GDC: Mass Effect 2 läser av 700 storypunkter

Robot
Medlem
GDC: Mass Effect 2 läser av 700 storypunkter

Jag vill inte påstå att det inte märktes, för det gjorde det. Min första genomspelning var med en ny karaktär, och efter det spelade jag igenom det med min gamla sparfil.

Men 700 punkter? Så omfattande kändes det inte.

Håller med Geetch, så märkbart var det inte. Det var mest genom meddelanden till ens Private Terminal som man såg nån skymt av "småvalen" man gjorde i 1:an, typ hur saker och ting löste sig med det och det. Men för mycket kan man ju inte förvänta sig av BW, det är nog mycket arbete inbegripet i det de faktiskt gjort iom detta trots allt ganska unika sammanhängande trilogi-upplägget.


signatur

In my youth I was bitten by a girl with a rabid tooth

Medlem

Jag spelade 1an på min då fungerande xbox360 och skaffade 2an till pc. Blev lite besviken på att man inte fick välja HUR man hade spelat 1an som man fick göra i Kotor2 t.ex. De hade ju ett perfekt ställe att plocka grejor genom de där frågorna de ställer för att se om man fått tillbaka minnet.

Medlem

Hade inte kvar saves sen ettan. Avinstallerade när jag klarat liret och har formaterat om datorn några gånger sen sist.


signatur

Have a good time!

Medlem

Fast även om man inte märker av alla 700 valen så kanske många av dem bara kommer med in i 2an för att senare dyka upp i 3an


signatur

Amateurish? Ama-amateurish? Jet's pure genius, and don't you forget it! And I didn't stumble across it, I MADE it.

Ti.
Medlem

Imponerande, på pappret, men så stor impact gjorde det inte. Små gulliga hintar här o där på sin höjd men inte mer.

Medlem
Skrivet av 921010:

Fast även om man inte märker av alla 700 valen så kanske många av dem bara kommer med in i 2an för att senare dyka upp i 3an

Tror också det är så, plus att de gör det säkra före det osäkra genom att dokumentera alla ens val istället för några få. Då slipper de göra ingrepp eller retconna ifall de vill att något sidequest i ettan ska ha en uppföljare i trean men sedan kommer på att det inte finns dokumenterat i saven ^^

Medlem

något jag ser fram emot i trean, är att få reda på vem/vilka som står bakom "The Shadow Broker". Något jag är övertygad om att de kommer ha med i trean.

cant wait!

Medlem

funderar på om dessa 700 punkter omfattar de olika val man kan göra vid olika delar av spelet.
dvs att det är inräknat om man sköt eller om man inte gjorde det. känns lite väl mycket att det är 700 grejer på en genomspelning.

låter vettigare att de 700 är fördelade på ett mindre antal val som olika alternativ


signatur

Signalmatros på HMS Visborg

Medlem
Skrivet av Scream112:

något jag ser fram emot i trean, är att få reda på vem/vilka som står bakom "The Shadow Broker". Något jag är övertygad om att de kommer ha med i trean.

cant wait!

Det kommer du nog få veta i tvåan i och med att det finns dialog mellan Liara, Shepard och Shadow Brokern redan i spelet. troligtvis kommer vi att få se en dlc där det blir uppklarat vem han/hon/det är:)


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av Thumba:
Skrivet av Scream112:

något jag ser fram emot i trean, är att få reda på vem/vilka som står bakom "The Shadow Broker". Något jag är övertygad om att de kommer ha med i trean.

cant wait!

Det kommer du nog få veta i tvåan i och med att det finns dialog mellan Liara, Shepard och Shadow Brokern redan i spelet. troligtvis kommer vi att få se en dlc där det blir uppklarat vem han/hon/det är:)

Det är säkert Asari consort från ettan ;þ

Inaktiv

Har visserligen bara spelat ME1, men jag tycker att 700 storypunkter låter lite väl mycket. Har svårt att komma ihåg att jag gjort så många betydande val genom min genomresa.

Medlem

Var jag den enda som fick mer än bara 'små gulliga meddelanden på privata terminalen' Jag fick sidouppdrag från personer jag hjälpt/stjälpt i ettan? Tyckte det var kul

Inaktiv

Det är ju mest småsaker, som personer som pratar med varandra i de olika städerna, där kan du säkert lägga in 100 av de där 700 punkterna. Samt spammail till ens personal terminal och såna grejer.

--- SPOILERS!!!!! ---

Sen finns det några riktigt stora, så som om Wrex lever och är kung över Kroganklanen, eller om han är död osv. Och om du träffade Garrus i ME1 eller inte. Om du hade en romans med Liara, och Ashley eller Kaiden dog. Finns massvis med stora beslut med där också!

Medlem
Skrivet av Lingon:

Det är ju mest småsaker, som personer som pratar med varandra i de olika städerna, där kan du säkert lägga in 100 av de där 700 punkterna. Samt spammail till ens personal terminal och såna grejer.

--- SPOILERS!!!!! ---

Sen finns det några riktigt stora, så som om Wrex lever och är kung över Kroganklanen, eller om han är död osv. Och om du träffade Garrus i ME1 eller inte. Om du hade en romans med Liara, och Ashley eller Kaiden dog. Finns massvis med stora beslut med där också!

Kan man undvika Garrus i ME1? Hur man än gör träffar man väl honom hos Michel?

Medlem

Man kan väll gå till Barla Von istället? (jag har inte testat det än)


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Tycker denna sortens uttalande som Bioware har en vana av att göra är väldigt löjliga. När gameplay i ett typiskt Bioware spel inte har utvecklats på 10 år väljer de att åter bekräfta sin status som skapare av interaktiva noveller med återkommande störmoment = strider.

Medlem

Jag skapade en ny karaktär istället för att importera min karaktär från Mass Effect 1,

och de började gorma om att jag tog kål på styrelsen (vilket jag inte gjorde)...

det förstörde min spelupplevelse. Skulle ha importerat min ME1 karaktär -_-'

Medlem

Skit samma hur många val som flyttas med mellan spelen. Tyckte det funkade i stort sett bra, kändes mer som en uppföljare än ett helt nytt spel vilket är mycket positivt.
----Spoiler!---
Det som jag inte var så förtjust i är Citadellet som jag inte alls begriper varför de gjort om? Ok, de skyller på förstörelsen i ettan men det känns ändå futtigt. Och inte spelar det någon som helst roll om man valde Udina eller Anderson (hette han väl?) i slutet av ME1, kanske det betyder något i 3an.. Dessutom, varför har man ingen nytta av Spectre statusen? Och inte spelar det någon roll om man tackar nej till att läggas in som levande i systemet av C-Sec officeren heller. Känns som att en hel del blev struket lite hastigt i slutet av utvecklingen...

Inaktiv
Skrivet av Geetcher:
Skrivet av Lingon:

Det är ju mest småsaker, som personer som pratar med varandra i de olika städerna, där kan du säkert lägga in 100 av de där 700 punkterna. Samt spammail till ens personal terminal och såna grejer.

--- SPOILERS!!!!! ---

Sen finns det några riktigt stora, så som om Wrex lever och är kung över Kroganklanen, eller om han är död osv. Och om du träffade Garrus i ME1 eller inte. Om du hade en romans med Liara, och Ashley eller Kaiden dog. Finns massvis med stora beslut med där också!

Kan man undvika Garrus i ME1? Hur man än gör träffar man väl honom hos Michel?

Man kan gå till Barla Von istället, och man behöver aldrig gå till Michel, man går bara dit för att träffa Garrus. Fast om man gör hela Citadel utan att träffa Garrus så står han vid hissen till Normandy och gormar åt dig att han vill följa med, så det går inte att undvika honom till 100%, man måste ha en liten kort dialog.

Medlem

Jag är mest intresserad av att se på vilket sätt jag blir belönad av Ashley då jag höll mig trogen till henne Ett BJ eller en spark i arslet och misstänksamhet? Vi får se! Spänningen är olidlig!


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av Gordon Freeman:

Jag är mest intresserad av att se på vilket sätt jag blir belönad av Ashley då jag höll mig trogen till henne Ett BJ eller en spark i arslet och misstänksamhet? Vi får se! Spänningen är olidlig!

Du kommer att bli grymt besviken kan jag säga dig...


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av Thumba:
Skrivet av Gordon Freeman:

Jag är mest intresserad av att se på vilket sätt jag blir belönad av Ashley då jag höll mig trogen till henne Ett BJ eller en spark i arslet och misstänksamhet? Vi får se! Spänningen är olidlig!

Du kommer att bli grymt besviken kan jag säga dig...

Har du spelat 3:an eller?

Om du nu (och han, jag kanske har fel) tänker på scenen i ME2 kan jag inte påstå att jag håller med dig. En av de bästa scenerna i hela spelet IMO.

Medlem

Jag hade nog hellre tagit en spark i röven istället för hennes reaktion. jag menar va fan jag hade ju till och med Garrus med mig som försökte övertyga henne! Och likt förbannat så litade inte hon på mig.

Nej nästa gång jag spelar ettan blir hon nuke mat.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Dom hypar sig själva lite här...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

BME
Medlem

Kändes som alldeles för mycket av valen i ettan bara resulterade i att du fick ett mail i 2:an.
Önskar jag kunde nukea både Kaidan och Ashley, finns inte plats för mer än en människa i min bro-squad. Legion/Tali mot geth, Garrus/Grunt som heavy firepower team och Grunt och Jack som "döda allt i rummet med ett leende"-team


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem
Skrivet av BME:

Kändes som alldeles för mycket av valen i ettan bara resulterade i att du fick ett mail i 2:an.
Önskar jag kunde nukea både Kaidan och Ashley, finns inte plats för mer än en människa i min bro-squad. Legion/Tali mot geth, Garrus/Grunt som heavy firepower team och Grunt och Jack som "döda allt i rummet med ett leende"-team

Ville också nuka båda, gillar varken *host* Carth *harkel* eller rasistbitchen

1
Skriv svar