Diskutera - Vilka sidor ogillar du hos dina favoritspel?

Medlem

Gillar inte när när svårighetsgraden stegrar för snabbt. När man ta det lugnt en större del av spelet och sedan tar det tvärstopp. Pga av en fiende eller något annat problem där man inte får en förklaring. Kan förstöra en hel spelupplevelse tycker jag.

Medlem

Film sekvenser i spel, trycker bort dem direkt.
Jag vill spela, värst av allt är när det inte finns skip och man måste lida igenom alltihop.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Witcher 3
Alla frågetecken på kartan. De kunde skippat hälften och låtit det vara en ''suprise''/upptäckarglädje ifall man råkar gå dit. En del vänner är completionist och de hinner bli utbrända av att ta vara på varenda frågetecken redan hallväggs in i spelet.

Håller helt med. Bästa spelet någonsin men alla frågetecken är galet. Älskar att ta allt i spel men jag fick säga till mig själv att om jag tar allt kommet jag inte orka

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Spelade W3 efter BotW, och detta var jäkligt störande! Stängde av frågetecknen i menyerna och då blev spelupplevelsen mycket bättre.

Kan man göra det!? Måste göra det på min nästa igenomspelning isåfall, tack för tipset!

Medlem

Stön-ljud i Breath of the wild och en del andra japanska spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

"Spotting" i flera Battlefield spel.
Överdriven spotting tex BF4 där du pingas på fiendens karta så fort du skjuter ett vapen utan ljuddämpare. BF1 där du har en cirkel ovanför ditt huvud som syns genom rök osv. Blir svårt att flanka runt om ständigt spottas och pingas på fiendens karta.

BFV gjorde det rätt där du istället fick förlita dig helt på dina egna sinnen.

Medlem
Skrivet av NizzeG:

Kan man göra det!? Måste göra det på min nästa igenomspelning isåfall, tack för tipset!

Hoppas det kommer till användning! Det gick när jag spelade för ett gäng år sedan åtminstone. Ser ingen anledning till att de ska ha plockat bort detta.


signatur

Konsolgubbe

Lvl scaling ..vad fan är meningen att öva upp och känna sig stark då. Total slöseriet på tid om allt bara blir starkare och starkare


signatur

New life, New hope

It's not a lake, it's an ocean

Långa och tråkiga tutorials i början stör mig och får mig att tappa sugen. Om ett spel kräver så mycket inlärning är det för komplicerat till att börja med.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Svårstyrda undervattenspartier. Gärna i kombination med begränsat syre så att ångesten blir extra stark.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Film sekvenser i spel, trycker bort dem direkt.
Jag vill spela, värst av allt är när det inte finns skip och man måste lida igenom alltihop.

Vadå skippade du alla cutscenes i The Last of Us?

Medlem

När spelarkaraktären pratar för sig själv HEELA jävla tiden för att ge ”hints” till spelare. I horizon Forbidden west hann jag inte ens fundera själv i två sekunder innan Aoli eller vafan hon heter säger hur jag ska lösa problemet. Överskattat spel, sålde det direkt efter jag klarade ut storyn.
Dålig kontroll är också drygt, samt svårighetskurvor som går åt helvete för rakt uppåt är irriterande. Efter man klarar av bossen Morgott the omen king och kommer till snö området i elden ring så blir spelet svårt som FAN! Allt innan det hade spelet bra känsla och lagom utmaning och helt plötsligt så blir jag dödad av två snabba slag av en ny fiende som det kryllar av.

Medlem
Skrivet av McRaoul:

I horizon Forbidden west hann jag inte ens fundera själv i två sekunder innan Aoli eller vafan hon heter säger hur jag ska lösa problemet.

lol Aoli skrattade högt

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Vadå skippade du alla cutscenes i The Last of Us?

Nä ok vissa spel håller jag mig men även i last of us, tröttnade jag efter en stund och ville uppleva äventyret hellre än att sitta i soffan och titta på tv passivt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Staenhus:

För att spinna vidare på frågetecknen tycker jag att looten i Witcher 3 är väldigt undermålig. En drös av vapen som har en Relic-stämpel som är sämre än vanliga svärd man hittar på vilken fiende som helst om leveln är lägre. Speciellt de vapen man får i speciella quests där deras historia och betydelse lyfts fram, varefter de hamnar i skräpkorgen när man inser att de inte håller måttet jämfört med det man redan använder. Ett av mina favoritspel annars, men just den delen kunde de nog ha gjort på något annat sätt.

Tyvärr även en vanlig företeelse ibland RPG:n i allmänhet. Inte lärde sig CD läxan efter Witcher 3 heller då Cyberpunk lider av exakt samma problem.

Jämför med Larian som hade liknande tråkigt lootsystem i D:OS 2 men som nu i BG 3 istället för att överösa spelaren med datorgenererad loot som ger +1 i en stat mot tidigare har betydligt färre, "handgjord" loot där utrustningen differentieras tydligare.

Medlem

att det inte finns några värdiga uppföljare.

Medlem
Skrivet av Alfredovich:

Oskippbara sekvenser när man måste gå sakta och lyssna på dialog som lika gärna hade kunnat varit i en cutscene är sjukt irriterande!

Här är en video som går mer djupt i vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=JmxQG6Cfyr4

Lol! Påminner om hela min genomspelning av Red Dead Redemption 2.
Snacka om tortyr. Fullkomligt avskyr single-player delen pga alla oskrivna regler och att det heeeeeela tiden skulle varva ned tempot med just sådant du nämner.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Tyvärr även en vanlig företeelse ibland RPG:n i allmänhet. Inte lärde sig CD läxan efter Witcher 3 heller då Cyberpunk lider av exakt samma problem.

Jämför med Larian som hade liknande tråkigt lootsystem i D:OS 2 men som nu i BG 3 istället för att överösa spelaren med datorgenererad loot som ger +1 i en stat mot tidigare har betydligt färre, "handgjord" loot där utrustningen differentieras tydligare.

Ska bli riktigt kul att spela Baldurs Gate 3 när det släpps, jag längtar!

Medlem

När motståndaren drar rätt kort o kör över mig eller kör en lek som kontrar min (Hearthstone).

När brädet är upplagt så ja inte kan göra några bra drag o blir skadad hela tiden (datorn gör automatiskt skada varje runda) ( Puzzle Quest 3).

Medlem

Onödigt mörka partier där man måste kisa för att se. Allt gjort i all välmening för att det ska kännas som natt, grottor, etc. men (1) riktiga nätter är aldrig så mörka som på spel och (2) det är inte bra för ögonen (3) i verkligheten finns hjälpmedel som facklor, ficklampor, mm. som utvecklarna inte brytt sig om att implementera och (4) det ger inte något mer än frustration.

12
Skriv svar