Vad gör ni nu?

Medlem

Ligger i soffan, halvmosig i huvudet efter att ha kodat nästan hela dagen idag, kommer ha mardrömmar om ETW och EventReaders i natt...

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Mår piss. Jag har varit i en nedåtgående spiral ett tag nu och vad jag än försöker hitta på hjälper inte riktigt. Tro mig när jag säger att jag testat det mesta, men inget biter riktigt.

Så jag sitter bara här om dagarna nu och funderar vad jag ska göra.

Behöver ingen sympati eller några tips. Ibland är det bara skönt att skriva av sig lite.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Mår piss. Jag har varit i en nedåtgående spiral ett tag nu och vad jag än försöker hitta på hjälper inte riktigt. Tro mig när jag säger att jag testat det mesta, men inget biter riktigt.

Så jag sitter bara här om dagarna nu och funderar vad jag ska göra.

Behöver ingen sympati eller några tips. Ibland är det bara skönt att skriva av sig lite.

Starkt av dig att vara öppen med det. Det brukar vara terapeutiskt att få ventilera, spelar ingen roll om det är till ett proffs, en vän, en dagbok eller ett forum, bara man får uttrycka sig. Jag gick genom en större kris för några år sen och fick diagnosen lindrig depression, och de ängsliga, energilösa perioderna då man bara stämplar ut från jobbet och scrollar på telefonen till läggdags är inget tivoli direkt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pjotor:

Starkt av dig att vara öppen med det. Det brukar vara terapeutiskt att få ventilera, spelar ingen roll om det är till ett proffs, en vän, en dagbok eller ett forum, bara man får uttrycka sig. Jag gick genom en större kris för några år sen och fick diagnosen lindrig depression, och de ängsliga, energilösa perioderna då man bara stämplar ut från jobbet och scrollar på telefonen till läggdags är inget tivoli direkt.

Verkligen inget tivoli. Det jobbigaste är nog att hur mycket jag än försöker så biter inget. Började gymma i slutet på Maj i kombination med löpträning, promenader, bättre matvanor och att fixa till mina rutiner i stort. Kroppen mår bättre, men psykiskt har inget mycket hänt sedan dess. Det är en rätt så kort period ändå, men känner inte att jag ens blivit 0.1% bättre.

Det med mycket annat jag prövat såsom att träffa mer folk då jag jobbar hemma länge hjälper bara inte. Och jag har börjat komma till en punkt nu där jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Om jag bara ska fortsätta och hoppas det blir bättre, men frågan är ju hur länge man orkar stå ut. Att bara gå runt och må dåligt, att inte riktigt veta varför och hur man bekämpar problemet är verkligen inte kul.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Verkligen inget tivoli. Det jobbigaste är nog att hur mycket jag än försöker så biter inget. Började gymma i slutet på Maj i kombination med löpträning, promenader, bättre matvanor och att fixa till mina rutiner i stort. Kroppen mår bättre, men psykiskt har inget mycket hänt sedan dess. Det är en rätt så kort period ändå, men känner inte att jag ens blivit 0.1% bättre.

Det med mycket annat jag prövat såsom att träffa mer folk då jag jobbar hemma länge hjälper bara inte. Och jag har börjat komma till en punkt nu där jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Om jag bara ska fortsätta och hoppas det blir bättre, men frågan är ju hur länge man orkar stå ut. Att bara gå runt och må dåligt, att inte riktigt veta varför och hur man bekämpar problemet är verkligen inte kul.

Det är just det som gör psykisk ohälsa så lömskt. Det är så rysligt individuellt vad som hjälper, och det är inte nödvändigtvis uppenbart vad problemen bottnar i. Jag var fast besluten att bara bita ihop och köra på tills det går över som "riktiga män" gör, men min nedstämdhet, apati och ilska började påverka mina närmaste.

Min fru fick bildligt talat släpa mig till en kommunal psykoterapeut, och efter nån session med samtal och utvärderingar stod det klart att jag var deprimerad, utbränd och stressad på grund av stora förändringar hemma och på jobbet. Det blev en lång sjukskrivning och uppmaning att bara göra sånt som jag mår bra av. Efter två veckor med sporadiskt surdegsbakande och småplock på gården började jag hitta spelglädjen igen när jag spelade genom Tomb Raider.

Efter det känns tröskeln att be om hjälp mycket lägre. Jag lärde känna mig själv bättre och vet att jag kommer att söka hjälp tidigare om det händer igen. Jag märkte också att vänner, kollegor och till och med gamla lärare gärna diskuterade sina erfarenheter med depression och utbrändhet när man träffade dem. Det blev på nåt sätt mer påtagligt att man inte är ensam, fast det ofta känns så.

Jag skulle inte säga att jag är mitt gamla jag än, snart två år efteråt, men de bra dagarna är väldigt många fler än de dåliga.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Loxus:

Vanlig scam. Be honom dra åt fanders.

Hade det på känn. Tack för svar


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det är just det som gör psykisk ohälsa så lömskt. Det är så rysligt individuellt vad som hjälper, och det är inte nödvändigtvis uppenbart vad problemen bottnar i. Jag var fast besluten att bara bita ihop och köra på tills det går över som "riktiga män" gör, men min nedstämdhet, apati och ilska började påverka mina närmaste.

Min fru fick bildligt talat släpa mig till en kommunal psykoterapeut, och efter nån session med samtal och utvärderingar stod det klart att jag var deprimerad, utbränd och stressad på grund av stora förändringar hemma och på jobbet. Det blev en lång sjukskrivning och uppmaning att bara göra sånt som jag mår bra av. Efter två veckor med sporadiskt surdegsbakande och småplock på gården började jag hitta spelglädjen igen när jag spelade genom Tomb Raider.

Efter det känns tröskeln att be om hjälp mycket lägre. Jag lärde känna mig själv bättre och vet att jag kommer att söka hjälp tidigare om det händer igen. Jag märkte också att vänner, kollegor och till och med gamla lärare gärna diskuterade sina erfarenheter med depression och utbrändhet när man träffade dem. Det blev på nåt sätt mer påtagligt att man inte är ensam, fast det ofta känns så.

Jag skulle inte säga att jag är mitt gamla jag än, snart två år efteråt, men de bra dagarna är väldigt många fler än de dåliga.

Det där med att bli sitt "gamla jag" är också oerhört lurigt när det kommer till psykisk ohälsa. Man glömmer snabbt hela bilden av vem man trodde att man var innan, och avsett hur väl den stämmer så ledde den ju slutligen till en negativ plats.

Det är alltid jobbigt med förändringar bland sådant som man tar för givet, men det är otroligt viktigt att ta till sig det man lär sig under livets gång för att se till att man inte hamnar i samma fällor om och om igen. Har själv flera gånger tänkt tanken att "visst fasen hade jag roligare förr, och var själv en bättre person", men jag tror det sällan är den faktiska sanningen.

Försöker leva mitt liv annorlunda numera. Att ta tillvara på de små tillfällena i vardagen som får en att må bra, som en god bit mat eller en trevlig stund med en person jag tycker om, antingen vänner, sambo eller bara lite kel med katten. Anstränger mig för att sluta bry mig om vad andra människor tycker så mycket hela tiden, men det är otroligt svårt att komma ur den spiralen.

Lev livet som en roadtrip brukar jag intala mig. Ta vara på stoppen på vägen, istället för att stirra sig blind på mållinjen. Då har man missat allt det roliga som hände på resan.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Moderator | Testpilot
Skrivet av Pjotor:

Det är just det som gör psykisk ohälsa så lömskt. Det är så rysligt individuellt vad som hjälper, och det är inte nödvändigtvis uppenbart vad problemen bottnar i. Jag var fast besluten att bara bita ihop och köra på tills det går över som "riktiga män" gör, men min nedstämdhet, apati och ilska började påverka mina närmaste.

Min fru fick bildligt talat släpa mig till en kommunal psykoterapeut, och efter nån session med samtal och utvärderingar stod det klart att jag var deprimerad, utbränd och stressad på grund av stora förändringar hemma och på jobbet. Det blev en lång sjukskrivning och uppmaning att bara göra sånt som jag mår bra av. Efter två veckor med sporadiskt surdegsbakande och småplock på gården började jag hitta spelglädjen igen när jag spelade genom Tomb Raider.

Efter det känns tröskeln att be om hjälp mycket lägre. Jag lärde känna mig själv bättre och vet att jag kommer att söka hjälp tidigare om det händer igen. Jag märkte också att vänner, kollegor och till och med gamla lärare gärna diskuterade sina erfarenheter med depression och utbrändhet när man träffade dem. Det blev på nåt sätt mer påtagligt att man inte är ensam, fast det ofta känns så.

Jag skulle inte säga att jag är mitt gamla jag än, snart två år efteråt, men de bra dagarna är väldigt många fler än de dåliga.

Fin text. Jag är jätteglad att det ändå "löste sig" för dig i slutändan. Resan är inte över, men jag misstänker att om du fortsätter på samma bana så kommer det bli superbra tillslut!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ligger utslagen i soffan en stund innan käk.

Efter ett tufft styrkepass på gymmet är ångesten inte lika påtaglig, för nu.

Jobbar på acceptans för min situation och vad jag ska göra för att ta mig ifrån den.
Livet är tufft men de få bra tillfällena gör det värt att fortsätta.

Ta hand om er och försök att göra något positivt för er själva och andra om ni kan.
Små steg framåt och fortsätt även fast det gör ont och känns tufft.

Sitter å väntar på pizzan jag beställt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Det är just det som gör psykisk ohälsa så lömskt. Det är så rysligt individuellt vad som hjälper, och det är inte nödvändigtvis uppenbart vad problemen bottnar i. Jag var fast besluten att bara bita ihop och köra på tills det går över som "riktiga män" gör, men min nedstämdhet, apati och ilska började påverka mina närmaste.

Min fru fick bildligt talat släpa mig till en kommunal psykoterapeut, och efter nån session med samtal och utvärderingar stod det klart att jag var deprimerad, utbränd och stressad på grund av stora förändringar hemma och på jobbet. Det blev en lång sjukskrivning och uppmaning att bara göra sånt som jag mår bra av. Efter två veckor med sporadiskt surdegsbakande och småplock på gården började jag hitta spelglädjen igen när jag spelade genom Tomb Raider.

Efter det känns tröskeln att be om hjälp mycket lägre. Jag lärde känna mig själv bättre och vet att jag kommer att söka hjälp tidigare om det händer igen. Jag märkte också att vänner, kollegor och till och med gamla lärare gärna diskuterade sina erfarenheter med depression och utbrändhet när man träffade dem. Det blev på nåt sätt mer påtagligt att man inte är ensam, fast det ofta känns så.

Jag skulle inte säga att jag är mitt gamla jag än, snart två år efteråt, men de bra dagarna är väldigt många fler än de dåliga.

Mycket ledighet och att släppa samtliga 'krav' på en själv hjälpte mycket för mig. Sömnproblemen försvann nästan helt och är på bra humör med energi de flesta dagarna. Har ett jobb nu som passar för just den slappare livsstilen utan att göra mig helt passiviserad. Jobbar i pass om 10 dagar, sedan är jag helt ledig två veckor osv. och att under ledigheterna inte boka in mer än tvättstuga har på nått sätt verkligen lättat upp sinnet för mig. En del klarar ju av en mer social och aktiv/uppbokad livsstil, men personligen så har jag märkt att jag mår mycket bättre av att bara göra vad som kommer mig för och aldrig ha bråttom med något...

Medlem

Sitter och funderar över vad den här tråden är till för

Första gången jag skumläser, rätt kul tråd faktiskt! och bra att man även kan ventilera om bekymmer som en gör några inlägg bakåt.

Medlem

Är på Arlanda och blöder ur ögonen i trötthet väntandes på mitt flyg. Good times!

Medlem

Sambon testade precis positivt för covid, så nu är det väl dags att börja preppa lite för karantänliv. Inga symtom själv ännu, men det kommer säkert så småningom.

Kul timing när vi har en resa till Köpenhamn inplanerad i början av nästa vecka


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Har just vaknat, solen är bakom moln så jag väntar med min 4 km morgonrunda tills eftermiddagen. Försöker istället koda i .NET Core 6 på Linux genom att porta en del äldre projekt dit, och det fungerar sisådär. Det är inte bara att skriva kod och tro att den fungerar den överallt, utan varje platform verkar ha sina quirks.

Medlem

Sitter på jobbet (bårhus), har precis ordnat med morgonens utlämningar till begravningsentreprenörer.

Sitter på jobbet (inte bårhus), har precis ritat stridsfordon för ett jobbprojekt. Tänker ändå att det hade varit bättre om jag tagit ytterligare en vecka ledigt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av haiko:

Sitter på jobbet (bårhus), har precis ordnat med morgonens utlämningar till begravningsentreprenörer.

Drömjobbet.

Precis vaknat efter att äntligen ha lyckats sova i lägenheten som nu mäter 27 grader. Blir skönt att flytta snart, första kravet på ny lägenhet blir att inte ha fönster i soligt läge...

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Sitter på jobbet (inte bårhus), har precis ritat stridsfordon för ett jobbprojekt. Tänker ändå att det hade varit bättre om jag tagit ytterligare en vecka ledigt.

Fyfan vad jag har garvat åt detta...Tack!

För utom att garva mig halv fördärvad så tänkte jag precis fortsätta med lite "Tales of Vesperia".

Medlem

Arbetar. Eller, jag uppehåller mig på arbetet. Likt många andra som skrivit av sig här inne kämpar jag också en hel del med den mentala hälsan. Det är mycket nu, för att uttrycka det milt. Lite för mycket i livet och jag känner att jag hade mått bäst av 2-3 veckors sjukskrivning, men det tar emot ändå, då känns det som att man blir stämplad.

Om några veckor lugnar det sig med lite projekt på hemmafronten, då kanske det kan bli förändring. Försöker också få tag i en psykologkontakt.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Majoren:

Drömjobbet.

Precis vaknat efter att äntligen ha lyckats sova i lägenheten som nu mäter 27 grader. Blir skönt att flytta snart, första kravet på ny lägenhet blir att inte ha fönster i soligt läge...

Det är 5 grader i kylrummen (omodernt bårhus) då vi inte har kylceller, men det är svalt och skönt, tyst , och bra arbetsro.
Det är inget heltidsgig (delat ansvar), kör ca 50% av arbetsdagen nere i bårrummet.

Jag har blivit ganska ödmjuk av att jobba med bårhus och avsked tycker jag.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Drömjobbet.

Precis vaknat efter att äntligen ha lyckats sova i lägenheten som nu mäter 27 grader. Blir skönt att flytta snart, första kravet på ny lägenhet blir att inte ha fönster i soligt läge...

Du kanske vill ha en gammal lägenhet istället. Flyttade till nyproducerat för några år sedan med energisparande fönster, resultatet blev att min 4G pinne knappt fick kontakt (1/4 staplar) och lägenheten behåller värme för bra på sommaren, blir olidligt på sommaren, 29'C just nu.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Du kanske vill ha en gammal lägenhet istället. Flyttade till nyproducerat för några år sedan med energisparande fönster, resultatet blev att min 4G pinne knappt fick kontakt (1/4 staplar) och lägenheten behåller värme för bra på sommaren, blir olidligt på sommaren, 29'C just nu.

Jo, lite löjligt hur täta kåkarna ska vara nuförtiden. Har personligen inget emot att det drar kallt höst och vinter, gillar kyla och har mycket sällan elementen påslagna, så blir inga uppvärmningskostnader ändå för mig...

Medlem

Sitter på MS Visby på väg till Gotland för en veckas äventyr med cykel. Något jag inte får missa? Norra / södra Gotland bäst?

Medlem

Saknar Wildstar.

Skrivet av justabit:

Sitter på MS Visby på väg till Gotland för en veckas äventyr med cykel. Något jag inte får missa? Norra / södra Gotland bäst?

Bägge delar är bra på sina sätt. Missa inte östkusten. Östergarnslandet är fint.

Sen brukar jag alltid åka ut till Högklint och titta på solnedgången när jag är på ön.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kaffe samt skithuset.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Lämnade äntligen in min kandidatuppsats igår. Var några år sen jag gick i skolbänken men tog aldrig ut min examen. Jobb och familj kom i mellan. Men i början av året tog jag tag i mig själv och bestämde att det är nu eller aldrig!

7 månader senare sitter jag här i något slags dagen efter limbo:"är det tillräckligt bra?" "Vad kommer lärarna ge för kommentarer?" "Har jag glömt något?!"

Första helt lediga helgen det här året. Är en väldigt märklig känsla att inte ha något att göra. Ska nog gå på en promenad i solskenet och köpa mig en glass.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Verkligen inget tivoli. Det jobbigaste är nog att hur mycket jag än försöker så biter inget. Började gymma i slutet på Maj i kombination med löpträning, promenader, bättre matvanor och att fixa till mina rutiner i stort. Kroppen mår bättre, men psykiskt har inget mycket hänt sedan dess. Det är en rätt så kort period ändå, men känner inte att jag ens blivit 0.1% bättre.

Det med mycket annat jag prövat såsom att träffa mer folk då jag jobbar hemma länge hjälper bara inte. Och jag har börjat komma till en punkt nu där jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Om jag bara ska fortsätta och hoppas det blir bättre, men frågan är ju hur länge man orkar stå ut. Att bara gå runt och må dåligt, att inte riktigt veta varför och hur man bekämpar problemet är verkligen inte kul.

Smäll i dig en fet kebab och häll i dig en eller två starköl, jag tror du mår dåligt av dina nya matvanor. Belöna dig själv mer, kroppen cravear sånt ibland 🤗😉


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Beerceptulus:

Smäll i dig en fet kebab och häll i dig en eller två starköl, jag tror du mår dåligt av dina nya matvanor. Belöna dig själv mer, kroppen cravear sånt ibland 🤗😉

Det gör jag verkligen inte, men tack för försöket


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar