Varför kastrerade CDPR sig själva?

Varför kastrerade CDPR sig själva?

För ett tag sedan kunde man läsa nyheten om det gigantiska aktiefallet på CD Project Reds aktie (75%). Företaget som före Cyberpunk var värderat till fyrtio tusen miljarder (förlåt, jag kunde inte låta bli att skriva det) - 40 miljarder polska złoty, värderas nu kring 10 miljader polska złoty. 1 złoty det är ungefär 2.25:- svenska kronor.

Hur mycket jag än tänker på det här, förstår jag inte hur de kunde kastrera sig själva på det här sättet. De försökte lura, och lurade faktiskt - en hel gamingvärld och stod där sedan med det polska skägget i brevlådan med massa bortförklaringar. Antingen trodde de att; "Ja, men det ordnar sig om vi lovar det ena och det andra, när det sedan har lugnat sig kan vi ändra på den där fokuslistan som vi slängde ut hipp som happ"; eller så var de så utarbetade att de till slut inte brydde sig vad som hände med sxxten.

Jag förbokade (så klart), och blev sedan berövad av sena nätter med cybermys. Visserligen sved det lite att kasta bort drygt 700:-. men det kändes betydligt värre att bli "bestulen" på det sättet som det hände.

Självklart har man sig själv att skylla, men det hade ändå varit intressant att veta hur det gick som det gick.

Sedan releasen har jag inte installerat om det på nytt, jag tänker att spelet borde vara OK inom 5 år.

LÄS MER: Aktieshocken


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

kostymerna var på för mycket att det skulle ut och att fokus var att tjäna stålar istället för att skapa liret i egen takt och göra ett mästerverk med hjärtat, som ju är fallet med de flesta aaa spel idag


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

För att de kom undan med det när de ljög på precis samma sätt om alla tekniska nedgraderingar av The Witcher 3. Såväl spelpressen som CDPR-fanboys världen över skrek sig hesa över att det minsann inte gjorde något att de satt fram till releasedagen och hävdade "Inga tekniska nedgraderingar, köp själva och se" för att ett par veckor senare gå ut med att "Självklart behövde saker skalas ned".

Medlem

Det finns nog många anledningar. Jag spekulerar här, men CDPRs sätt att arbeta, med extremt ambitiösa mål (se utvecklingen mellan W1 och W2 och W3,) har alltid varit ett riskabelt sätt att göra spel på. Det tjänade dem dock väl under deras tillväxt och de trodde väl att det skulle gå igen. Deras arbetskultur har alltid ryktats vara väldigt tuff, vilket i slutändan kan leda till hög turnover och förluster när det kommer till kvalitetsutvecklare som har erfarenhet av deras sätt att arbeta och deras verktyg. Sedan har vi själva tillväxten på studion, som gick från 15 personer för Witcher 1, 100 personer för Witcher 2 till 1500 för Witcher 3 och så många som 5000 för Cyberpunk. Organisationsproblem kan uppstå när det blir så långt mellan de som bestämmer uppe i toppen och de som faktiskt ska utföra det på botten, problem som kanske var svåra att greppa när deras tillväxt gick så snabbt.

Jag tror att ett stort problem var att alla CDPRs ägg låg i samma korg. Visst, de utvecklade ett par mindre spel som Thronebreaker och Gwent, men om man jämför med andra spelstudior hade de bara en IP som skulle tagit slut med Witcher 3, och Cyberpunk skulle bli deras stora ersättare. Om man jämför med Bioware, som också går dåligt just nu, så ser man mer av en gradvis nedgång för att de kunnat falla tillbaka på sin bredd. När ME: Andromeda gick dåligt fanns Anthem, när Anthem misslyckades finns nästa Dragon Age. När Cyberpunk underpresterade, vad fanns då för CDPR att lugna aktieägarna med? Ett hastigt avslöjat Witcher-spel av okänt slag? Om de hade breddat sina investeringar i flera projekt med mindre ambitionsnivå efter Witcher 3 skulle det nog gått bättre för dem, tror jag.

Allt det här gör också att jag tror att de blev verklighetsfrånvända i slutet, att de trodde att det skulle gå att leva upp till förväntningarna endast för att det alltid hade gått vägen förut. De tänkte nog att det inte var så stort problem att ljuga om hur utvecklingen gick, för i slutändan skulle väl ingen behövt veta det om spelet hade gått ihop i slutet? Man får väl hoppas att de kommit tillbaka till jorden nu, även om det förstås kommer bli närmast omöjligt att få tillbaka den tillit de brukade ha från spelarna.

Medlem

Fast Dice (tidigare) medarbetare, hej Lars "det är fixat till release" Gustavsson, har medvetet ljugit för konsumenterna för att inte tappa sales och kommit undan med det utan märkbar värderingsförlust. Funkar det för en så kanske det ansågs funka för nån annan...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Skrivet av kebbe:

För att de kom undan men det när de ljög på precis samma sätt om alla tekniska nedgraderingar av The Witcher 3. Såväl spelpressen som CDPR-fanboys världen över skrek sig hesa över att det minsann inte gjorde något att de satt fram till releasedagen och hävdade "Inga tekniska nedgraderingar, köp själva och se" för att ett par veckor senare gå ut med att "Självklart behövde saker skalas ned".

Ja just det, den där "lilla" grejen hade jag glömt. Det var ju nästan så att TW2 såg bättre ut i slutändan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Och jag trodde dem

Medlem

Ja det är märkligt när Cyberpunk 2077 drog hem höga betyg och årets spel.
FZ 5/5 tex


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

För att de kom undan med det när de ljög på precis samma sätt om alla tekniska nedgraderingar av The Witcher 3. Såväl spelpressen som CDPR-fanboys världen över skrek sig hesa över att det minsann inte gjorde något att de satt fram till releasedagen och hävdade "Inga tekniska nedgraderingar, köp själva och se" för att ett par veckor senare gå ut med att "Självklart behövde saker skalas ned".

https://s4.gifyu.com/images/Witcher3---kopia.gif

Witcher 3 är dock i slutändan en av tidernas bästa spel och sparkar ut flera av spelen i samma genre från banan.
Cybperpunk är inte ens i nätheten IMO
trots höga betyg.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

För att de kom undan med det när de ljög på precis samma sätt om alla tekniska nedgraderingar av The Witcher 3. Såväl spelpressen som CDPR-fanboys världen över skrek sig hesa över att det minsann inte gjorde något att de satt fram till releasedagen och hävdade "Inga tekniska nedgraderingar, köp själva och se" för att ett par veckor senare gå ut med att "Självklart behövde saker skalas ned".

https://s4.gifyu.com/images/Witcher3---kopia.gif

Vilken bro kröp du fram under ifrån?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

För ett tag sedan kunde man läsa nyheten om CD Project Reds gigantiska aktiefall på 75%. Företaget som före Cyperpunk var värderat till fyrtio tusen miljarder (förlåt, jag kunde inte låta bli) - 40 miljarder polska złoty, värderas nu kring 10 miljader polska złoty. 1 złoty är ungefär 2.25:- svenska kronor.

Hur mycket jag än tänker på det här, förstår jag inte hur de kunde kastrera sig själva på det här sättet. De försökte lura, och lurade faktiskt - en hel gamingvärld och stod där sedan med det polska skägget i brevlådan med massa bortförklaringar. Antingen trodde de att; "Ja, men det ordnar sig om vi lovar det ena och det andra, när det sedan har lugnat sig kan vi ändra på den där fokuslistan som vi slängde ut hipp som happ"; eller så var de så utarbetade att de till slut inte brydde sig vad som hände med sxxten.

Jag förbokade (så klart), och blev sedan berövad av sena nätter med cybermys. Visserligen sved det lite att kasta bort drygt 700:-. men det kändes betydligt värre att bli "bestulen" på det sättet som det hände.

Självklart har man sig själv att skylla, men det hade ändå varit intressant att veta hur det gick som det gick.

Sedan releasen har jag inte installerat om det på nytt, jag tänker att spelet borde vara OK inom 5 år.

LÄS MER: Aktieshocken

Lite väl mycket clickbait på rubriken va?

Framgången med Witcher3 gav dem oerhört med goodwill bland spelare att förväntningarna var skyhöga på CP77, vilket de förmodligen drogs med i.
Det mest tragiska i situationen, enligt mig, är att sedan release är det inte mycket som hänt med spelet heller. Man hade hoppats, och förväntat, att spelet skulle genomgått stora förändringar och förbättringar vid det här laget. Däri ligger iaf min största besvikelse med CDPR.

Frågan är ju nu om spelet någonsin kommer få den behandlingen eller om de anser det ett sjunkande skepp och går vidare till nästa projekt.

Oavsett vad så kommer mycket hänga på Witcher 4, vars utvecklingen kommer synas med lupp och löften inte kommer tas på allvar.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är märkligt när Cyberpunk 2077 drog hem höga betyg och årets spel.
FZ 5/5 tex

Recensioner är ju helt upp till den som spelar, dennes subjektiva tycke. Troligen tyckte recensenten här att spelet var 5/5 även om han skriver just också att det finns brister, men ansåg väl då att de var så obetydliga nog för en 0-day patch som fixar allt.

Men annars så är recensioner av spel från hemsidor idag lite av en mini-lögn i sig, det är bättre att vänta och köpa spelen några dagar efter att de släppts, så man kan se vad "riktiga användare" säger som massa. Och sedan försöka att inte falla för hypen och förköpa, men det är svårt, det förstår jag.

CDPR jobbar ju hårt nu på att säga att detta var en parentes och att inget Witcher kan bli dåligt, nästa witcher kommer vara ett "mini-witcher" som skall börja bygga upp hypen för Witcher 4.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Lite väl mycket clickbait på rubriken va?

Framgången med Witcher3 gav dem oerhört med goodwill bland spelare att förväntningarna var skyhöga på CP77, vilket de förmodligen drogs med i.
Det mest tragiska i situationen, enligt mig, är att sedan release är det inte mycket som hänt med spelet heller. Man hade hoppats, och förväntat, att spelet skulle genomgått stora förändringar och förbättringar vid det här laget. Däri ligger iaf min största besvikelse med CDPR.

Frågan är ju nu om spelet någonsin kommer få den behandlingen eller om de anser det ett sjunkande skepp och går vidare till nästa projekt.

Oavsett vad så kommer mycket hänga på Witcher 4, vars utvecklingen kommer synas med lupp och löften inte kommer tas på allvar.

Det ligger inte i deras intresse att fixa spelet så mycket som man kan vilja. Det är bättre för cdpr att gå vidare, folk kommer glömma detta. Dessutom behöver man lägga resurser på något nytt nu, man får tänka på att de missade bollen med sitt egna "gta online", för cyberpunk kommer ju aldrig bli det nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vilken bro kröp du fram under ifrån?

Kebbe och hipshot spenderar det mesta av tiden här på FZ med att vara negativa och hatar allt som inte kom ut under 90-talet.

Jobbigt för CDPR hur det gick, även då de gjorde lite shady stuff. Hoppas dem lyckas ta sig tillbaka. Tycker inte att 1-2 misstag ska betyda döden.

Jag tycker mest att det verkar som sedvanlig öststatskultur. De blåser upp sina egna produkter och sedan när de möter verkligheten så pyser luften snabbt ut.

Sedan tycker jag fortfarande CP2077 är ett jävligt bra spel, men så drogs jag heller inte med i hype-karusellen inför lanseringen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag drogs med av hypen och först tyckte jag att spelet var en bajshög.
Enda spelet till PS4 där jag var tvungen ladda ner en fucking update på 45 GB.
Rörde det inte på 1 år. Sen började jag spela igen, och nu tycker jag att det är ett av de bästa spelen.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det ligger inte i deras intresse att fixa spelet så mycket som man kan vilja. Det är bättre för cdpr att gå vidare, folk kommer glömma detta. Dessutom behöver man lägga resurser på något nytt nu, man får tänka på att de missade bollen med sitt egna "gta online", för cyberpunk kommer ju aldrig bli det nu.

Jag är rädd att du har rätt.

Ska dock erkänna att jag spelade och gillade CP77, tycker det är ett bra spel och definitivt värt sina pengar så även om spelet lämnas så är jag nöjd med det.
Men jag är inte nöjd med deras brutna löften, och det finns enorm potential i spelet som vore skam om det inte togs tillvara på.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Ser fram emot att få testa cyberpunk vid något skede. Väntar på att priset ska falla under 20€. Har hört för mycket negativt och är inte jätteförtjust i first person när det kommer till rollspel. Så om CDPR är kastrerade eller ej låter jag vara osagt, men jag ser väldigt mycket fram emot Witcher 4 hur som helst.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Känns som att Witcher 4, vilket år det nu kan tänkas komma, avgör mycket av företagets framtid.

Har man lärt sig läxan eller inte?

Oavsett så behöver folk sluta förköpa spel. Det är själva grunden till problemet i hela branschen.

Geeks Gaming

Pengar och investerare.
Man glömde bort varför man började göra spel och stirrade sig blinda på vad pengarna (investerarna) ville att man skulle göra 🤷‍♂️

Medlem

Spelade det på PC straxt efter realese och tyckte personligen att spelet var riktigt bra för det de var. Sen hade jag inga "gamebraking" buggar dock men jag hade kanske tur. Tråkigt dock att dom utlovade så mycket dom inte kunde hålla och att spelet skeppades i det skick det uppenbarligen var. Övertro på sig själva tro efter att ha blivit så prisade efter W3? Hoppas verkligen att dom kan återhämta sig efter denna skandal som det minst sagt är och levererar ett mästerverk i form av W4. Jag må vara naiv men jag är iallafall villig att ge dom en chans till ☺️

Avstängd

Helt ärligt så är det pga konsolerna CDPR har misslyckats. Hade dom fokuserat på att vara en PC-utvecklare i första hand hade dom gjort underverk. Synd att girighet oftast är den största anledningen att produkter och tjänster blir till skit.

Medlem

Tycker alltid diskussion om Cyberpunk är märklig. Vad är det alla trodde spelet skulle vara? 🤔 De visade gameplay och slutspelet är nästan exakt det man ser där. Visst togs nån feature bort och buggarna i slutspelet är självklart inte med i en polerad gameplay-video, men annars är det i stora drag samma spel.

Vad är det man trodde det här spelet skulle vara som de ljög om? Jag såg allt om spelet innan release och tycker det stämde väl. De sa tydligt innan att det inte är ett GTA och fokus låg på en linjär single-player upplevelse likt Witcher 3 fast i open-world. Ärligt talat trodde jag aldrig Cyberpunk skulle bli nån revolution utan främst ett stort grymt spel i stil med W3.

Sen håller jag med om att spelet inte nådde upp till sin potential eller kommer ha nära på den impact som Witcher 3 har. Förresten det här med nedraderingar och lögner i Witcher 3 känns bara larvigt. Att CDPR trodde att de kom undan och därför kunde eskalera detta i Cyberpunk är så konstigt förenkling av verkligheten. Visst ser TW3 något sämre ut än tidiga videos, men inte mycket och spelet är fortfarande grymt snyggt och ett av tiderna bästa. Känns larvigt att man inte ens orkar förstå att "work in progress" innebär förändringar av ett spel längst med utvecklingen.

Angående Cyberpunk igen så tycker jag mycket av den enorma potentialen och ambitionen flera gånger skiner igenom men bara ibland levereras, men hur kan man inte se detta? Det är solklart att CDPR försökte göra tidernas bästa spel men misslyckades. Och som alltid finns det flera orsaker. Att växa enormt på kort tid är i sig en enorm utmaning som många inte lyckas hantera. Det var absolut så att de blev pressade av aktieägarna att lansera spelet och inte vågade stå på sig. Glöm inte hur många många miljoner kr varje månad kostar för ett spel i denna storlek. Sen kan man säkert diskutera hur de missade de undermåliga konsol-versionerna. Säkert en kombination.

Man kan också lägga till att när man jämför RDR2 och Cyberpunk kan man påminnas om att RDR2 hade 1500 utvecklare samtidigt delar under utvecklingen. Det är helt enormt och CDPR är inte ens i samma liga. Tror man missar enkla faktorer som detta o tror att alla AAA-spel har samma resurser. Rockstar är ju ett av få företag som kan ta så lång tid på sig med så många utvecklar och ändå ha stabil ekonomi.

Jaja, jag tycker gamers letar för enkelt i detta. Det är alltid så simpelt och handlar om konspirationer och medvetet ljug när det ofta är så liten del av sanningen. Verkligheten är inte så svart och vit. CDPR ville med all sannolikhet göra något otroligt men ambitionen, oerfarenhet och dåliga val tog knäcken på delar av det.

Gen
Medlem

Även om du har rätt i det du säger och att CDPR varit svin (pga aktieägarna eller något annat är en annan historia) så tycker jag gott man kan ta och gå vidare i livet, trots allt var det mer än 1½ år sedan spelet släpptes.

Personligen hade jag inga förväntningar och hade ändå 60 trevliga (men något buggiga) timmar med spelet.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är märkligt när Cyberpunk 2077 drog hem höga betyg och årets spel.
FZ 5/5 tex

Annars blir man ju svartlistad och får varken chans att göra intervjuer eller review copies, ála Last of us 2 5/5 också när vi är på tapeten.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Annars blir man ju svartlistad och får varken chans att göra intervjuer eller review copies, ála Last of us 2 5/5 också när vi är på tapeten.

Jag tycker båda spel var 5/5.
Men kanske 4/5 är mer rimligt med tanke på att 2077 hade sina brister vid release.

Medlem

Dom var också i princip under "pistolhot" typ hela tiden som en möjlig anledning varför dom släppte spelet.

Medlem

Inte för att vara den men TW3 var väl knappast fläckfritt heller, har tappat räkningen på hur många patchar som krävdes för att få en hyfsat buggfri upplevelse. Problemet med cd projekt och många andra större AAA-aktörer är att ambitionerna reflekteras inte i slutprodukten. De är ingenjörer som har ritningarna men saknar materialet och verktygen för att ro skeppet i hamn.

Jag väntade till GOTY-versionen med TW3 innan jag körde klart det och expansionerna då det innan var galet buggigt. Uppdrag som inte går att göra klart, NPC:er som vägrar ge uppdrag, man faller igenom världen.... tja, buggarna är många så visst finns det likheter med Cyberpunk.

Ser trots detta fram emot next-gen versionen av TW3.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Personligen tyckte jag spelet var riktigt bra, kanske inte GOTY. Men jag tyckte spelet levde upp till mina förväntningar. Dock körde jag igenom det på release till PS5an, så för mig var det i alla fall spelbart.

Medlem

Jag hängde med rätt bra i media kring den problematiska releasen, så jag väntade. För ett par veckor sen när jag var klar med Elden Ring och Infernax tänkte jag att det var läge att testa Cyberpunk. Köpte det till PS5:an. Vet inte om det är för att jag struntade i att lusläsa vilka features de hade lovat i förväg, men jag tycker att det är ett väldigt bra spel som håller mig vaken alldeles för sent kväll efter kväll. Sjukt imponerad av staden de har byggt upp och hur övertygande den känns (gillar att spelets gps tom guidar en in i rätt filer när man cruisar omkring mot nästa mål). Som kontext har jag varit en stor crpg-slukare sen Baldur's Gate och framåt. Har aldrig gett mig in i GTA däremot som antagligen ligger när till hands att jämföra med.

123
Skriv svar