Microsoft: Sony betalar utvecklare för att skippa Game Pass

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Jag är raka motsatsen. Mina Xbox har gått i högvarv och PS har dammat som aldrig förr. Tur att vi alla tycker olika i den frågan.

Men att påstå att man inte blir utnyttjade av Sony när det kommer till att mjölka sina spelare på pengar är att vara blind.

På vilket sätt blir folk utnyttjade av Sony?

Så vilka exklusiva titlar har du spelat på din Xbox eftersom den gått på högvarv?

Medlem

Tycker båda företagen beter sig ganska lika. Gillar dock inte det här med att köpa upp stora företag. Går Activision Blizzard igenom, vad stoppar Microsoft / Sony från att köpa upp alla andra stora utvecklare som EA, Ubisoft, Square Enix också. Vore tråkigt att se nästan hela spelbranschen ägas av endast två gigantiska företag.

Medlem
Skrivet av matt76:

Samma fulspel som Microsoft kör med då, med tanke på att de under varje E3 kör med slogan "Console Launch Exclusive" och ingår exklusiva avtal till fördel för sin egna konsol (ex. https://culturedvultures.com/timed-xbox-console-launch-exclus... ) . Som sagt inget nytt under solen, då det är en affärsmetod som båda har använt under åratal (vem minns inte när MS snodde åt sig flerårig exklusivitet av Tomb Raider för ett par år sedan)

Står det i din länk att MS betalar för att spel inte någonsin ska komma till konkurrerande streamingtjänster menar du? Eller är det inte samma sak?

Medlem

Om nu Sony eller Microsoft finansierar ett spel (TitanFall, Tomb Raider, Rise Of The Tomb Raider) ska det självklart vara konsol exklusivt eller tidsexklusivt. Eller?

Snäll handskarna åkte av här som hockey spelare. När en som tror att han är bäst i arenan helt plötsligt kallade Douglas Murray för Mess.

Medlem

Blir intressant att se om Sony svarar på detta. Kanske är det bäst att inte säga något alls...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Sony har ju sattsat på studios och ny ipn medan ms mest går och köper gigantiskt etablerade ipn, markant skillnad.

Vi lär väl exempelvis inte få se något mer från ID/Bethesda på playstation.

Skrivet av krille1986:

Tycker att Microsoft beter sig som en barnunge i detta fall. De köper upp en av de största utgivaren och tror sedan att myndigheter och konkurrerande verksamhet inte ska yttra sig eller göra något liknande? Dubbelmoralen är på topp.
Likaså alla som hyllar Microsoft på denna sida...

klart MS inte tror att nån skall säga emot deras köp, bara korkat att säga så, dom var nog väl förbereda på att få mycket emot säg vilket tillhör såna här affärer, precis som MS också säger motdrag för att deras uppköp som dom gör här, inget med dubbelmoral att göra, det är bara business, för annars hade dom sagt detta för länge sen.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

För mig låter det lite konstigt att Sony skulle betala bara för att "blockera" spel till att komma till GP, utan att gynnas mer av själva affären, alltså att det skulle vara dess enda syfte. Klart, jag hade direkt inte blivit förvånad över det, då man har sett konstiga saker ske i spelbranschen. Senast var ju Xboxs senaste show, där vissa spel dem visade upp var tidsexklusiva, men denna information kom först upp ca 48 tim senare pga någon deal, en deal som många tyckte var märklig.

Det första jag tänkte på när jag läste denna nyheten var, kan det vara så att de blockera x spel till att komma till GP, för att istället lansera det senare till sin egen tjänst, PS+? För om detta skulle vara fallet så ser jag inget fel med det, då MS hade gjort samma sak, likt tidsexklusivitet. Har MS kanske medvetet inte tagit med all fakta?

Efter Sonys senaste kvartalsrapport, där de tappade 37% på spelförsäljningar/tjänster, så skrev dem i samma rapport att de bl.a ska vara mer aggressiva med PS+. Kan detta vara svaret på varför de skulle "blocka" spelen till GP? Hade varit intressant att veta vilka spel det handlar om, nya Saints Row kanske?

Jag hoppas Sony går ut med ett svar för att få mer klarhet kring det hela.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Står det i din länk att MS betalar för att spel inte någonsin ska komma till konkurrerande streamingtjänster menar du? Eller är det inte samma sak?

Ok, om vi bortser från tidsexklusivitet etc, vart i nyhetens länk hittar du bevis på vad MS påstår?

Uppenbarligen tror du rakt av på vad MS påstår, utan krav på bevis, men för egen del kräver jag lite mer underlag innan jag skriver att någon kör med mer fulspel än den andra. Historiskt sett har dock båda betalat utvecklare för att släppa spel till deras plattform/tjänst före andra, exklusivitet som i vissa fall varat mer än 1 år (ex Tomb Raider till Xbox).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Tråkigt när man inte har råd med mer än en konsol(knappt det) och väljer en för att kunna fortsätta spela ens favoritserier. Sen kommer nån och köper bort spel från formatet helt, snackar inte tidsexklusivt nu, det är jag helt lugn med, kan vänta på spel och måste oftast det ändå. Microsofts strategi är värre i mina ögon.

Skrivet av matt76:

Ok, om vi bortser från tidsexklusivitet etc, vart i nyhetens länk hittar du bevis på vad MS påstår?

Uppenbarligen tror du rakt av på vad MS påstår, utan krav på bevis, men för egen del kräver jag lite mer underlag innan jag skriver att någon kör med mer fulspel än den andra. Historiskt sett har dock båda betalat utvecklare för att släppa spel till deras plattform/tjänst före andra, exklusivitet som i vissa fall varat mer än 1 år (ex Tomb Raider till Xbox).

Tror du att MS skulle ljuga för brasilianska konkurrensmyndigheten CADE??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Tror du att MS skulle ljuga för brasilianska konkurrensmyndigheten CADE??

Dokumentet är väl det enda som lämnats in, vilket uppenbarligen enbart innefattar påståenden från MS.
Måste vara rejält enögd om man tror på allt som sägs i dessa dokument.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Tror du att MS skulle ljuga för brasilianska konkurrensmyndigheten CADE??

Vore ju inte första och sista gången ett företag ljuger om saker.

Men då det enligt dig är sanning så vilka spel gäller det?

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Neverwild:

Vore ju inte första och sista gången ett företag ljuger om saker.

Men då det enligt dig är sanning så vilka spel gäller det?

Tror ju personligen inte att dom skulle ljuga för en myndighet!!
Och sen att man inte fått se vilka spel det gäller kan ju säkert beror på många saker som vi inte vet!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av matt76:

Dokumentet är väl det enda som lämnats in, vilket uppenbarligen enbart innefattar påståenden från MS.
Måste vara rejält enögd om man tror på allt som sägs i dessa dokument.

Så du tror att MS ljuger för den myndigheten??


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Haha kan ju inte va kul att försöka pusha mer digitalt köpande när konkurrensen har en sån tjänst

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Tror du att MS skulle ljuga för brasilianska konkurrensmyndigheten CADE??

Alla bolag som fått frågor angående detta svarar naturligtvis på det sätt som kan gynna dem mest.

Om rollerna varit omvända hade Sony argumenterat som MS gör nu och vice versa.

Medlem
Skrivet av matt76:

Ok, om vi bortser från tidsexklusivitet etc, vart i nyhetens länk hittar du bevis på vad MS påstår?

Uppenbarligen tror du rakt av på vad MS påstår, utan krav på bevis, men för egen del kräver jag lite mer underlag innan jag skriver att någon kör med mer fulspel än den andra. Historiskt sett har dock båda betalat utvecklare för att släppa spel till deras plattform/tjänst före andra, exklusivitet som i vissa fall varat mer än 1 år (ex Tomb Raider till Xbox).

Aha så du tar den vägen istället. Du tror inte på vad de säger? Att det skulle vara för hemskt av Sony om det var sånt? Rentav orimligt.

Jadu, det finns väl den vägen. Att de dokument som MS lämnat in till myndigheten inte styrker det här och de skulle kunna riskera hela dealen genom att förtala konkurrenterna med lögner. Vi får väl se Sonys svar om de säger emot här eller om allt går i stöpet på grund av lögner och du får rätt. Även om det inte känns riktigt rimligt.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Sonys agerande i det här läget känns nästan desperat. De är livrädda att Microsoft ska göra Call of Duty XB-exklusivt (något som de bestämt sagt att de inte planerar i dagsläget). Samtidigt köper de konsolexklusivitet för bland annat Final Fantasy. Sony beter sig som en barnunge i sandlådan, de slår en annan unge i ansiktet och sen grinar de för mamma när de får en smäll tillbaka. Patetiskt.

Och jag har faktiskt inget emot Sony, jag är ingen fanboy. Jag anser att Sony har några av de starkaste förstapartstitlarna någonsin i sitt utbud. Jag uttalar mig bara om deras agerande i det här läget.

Vad företag säger ena dagen betyder kattskit för framtiden. Det förstår vem som helst att Microsoft är ett styrelsemöte ifrån att göra Call of Duty plattformsexklusivt. Kommer det att hända? Förmodligen inte i närtid. Men osäkerhet är alltid en faktor företag hatar så därför gnäller Sony. Call of Duty är inte så mycket en spelserie som det är ett jävla fenomen. Jag bryr mig inte alls om CoD men faktum är att serien sålt mer än båda Pokemon och GTA. Nästan lika mycket som fucking Tetris. Det är helt enormt och Microsoft hade gnällt lika mycket om Sony köpt Take-Two och kunde göra GTA exklusivt. Det enda som är säkert är att spelarna förlorar på det. Speciellt köpta tidsexklusiviteter är riktigt illa och där är Sony och Microsoft lika god kolsupare. Tack och lov för PC (bortsett från Epic).

Medlem

Kan konstatera efter att ha läst alla kommentarer att både Microsoft och Sony är företag som vill tjäna pengar. 😉

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Tror ju personligen inte att dom skulle ljuga för en myndighet!!
Och sen att man inte fått se vilka spel det gäller kan ju säkert beror på många saker som vi inte vet!

Vore säkert inte första gången dom ljugit för en myndighet.

Men om man inte vet vilka spel det gäller så kan man ju inte veta säkert.

Kan ju vara så att dom spelen inte skulle släppts dag 1 på gamepass ändå.

Men konstigt att med Elden ring som Microsoft hade marketing deal med inte släpptes dag 1 på gamepass.

Skrivet av Margy:

Alla bolag som fått frågor angående detta svarar naturligtvis på det sätt som kan gynna dem mest.

Om rollerna varit omvända hade Sony argumenterat som MS gör nu och vice versa.

Absolut det här är ju trots allt bara MS som försöker att få sin affär i hamn så snabbt som möjligt och inget direkt smutskastande för dom (även det är en bonus här nu för MS) men dom gör det endast för affärens skull annars hade dom gjort det tidigare..
Och tror knappast att MS advokater gör såna inskick till t.ex: brasilianska konkurrensmyndigheten CADE utan att ha grund och nån bevis!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jag väntar på Spider Man, KOTOR remake, Final fantasy VII remake och Street fighter V till Xbox innan jag orkar lyssna på Sonys protester.

Skrivet av Neverwild:

Vore säkert inte första gången dom ljugit för en myndighet.

Men om man inte vet vilka spel det gäller så kan man ju inte veta säkert.

Kan ju vara så att dom spelen inte skulle släppts dag 1 på gamepass ändå.

Men konstigt att med Elden ring som Microsoft hade marketing deal med inte släpptes dag 1 på gamepass.

Faktiskt ingen aning om det är för dag 1 eller vad..
Är ju inte så att vi fått mycket information från det, utan bara ett uttalande, dom kan ju ha skickat in andra grejer som vi bara inte får läsa just nu


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Och tror knappast att MS advokater gör såna inskick till t.ex: brasilianska konkurrensmyndigheten CADE utan att ha grund och nån bevis!

Nu verkar det väl inte handla så mycket om fakta och bevis utan mer åsikter i det mesta som sägs?

Angående denna typ av avtal blir det lite hyckleri eftersom MS själva sysslar med samma sak. Det som gör att skon möjligen klämmer lite extra för MS just nu kan vara att Sony kanske har ett avtal om att några kommande CoD-spel ska komma till PS Plus en tid innan de får släppas till liknande tjänster.

Det kan alltså bli så att MS äger Activision men de får inte släppa CoD direkt till Game Pass.

Backloggens befriare

[...]


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Båda företagen är likadana kålsupare när det gäller detta. Exklusivitetsavtal har funnits så länge som konsoler funnits. I det här fallet handlar det dock om en påstådd monopolsituation på markanden efter stora uppköp.

Det kommer kastas paj mot varandra länge om detta så det finner jag inte speciellt intressant. Det som är intressant är att Microsoft konstant använder sig av Braziliens CADE organisation när de vill få utlåtanden. Det här är ett fall i mängden. Vad kan det bero på?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Aha så du tar den vägen istället. Du tror inte på vad de säger? Att det skulle vara för hemskt av Sony om det var sånt? Rentav orimligt.

Jadu, det finns väl den vägen. Att de dokument som MS lämnat in till myndigheten inte styrker det här och de skulle kunna riskera hela dealen genom att förtala konkurrenterna med lögner. Vi får väl se Sonys svar om de säger emot här eller om allt går i stöpet på grund av lögner och du får rätt. Även om det inte känns riktigt rimligt.

Tycker personligen att man bör ifrågasätta alla påståenden, oavsett vem som lade fram det, särskilt om det presenterats utan bevis eller statistiska underlag. För övrigt har väl MS inte påstått att "Sony betalar för att spel inte någonsin ska komma till konkurrerande streamingtjänster", vilket i det stora hela kan innebära att de främst syftar på just tidsexklusiva kontrakt.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skrivet av Margy:

Nu verkar det väl inte handla så mycket om fakta och bevis utan mer åsikter i det mesta som sägs?

Angående denna typ av avtal blir det lite hyckleri eftersom MS själva sysslar med samma sak. Det som gör att skon möjligen klämmer lite extra för MS just nu kan vara att Sony kanske har ett avtal om att några kommande CoD-spel ska komma till PS Plus en tid innan det får släppas till liknande tjänster.

Det kan alltså bli så att MS äger Activision men de får inte släppa CoD direkt till Game Pass.

Det är inte hykleri, hykleri hade varit om dom sagt att det Sony gör är fel och vi gör inte så och sen göra det själv..
Här säger dom endast vad Sony gör.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skriv svar