Microsoft: Sony betalar utvecklare för att skippa Game Pass

Robot
Microsoft: Sony betalar utvecklare för att skippa Game Pass

Xbox-ägaren avfyrar hård kritik mot värsta konkurrenten.

#game-pass, #microsoft, #playstation, #sony, #xbox


Redaktör

Inget plattformskrigande nu, tack!


signatur
Medlem

Helt rätt. Sony sköt sig själva i foten med sitt uttalande.

Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Inget plattformskrigande nu, tack!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör

Du din...!


signatur
Medlem

Sonys agerande i det här läget känns nästan desperat. De är livrädda att Microsoft ska göra Call of Duty XB-exklusivt (något som de bestämt sagt att de inte planerar i dagsläget). Samtidigt köper de konsolexklusivitet för bland annat Final Fantasy. Sony beter sig som en barnunge i sandlådan, de slår en annan unge i ansiktet och sen grinar de för mamma när de får en smäll tillbaka. Patetiskt.

Och jag har faktiskt inget emot Sony, jag är ingen fanboy. Jag anser att Sony har några av de starkaste förstapartstitlarna någonsin i sitt utbud. Jag uttalar mig bara om deras agerande i det här läget.

Medlem

Ja det här har diverse podcasts och nyhets siter rapporterat. Sony har inget att säga till om det här. FF7R? Sedan är det så att dem kommande 3st CoD har kontrakt på att komma till PlayStation med. Varför, efter det här, skulle Microsoft skriva nytt kontrakt efter det?

Medlem

MS har såklart likadana klausuler i sina kontrakt. Jag tror knappast att de låter utvecklare av spel de köper in "day one" på Game Pass göra precis samma deal med andra tjänster så att de även släpps "day one" där.

Många av spelen MS köper in "day one" släpps ju inte ens till PS förrän sådär 3-12 månader senare. Det är knappast utvecklarna själva som valt att göra så.

Medlem

Man får tycka vad man vill om detta beteende men om man ser på det hela från utvecklarnas perspektiv så verkar det ändå som att det är mer lönsamt att göra en sådan deal med Sony. Visst, det har en negativ utgång för oss Game Pass-användare men samtidigt så vill dessa företag maximera sina vinster, vilket man har fullt förstående för.

eld
Medlem

Som Microsoft själva vet: pengarna styr. Ge utvecklarna ett bättre deal för att släppa på game pass.

Pansarknekt

Om man hoppar ut ur gladiatorarenan så kanske man kan ta Sonys poäng för vad den är. Dvs oavsett deras egna strategi så är detta ett problem för konkurrensen och om så är fallet bör affären gå igenom? Att Sony har ett motiv är väl självklart, likaså som Microsofts motiv.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Att köpa plattformsexklusivitet har väl varit vanligt ganska länge. Epic betalar för det. Sony har haft det som primär strategi i åratal. Skillnaden är väl att MS har börjat öppna plånboken på allvar nu och det skrämmer förstås Playstation.

Jag hade föredragit att man la pengarna på egna spel istället för att blockera tredjepartspel från att komma till andra format som exempelvis game pass. Men jag förstår tanken, surt att betala massor för marknadsföring till exempelvis CoD och sen dyker det upp "nästan gratis" hos en konkurrent.

Överlag ganska tröttsamt branch tyvärr.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Inte förvånande

Medlem
Skrivet av deftune:

Om man hoppar ut ur gladiatorarenan så kanske man kan ta Sonys poäng för vad den är. Dvs oavsett deras egna strategi så är detta ett problem för konkurrensen och om så är fallet bör affären gå igenom? Att Sony har ett motiv är väl självklart, likaså som Microsofts motiv.

Instämmer. Jag förstår Microsofts poäng men Sony har ju inte bestridit det såhär aktivt tidigare på grund av storleken i dealen med Activision Blizzard. Det är ett helt sjukt uppköp. Sony har ju framför allt odlat fram sina studios även om de köpt upp dem tidigare, inga av dem har heller släppt (såvitt jag känner till) så hiskeligt stora multiplattform-titlar.

Ifall Microsoft på allvar menar att de inte ska göra Modern Warfare exklusivt till sig själva anser jag att de bör skriva på kontrakt för det. Jag är livrädd för denna dealen då det känns som en nedförsrutschkana därefter. Jag har ärligt talat ingen aning om vart gränsen går ifall dealen går igenom. Jag vill verligen inte heller att Sony köper upp Square Enix som det har talats om på sistone. Snälla. Sluta med uppköpen.

Låt företag gå i grunden om de inte kan ta hand om sin verksamhet. Sälj rättigheterna till licenserna till någon annan. Hjälp de anställda att hitta positioner någon annanstans. Jag har 0 kärlek till aktietopparna som sitter och klagar över att de inte tjänar X miljoner extra per år eller kollar på hela företaget genom en lins för 100% ekonomisk tillväxt, 0% spel, 0% spelare, 0% arbetsmiljö.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Microsoft har inte en chans när Sony släpper loss sin brack friday bunduru.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Hehe Microsofts kommentar om en innovativ tjänst med högkvalitativt innehåll😆. Till och med storspelen som Forza Horizon 5 spelades väl av de flesta ett par timmar meda Halo Infinite var stendött efter 1 månad.

Bra av Sony att plocka på sig det de känner har något värde, det är därför deras platform år efter år producerar gudfadern medan Xbox får nöja sig med Ant-man

Medlem

För egen del kvittar det egentligen vem som äger Activision/Blizzard eftersom inget de har intresserar mig men jag förstår ju vilka problem uppköpet kan föra med sig både nu och i framtiden. Självfallet tycker inte MS att det finns några problem och pekar åt alla möjliga håll..

Medlem

...och Microsoft betalar för att spelen ska finnas på Game Pass.

Investeringar från olika håll för att ens eget företag ska tjäna pengar, är väl så det funkar?

Medlem

Riktigt fulspel av Sony att lägga resurser på att försämra för andra istället för att satsa på spelen. Men det är business och som Sony säger själva har de svårt att konkurrera.

Medlem

Tycker att Microsoft beter sig som en barnunge i detta fall. De köper upp en av de största utgivaren och tror sedan att myndigheter och konkurrerande verksamhet inte ska yttra sig eller göra något liknande? Dubbelmoralen är på topp.
Likaså alla som hyllar Microsoft på denna sida...

Medlem

Activsion-Blizzard kommer tveklöst leda till att fler väljer Xbox framför Playstation, men jag tänker att det kanske också är bra ur ett konkurrensmässigt perspektiv. Jag menar, Sony har kunnat gå på halvfart de senaste generationerna och ändå vinna över Microsoft (ofta utklassa dem fullständigt), mest på grund av deras exklusiva IP´s. Om Microsoft får fler tunga IP's kommer Sony bli piskad att jobba hårdare, vilket kommer leda till fler grymma spel och det kommer vi gamers tjäna på.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av krille1986:

Tycker att Microsoft beter sig som en barnunge i detta fall. De köper upp en av de största utgivaren och tror sedan att myndigheter och konkurrerande verksamhet inte ska yttra sig eller göra något liknande? Dubbelmoralen är på topp.
Likaså alla som hyllar Microsoft på denna sida...

Vänta, du tycker MS beter sig som barn? Det är ju Sony som gråter för en hypotetiskt situation där cod inte släpps på Playstation,klagar på exklusivitet när det är Sony som haft det som strategi sedan första konsolen.

Det är dags för Sony att sluta tycka synd om sig själv och börja fokusera på sina konsumenter som blivit utnyttjade av Sony i åratal.

Medlem

Microsoft DESTROYS Sony with FACTS and LOGIC.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vänta, du tycker MS beter sig som barn? Det är ju Sony som gråter för en hypotetiskt situation där cod inte släpps på Playstation,klagar på exklusivitet när det är Sony som haft det som strategi sedan första konsolen.

Det är dags för Sony att sluta tycka synd om sig själv och börja fokusera på sina konsumenter som blivit utnyttjade av Sony i åratal.

Jag känner mig knappast utnyttjad av Sony. De har gett mig betydligt fler oförglömliga spelminnen än vad Microsoft har lyckats med. Jag har alltid varit toknöjd med mina Playstation-konsoler, medan mina Xbox-konsoler inte alls har gett mig samma tillfredställelse.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Microsoft köper ju spelutvecklare för att kunna släppa spel exklusivt på sin plattform. Vad är skillnaden?

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Vänta, du tycker MS beter sig som barn? Det är ju Sony som gråter för en hypotetiskt situation där cod inte släpps på Playstation,klagar på exklusivitet när det är Sony som haft det som strategi sedan första konsolen.

Det är dags för Sony att sluta tycka synd om sig själv och börja fokusera på sina konsumenter som blivit utnyttjade av Sony i åratal.

Sony har haft det sen första konsol eftersom de köper små studios som senare gör storspel.
Microsoft I detta sammanhang köper flera stora utgivare plus studios med pengar de har tjänat genom sina Windows och office program.

Sen så ser jag inte Gears, Forza eller Halo på Playstation, kan det vara så att de är exklusiva spel på Xbox? Vad lustigt, trodde enbart Sony ägnade sig åt sådant?

Så du menar på största allvar att Microsoft köper Activision/Blizzard men inte kommer att göra call of duty exklusivt för att få fler konsumenter?
Skulle gått till Specsavers passar ganska bra här va?

Medlem

Giganterna anklagar varandra och fanboysen skriver på forumen 😂😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av lampis:

Jag känner mig knappast utnyttjad av Sony. De har gett mig betydligt fler oförglömliga spelminnen än vad Microsoft har lyckats med. Jag har alltid varit toknöjd med mina Playstation-konsoler, medan mina Xbox-konsoler inte alls har gett mig samma tillfredställelse.

Jag är raka motsatsen. Mina Xbox har gått i högvarv och PS har dammat som aldrig förr. Tur att vi alla tycker olika i den frågan.

Men att påstå att man inte blir utnyttjade av Sony när det kommer till att mjölka sina spelare på pengar är att vara blind.

Medlem

Ingen fanboy här i alla fall, kör på både konsoler. Tycker inte det gynnar någon nämnvärt om en stor utgivare blir uppköpt.
Min hypotes om att det hänger fler Xbox användare på FZ stämmer i alla fall ganska bra. 😎👌

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Riktigt fulspel av Sony att lägga resurser på att försämra för andra istället för att satsa på spelen. Men det är business och som Sony säger själva har de svårt att konkurrera.

Samma fulspel som Microsoft kör med då, med tanke på att de under varje E3 kör med slogan "Console Launch Exclusive" och ingår exklusiva avtal till fördel för sin egna konsol (ex. https://culturedvultures.com/timed-xbox-console-launch-exclus... ) . Som sagt inget nytt under solen, då det är en affärsmetod som båda har använt under åratal (vem minns inte när MS snodde åt sig flerårig exklusivitet av Tomb Raider för ett par år sedan)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skriv svar