Guild Wars 2 släpps på Steam nästa vecka

Robot
Guild Wars 2 släpps på Steam nästa vecka

MMORPG-klassikern fyller 10 år.

#guild-wars-2


Medlem

Enda sen release så har jag försökt komma in i GW2, men aldrig riktigt lyckats. Gillar inte det öppna "quest"-systemet, känns lite opersonligt. Animationerna är stela och rörelserna känns "floaty".

Bästa UI:t någonsin dock, otroligt vackert.

Geeks Gaming

Gött med nya spelare en av de mer trevligare online communities jag varit med om.
Får se om man orkar starta upp spelet igen efter någon månad pause.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Enda sen release så har jag försökt komma in i GW2, men aldrig riktigt lyckats. Gillar inte det öppna "quest"-systemet, känns lite opersonligt. Animationerna är stela och rörelserna känns "floaty".

Märkligt hur man kan tycka så olika

Jag spelade GW2 mellan 2012-2014 och älskade det! Ska utan tvekan starta en ny karaktär via steam nu. GW2 har enligt min mening det näst bästa stridssystemet efter WoW (WoW suger ju överlag 2022 men ändå).

Av någon anledning så har jag bara fastnat för striderna i WoW och i GW2. Tera hade roliga strider också men jag fastnade mer för WoW och GW2.

Medlem

Extremt underskattat MMO som vågar göra annorlunda, fastnar man för det så finns det inget som är likt. Hoppas innerligt att fler och fler börjar spela.

Medlem

100 euro för ett så gammalt spel låter dyrt

Gen
Medlem
Skrivet av Keima:

100 euro för ett så gammalt spel låter dyrt

Håller med, de tar verkligen i från tårna.

Medlem
Skrivet av Ziljun:

Extremt underskattat MMO som vågar göra annorlunda, fastnar man för det så finns det inget som är likt. Hoppas innerligt att fler och fler börjar spela.

Håller med. Det kan mycket väl vara det bästa MMORPG-spelet just nu enligt många "MMO-experter".

TLP hyllar det också:

https://www.youtube.com/watch?v=EmnPuYsJNyU

Medlem

Kul att de öppnar upp för en större marknad!

Ett bra spel i grunden, tråkiga prioriteringar från utvecklarna bara.
Kunde vart mycket bättre.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Avstängd

På tiden!

Medlem

Testat detta, Wow, och FFXIV. Endast FFXIV har lyckats hålla mitt intresse uppe :), men jag minns GW2 som ett rätt så läckert spel när det kom ut.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Spelade mycket när det kom. Var riktigt kul.

Medlem
Skrivet av Keima:

100 euro för ett så gammalt spel låter dyrt

Man kan spela orginal spelet gratis. Det är expansion hot , path of fire och End of dragon som kostar , man få också med alla story mission som också kostar i complete edition.

Medlem

Med tanke på hur otroligt utdaterat det är idag så känns 1000kr som sagt alldeles för högt.

Ska bli intressant om detta gör någon skillnad på spelarantalet, men jag är tveksam.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Geeks Gaming
Skrivet av Dunder:

Med tanke på hur otroligt utdaterat det är idag så känns 1000kr som sagt alldeles för högt.

Ska bli intressant om detta gör någon skillnad på spelarantalet, men jag är tveksam.

Handlar fortfarande om att man köper 3 expansioner och 4 stycken living world. Är ganska många timmar content. Grundspelet är fortfarande gratis vilket bara de är många timmars speltid.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Handlar fortfarande om att man köper 3 expansioner och 4 stycken living world. Är ganska många timmar content. Grundspelet är fortfarande gratis vilket bara de är många timmars speltid.

Kan ju jämföra med FFXIV, där man köper complete edition för 400kr. Ställer mig högst tveksam till att GW2 har någonstans i närheten lika mycket content som 2.5x FFXIV.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan ju jämföra med FFXIV, där man köper complete edition för 400kr. Ställer mig högst tveksam till att GW2 har någonstans i närheten lika mycket content som 2.5x FFXIV.

Men om jag förstår det rätt så krävs fortfarande månadskostnad i FFXIV från en viss nivå? Något som GW2 aldrig har kört på.

Geeks Gaming
Skrivet av Dunder:

Kan ju jämföra med FFXIV, där man köper complete edition för 400kr. Ställer mig högst tveksam till att GW2 har någonstans i närheten lika mycket content som 2.5x FFXIV.

Plus 150kr varje månad.
Gw2 köper du en gång sen äger du de för alltid.

Nä må hända att FFXIV har mer content. Men är just de kostar varje månad så dom har större budget.
Plus är 2 helt olika spel.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Plus 150kr varje månad.
Gw2 köper du en gång sen äger du de för alltid.

Nä må hända att FFXIV har mer content. Men är just de kostar varje månad så dom har större budget.
Plus är 2 helt olika spel.

Jao, det är ju ett val NCSoft gjort, det får man tycka vad man vill om. Man kan spela en trial i FFXIV hur länge man vill också utan kostnad.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Gillar nästan allt med GW2. Det enda jag verkligen stör mig på är deras endgame-zone events som inte alls uppmuntrar enstaka spelare att försöka vara delaktiga i på grund av deras map instances. För att visa lite vad jag menar:

Varje zoner har map instances vilket liknar andra MMOs shard-system där servrarna skapar nya shards för att tillgodose flera spelare inom samma område utan att alla interagerar med alla.

Dessa zoner/map instances har plats för x antal spelare, när det är fullt kan spelare inte komma in i denna instance oavsett om de är med i ditt party eller ej. Detta resulterar i att parties skapade specifikt för dessa events kommer i sinom tur innehålla en massa spelare som inte kan komma in i party ledarens instance vilket därefter resulterar i att spelare går med i och lämnar parties kontinuerligt i hopp om att hitta ett party de faktiskt kan utföra eventet med.

De spelare som inte vill gå med i parties kan fortfarande utföra detta event... om deras instance innehåller tillräckligt med engagerade spelare. Varje event av denna typen har en massa förberedande uppgifter man kan göra för att förbättra belöningarna man får och även göra så att eventet startar, men detta garanterar inte att de förberedande uppgifterna inom *din* instance kommer ha någon påverkan om antalet spelare inte är tillräckliga.

Jag plockade upp senaste expansionen strax efter dess release och begav mig till endgame eventet men möttes till ett förgäves jagande efter ett party/raid jag kunde spela med, något som jag efter 15 minuter av kontinuerligt joinande och lämnande gav upp på för att varje instance var full.

GW2 är ett av mina favorit-MMOn och jag kommer alltid vara villig att rekommendera det, men helvete vad jag ogillar detta system. Parties är alldeles för separerade från respektive event när de är skapade för enbart det ändamålet och efter alla dessa år tycker jag att de bör ha hittat någon lösning som mitigerar detta.

Medlem

Måste man köpa DLC på nytt ifall man ska köra via Steam?
1000 kr känns inte som någon deal.

Medlem

Har precis börjat spela gw2, köpte back in the day när det släpptes. Men då fastnade jag inte för det. Men nu tycker jag det är superkul. Steam-versionen kommer jag dock inte skaffa eftersom jag redan har det.

Avstängd

Ifall någon är nyfiken på gw2, sevärd video från en nyspelares perspektiv

Medlem
Skrivet av Foldon:

Måste man köpa DLC på nytt ifall man ska köra via Steam?
1000 kr känns inte som någon deal.

Likt typ alla andra MMO så kan du inte använda tidigare konton som skapat utanför steam, när du köper det på steam så blir det ett nytt unikt konto.

Medlem
Skrivet av Ap@n:

Likt typ alla andra MMO så kan du inte använda tidigare konton som skapat utanför steam, när du köper det på steam så blir det ett nytt unikt konto.

Det är ändå lite tråkigt. Brukar alltid finna möjligheten att koppla gamla konton till mitt Steam-konto oerhört bekvämt.

Medlem
Skrivet av Foldon:

Måste man köpa DLC på nytt ifall man ska köra via Steam?
1000 kr känns inte som någon deal.

Om du ska ha ultimate collection så kostar det 1000kr.. finns även för 500kr för alla expansioner.

https://buy.guildwars2.com/en-us/collection?tab=0

Medlem

Om någon har intresse för Guild Wars 2 så rekommenderar jag att följa MightyTeapot youtube och twitch kanal.

Medlem

Har alla via deras launcher. kostade lite extra men jag gillar att jag inte behöver betala något varje månad. jag kan poppa in då jag känner för det. dock vet jag inte hur det funkar med guilds och liknande, alltid kört väldigt mycket single-player i sådana spel. finns det någon svensk/skandinavisk guild i spelet?

1
Skriv svar