of the first highly-evolved Predators to land on Earth."

När jag började titta på filmen höll jag på att kasta upp när de började prata. Det lät som människor från någon förort i Alberta, men när man går in under extramaterial på Disney+, så finns det en version där, där skådespelarna pratar det Uto-aztekiska språk vi idag känner till som Comanche. När detta ljudspår var på, var filmen så mycket mer behaglig, men, inte helt perfekt tyvärr, men det glömmer man ganska snart.

Amber Midthunder gör en bra roll som Naru, men det finns stunder då jag tänker att hon verkar medveten om kameran. När det är fart och fläkt och tomahawken flyger tänker man inte på sådana trivialiteter.

Mannen bakom masken i detta familjeäventyr Dane DiLiegro, är ingen Kevin Peter Hall (som spelade Predatorn i första filmen), men han har ändå pondus och för sig väl i sina krokodilskor.

Storyn är inte revolutionerande, men funkar väl. Plus i kanten för musiken och en liten vink till Predator 2 i slutet, vad detta handlar om, tänker jag inte avslöja.

Det jag nog skulle vilja diskutera är, hur actionfilmen har förändrats sedan 1980-talet. Tidigare lade man stort fokus på huvudrollsinnehavaren, men idag handlar det ofta om stora grupper människor, eller som i det här fallet, indianer i en utsatt position. Manusförfattarna har de senaste 40 åren varit tipptopp, eller bottennapp, men jag tycker nog det blir lite bättre när regissören är involverad och mer insatt. Jag tänker lite på Ridley Scott som spottat ut sig filmvrak i flera år, men visade att han fortfarande är en mästare när han vill (The Last Duel).

Framtiden för nya Predator-filmer blev ganska snabbt åter ljus, och då undrar jag hur man kommer återuppväcka glöden för Alien.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack för en fin tankesmedja! Ska se filmen imorgon, av vad andra (inklusive du har sagt) så är detta Predator filmen vi förtjänade sedan 1:an och 2:an


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Alien skulle verkligen förtjäna och behöva en riktigt bra film eller serie.

Vi har både film och serie på gång men vet inte om man törs förvänta sig något av dem. Serien verkar iaf vilja göra något nytt, låter nästan som en reboot av hela genren. (Ja, alienfilmer är en genre i sig!)


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag och mina kollegor är ute i USA på event, och slängde upp denna på den scen vi jobbar på after hours för att kika på stor duk och fett ljud. Det var värt det, för fan vad jag älskade denna! Sånt kulturrån att denna inte går på bio och har förpassats till streaming.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag är ledig ikväll. Ska titta på den då. Efter skräpfilmen The Predator hade jag inga förväntningar, men nu blev jag ändå lite hypad av ditt inlägg.

Medlem

Den var FET! Jag är ingen Predator fanboy men hoppar aldrig en ny Predator rulle, men av erfarenhet var förväntningarna på noll.
Långt över förväntan för min del, fick chills under flera scener, tycker Amber Midthunder var perfekt huvudrollsinnehavare och som du säger, Predator kändes äkta och tuff! Välgjorda actionscener.
Naturfotot var spektakulärt och gjorde ont i hjärtat på sina ställen och förde tankarna till The Revenant <3

Gnällkuk

Ska se den idag tänkte jag!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Såg den igår och gillade överlag filmen mycket


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Sarkofag:

Den var FET! Jag är ingen Predator fanboy men hoppar aldrig en ny Predator rulle, men av erfarenhet var förväntningarna på noll.
Långt över förväntan för min del, fick chills under flera scener, tycker Amber Midthunder var perfekt huvudrollsinnehavare och som du säger, Predator kändes äkta och tuff! Välgjorda actionscener.
Naturfotot var spektakulärt och gjorde ont i hjärtat på sina ställen och förde tankarna till The Revenant <3

The Revenant tyckte jag inte var särskilt bra, men oj vad vacker den var! Fantastiskt snyggt gjord och underbart ljud/musik och det själv gör filmen sevärd alla gånger!

Måste ge den här rullen en chans nu!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Den var ganska så trevlig. Blev lite smygkär i skådespelerskan. Annars tycker jag Predators från 2010 var en riktig rökare.

Så kul med överlag positiva reaktioner. Jag tycker man måste få ge filmer och filmskapare en chans innan man bestämmer sig.

Vilket ljudspår föredrog ni?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hade varit guld om vi fick en riktig Aliens Vs. Predator film baserat på spelen från 1999


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

Ser den ikväll. Återkommer med vad jag tyckte

Skribent

Jag hade helt missat den här filmen. Eller jag har ju sett att det ska komma en film som heter "Prey", men hade igen koll på att det är en predator-film! Ska se ikväll!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Var riktigt jäkla bra kul att den levererade.

Inaktiv

Ska se Prey ikväll tänkte jag. Verkar lovande.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

magplasket "The Predator" (2018) av regissören / manusförfattaren Shane Black

Äeh fan, jag hade riktigt kul när jag såg filmen från 2018. Så jäkla sjuk dialog.
Story har väl aldrig varit Predator-filmernas grej och Shane vet det och gick all in på komedi over-the-top action.
Komedi är ju det han är bäst på. Vrål-älskade både Kiss Kiss Bang Bang och The Nice Guys.

Otroligt bra! Ska se dubblade versionen snart.

phi
Medlem
Citat:

Innan du skriker "Wok-skit"...

I detta fallet finns det inte så mycket woke-skit att påpeka. Det var relativt vanligt bland urbefolkningen med kvinnliga krigare, framför allt bland Comanche-folket.

Men ska se filmen först och återkommer sen om det finns något att gnälla på

Medlem

Såg precis klart den. Bra film. Riktigt sevärd.

Medlem

Kul, såg den efter denna rekommendation och jag vill ha mer. Måste vara ett ok betyg ändå? 😊

OT: inte sett något från detta universet sedan de tidiga filmerna. Vad ser jag efter detta?

Medlem

Tycker den var bra, snyggt gjord och bra filmad. Lite skoj med upplägget att låta den utspelas för några hundra år sedan också, blir variation från de andra filmerna.

Sen får jag erkänna att jag tyckte den förra filmen från 2018 var väldigt underhållande och jag hade gärna sett en uppföljare på den. Men kan inte få allt.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Tyckte den var ok. Personligen är jag den att de skulle slutat efter Predator 2 med Danny Glover. Man har liksom sett båda scenarion. All lore fiktion efter har varit B. Denna var som sagt ok. Men vid flera tillfällen kändes det som rovdjuret kunde lika gärna varit en björn eller liknande. Djuren i filmen var dock uruselt animerade. Typ Playstation 2 intro cgi..

Medlem

Såg den för en timme sen. Det filmen misslyckades mest med var att gestalta "The Predator" som en övermäktig jävel som man borde vara riktigt jäkla rädd för likt kralliga Arnold var i orginalet. Tycker inte dom lyckades fånga den känslan alls.

Annars var den bättre än föregångarna efter orginalet.

Medlem

Tycker den var riktigt bra! Back to basic.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Såg den för en timme sen. Det filmen misslyckades mest med var att gestalta "The Predator" som en övermäktig jävel som man borde vara riktigt jäkla rädd för likt kralliga Arnold var i orginalet. Tycker inte dom lyckades fånga den känslan alls.

Annars var den bättre än föregångarna efter orginalet.

Jag tycker inte Predator är en "övermäktig jävel" i originalfilmen med Arnold. De klargör tidigt i filmen att han kan skadas och han använder i princip gerillataktik och list för att besegra dem en och en. Till skillnad från skräpfilmen The Predator 2018 där han i princip är en skottsäker osårbar tank genom större delen av filmen.

Medlem

Habil actionstänkare, 2,5/5 👍

+ fina miljöer

- CGI som det såg ut 2005.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag tycker inte Predator är en "övermäktig jävel" i originalfilmen med Arnold. De klargör tidigt i filmen att han kan skadas och han använder i princip gerillataktik och list för att besegra dem en och en. Till skillnad från skräpfilmen The Predator 2018 där han i princip är en skottsäker osårbar tank genom större delen av filmen.

Jo, det är väll klart att han inte var helt odödlig, den "detaljen" har jag inte missat heller.

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Jo, det är väll klart att han inte var helt odödlig, den "detaljen" har jag inte missat heller.

Det var inte det jag menade heller. Jag menade att man tydligt visar att han har svagheter. Han är aldrig oövervinnerlig. Han är ett listigt spökhot, som lurar i träden, men han skulle troligtvis förlora en direkt konfrontation med hela gruppen. Han är ingen "övermäktig jävel" som du uttrycker det.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det var inte det jag menade heller. Jag menade att man tydligt visar att han har svagheter. Han är aldrig oövervinnerlig. Han är ett listigt spökhot, som lurar i träden, men han skulle troligtvis förlora en direkt konfrontation med hela gruppen. Han är ingen "övermäktig jävel" som du uttrycker det.

Då ändrar jag mig och säger att "The Predator" i orginalet var ett "mäktigt spökhot". Där kan jag landa i nånstans 🙂.

Medlem

Såg filmen igår! Diggar den skarpt!


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

12
Skriv svar