Xbox One sålde "mindre än hälften så många enheter som Playstation 4"

Robot
Xbox One sålde "mindre än hälften så många enheter som Playstation 4"

Domstolsdokument bekräftar.


Medlem

Inte för att PS4 imponerade heller men Jag var hos en kompis som köpt Xbox one när det släpptes.

Alltså dwt kändes som en dålig kopia av Xbox 360, precis allt fungerade sämre, menyer som laggade, spel som laggade i menyer och i själva spelen

Så... inte förvånande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Visste vi inte redan att den sålde ”färre än hälften”

Medlem

Helt ok räddning med tanke på hur dålig start de fick på den konsolgenerationen.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Visste vi inte redan att den sålde ”färre än hälften”

Jo. Under de första åren kanske Xbox One sålde uppåt 55% av PS4 men hade inte samma uthållighet och tappade ännu mer på slutet.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av kebbe:

Helt ok räddning med tanke på hur dålig start de fick på den konsolgenerationen.

Men går det att jämföra med PS3 räddning?
Var väll precis på slutet som PS3 gick om XB360 tack vare en dålig start med dåligt utbud och dyra konsoler.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det var då det. Nu är det en helt annan femma. Och gapet minskar för varje dag som går.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det var då det. Nu är det en helt annan femma. Och gapet minskar för varje dag som går.

Det är vällnfortfarande brist på konsoler så allt som släpps säljs? Man ser väll först när det börjar mättas.
S konsolerna finns kansle på hyllorna, tecken på inte lika populär?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det var då det. Nu är det en helt annan femma. Och gapet minskar för varje dag som går.

Du har förmodligen helt rätt, men det är väldigt svårt att säga eftersom att både Series X och PS5 säljer slut hela tiden.
Hade det funnits tillgängliga konsoler så skulle det vara tydligare, det finns säkert ganska många som köper Xbox också eftersom att den är mycket lättare att få tag i, Series S har ju till med REAts ut.

Skulle gissa på att det blir tydligare i mitten på nästa år, då borde tillgången vara bättre, Starfield finns ute och Sony har haft lite tid på sig med nya PS Plus.

Intressant tid framöver och förhoppningsvis så börjar optimerade spel rulla ut nästa år.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men går det att jämföra med PS3 räddning?
Var väll precis på slutet som PS3 gick om XB360 tack vare en dålig start med dåligt utbud och dyra konsoler.

Så är det såklart. PS3-räddningen är ju även än mer imponerande med tanke på att konsolen var såpass mycket svårare att arbeta med än Xbox 360, man jobbade ju i motvind när en stor del av multiformatstitlarna presterade bättre på sistnämnda.

Redaktör

Ca 50 miljoner låter ändå rätt mycket med tanke på spelutbudet och all kritik konsolen fick. Xbox 360 sålde ju i ca 85 miljoner, och bortsett från RROD-grejen så var väl både konsolen och spelutbudet mycket mer omtyckta. Jämför med Wii och Wii U, där var skillnaden brutal (+100 miljoner kontra 13,5 miljoner).


signatur
Skrivet av Molotov:

Men går det att jämföra med PS3 räddning?
Var väll precis på slutet som PS3 gick om XB360 tack vare en dålig start med dåligt utbud och dyra konsoler.

+ att PS3:an kom ut ett helt år efter Xbox 360-lanseringen om jag inte minns helt fel nu?

It's not a lake, it's an ocean

Runt 50 miljoner har länge varit en uppskattning så det låter rimligt. Max 55 miljoner är min gissning. Själv landade jag på fyra stycken till slut.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har 3st hemma original, S och en X men det blev aldrig samma som med 360 så där för har det inte blivit en av den nya generationen.

Medlem

Xbox One blev ju egentligen bara intressant 2017 när One X och Game Pass släpptes. Innan var det en enda stor shitfest, med dyra och påtvingade funktioner som ingen ville ha. Inte konstigt att Sony fick sånt övertag när Don Mattrick var vid rodret för Xbox.

Medlem

Vet att ni diggar Playstation, och föredrar det över Xbox
Men detta känns lite som nyhetstorka och upprepning av information som vi troligen alla redan vet om.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vet att ni diggar Playstation, och föredrar det över Xbox
Men detta känns lite som nyhetstorka och upprepning av information som vi troligen alla redan vet om.

🤔.....


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vet att ni diggar Playstation, och föredrar det över Xbox
Men detta känns lite som nyhetstorka och upprepning av information som vi troligen alla redan vet om.

Om det funnits officiella uppgifter från MS innan som berättat just det här får du gärna länka. För detta är första gången jag hör MS ta bladet från munnen.

Redaktör
Skrivet av Godofcheese:

Vet att ni diggar Playstation, och föredrar det över Xbox
Men detta känns lite som nyhetstorka och upprepning av information som vi troligen alla redan vet om.

Som några ovan sagt: det här är första gången sen typ 2014 som MS släpper något som liknar officiell info om hur många Xbox-konsoler som sålts, allt har varit mer eller mindre välgrundade antaganden. Om inte annat är det intressant att det pekar på att dessa verkar stämma någorlunda.

Sidospår: "vi" diggar ingenting. Vi är ett gäng individer med olika smak. Vad besökarna vill läsa om påverkar förstås vad vi skriver om, likaså spelutbud, liksom vilka koder vi får av utgivare med mera. Men vi gör inte skillnad på PS och Xbox för att vi gillar eller ogillar dem.


signatur
Medlem

"Om Microsoft får köpa CoD så kommer vi gå i konkurs, buhu"

Medlem

Med andra ord, Microsoft tjänar mer på att sätta sina spel på flera plattformar än bara sin egen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte för att PS4 imponerade heller men Jag var hos en kompis som köpt Xbox one när det släpptes.

Alltså dwt kändes som en dålig kopia av Xbox 360, precis allt fungerade sämre, menyer som laggade, spel som laggade i menyer och i själva spelen

Så... inte förvånande.

Intressant att det är tvärtom nu.
När jag just fått ps5 och några veckor efter så upptäckte jag en del buggar som tex att fel info visades om trophys osv.
Att konsolen inte vaknar ur sleepmode hade väl en del problem med också och lite annat.
Jag har märkt problem med Xbox Series X också som att spel inte riktigt gillat läget med snabb spel start/ hoppa mellan olika spel, men det händer inte ofta och det är väl mest bland äldre titlar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Intressant att det är tvärtom nu.
När jag just fått ps5 och några veckor efter så upptäckte jag en del buggar som tex att fel info visades om trophys osv.
Att konsolen inte vaknar ur sleepmode hade väl en del problem med också och lite annat.
Jag har märkt problem med Xbox Series X också som att spel inte riktigt gillat läget med snabb spel start/ hoppa mellan olika spel, men det händer inte ofta och det är väl mest bland äldre titlar.

Jag kan inte säga så mycket.
Jag har en PS5, jag tycker själva maskinen känns gedigen och desamma gäller kontrollen.
Men jag använder den inte så mycket själv, bara spelat astro demot. Den står och väntar på PSVR2.
Är mest dotra som spelar The last of us spelen på den


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Otroligt trist spelkonsol, Xbox One.
Faktiskt klart tristare t.om. än Wii U, så förvånar nog ändå att den trots allt nådde 50M, även om det nu var en väldigt lång konsolgeneration. De levde nog 100% på starka varumärket Xbox 360 lämnade efter sig i USA.

Medlem

Oj sålde den mindre!!!

Vi vet.

Jag hade för övrigt Xbox One som huvudkonsol och även om jag också tycker att lanseringen var ett cluster fuck av hybris så är jag nöjd. Framför allt med hur Phil Spencer vände Titanics krock till att hoppa över isbergen.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Oj sålde den mindre!!!

Vi vet.

Jag hade för övrigt Xbox One som huvudkonsol och även om jag också tycker att lanseringen var ett cluster fuck av hybris så är jag nöjd. Framför allt med hur Phil Spencer vände Titanics krock till att hoppa över isbergen.

Det står så i rubriken men det ska såklart stå ”färre” och inte ”mindre”.

1
Skriv svar