Final Fantasy XVI-producenten vet att alla inte kommer att gilla spelet

Robot
Final Fantasy XVI-producenten vet att alla inte kommer att gilla spelet

Framför allt med tanke på de mer actionorienterade striderna.

#Final-fantasy-xvi, #Square-enix


Medlem

Skulle kalla mig ett fan av Final Fantasy överlag. VII och X är två av de bästa spelen jag spelat och tycker 15 är helt ok. VII Remaken gillar jag också. Men av vad jag har sett av detta ser det inte jätte imponerande ut. Känns som en grafisk nedgradering från tex VII Remaken vilket är konstigt?

Medlem

Tror inte att folk fattar att de gamla spelen körde annat pga tekniken inte fanns och kostnaden.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag vill bara att dom ska committa till antingen det ena eller det andra.

Det är ju rätt obegripligt att ha ett spel där striderna sker i realtid, men du behöver typ gå in i menyer och skit för att göra saker.

Hade det varit turn-based så hade ju inte det framstått som så märkligt
Men det är ju jävligt märkligt att ha med det i vad som mångt och mycket fungerar som ett vanligt actionspel i övrigt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tror inte att folk fattar att de gamla spelen körde annat pga tekniken inte fanns och kostnaden.

Fanns allt folk som gjorde actionspel under samma period som dom gamla Final Fantasy-spelen kom ut.
Fanns inget tekniskt som gjorde att dom inte kunnat mappa en attack till A, en annan till B och ta bort pauserna eller betänketiden.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

12,13 & 15 har alla en stor brist. Deras strider är det värsta med spelen tycker jag. FF15 hade flera otroligt tråkiga bossar. FF 13s strider var så jobbiga att jag inte brydde mig om spelet 10 timmar in. FF12 ans strider var nog bäst tycker jag men inte tillräckligt bra för att få mig att spela hela spelet. 15 är det enda som gick att spela igenom trots dom usla striderna. Gillar verkligen historian och karaktärerna i Final Fantasy spelen. Det är därför jag fortfarande plågar mig med striderna i dom så länge jag orkar. Tyvärr så förväntar jag mig att striderna även i 16 kommer att vara usla för mig. Eftersom samma gäng sen 12an antagligen gör spelen. Ett roligt tips är att titta på när Conan spelar Final Fantasy 15 på Youtube. Jag tror att det var höjdpunkten med hela spelet.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

12,13 & 15 har alla en stor brist. Deras strider är det värsta med spelen tycker jag. FF15 hade flera otroligt tråkiga bossar. FF 13s strider var så jobbiga att jag inte brydde mig om spelet 10 timmar in. FF12 ans strider var nog bäst tycker jag men inte tillräckligt bra för att få mig att spela hela spelet. 15 är det enda som gick att spela igenom trots dom usla striderna. Gillar verkligen historian och karaktärerna i Final Fantasy spelen. Det är därför jag fortfarande plågar mig med striderna i dom så länge jag orkar. Tyvärr så förväntar jag mig att striderna även i 16 kommer att vara usla för mig. Eftersom samma gäng sen 12an antagligen gör spelen. Ett roligt tips är att titta på när Conan spelar Final Fantasy 15 på Youtube. Jag tror att det var höjdpunkten med hela spelet.

Striderna i FF12 är bland de bästa, med en mix av real time och turn based. Gambit systemet där alla spelbara companions kan ges prioriteter när de är AI styrda osv. Jag är dock inget fan av "Push A button for something Awesome to happen" arkad action strider

Tyvärr är det inte samma gäng som skapade FF12 som skapar FF16. FF12 skapades av samma gäng som skapade FF11. Under tiden när SquareEnix fortfarande hade planer på att alla FF efter X skulle vara MMOs. Men det ändrades mitt i utvecklingen av FF12 så att det gjordes om till Singleplayer. Den öppna världen hade inte varit lika öppen som den är utan den initiala MMO inriktningen.

FF16s combat director är samma som jobbat på rena action lir som Devil May Cry samt Dragons dogma. Det är mer åt det hållet du får luta dig om du skall få en aning om vad som väntar. Det blir då inte action i form av att tryck på X för svaga attacker O för starka och sedan combat arts på resten av knapparna som i andra real time JRPGs så som Tales spelen, Star ocean spelen och liknande. Utan det kommer vara betydlig mer komplicerat än så och mer "twitch based", man måste vara flink i fingrarna. Det för att få in olika knapp kombinationer för att få lös olika typer av attack combo samtidigt som man måste ha koll på positioning.

i FF16 så trycker de ut combos genom att man mitt i striden byter mellan olika "Eikons" som i sin tur byter vilka attacker dina knappar ger. Varje Eikon har en egen power bar att hålla reda på. Du har sedan modifierings knappar som R2 osv som när du håller in dem får attakerna att ändra karaktär. Du måste sedan kombinera olika attacker för olika effekter. Det blir genast väldigt mycket knappkombinationer att hålla reda på. Det kommer även vara ganska over the top flashigt rent estetiskt, precis som i Devil may cry. Men inte lika överdrivet som i Bayonetta.

En djupare analys av combat system i FF16 kan läsas här: https://www.rpgsite.net/feature/12855-final-fantasy-xvi-battl...

Medlem

Efter ffx har serien tappat allt vad det en gång stod för.
Tills dom återgår till sina gamla gener får jag köpa mina turn based fantasy rpg någon annan stans ifrån.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Avstängd

Första final fantasy jag körde var det där när man åker runt i en bil. Combaten i det spelet var så fruktansvärt dåligt. Fanns en attack som var bra och gjorde skada och den var sjukt tråkig.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Jag vill bara att dom ska committa till antingen det ena eller det andra.

Det är ju rätt obegripligt att ha ett spel där striderna sker i realtid, men du behöver typ gå in i menyer och skit för att göra saker.

Hade det varit turn-based så hade ju inte det framstått som så märkligt
Men det är ju jävligt märkligt att ha med det i vad som mångt och mycket fungerar som ett vanligt actionspel i övrigt.

Kingdom Hearts, FFVII Remaken, Persona 5 Strikers funkar riktigt bra även fast man går in i menyer när man är i strider. Oftast kan man ju mapa olika commands och sånt så handlar nog mer om att implementera det på ett bra sätt.

Jag känner att är det bra gjort ger det ofta ett extra litet strategiskt djup till combaten.

Medlem

Spelade och varvade FF 1,2,4-10 och kom säkert 80% igenom tolvan...och en del mindre FF spel.
Älskade skiten då. Men... turnbased har åldrats.
Dock så har ofta mer moderna jrpg känts för omständiga.
Så jag tog paus. Provade FF15 i trettio minuter på Stadia mem avskydde striderna. Trodde det var kört för mig och jrpgs.
Men förra året körde jag FF7 remaken. Och den var hur bra som helst! Eller en stark 4a iaf.
Tyckte gamla FF7 var bra. Men inte fantastiskt. Pch Cloud var så jäkla trist.
Men nu? Nu har jag en helt annan känsla för sjuan. Ser enormt fram emot de andra ff7 remaksen.

Så det ger mig ett visst hopp för 16. Men när jag läste beskrivningen ovan så sjönk hypen igen.
Vi får väl se. Avvaktar en FZ recension innan köp

Medlem

Tack för all hjälpsam information. Om ni säger att Final Fantasy 16 kommer att bli mer som Bayonetta mm så blir jag bara väldigt förvirrad över vad jag ska förvänta mig. Kan bli riktigt bra och riktigt dåligt om kamraterna i gruppen uppträder konstigt och kameran är dålig. Gillar också nya Final Fantasy 7. Men dlcn fastnade jag tyvärr i och kan inte komma vidare. Och jag gillar inte att den är uppdelad i flera episoder.

Medlem

Dom skulle stannat vid VI.... kanske VII men så linjärt.

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Dom skulle stannat vid VI.... kanske VII men så linjärt.

VII linjärt? Hade Gold chocobo innan disc 2, samt Knights of the round.
Ett jäkla farmande, jag visst, men knappast linjärt efter det.
Kunde ju traska runt vart man ville.
Spelet lät mig göra vad jag ville, trots att det skulle vara linjärt. 🙂


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Spelade dom gamla spelen men har inga problem med att utvecklingen går framåt. Turn based var kul på sin tid. Men är inget fan av hoppa ducka slå spel så hoppas det är mer intressant än så! En utveckling av FF12 stridssystem vore drömmen! Positivt iaf att spelet är mer linjärt för även om jag gillade open world i 15 så föredrar jag linjära spel avskyr när man släpps fri och måste leta sig fram det tar bara tid. Vill ha fokus på story och avancerat stridssystem.

Medlem

Final Devil May Fantasy Cry


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Zphynx:

Efter ffx har serien tappat allt vad det en gång stod för.
Tills dom återgår till sina gamla gener får jag köpa mina turn based fantasy rpg någon annan stans ifrån.

^ This. Blir bara sämre å sämre å sämre för varje iteration. Eller ja, FF7RE vart la halv ok, även fast jag hade föredragit att de höll sig till originalet men snyggare å öppnare und so weiter. 15 var ett jäkla skämt. Eller World of Final Fantasy var supermysigt med, men med tanke på att det inte heter FF 123456 nånting så räknar jag inte det till serien (Med all rätta; Det spelet är ju bra!)

Medlem

Tur det finns Dragon Quest som än sålänge är orört. Jag gillar jrpg'n för att kunna slappna av och få en bra historia, turnbased är så jävla mycket bättre. Vill jag lira actionspel där jag måste vara aktiv som om jag har ADHD kan jag lika gärna spela Devil May Cry.

Medlem
Skrivet av Gill:

Tur det finns Dragon Quest som än sålänge är orört. Jag gillar jrpg'n för att kunna slappna av och få en bra historia, turnbased är så jävla mycket bättre. Vill jag lira actionspel där jag måste vara aktiv som om jag har ADHD kan jag lika gärna spela Devil May Cry.

Så jävla rätt. Hatar att de gjort Final Fantasy till ett Devil May Cry spel.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Tycker realtid combat passar FF spelen mycket bättre än turn based.
Turn Based passar bättre till mer avancerade crpg med top down view.

Medlem

Vet helt ärligt inte om jag har något förtroende kvar för att SE ska kunna göra något nytt mästerverk i Final Fantasy-serien längre. Har inte tyckt något FF efter X har haft ett riktigt bra stridssystem, XII var dugligt, XIII kändes för automatiserat, XV var helt bisarrt tråkigt, VII Remake var en stor förbättring efter XV, men upplevde det likväl undermåligt i de strider som hade flygande fiender eller många fiender på mindre ytor.
Som tur är finns en hel del andra japanska rollspel som ersatt FF för mig, Tales of-serien, Xenoblade (är snart 100 timmar in a 3:an nu), Yakuza Like A Dragon, Persona, Dragon Quest, Ni no Kuni osv.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Tycker realtid combat passar FF spelen mycket bättre än turn based.
Turn Based passar bättre till mer avancerade crpg med top down view.

Kan de inte kalla de för något annat då, "The Other Fantasy 1" eller något? För ett Final Fantasy är det ju inte. Och jag har inget emot action-rpgn och liknande, de har sin plats de med och är älskade av många. Men om jag vill lira ett JRPG så vill jag lira ett JRPG så som de alltid varit och är varför jag gillar dem.
Tur det finns vissa som fortfarande gör sådana spel, I am setsuna å Lost Sphear, Octopath Traveler som är helmysigt, Dragon Quest spelen, World of Final Fantasy. Men det är synd de använder Final Fantasys namn till något som som allt mindre har med vad Final Fantasy var.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Kan de inte kalla de för något annat då, "The Other Fantasy 1" eller något? För ett Final Fantasy är det ju inte. Och jag har inget emot action-rpgn och liknande, de har sin plats de med och är älskade av många. Men om jag vill lira ett JRPG så vill jag lira ett JRPG så som de alltid varit och är varför jag gillar dem.
Tur det finns vissa som fortfarande gör sådana spel, I am setsuna å Lost Sphear, Octopath Traveler som är helmysigt, Dragon Quest spelen, World of Final Fantasy. Men det är synd de använder Final Fantasys namn till något som som allt mindre har med vad Final Fantasy var.

Exakt. Vill dom göra ett Devil May Cry action spel med rpg-element kan dom ju göra ett nytt IP istället. Dom använder bara Final Fantasy namnet för att det ska säljas fler kopior.

Action JRPG har sin plats som Tales of spelen och vidare men jag tycker inte Final Fantasy passar som ett action spel. Serien var som bäst vid Final Fantasy 10/X och sedan dess har det bara gått ner och åt fel håll.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Ingen öppen värld och inget turn-based, vad finns det då för skäl ens spela detta? Blir ett dussinspel bland alla andra flashiga spel för dagens kids.

1
Skriv svar