Urgamla Ashen Empires skulle släppts på Steam, men... försenas
Ännu äldre än 19 år, Ashen Empires var rebrandingen av spelet Dransik som först släpptes för nästan 25 år sen. Blev roligt nog sjukt populärt i finland!
Dransik gjordes för det mesta av en enda person, Jason Ely, en veteran från Origin-tiden som jobbade på diverse spel som ultima 8 och crusader no remorse serien med mera.
Själv hoppade jag in som total amatör på dransik-projektet och började lära mig pixelart när jag var ca 15 år, gjorde om all grafik som tidigare använde diverse ultima 5 varianter och gjorde en massa nytt, var mitt första steg in i spelindustrin.
Just ashen empires var intressant då diverse gamla origin-veteraner hoppade på projektet, bland annat Denis Loubet som gjorde mycket av grafiken och även all boxart till de gamla ultima spelen:
Dransik och ashen empires såldes sedan av skaparen till publishern och jobbar numera på star citizen samt sin spirituella uppföljare till detta spel, Elderlands:
Ännu äldre än 19 år, Ashen Empires var rebrandingen av spelet Dransik som först släpptes för nästan 25 år sen. Blev roligt nog sjukt populärt i finland!
https://www.dransik.com/Images/Header.png
Dransik gjordes för det mesta av en enda person, Jason Ely, en veteran från Origin-tiden som jobbade på diverse spel som ultima 8 och crusader no remorse serien med mera.
Själv hoppade jag in som total amatör på dransik-projektet och började lära mig pixelart när jag var ca 15 år, gjorde om all grafik som tidigare använde diverse ultima 5 varianter och gjorde en massa nytt, var mitt första steg in i spelindustrin.
Just ashen empires var intressant då diverse gamla origin-veteraner hoppade på projektet, bland annat Denis Loubet som gjorde mycket av grafiken och även illustrationerna till de gamla ultima spelet:
https://www.mocagh.org/origin/u6jap.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmMlLhd...
Dransik och ashen empires såldes sedan av skaparen till publishern och jobbar numera på star citizen samt sin spirituella uppföljare till detta spel, Elderlands:
https://mmo13.ru/download/content/201605/image_573ef50d514230...
Häftigt! Och fasen vad mysigt Elderlands såg ut rent visuellt, även om MMO väl kanske inte är min grej.
Ännu äldre än 19 år, Ashen Empires var rebrandingen av spelet Dransik som först släpptes för nästan 25 år sen. Blev roligt nog sjukt populärt i finland!
https://www.dransik.com/Images/Header.png
Dransik gjordes för det mesta av en enda person, Jason Ely, en veteran från Origin-tiden som jobbade på diverse spel som ultima 8 och crusader no remorse serien med mera.
Själv hoppade jag in som total amatör på dransik-projektet och började lära mig pixelart när jag var ca 15 år, gjorde om all grafik som tidigare använde diverse ultima 5 varianter och gjorde en massa nytt, var mitt första steg in i spelindustrin.
Just ashen empires var intressant då diverse gamla origin-veteraner hoppade på projektet, bland annat Denis Loubet som gjorde mycket av grafiken och även illustrationerna till de gamla ultima spelet:
https://www.mocagh.org/origin/u6jap.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmMlLhd...
Dransik och ashen empires såldes sedan av skaparen till publishern och jobbar numera på star citizen samt sin spirituella uppföljare till detta spel, Elderlands:
https://mmo13.ru/download/content/201605/image_573ef50d514230...
Vilken kul bakgrundsinfo - tack för den!
Ännu äldre än 19 år, Ashen Empires var rebrandingen av spelet Dransik som först släpptes för nästan 25 år sen. Blev roligt nog sjukt populärt i finland!
https://www.dransik.com/Images/Header.png
Dransik gjordes för det mesta av en enda person, Jason Ely, en veteran från Origin-tiden som jobbade på diverse spel som ultima 8 och crusader no remorse serien med mera.
Själv hoppade jag in som total amatör på dransik-projektet och började lära mig pixelart när jag var ca 15 år, gjorde om all grafik som tidigare använde diverse ultima 5 varianter och gjorde en massa nytt, var mitt första steg in i spelindustrin.
Just ashen empires var intressant då diverse gamla origin-veteraner hoppade på projektet, bland annat Denis Loubet som gjorde mycket av grafiken och även all boxart till de gamla ultima spelen:
https://www.mobygames.com/images/covers/l/518748-ultima-i-pc-...
https://www.mocagh.org/origin/u6jap.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmMlLhd...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/73/Ashen_Empires_...
Dransik och ashen empires såldes sedan av skaparen till publishern och jobbar numera på star citizen samt sin spirituella uppföljare till detta spel, Elderlands:
https://mmo13.ru/download/content/201605/image_573ef50d514230...
Kul!
Han som komponerade musiken till Dransik var även han finsk. Vet att jag som 14-åring var imponerad av vissa stycken som Tarantula tagit fram. Musiken har fortfarande en varm plats i mitt hjärta, mycket på grund av att det var kanske det första spelet jag verkligen gick in i.
Jag och ett flertal kompisar spelade Dransik (senare DC/Dransik Classic) för att övergå till Dransik Iso när det släpptes som beta. Vi spelade det tillsammans i några år, och det fanns en hel del svenskar att stöta på också. Någon gång efter att det blev till Ashen Empires kände vi att magin gick förlorad, tyvärr.
Många löften och förhoppningar om vad som skulle utvecklas och bli, men som aldrig blev av.
Kul!
Han som komponerade musiken till Dransik var även han finsk. Vet att jag som 14-åring var imponerad av vissa stycken som Tarantula tagit fram. Musiken har fortfarande en varm plats i mitt hjärta, mycket på grund av att det var kanske det första spelet jag verkligen gick in i.
Jag och ett flertal kompisar spelade Dransik (senare DC/Dransik Classic) för att övergå till Dransik Iso när det släpptes som beta. Vi spelade det tillsammans i några år, och det fanns en hel del svenskar att stöta på också. Någon gång efter att det blev till Ashen Empires kände vi att magin gick förlorad, tyvärr.
Många löften och förhoppningar om vad som skulle utvecklas och bli, men som aldrig blev av.
Paavo Härkönen! Sjukt talangfull!
Jag och han snackade en hel del medans vi gjorde grejjer till dransik då vi var de två externa personerna på projektet, just de gamla ultima spelen och speciellt ultima online var en ganska stor inspiration för honom.
Här har du självaste Tarantula på vocals föresten: