Microsoft: Inte lönsamt att göra Call of Duty Xbox-exklusivt

Robot
Microsoft: Inte lönsamt att göra Call of Duty Xbox-exklusivt

Tonar ner oron för att Playstation-spelare blir utan CoD.

#activision-blizzard, #call-of-duty, #microsoft, #xbox


Medlem

Ganska självklart att Microsoft är villiga att säga vad som helst för att få köpet att gå igenom.

Dex
Medlem

Tycker inte detta "uttalande" egentligen säger så mycket. Naturligtvis går dom inte ut i detta dokument och säger raka motsatsen då det kan innebära att dom röstar mot uppköpet av Activision / Blizzard och det går ju inte och bevisa att dom har fel på något sätt.
Skulle dom säga att dom behöver göra det exklusivt så ökar ju risken att köpet inte går igenom och det går ju inte att bevisa på något av hållen så det är klart det är smartare att säga så här bara.

Även om dom har skrivit så i dessa dokument så innebär ju inte det att dom inte kan göra dom exklusiva i framtiden. Dom kan ju bara säga att marknaden har ändrat sig, dom väljer att ta förlutsten för att få in fler spelare på Xbox plattformen eller andra anledningar.

Medlem

Jag antar att Microsoft basically håller denna ställningen när det gäller multiplayer-titlar men inte single-player titlar baserat på deras tidigare agerande. I alla fall om man utgår från att de menar det de säger. Någon som har koll på skillnader mellan exempelvis Minecraft på PS5 och Xbox Series S/X?

Känner att jag har dålig koll på vilka spel som redan var släppta på PlayStation när Microsoft köpte upp utvecklarna bakom. Har Microsoft släppt några spel på PlayStation sedan de själva tog över de studios de har köpt upp?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

När får vi veta om affären blir genomförd eller godkänd?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tids exklusivt tror jag absolut det kan bli, men tror dom själva inser det, skulle dom köra 100% xbox förlorar dem en hel del intäkter...


signatur

Spela spel är kul ibland.

Avstängd

Ingen annan än sonyfanboys som trodde något annat.

Skrivet av kebbe:

Ganska självklart att Microsoft är villiga att säga vad som helst för att få köpet att gå igenom.

Fast dock är ju minecraft gjort på alla format. så vet inte riktigt vad du menar med det. ^-^

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ganska självklart att Microsoft är villiga att säga vad som helst för att få köpet att gå igenom.

Sedan kan man ju också fråga sig hur många som är villiga att springa och köpa en xbox för bara för Cod. Troligen fler som skiter i cod då och spelar BF eller whatever i stället.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Någon som har koll på skillnader mellan exempelvis Minecraft på PS5 och Xbox Series S/X?

Det är samma version.
Det finns 2 Minecraft versioner som gäller idag.
Bedrock - PC (Windows), Konsoler och mobiler/paddor. Cross-play
Java - "Original PC-versionen"

Numer ingår Java och Bedrock i samma köp


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är samma version.
Det finns 2 Minecraft versioner som gäller idag.
Bedrock - PC (Windows), Konsoler och mobiler/paddor. Cross-play
Java - "Original PC-versionen"

Numer ingår Java och Bedrock i samma köp

Jo, men är det inte bakåtkompatibilitet på denna generationens konsoler?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jo, men är det inte bakåtkompatibilitet på denna generationens konsoler?

Vad menar du? Minecraft fungerar på typ allt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad menar du? Minecraft fungerar på typ allt

Haha, jo. Men de kan ju inte släppa optimera koden för Xbox Series X/S på samma sätt som om de hade släppt spelet separat till hårdvaran, right? Har hört om vissa ändringar för stöd till Raytracing men inte säker. Astrött i denna hettan, så ber om ursäkt om allting känns lite mosigt. ^^'


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Haha, jo. Men de kan ju inte släppa optimera koden för Xbox Series X/S på samma sätt som om de hade släppt spelet separat till hårdvaran, right? Har hört om vissa ändringar för stöd till Raytracing men inte säker. Astrött i denna hettan, så ber om ursäkt om allting känns lite mosigt. ^^'

Ingen aning, jag vet iaf att det är Bedrock versionen som används på konsoler. Gissar att det går väll att anpassa den plattform-specifikt så man fortfarande kan bibehålla cross-play mellan plattformarna men det kan nog inte avvika för mycket? jag vet inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ingen aning, jag vet iaf att det är Bedrock versionen som används på konsoler. Gissar att det går väll att anpassa den plattform-specifikt så man fortfarande kan bibehålla cross-play mellan plattformarna men det kan nog inte avvika för mycket? jag vet inte.

Fair enough.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ganska självklart att Microsoft är villiga att säga vad som helst för att få köpet att gå igenom.

Inte en chans att en sådan gigant som cod skulle vara mer lönsam att ha liggande exklusivt på gamepass/xbox, inte i närheten av tillräcklig många skulle flytta över. Sedan är ju spelen mycket populära hos yngre som i många fall säkerligen inte skulle få en ny konsoll bara för att ändå.

Ambassadör
Xbox

Man behöver definitivt inte göra CoD exklusivt. Game Pass räcker fint.

Allt eftersom diverse kontrakt löper ut så kommer marknadsföring hamna hos Xbox, spelen kommer gratish till Game Pass och med XGP Ultimate så lär det bli gott om perks för spelen som ges bort där. Är man CoD-fan så kommer inte valet av konsol vara jättesvårt framöver.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Man behöver definitivt inte göra CoD exklusivt. Game Pass räcker fint.

Allt eftersom diverse kontrakt löper ut så kommer marknadsföring hamna hos Xbox, spelen kommer gratish till Game Pass och med XGP Ultimate så lär det bli gott om perks för spelen som ges bort där. Är man CoD-fan så kommer inte valet av konsol vara jättesvårt framöver.

Exakt det här tror jag är poängen. Köper man en xbox så ingår spelet i gamepass. Köper man en ps5 (eller xbox utan gamepass för den delen) får man betala. Det känns som en rimlig lösning och ger mervärde till gamepass utan att exkludera någon.

Medlem

Var så roligt när man hörde vissa idds cod skulle bli gamepass exklusivt jovisst och förlora dom massiva pengarna visst xD

Medlem

Notera också att det finns bara kontrakt på dem kommande 3st Call Of Duty. Tror det är mest kampanj relaterade kontrakt. Warzone 2 är nog ett eget för sig själv.

Medlem

Att göra något Xbox exklusivt skulle onekligen vara olönsamt, Microsoft har sålt mindre konsoler än Sony, samt att stänga ute 30-ish miljoner potentiella köpare är inte ekonomiskt försvarbart, och call of duty är inget som säljer konsoler, framförallt inte om det finns en PC i hushållet.

1
Skriv svar