Game Pass 5 år senare

Medlem

Skaffade Xbox Series X tillsammans med Gamepass 2020 och fick ut mycket nöje för pengarna. Nu har jag i princip kört allt jag har velat köra & större delen av 2022 har varit en torka för mig. Så med lite köp här & där har jag fortfarande haft saker att spela. Men det kanske är deras ”taktik” vem vet?


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem

Pc appen är så otroligt otroligt DÅLIG

Men xbox game pass är nice

Avstängd
Skrivet av Lindhenberg:

Att styra spelbranchen mot kvantitet före kvalitet likt Netflix osv har jag aldrig sett som något bra. Kortsiktiga fördelar för konsumenterna, men på sikt dödar det AAA-spelen.

Många utvecklare som inte gillar systemet, blir inte värt att göra storslagna flådiga spel längre när de ska trängas på en tjänst med "spel". Problemet är att konsumenterna inte tänker långsiktigt på branchen i helhet och bara ser den billiga månadskostnaden.

En sann gamer ska inte stödja förhandsbokningar, pay to win, Microtransaction (länge sen de var "micro" nu) eller liknande system som i längden helt dödar lönsamheten för de som vill göra ett bra fullprisspel där allt ingår från start.

På det sättet kostar Gamepass mera än det smakar i längden. Förödande utveckling, men visst, billigt för konsumenterna.

AAA-spelen behöver dö, så ser inte det som något negativt.

Medlem
Skrivet av fejksson:

AAA-spelen behöver dö, så ser inte det som något negativt.

Finns det nån form av konsensus bland de som köper gamepass för den här åsikten?

Det skulle förklara mycket.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Att styra spelbranchen mot kvantitet före kvalitet likt Netflix osv har jag aldrig sett som något bra. Kortsiktiga fördelar för konsumenterna, men på sikt dödar det AAA-spelen.

Många utvecklare som inte gillar systemet, blir inte värt att göra storslagna flådiga spel längre när de ska trängas på en tjänst med "spel". Problemet är att konsumenterna inte tänker långsiktigt på branchen i helhet och bara ser den billiga månadskostnaden.

En sann gamer ska inte stödja förhandsbokningar, pay to win, Microtransaction (länge sen de var "micro" nu) eller liknande system som i längden helt dödar lönsamheten för de som vill göra ett bra fullprisspel där allt ingår från start.

På det sättet kostar Gamepass mera än det smakar i längden. Förödande utveckling, men visst, billigt för konsumenterna.

Utvecklare är inte tvingade till att släppa spel på gamepass, det är ju valfritt.
Och utvecklare som gör bra spel lär tjäna bra pengar ändå.

Men Xbox series s+gamepass är nog spelhistoriens bästa kombo.

Min s används dock inte mycket pga min PC är bättre, men jag gav 2500kr för den och (utan att låta dryg) så är det ingen större summa så den kan stå tills jag eller ungarna vill spela på den
Så när Sony börjar släppa sina spel på PC så lär jag inte köpa något Playstation igen.

Avstängd
Skrivet av Lindhenberg:

Finns det nån form av konsensus bland de som köper gamepass för den här åsikten?

Det skulle förklara mycket.

Jag skapar iaf inte påhittade scenarion för mina argument ska ha en poäng.

Medlem

Har haft en aktiv sub på gamepass de senaste två åren. Tycker det är väldigt smidigt och prisvärt att ha tillgång till massor av spel för en relativt låg summa. Både jag och barnen har haft mycket kul och spelat många spel jag annars troligen aldrig hade provat.

Om det i längden tar död på spelbranschen eller AAA-spel tänker jag inte spekulera i, men som det ser ut nu gräver ju många av de stora utvecklarna på flera sätt sina egna gravar ändå.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Jag skapar iaf inte påhittade scenarion för mina argument ska ha en poäng.

Argument var väl att ta i, en subjektiv åsikt utan förklaring i bästa fall.

Bra spel ska dö, enligt dig, men utan förklaring så kan jag bara ta det för vad det är, det dummaste jag hört. Du får gärna utveckla varför, innan det blir ett "argument", för någon poäng ser jag inte?

Medlem

Över alg nöjd, dock itne nöjd med den dåliga prestandan på vissa spel nrä de packas ihop till en microsoft store kompatibel version, tänker t.ex på Nier Automata.

De har en bit kvar tills det är helt smooth men fortsätter ju betala av en anldening, dvs jag får ut mer värde än det kostar.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Tyckte mycket om Netflix när det kom, det fanns något fantastiskt med idén. Hur det blivit vet vi: underhållningsbranschen ägs numera av ett fåtal, (främst) amerikanska megacorps vars syfte är att monetarisera allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt på det publiken väljer att göra på deras tjänster. Om man nu inte älskar superhjältar och Star Wars över allt annat på denna planet är det svårt att se att det lett till supermycket positiva aspekter, men framför allt finns det ju inga alternativ. Även för den som kämpar på med fysisk media för exempelvis film påverkas ju utbudet enormt av utvecklingen. Värre lär det bli. Och har svårt att se att spel inte går mot en liknande framtid, även om det så klart inte behöver se exakt likadant ut.

Var ett tag sen jag använde det.
Men när jag har använt det har jag varit hel nöjd.

precia som jag år nöjd med netflix efter som folkk gör nån jemförelse med, och även jag har netflix kan jag fortfarande njuta av stor filmer på bio osv! konstigt va?! att netflix eller dom andra streaming finns och fortfarande görs stor filmer som är bra?! nästan så det vorde ett dumt argument att använda netflix så!!
men hey e man emot nåt företaag så är man emot dom


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av pskjonte:

Ett spel på Steam känns mer "äkta", eller hur man nu ska förklara det. Någon mer som känner samma?

Mest "äkta" är väl ett fysiskt spel i sin egen box. Jag köper för övrigt 90 procent av alla spel fysiskt fortfarande och ser Game Pass som ett schysst komplement.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lindhenberg:

Finns det nån form av konsensus bland de som köper gamepass för den här åsikten?

Det skulle förklara mycket.

Varför skulle det göra det? Game Pass-användare är knappast en homogen grupp. Jag tillhör den gamla stammen som primärt köper mina spel fysiskt fortfarande. Om spelet endast finns digitalt har jag inget val, annars köper jag alltid fysiskt. Samtidigt har jag Game Pass, vilket betyder att jag inte köper vissa spel dag 1 längre. Jag kan inte riktigt motivera att köpa Halo Infinite för 600 spänn om jag kan spela det på Game Pass. Men jag köper däremot en massa andra spel, och när priset sjunkit kommer jag köpa Halo Infinite för att lägga till samlingen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har haft Gamepass i 2 år och endast köpt 1 spel sedan dess och aldrig någonsin spelat så mycket spel som nu! Den här typen av tjänster är verkligen framtiden för mig! Tar emot att betala för enskilda spel idag! Gamepass är superb 👌

Medlem

Häromdagen spelade jag houseflipper på xboxen. Barnen ville ha tv'n. Startade upp det på datorn, givetvis synkade sparningen dit och det var bara att fortsätta. Lite senare blev det en oväntad lång bussresa, atartade upp farming simulator via cloud på surfplattan.
Farming simulator hade jag köpt i vilket fall, men house flipper hade jag inte köpt.

Ambassadör
Xbox

Väldigt roligt att se alla olika åsikter och vinklar, kul tråd @Ruffles !

För egen del så hakade jag på Xbox Game Pass direkt då jag anade vart det barkade hän. Fantastisk tjänst som förutom det uppenbara med alla Xbox-spel Dag 1 och hela backloggen framförallt har breddat mitt spelande enormt. Har upptäckt så väldigt många olika spel som förmodligen helt hade gått förbi mig om det inte vore för att jag testat på Game Pass. Både små och stora spel utanför min gamla, något snäva comfort zone. Nuförtiden spelas det i stort sett alla genrer här, vilket verkligen har förnyat kärleken till den här hobbyn för min del.

Ur ett rent ekonomisk perspektiv så är ju Game Pass ett måste om man spelar på Xbox, om man nu mot förmodan betalar fullpris månadsvis så räcker det med två fullprisspel per år för att break even. Jag har sparat många, många tusenlappar redan, som man i stället köpt fler spel för...heh jag anar en plan här.

Hursomhelst, episk tjänst som bara blir bättre. Nästa år blir helt bonkers.


signatur

Jump in.

Medlem

Det måste vara mera än 5 år sedan. Jag har varit Xbox Live Gold prenumerant sedan Xbox One lanserades, men tjänsten fortsatte som Game Pass från 24 maj 2017.

Jag gillar Microsofts service och det har aldrig varit något problem med prenumerationen. Jag hade tid kvar av min Gamepass Ultimate prenumeration när jag valde att köpa Xbox Series X som All Access från El-giganten. När jag startade upp konsolen var det välja vilket konto man önskade de 24 månaderna och jag fick exakt 2 år till på den ursprungliga prenumerationen.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Testat 2 månader men blev bara stressad, man körde aldrig igenom spelen.

Skrivet av Ruffles:

Stressad av vad? Utbudet?

Skrivet av Molotov:

Han kanske menar att trots allt utbud så hittar man inget. Känner ofta samma sak på tex netflix, inget intressant nytt att titta på. Gissar att det är därför netflix infört "suprise me" knappen. Är nog ett vanligt i-lands problem 😂

Bland spel tänker jag att det blir bara spela mycket av "allt" och man går inte in djupt i spelen. Vilket leder till att man tycker spelen är dåliga

Kände väl att han snabbt måste hitta något att spela när månadsprenumerationen tickar. Pengarna bara försvinner! Själv sitter jag lungt i båten med Game Pass och njuter. Ja och barnen också!

Medlem

Har känt på det ett par gånger men slutar mest med att man glömmer att avbryta prenumerationen efter någon månad eller två extra, men nej, mest varit ett stort utbud av småtitlar vilket inte lockar mig särskilt. Har fortsatt köpa vilket jag tycker varit bättre investering kring de spel jag gillar och vill uppleva, köpte tom Doom Eternal på deras tjänst faktiskt

Medlem

Prenumerera till och från. Är väldigt nöjd med tjänsten över lag och tycker priset är rimligt, speciellt om man kör både Xbox och PC. Skulle faktiskt kunna tänka mig att betala mer. Skulle dock önska att det fanns ett bättre utbud av plattformsspel men det kanske är en smaksak.

Ser inte Gamepass som ett hot mot AAA-spel, dom studiorna klarar sig nog utan snarare som ett sätt för flera att få upp ögonen för indiespel. Indiestudios har ju inte samma möjligheter att marknadsföra sig. Undrar dock hur stor del av intäkterna som Microsoft tar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Foldon:

Det måste vara mera än 5 år sedan. Jag har varit Xbox Live Gold prenumerant sedan Xbox One lanserades, men tjänsten fortsatte som Game Pass från 24 maj 2017.

"Mer" som i fem år och några månader, ja. Tjänsten lanserades officiellt i juni 2017.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Jh
Medlem

Tjänsten i sig är riltigt bra. Tyvärr så finns det få spel som intresserar mig.


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Nu så
https://www.reddit.com/r/xcloud/comments/wrpqlb/the_first_two...
Nu blev saker plötsligt verkliga när det kommer till cloud-gaming från ms.
Dock så ser inte jag dom så som dom skriver i tråden...

12
Skriv svar