Fråga om playstation ps4/pss5 uppgradering och hur det fungerar

Inaktiv
Fråga om playstation ps4/pss5 uppgradering och hur det fungerar

Hej! Är ny på FZ och behöver svar på en fråga, vet inte om detta är rätt diskussionsdel eller ens rätt forum men tänkte jag skulle försöka.

Jag planerar att skaffa en PS5 väldigt snart men samtidigt så har jag en OCD problematik som jag vill reda ut på förhand.

Om jag köper ett ps4 spel på antingen skiva eller digital och uppgraderar det till ps5 version vad händer då? Har jag då två versioner av samma spel i biblioteket? Samt hur fungerar det med troféer, har jag plötsligt två trofélistor då?

Jag vill gärna ha 1 version av spelet i biblioteket och 1 trofélista att klara av, är det möjligt?

Tacksam för svar!

ZF
Medlem

Ja/Nej. Det varierar med spelen. Vissa spel har en lista över generation/plattform, andra enhetlig över dem.

Så har det varit sen troféer introducerades. På vissa var det samma lista för PS3 och Vita, andra hade en var.

Medlem

På Ghost of tsushima blev det 2 trofélistor


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Inaktiv
Skrivet av Tjobb0:

På Ghost of tsushima blev det 2 trofélistor

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ser ju konstigt ut, hade du redan spelat ps4 versionen och sen ps5 eller har de på något sätt överförts mellan varandra? Min tanke är att jag bara installerar ps5 versionen och spelar den, bör jag inte då bara ha 1 trofélista som syns?

Medlem
Skrivet av anon_332895:

Ser ju konstigt ut, hade du redan spelat ps4 versionen och sen ps5 eller har de på något sätt överförts mellan varandra? Min tanke är att jag bara installerar ps5 versionen och spelar den, bör jag inte då bara ha 1 trofélista som syns?

Jag som snurrade ihop det lite. Spelade ps4 versionen med 60fps patchen på min PS5. Sen så köpte jag spelat igen när det kom ut som PS5 version.

Sorry : )


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

ZF
Medlem
Skrivet av anon_332895:

Ser ju konstigt ut, hade du redan spelat ps4 versionen och sen ps5 eller har de på något sätt överförts mellan varandra? Min tanke är att jag bara installerar ps5 versionen och spelar den, bör jag inte då bara ha 1 trofélista som syns?

Spelar du bara en version så blir det bara en lista, ja.

Och vissa spel kopierar även tidigare versions troféer, men de är snarare undantag tror jag.

Du ser direkt efter du startat ett spel om listan är kombinerad eller inte. Notera under titeln i bilderna ovan; där står det PS4 eller PS5 på varje. Hade spelen lista varit kombinerad hade det stått båda under titeln även om du bara spelar ena versionen.

För att enkelt veta innan vilka som är kombinerade eller ej kan du kolla på:
https://psnprofiles.com/games

Inaktiv

Tack för alla tips och hjälp! Verkar som att det här går att lösa på ett hyfsat smidigt sätt då jag upptäckt att man även kan dölja spel från biblioteket och från att andra ska se dem. Det enda man inte verkar kunna göra är att dölja troféer på spel för sig själv.

Får lära mig att leva med det

1
Skriv svar