Dark Souls- och Elden Ring-regissören Hidetaka Miyazaki prisas för sitt livsverk

Robot
Dark Souls- och Elden Ring-regissören Hidetaka Miyazaki prisas för sitt livsverk

Kliver in i ett finrum med andra storheter.


Medlem

En gigantisk dlc till elden ring tack snälla snälla snälla jag kan betala 5000.

Medlem

Inb4 - "Överskattade spel" "Förstår mig inte på dessa spel" "Han är inte värd det" "Skitspel" "För svåra spel" osv. ;P

Miyazaki har skapat en del av spelvärldens bästa spel och är helt klart värd det.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

jag tycker han är så värd alla priser han kan få för sådana mästerliga spel.

Medlem

Hur ska dom överträffa Elden ring?
Samma spel men annorlunda look kan jag tänka mig tilltalar dom mest inbitna?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur ska dom överträffa Elden ring?

Min första tanke är ett mer avancerat stridssystem med lite mer än två knappar. Fler combos (då många move sets har vart kopierade) och en miljö som faktiskt reagerar på spelaren; tänk klippor som rasar, sätta svärdet i ett träd under strid, kaste ett träd som magiker o s v.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur ska dom överträffa Elden ring?
Samma spel men annorlunda look kan jag tänka mig tilltalar dom mest inbitna?

Miyazaki hittar nog på något trevligt. Har man kört Sekiro så vet man att det finns fantasi att skapa något nytt och oväntat man inte visste att man ville ha.

Sen kan man ju självklart bygga vidare på Elden Ring-konceptet till nästa spel, bara förfina allt, bygga ut striderna och rörelse m.m. Dom lyckades även med den öppna världen, så vill dom fortsätta och bygga på det också skulle jag inte klaga, även om jag verkligen uppskattar deras tidigare tightare världar. Sen kan dom väl kanske skippa PS4/Xbox One till nästa spel, tack.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Men har spelet stöd för Ultrawide ännu?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur ska dom överträffa Elden ring?
Samma spel men annorlunda look kan jag tänka mig tilltalar dom mest inbitna?

Kanske ett spel som inte är nästan tomt med bara copy paste assets om och om igen, samt kanske faktiskt inte släppa ett spel som tydligt inte är helt klart med massa halvklara questlines etc.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Kanske ett spel som inte är nästan tomt med bara copy paste assets om och om igen, samt kanske faktiskt inte släppa ett spel som tydligt inte är helt klart med massa halvklara questlines etc.

Ska jag säga en sjuk sak? Spelet var makalöst roligt oavsett samma assets på flera ställen. Tänka sig


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Allt började med King's Field.

Allt började med From Softwares King's Field, Eternal Ring och Shadow Tower.
Hidetaka Miyazaki har sedan tagit dessa legendariska spels själ vidare till allt det han har skapat. Vapen, rustning, fiender och svårighetsgrad var den samma i dom tidigare spelen. Enda skillnaden var att King's Field & Eternal Ring spelades i första persons perspektiv, och så klart, PS1 & PS2 grafik.
Rekommenderar verkligen alla som inte har spelat King's Field serien & Eternal Ring att testa dessa om, möjlighet fins för att uppleva hur allt började i detta underbara universum vi beffiner oss i just nu med senaste Elden Ring. 🙏❤️

Medlem
Skrivet av Fezk:

Inb4 - "Överskattade spel" "Förstår mig inte på dessa spel" "Han är inte värd det" "Skitspel" "För svåra spel" osv. ;P

Miyazaki har skapat en del av spelvärldens bästa spel och är helt klart värd det.

Själv tycker jag faktiskt det är överskattade spel, med det sagt är ju inte spelet dåligt är ju inget för mig bara, klart han förtjänar det då spelen hyllas.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av miffot:

Själv tycker jag faktiskt det är överskattade spel, med det sagt är ju inte spelet dåligt är ju inget för mig bara, klart han förtjänar det då spelen hyllas.

Pratar du om att alla spel han gjort är överskattade eller just senaste Elden Ring? Du säger "spel" sen "spelet".

Klurigt ibland det där med "överskattning" av spel/filmer/serier, högst subjektivt oftast(alltid?). ^^

Som du skriver, spelet/spelen är inte för dig. vilket självklart är ok, men betyder det då verkligen att dom/det är överskattat/överskattade?


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur ska dom överträffa Elden ring?
Samma spel men annorlunda look kan jag tänka mig tilltalar dom mest inbitna?

Bloodborne open world?

Eller bara Bloodborne 2 helt enkelt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Bloodborne open world?

Eller bara Bloodborne 2 helt enkelt.

Har inga tidigare erfarenheter av deras spel, förutom elden ring så jag kan inte svara


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har inga tidigare erfarenheter av deras spel, förutom elden ring så jag kan inte svara

Om du nu äger en ps5 eller ps4 så ta dig an Bloodborne. Du kommer inte bli missnöjd.
Jag hoppas fortfarande spelet kommer i remastrad version till PC.

Här dödar jag Orphan of Kos. https://www.youtube.com/watch?v=Ub7TKlw5xco


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Så när nästa bloodborn? Absolut bästa!

Medlem
Skrivet av Fezk:

Pratar du om att alla spel han gjort är överskattade eller just senaste Elden Ring? Du säger "spel" sen "spelet".

Klurigt ibland det där med "överskattning" av spel/filmer/serier, högst subjektivt oftast(alltid?). ^^

Som du skriver, spelet/spelen är inte för dig. vilket självklart är ok, men betyder det då verkligen att dom/det är överskattat/överskattade?

Pratar nog mest om elden ring i detta fall, lite otydligt i stress med nattning av dem små.

Men ja, tycker det är överskattat inget nytt eller wow, men det kan ju vara också för det inte är något för mig, inte tiden spela ut liknande spel.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om du nu äger en ps5 eller ps4 så ta dig an Bloodborne. Du kommer inte bli missnöjd.
Jag hoppas fortfarande spelet kommer i remastrad version till PC.

Här dödar jag Orphan of Kos. https://www.youtube.com/watch?v=Ub7TKlw5xco

Får kanske testa 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av miffot:

Pratar nog mest om elden ring i detta fall, lite otydligt i stress med nattning av dem små.

Men ja, tycker det är överskattat inget nytt eller wow, men det kan ju vara också för det inte är något för mig, inte tiden spela ut liknande spel.

Inget nytt eller wow. Det är ju en definitionsfråga. Men det som gör Souls unikt är ju inte att addera saker, snarare erbjuda en avskalad upplevelse där varje moment, föremål och interaktion har betydelse. Varje fiende kan avgöra fortsättningen på ditt äventyr, även om du är level 100. Problemet med många spel idag är ju snarare att de adderar nya saker som inte påverkar upplevelsen mer än negativt (enligt mig).

Sen om du inte tycker att världsbygget är ”wow” då beror det helt enkelt på att du bara tittat på filmer eller bilder, för världarna i framför allt de spel som Miyasaki är inblandade i saknar motstycke. Hur allt hänger ihop, hur en avstickare kan få dig att färdas i timmar för att sedan ta dig tillbaka till en till synes helt annan plats som visar sig vara ett område du redan utforskat, fast från en annan vinkel. Det ÄR unikt. Det är inte en åsiktsfråga. För att uppleva storheten med From softwares spel behöver du spela spelen. Du kan inte skapa dig en rättvis bild ”utifrån”.

Gnällkuk

Fett trist när man verkligen inte gillar speltypen, Elden rings olika miljöer och designen på bossarna är verkligen sjukt ball. Helt klart värd platsen!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av vamp:

Inget nytt eller wow. Det är ju en definitionsfråga. Men det som gör Souls unikt är ju inte att addera saker, snarare erbjuda en avskalad upplevelse där varje moment, föremål och interaktion har betydelse. Varje fiende kan avgöra fortsättningen på ditt äventyr, även om du är level 100. Problemet med många spel idag är ju snarare att de adderar nya saker som inte påverkar upplevelsen mer än negativt (enligt mig).

Sen om du inte tycker att världsbygget är ”wow” då beror det helt enkelt på att du bara tittat på filmer eller bilder, för världarna i framför allt de spel som Miyasaki är inblandade i saknar motstycke. Hur allt hänger ihop, hur en avstickare kan få dig att färdas i timmar för att sedan ta dig tillbaka till en till synes helt annan plats som visar sig vara ett område du redan utforskat, fast från en annan vinkel. Det ÄR unikt. Det är inte en åsiktsfråga. För att uppleva storheten med From softwares spel behöver du spela spelen. Du kan inte skapa dig en rättvis bild ”utifrån”.

Det är helt sant, bra skrivet också!

Har spelat spelet lånade av en vän som var klar med det, men för mycket tid som krävs för min smak och håller mig vid att världen är överskattad, den är bra såklart, men ifrån min synvinkel överhyppad och inget special.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Ny grafikmotor, bättre physics & animationer.

Hade varit coolt att se nästa spel i UE5 t,ex

Medlem

Även om man inte gillar spelen tror jag all dom flesta av er kan hålla med om var han och spelen har gjort för spelbranschen. När spel blev lättare och lättare att klara med checkpoints överallt gör dom motsatsen och släpper svåra spel men rättvisa.

Han skapade en helt egen spel genre. Han har gjort så mycket mer än bara släppt bra spel.

Medlem

Elden Ring och dess föregångare är enastående spel. Men något som gör att jag gärna inte kör dem är buggar och QOL-grejer, kontroller på PC osv som inte alls är genomtänkta. De har släppt så många spel men inte kommit längre?

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Ska jag säga en sjuk sak? Spelet var makalöst roligt oavsett samma assets på flera ställen. Tänka sig

Ja men då finns det ju absolut saker de kan förbättra till framtida titlar då.

Det enda skälet till att jag inte spelar spelen är hur dem för berättelsen i spelen.
Jag är inte ett fan av att få historien berättad för mig i form av att vara tvungen att pussla ihop information framtagen genom att lusläsa text på föremål man hittar.

Det är som att man tar en färdigskriven bok, river den i bitar och sprider för vinden. Sedan får spelarna bäst dem kan och orkar göra jobbet att klistra ihop den igen.

Annars bra spel.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Ja men då finns det ju absolut saker de kan förbättra till framtida titlar då.

Det enda skälet till att jag inte spelar spelen är hur dem för berättelsen i spelen.
Jag är inte ett fan av att få historien berättad för mig i form av att vara tvungen att pussla ihop information framtagen genom att lusläsa text på föremål man hittar.

Det är som att man tar en färdigskriven bok, river den i bitar och sprider för vinden. Sedan får spelarna bäst dem kan och orkar göra jobbet att klistra ihop den igen.

Annars bra spel.

Kan förstå att detta typ av sätt att berätta inte tilltalar alla. Jag älskar det men jag är den typen av person som spenderar timmar på wikis när jag hittat en värld som intresserar mig.

Har inte läst några Warhammer 40k böcker eller spelat table-top spelet men tycker världen är så jävla ball så har läst säkert hundratals sidor på wikin

Tycker det är kul att kolla på lore-videos på Youtube och RPa lite själv med mitt egna headcanon när jag spelar.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Elden Ring och dess föregångare är enastående spel. Men något som gör att jag gärna inte kör dem är buggar och QOL-grejer, kontroller på PC osv som inte alls är genomtänkta. De har släppt så många spel men inte kommit längre?

Kontrollen på pc är väl identisk med konsolversionerna? Har spelat alla Froms titlar på pc förutom Bloodborne. Eller menar du att du spelar Souls med mus och tangentbord? Det känns som en challenge run i stil med att klara dem med en Guitar hero-gitarr

Medlem
Skrivet av lonian:

Om du nu äger en ps5 eller ps4 så ta dig an Bloodborne. Du kommer inte bli missnöjd.
Jag hoppas fortfarande spelet kommer i remastrad version till PC.

Här dödar jag Orphan of Kos. https://www.youtube.com/watch?v=Ub7TKlw5xco

Jag drömmer fortfarande mardrömmar om de där skriken, tror jag provade 200 gånger utan att klara av och döda honom. Brände ut mig totalt och har inte rört spelet sen dess.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Håller med. Typ
Skrivet av miffot:

Själv tycker jag faktiskt det är överskattade spel, med det sagt är ju inte spelet dåligt är ju inget för mig bara, klart han förtjänar det då spelen hyllas.

Jag har spelat halva Dark Souls 1, hela tvåan (inkl DLC), Bloodborne (inkl dlc) och nu Elden Ring.

Spelen är bra. Visst. Men jag tycker inte de är magiska. När de är som bäst är de tok-bra. Mem jag tycker ibland deras sätt att berätta stories och hantera NPCs är ... lite lamt. Elden Ring var ett extremt exempel på det.

Mini spoilers för Milicents quest, som ett exempel.
Jag försökte verkligen köra den utan Wiki slö hjälp. Och det gick i början. Sen blir det ett "jag ska leta en grej nånstans". Och man får antingen leta EN HALV JÄKLA OPEN WORLD...eller läsa wiki.
Sen mot slutet. Fattade inte vad man skulle göra för att fortsätta. Men då hade jag missat en liten liten avstickare. Hon var inte där
Mem där fanns en miniboss. Som man skulle döda. Och sen skulle man återvända dit så arean reloadas. Hur faaaaan ska man veta det då?

Eller Rannis?
Minispoilers.
För att ens börja den måste man återvända till en merchant som inte har nånting med något att göra för att han råkar veta hur man knäpper med fingrarna....
Sen så hade jah gjort...nått? Så blev fight. Jaha. Whatever. Men kändes skumt. Så in på wiki. Och fick reda på att set var en del av en gigantisk quest. Som jag nu, av nån anledning, failat. Men man kunde be om förlåtelse hos en sköldpadda...

Massa sånadär NPCs känns som standard. Pch nog luddiga och lätta att missa i deras vanliga spel. Men superlätt missa i ett jäkla open world spel.

Riktigt kasst sätt att berätta stories.
Och sen står eller sitter de bara där. Blick stilla på en plats och.väntar på en. Har.tre rader dialog. Sen ska man spela 2-20 timmar och hitta dem igen.
Då kan de vara hur välskrivna som helst. Det tappar ändå oooomph.

Sen är världarna väl skrivna. Har ofta sjukt vacker design. Bossarna är ibland otroligt bra och minnesvärda. Och att sitta i tex Bloodborna och sakta men säkert lista ut hur saker hänger ihop är väldigt.medryckande.

Varför låg det där föremålet utanför barnvakts-bossen!?!!

12
Skriv svar