Filmsnack - Prey (2022)

Medlem

Kul att smaken är så delad. Personligen började jag snabbhoppa i filmen för att ta mig igenom den. Inte alls i min smak. Gillade den från 2018... lite mer over the top, men det tycker jag rovdjuret filmerna skall vara.

Inaktiv

The Predator (2018) hade snäppet mer underhållningsvärde för mig. Vet inte varför den blivit så hatad. Ingen av dem är ju dock mästerverk förstås.

Predator 2018 och Prey är ganska olika upplevelser också. Action-komedi med glimten i ögat vs rak action.

Gillade dock utseendet på masken i Prey!

Medlem

Jag gillade den skarpt. Oväntad brutal action på sina ställen. Och hunden Sarii (som betyder hund om goggle har rätt) var riktigt fin vovve.

Kul med lite callbacks till predator 1 och 2 också.
"If it bleeds we can kill it" och flintlåspistolen från predator 2. Verkar dock som att comanche-stammen fick oväntat besök i målningarna i eftertexten.

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Jag gillade den skarpt. Oväntad brutal action på sina ställen. Och hunden Sarii (som betyder hund om goggle har rätt) var riktigt fin vovve.

Kul med lite callbacks till predator 1 och 2 också.
"If it bleeds we can kill it" och flintlåspistolen från predator 2. Verkar dock som att comanche-stammen fick oväntat besök i målningarna i eftertexten.

Håller med, hur dom hanterade hunden genom filmen var perfekt och deras synkade samarbete var värmande. Verkligen härliga hommager <3

Tackar, såg det nu, missade det nya hotet pga febrilt prat om filmen Tydligen har regissören fullt med idéer om en uppföljare då han planerat Prey sedan tredje klass.

Kul fakta: Flintlåspistolen är tydligen gjord av ett fan. Trachtenberg kunde inte hitta original proppistolen från Predator 2 och snubblade över en youtuber som skapar props, såg den i ett klipp och tog kontakt. Svårt att få reda på vem youtubern är dock.

Medlem

ja kung fu indianer går alltid hem

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det var inte det jag menade heller. Jag menade att man tydligt visar att han har svagheter. Han är aldrig oövervinnerlig. Han är ett listigt spökhot, som lurar i träden, men han skulle troligtvis förlora en direkt konfrontation med hela gruppen. Han är ingen "övermäktig jävel" som du uttrycker det.

I Prey är han så gott som odödlig. Blir direkt fånig när han tar fram en liten sköld som täcker 25 % av hans kropp. Spelar ju ingen roll var kulorna träffar han har ju energisköld det var bara för show Den enda av Predators tekniska fusk som inte imponerade. Hade vart intressant med en rulle som förklarar var och hur Predators utvecklade sin förnäma teknik och ge en annan sida än bara trophyhunter Predator the Love story nästa?

Riktigt trevlig rulle. Ingen apocalypto men ändå

Medlem

Mycket bra film. Tack för tipset! Gillade speciellt ”förhållandet” mellan huvudrollsinnehavaren och rovdjuret. Hon spelade ut rovdjuret med det klassiska budskapet underskatta inte din fiende.

Medlem

Tyckte det var en helt ok film såg öven igenom de övriga Predator filmerna utom de med aliens. Kom ihåg att jag tyckte den från 2018 var dålig när jag såg den på bio men efter att ha sett den igen så var den rent horrible speciellt i jämförelse med 1an och Prey som nog är det två bästa av alla även om 2an alltid kommer en plats i mitt hjärta som en vhs man såg för många gånger som ung.

Skribent
Skrivet av Dajvan:

Såg den för en timme sen. Det filmen misslyckades mest med var att gestalta "The Predator" som en övermäktig jävel som man borde vara riktigt jäkla rädd för likt kralliga Arnold var i orginalet. Tycker inte dom lyckades fånga den känslan alls.

Annars var den bättre än föregångarna efter orginalet.

Jag ser det lite som det är en balans mellan Naru och Predatorn. Jag fick känslan av att han (det?) likt henne var en ny jägare som var ute efter att döda sitt första riktigt farliga byte. Resan till jorden var hans coming of age-hunt. Man ser ju i början hur han också går från lvl 1 djur till större djur (får ju även en del stryk av just björnen och vargen biter honom väl också?). Han är bitvis oförsiktig, men sen delar han ju ut jävla massa stryk också. I skogen mot fransmännen fick man ju se hur jävla brutal han kan vara. Men alla rovdjur i filmerna har ju tagit en del stryk, denna kändes bara lite mer "oerfaren", viket jag också tror var meningen i kontrast till Naru. Sen hade han ju sämre utrustning också. Gissar det hade varit för OP att gå runt med plasmakanonen som de har i de andra filmerna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Såg den idag, men ja vet inte ja...
Inte alls impad över att dialogen var med en tvärmodern amerikanska med korta inslag av indianspråket.
Hade nog gillat den mer ifall den var lika övertygande som Apocalypto från 2006.

Blir typ inte imponerad eller överraskad över nya filmer längre. Det känns som man redan har sett det mesta.
Hade lite svårt för skådespelet i denna. Vet inte om det beror på regin eller skådisarna.
Filmen var iaf inte dålig, men den är inte direkt engagerande nog för min del.

Kan vara så, att jag rentav är trött på att se CGI som inte blåser mig av stolen. Filmer idag, har en tendens att se för "clean" ut. Gillar mer äldre filmer, där man ser att det är fotat på riktig film. Det ger ett helt annat djup och realism i bilden som jag saknar i nya filmer.

Skrivet av Razken:

Såg den idag, men ja vet inte ja...
Inte alls impad över att dialogen var med en tvärmodern amerikanska med korta inslag av indianspråket.
Hade nog gillat den mer ifall den var lika övertygande som Apocalypto från 2006.

Blir typ inte imponerad eller överraskad över nya filmer längre. Det känns som man redan har sett det mesta.
Hade lite svårt för skådespelet i denna. Vet inte om det beror på regin eller skådisarna.
Filmen var iaf inte dålig, men den är inte direkt engagerande nog för min del.

Kan vara så, att jag rentav är trött på att se CGI som inte blåser mig av stolen. Filmer idag, har en tendens att se för "clean" ut. Gillar mer äldre filmer, där man ser att det är fotat på riktig film. Det ger ett helt annat djup och realism i bilden som jag saknar i nya filmer.

Versionen med engelska var inte bra, du skulle ha sett den med comanche-språket istället, där slapp man den "moderna" jargongen.

Jag håller med dig, idag är allt för rent. Tittar man på "The French Connection", ett USA på 1970-talet, då känns det gott.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar