Game Pass 5 år senare

It's not a lake, it's an ocean
Game Pass 5 år senare

Det har gått fem år sedan Microsoft lanserade Xbox Game Pass. Tjänsten kom omedelbart att kallas för ett "Netflix för spel", och liknelsen var bra för att beskriva vad det handlade om. Själv hoppade jag på i augusti och har alltså haft Game Pass i exakt fem år nu utan avbrott. Jag har faktiskt aldrig avvägt att säga upp prenumerationen.

Sedan 2017 har Game Pass vuxit, och den senaste siffran vi fick var 25 miljoner i januari 2022. Troligen är tillväxten något långsammare än Microsoft hoppats på, för det är långt mellan de officiella uppdateringarna av antalet prenumeranter. Att Game Pass är en oerhört prisvärd tjänst råder det däremot inga tvivel om.

För fem år sedan tyckte jag att Game Pass var ett intressant alternativ som jag ville stödja. Då var det en smal tjänst, ett skelett jämfört med vad det har utvecklats till. I dag känns Game Pass för mig lika oumbärligt som Netflix. Jag använder det inte varje dag, men det ska liksom bara finnas där när lusten faller på.

Vad tycker ni om Game Pass? Var ni med från starten eller har ni hoppat på senare? Har ni kanske rent av ändrat åsikt under dessa fem år?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag hoppade på tåget för ett par år sen, och har prenumererat utan uppehåll sedan dess. Under den tiden har jag knappt köpt spel, förutom ett och annat på reor om de inte finns på Gamepass. Gamepass har blivit mitt spelbibliotek. Under perioder har det kanske varit lite torka på nya släpp på tjänsten, som nu under sommaren när det kommit någon enstaka titel som intresserar mig, men då har jag ändå lyckats hitta något att spela som gör det värt de där 135 kronorna varje månad.

Det roligaste är att Gamepass verkligen breddat min spelsmak. När jag betalade för varje spel var jag försiktig med vad jag köpte, men nu testar jag massor av spel som jag aldrig skulle köpt, och många av de spelen har visat sig vara riktigt bra.

5 år! Känns som att det var förra sommaren. Jäklar vad tiden går fort. Jag kan bara säga positiva saker om det; har sparat tonvis av pengar känns det som och haft många roliga stunder.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hoppade på Gamepass för några år sedan och även om jag kanske inte utnyttjar det särskilt mycket längre så vill jag liksom ha det där....Har testat att avbryta några månader men kommer alltid tillbaka. Nu gillar jag att ha mina spel fysiskt visserligen, men genom åren har jag genom just gamepass hittat en hel del guldkorn som sedan också blivit inköpta fysiskt.

Egentligen finns det väl inget att klaga på när det gäller gamepass, funkar hur smidigt som helst, bra pris och får väl ändå fortsatt räknas som "The best deal in gaming". Det som är spännande är dock framtiden, Microsoft har ju köpt på sig en mängd med studios och när det nu också kommer börja produceras spel där så kommer ju i alla fall utbudet på gamepass växa än mer, frågan är dock hur man gör med prisbilden? Jag vet knappt vad jag betalar idag för Ultimate, men skulle gissa runt 150 spänn i månaden och det kan jag som sagt gladeligen lägga, men hade jag lagt 250kr i månaden? Bara för att lira alla nya spel som kommer dag 1? Jag är fan osäker på det.

Hade game pass några månader. Bra utbud med indiespel.

Medlem

Finns ingen anledning för mig att ha en konstant prenumeration, skulle nog förlora pengar på det jämfört med att köpa spel. Utbudet tilltalar mig sällan. Har haft det någon månad då och då som när Forza Horizon 4 släpptes till exempel. Visste att jag skulle tröttna på det rätt snabbt och då är en tjänst som gamepass ypperlig.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Köper prenumerationer strövis när det finns nått jag vill spela där.
Just nu finns några spel där på tjänsten jag vill spela så det blir nog snart dax igen.

Men i det stora hela finns inte utbudet jag vill ha så jag ligger inte och prenumererar konstant.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag började använda det när Halo Infinite släpptes. Är ju helt klart en suverän tjänst men just nu finns det inget spel alls som lockar mig där, förutom lite Powerwash Simulator, men det spelas väldigt sällan. Skulle ha sagt upp det i väntan på nya spel om det inte vore för att barnen har börjat använda det för att spela Minecraft

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Bennii:

Det roligaste är att Gamepass verkligen breddat min spelsmak. När jag betalade för varje spel var jag försiktig med vad jag köpte, men nu testar jag massor av spel som jag aldrig skulle köpt, och många av de spelen har visat sig vara riktigt bra.

Detta tror jag många känner igen sig i. Jag spelar Contrast just nu, av Compulsion Games (som gjorde We Happy Few). Kanske inget jag skulle betala fullpris för, men onekligen en intressant lek med skuggor och definitivt värt att uppleva. Vilket jag kanske inte hade gjort utan Game Pass.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Walter S.A. Iego:

5 år! Känns som att det var förra sommaren. Jäklar vad tiden går fort. Jag kan bara säga positiva saker om det; har sparat tonvis av pengar känns det som och haft många roliga stunder.

Jag har aldrig gjort ens ett försök till att räkna på huruvida jag sparar pengar eller ej. På ett sätt gör jag det, för jag har inte köpt vare sig Forza Horizon 5, Halo Infinite, Microsoft Flight Simulator eller Psychonauts 2 eftersom samtliga kom dag 1 på Game Pass. Nypris för dessa fyra är runt 2500 kr. Samtidigt är det så att jag lägger dessa pengar på retrospel i stället, så på totalen sparar jag nog ingenting.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Testat 2 månader men blev bara stressad, man körde aldrig igenom spelen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av theBoosing:

Testat 2 månader men blev bara stressad, man körde aldrig igenom spelen.

Stressad av vad? Utbudet?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Stressad av vad? Utbudet?

Han kanske menar att trots allt utbud så hittar man inget. Känner ofta samma sak på tex netflix, inget intressant nytt att titta på. Gissar att det är därför netflix infört "suprise me" knappen. Är nog ett vanligt i-lands problem 😂

Bland spel tänker jag att det blir bara spela mycket av "allt" och man går inte in djupt i spelen. Vilket leder till att man tycker spelen är dåliga


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ser ingen mening att skaffa gamepass. Enda gången jag funderade på det var när MSFS2020 kunde spelas nästan gratis, men valde att köpa deluxe versionen istället. Primärt så är steam mitt bibliotek. Det växer stadigt hela tiden och är nu större än min fysiska spelsamling. Tror inte jag spenderar mer än 50 kr på spel under en normal månad, andra månader mycket mer, speciellt under reorna, men jag kontrollerar utgifterna.

Av samma orsak har jag mobil med kontantkort, känner inget behov att ha abonnemang utan jag fyller på när jag behöver.

Medlem

Streamingtjänster är 2020-talets motsvarighet till videobutiken: ett sätt att fylla ett utrymme med tillräckligt mycket innehåll för att det ska kännas överväldigande för kunden, men där bara en liten del är intressant att konsumera. Resten är där för att motivera hyran, och därmed skapa intrycket av att man får något slags värde för pengarna. Därav alla "det här hade jag inte testat/sett/lyssnat på innan, inte värt att betala fullpris men eftersom det är "gratis" spelar det ingen roll att det här var 6/10". Det hör man om Netflix, HBO, Gamepass, PS Plus etc, etc.

Medlem

Tyvärr är det för få spel som jag är intresserad av
Har dock ultimate just nu efter en deal och spelat igenom Solasta
De tunga titlarna har kommit en stund efter release och de är oftast inhandlade från dag ett av mig redan

Medlem

Bra tjänst för dem som har tid spela mycket, själv spelar jag kanske 5 timmar i veckan och ser det som en förlust


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Jag tycker att det är lysande, "fick" det på köpet när jag införskaffade nya Xboxen och jag kommer definitivt fortsätta betala för det tänker jag, även om jag kanske inte konsumerar så värst mycket spel därifrån så gillar jag ändå möjligheten till det, och jag har ekonomin för att betala en månadsavgift


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Flakmonkey

Har tjänsten men enbart för spela de större MS-publicerade titlarna. Skulle gärna se en variant där man bara kan betala för den delen och sen kanske ha demos för resten så att man kan köpa de spel man faktiskt vill ha. Då har man möjligheten att testa på en massa spel men kan sen ge pengarna till de man faktiskt tycker förtjänar det. Just nu känns det väldigt mycket som när man har viasat för Premier League men måste betala för allt annat som man inte har någon intresse av öht och det lär väl bara bli mer en av den varan.

Det här är dock inget mot Gamepass i sig, utan något som är gemensamt för i princip alla prenumerationstjänster.

Medlem

Extremt nöjd. Prenumererat sedan dag ett. Enda jag kan klaga på är att familje prenumeration inte kommit än till sverige.

Medlem

Köpte 3 månader för 10kr och körde det som var intressant. Lär köpa en månad för 10 kr igen när Starfield kommer ut. Annars tycker jag det mest är små indie-spel som man även får gratis via Epic games.

Men köpa en månad när Microsofts egna spel läggs ut där och sedan avsluta det igen är såklart ett väldigt billigt sätt att köra spelen på. Finns inget att klaga på egentligen, är en bra tjänst.

Medlem

För mig är Game Pass en revolutionerande tjänst inom spelbranschen, och har förändrat sättet jag konsumerar spel på helt och hållet. Med Game Pass så har jag fått möjligheten att upptäcka spel, framför allt mindre titlar, som annars bara hade gått förbi en obemärkt.

Avstängd

Förmodligen den bästa tjänsten för konsumenter inom gamingbranschen någonsin.

Jag spenderar mindre pengar och jag spelar mer spel, nästan var jag vill och på vilken enhet jag vill. Kan knappt bli bättre.

Medlem

Det är det bästa som har hänt spelbranschen. Lång historia kort. Jag har Game Pass Ultimate och kommer inte att sluta. Kommer fixa Game Pass Ultimate Family Plan när det väl existerar och är aktuellt.

Medlem

positiv kort och gått

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Han kanske menar att trots allt utbud så hittar man inget. Känner ofta samma sak på tex netflix, inget intressant nytt att titta på. Gissar att det är därför netflix infört "suprise me" knappen. Är nog ett vanligt i-lands problem 😂

Bland spel tänker jag att det blir bara spela mycket av "allt" och man går inte in djupt i spelen. Vilket leder till att man tycker spelen är dåliga

Jag förstår grejen. Det är lätt att bli blasé. På Netflix börjar man titta på en ny serie men byter efter 20 minuter eftersom första avsnittet inte var tillräckligt bra. Den risken finns även för Game Pass. Men då beror det i mina ögon inte på att det saknas nytt intressant innehåll, jag hittar nämligen oftast något som lockar på Game Pass.

Nä, tacka vet jag movieboxens dagar. Då tittade man klart på filmen hur usel den än var eftersom man inte hade något alternativ!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Har testat det några ggr då man får 3 månader för 10 kr eller 1 månad för 10 kr. Inte en tjänst jag skulle betala ordinariepris för dock.

Medlem

Fan, det har redan gått fem år!
Har haft det sedan lanseringen och tänker fortsätta då tjänsten otroligt prisvärd, har även börjat lira spel med gamla vänner som skaffat till PC, så nu kan man på ett enkelt och billigt sätt lira med både konsol och pc-spelare.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Kan tycka det är bra när man vill köra enstaka titlar, någon månad då och då.

Tycker samtidigt det är grymt tråkigt att inte äga spelen längre, det blir liksom inte värt något känns det som. Även om digitala spel inte direkt är värda något, är det tråkigt att inte kunna ha sin egna samling.

Ett spel på Steam känns mer "äkta", eller hur man nu ska förklara det. Någon mer som känner samma?

Samma sak hände med musik tycker jag, inte lika kul att ha sin egna mp3 samling längre...:)


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Att styra spelbranchen mot kvantitet före kvalitet likt Netflix osv har jag aldrig sett som något bra. Kortsiktiga fördelar för konsumenterna, men på sikt dödar det AAA-spelen.

Många utvecklare som inte gillar systemet, blir inte värt att göra storslagna flådiga spel längre när de ska trängas på en tjänst med "spel". Problemet är att konsumenterna inte tänker långsiktigt på branchen i helhet och bara ser den billiga månadskostnaden.

En sann gamer ska inte stödja förhandsbokningar, pay to win, Microtransaction (länge sen de var "micro" nu) eller liknande system som i längden helt dödar lönsamheten för de som vill göra ett bra fullprisspel där allt ingår från start.

På det sättet kostar Gamepass mera än det smakar i längden. Förödande utveckling, men visst, billigt för konsumenterna.

12
Skriv svar