Hurra! Oculus Quest 2 kräver inte längre Facebook-inloggning

Robot
Hurra! Oculus Quest 2 kräver inte längre Facebook-inloggning

Nu kan du logga in med ett Meta-konto.

#facebook, #meta, #oculus, #quest-2


Medlem

Behövde man ens Facebook tidigare? Har för mig att mitt Oculus konto räckte..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag fattar överhuvudtaget inte varför man införde Facebook konton överhuvudtaget.
Men jag hissar att Meta/Facebook trodde att Facebook fortfarande var en grej och folk skulle bli glada.
Det blev en direkt backlash.

Många säger att ett Meta konto är "samma sak", men nejbdet ör det inte. Det är mer likt tidigare Oculus konto.
Du slipper vara kopplad mot ett social media konto som med klumpig AI kan stänga av folk hur som helst för att man skriver fel saker.
Jag vet en på youtube som blev bannad från Facebook och sin Quest 2 för att den skre"Kid ey for sale" i en kommentar på en dyr sportbil.

Det hade varit med accepterat om man gjort bytet Oculus -> Meta direkt ist för att ha denna 2års mellanlandning med Facebook.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Behövde man ens Facebook tidigare? Har för mig att mitt Oculus konto räckte..

Oculus kontona hade ett bäst föredatum, det han dock inte gå ut.
Men nu måste du byta ditt oculus till meta för Oculus är typ nedlagt 🤔


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Jag fattar överhuvudtaget inte varför man införde Facebook konton överhuvudtaget.
Men jag hissar att Meta/Facebook trodde att Facebook fortfarande var en grej och folk skulle bli glada.
Det blev en direkt backlash.

Många säger att ett Meta konto är "samma sak", men nejbdet ör det inte. Det är mer likt tidigare Oculus konto.
Du slipper vara kopplad mot ett social media konto som med klumpig AI kan stänga av folk hur som helst för att man skriver fel saker.
Jag vet en på youtube som blev bannad från Facebook och sin Quest 2 för att den skre"Kid ey for sale" i en kommentar på en dyr sportbil.

Det hade varit med accepterat om man gjort bytet Oculus -> Meta direkt ist för att ha denna 2års mellanlandning med Facebook.

Jag gissar att de trodde att VR skulle bli större för sociala medier än det faktiskt blev. Att folk skulle börja köpa Oculus-set och sen hänga på facebook. Vidare att det kanske skulle bli någon form av inkörsport för att sen flytta över allt till en mer virtuell värld som META är tänkt att bli.

Men detta verkar ju ha slagit helt bakut på så många visa. Men visar också att VR inte riktigt än hittat sin plats utanför spelen trots potential.


signatur

"Writer and Fighter"

Så, samma skit som innan då.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Så, samma skit som innan då.

Det beror på hur man menar.
Sen 2020 eller 2014? 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja jag vet inte... Problemet som jag såg det var ju inte just Facebook-appen, utan Facebook-företaget som var problemet. Att företaget byter namn till Meta förändrar ju inte dess natur eller moral, filosofi eller tankar kring datainsamling alls.
Fan, jag var tvungen att installera WhatsApp för en kommunikationsgrupp på jobbet och får sedan dess så jävla mycket skräp på sms. Fejkade jobberbjudande och sånt skit.
Kräks på det, och kommer aldrig frivilligt dela med mig ett uns mer av mitt liv till Meta än jag behöver

Medlem

Om man, som jag, redan sålt sin själ till Google, hur gör man då? Jag hade bara en själ.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag fattar överhuvudtaget inte varför man införde Facebook konton överhuvudtaget.
Men jag hissar att Meta/Facebook trodde att Facebook fortfarande var en grej och folk skulle bli glada.
Det blev en direkt backlash.

Många säger att ett Meta konto är "samma sak", men nejbdet ör det inte. Det är mer likt tidigare Oculus konto.
Du slipper vara kopplad mot ett social media konto som med klumpig AI kan stänga av folk hur som helst för att man skriver fel saker.
Jag vet en på youtube som blev bannad från Facebook och sin Quest 2 för att den skre"Kid ey for sale" i en kommentar på en dyr sportbil.

Det hade varit med accepterat om man gjort bytet Oculus -> Meta direkt ist för att ha denna 2års mellanlandning med Facebook.

Fast man skriver ju upp sig mot moderbolaget nu och inte något dotterbolag. Meta är ju högsta hönset, precis som Facebook var tidigare. Jag hade mycket hellre sett att man behållit Oculus som en separat del och att man skrivit upp sig där, det känns betydligt mer riskfyllt att ange min information hos moderbolaget än hos något av dotterbolagen.

Att de lär sälja min information oavsett är nog svårt att neka, men min magkänsla säger mig att Meta har betyldigt fler rättigheter att använda min data fritt om jag skriver under på att ha mitt konto hos Meta än hos Oculus.

Hade de kunnat ge bättre direktiv och på riktigt visa att dataproblemet inte längre är relevant, då hade jag varit glad. Just nu sitter jag mest och inväntar när motståndet ökar. Det har ju dykt upp fler och tekniken förbättras ju för var dag. Håller tummarna för okej prisnivåer för konkurrenter med öppnare plattformar inom några år.

Jag är också intresserad av att se vad som händer när Apple väl tar steget ut i marknaden.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

De skulle aldrig ens infört kravet. Otroligt korkat och fult.
Alla Metas urdumma ideer har drivit på mig så nu är jag utan både FB och Instagram. Avvecklat WhatsApp så gott det går och det känns så befriande.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Fast man skriver ju upp sig mot moderbolaget nu och inte något dotterbolag. Meta är ju högsta hönset, precis som Facebook var tidigare. Jag hade mycket hellre sett att man behållit Oculus som en separat del och att man skrivit upp sig där, det känns betydligt mer riskfyllt att ange min information hos moderbolaget än hos något av dotterbolagen.

Att de lär sälja min information oavsett är nog svårt att neka, men min magkänsla säger mig att Meta har betyldigt fler rättigheter att använda min data fritt om jag skriver under på att ha mitt konto hos Meta än hos Oculus.

Hade de kunnat ge bättre direktiv och på riktigt visa att dataproblemet inte längre är relevant, då hade jag varit glad. Just nu sitter jag mest och inväntar när motståndet ökar. Det har ju dykt upp fler och tekniken förbättras ju för var dag. Håller tummarna för okej prisnivåer för konkurrenter med öppnare plattformar inom några år.

Jag är också intresserad av att se vad som händer när Apple väl tar steget ut i marknaden.

Oculus var aldrig nått "dotter bolag", det var en del av Meta (då Facebook). Facebook är inte ett dotterbolag till Meta tex.
Det är Facebook, instagram osv som är störst men deras fokus är "Metaverse" det är därför man tagit bort Oculus och döpte hela bolaget till Meta för att man ändrat focus.

Problemet hos dom flesta var Facebook kontot. Det finns massa som använde Oculus men skaffade aldrig Quest 2 just pga Facebook inloggningen. Många ville helt enkelt inte blanda ett "personligt" socialt-media konto med ett "gaming konto", vilket man kan förstå.

Allt är på gott och ont, man må ha sina åsikter men VR hade nog inte varit där det är idag utan Meta. Dom bränner en otrolig massa pengar på att utveckla detta.
Konkurrenterna börjar äntligen vakna också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

...Dom bränner en otrolig massa pengar på att utveckla detta...

Ja, vår integritet har de tjänat mycket på att utnyttja och sälja ut till högstbjudande.

Medlem

Potato potato. Som om det gör någon som helst skillnad. De kan med lätthet koppla ihop ditt facebook-konto med meta-kontot genom att passa ihop metadata ändå. Hårdvara skall inte vara knutet till konton alls.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Oculus var aldrig nått "dotter bolag", det var en del av Meta (då Facebook). Facebook är inte ett dotterbolag till Meta tex.
Det är Facebook, instagram osv som är störst men deras fokus är "Metaverse" det är därför man tagit bort Oculus och döpte hela bolaget till Meta för att man ändrat focus.

Problemet hos dom flesta var Facebook kontot. Det finns massa som använde Oculus men skaffade aldrig Quest 2 just pga Facebook inloggningen. Många ville helt enkelt inte blanda ett "personligt" socialt-media konto med ett "gaming konto", vilket man kan förstå.

Allt är på gott och ont, man må ha sina åsikter men VR hade nog inte varit där det är idag utan Meta. Dom bränner en otrolig massa pengar på att utveckla detta.
Konkurrenterna börjar äntligen vakna också

Är inte Facebook ett dotterbolag till Meta? Meta äger ju Facebook, Instagram, Whatsapp osv. (om inte det slutar där) så räknas de inte då som dotterbolag? Det kanske är jag som har dålig koll på begreppen.

Jag tycker dock inte man har något att tacka Meta för. Visst, de har investerat mycket i tekniken och det är jag glad för, men det finns ingen anledning att tro att de gjort det av ren välvilja så skippar det där med att känna något positivt inför företaget i sig.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Ender:

Ja, vår integritet har de tjänat mycket på att utnyttja och sälja ut till högstbjudande.

Ja men det var väll ganska glasklart från början. Det är ju samma med "allt" typ.
Jag undrar dock vilka dessa högst bjudande du syftar på och vad det är som fått så högt bud

Skrivet av Proximately:

Är inte Facebook ett dotterbolag till Meta? Meta äger ju Facebook, Instagram, Whatsapp osv. (om inte det slutar där) så räknas de inte då som dotterbolag? Det kanske är jag som har dålig koll på begreppen.

Jag tycker dock inte man har något att tacka Meta för. Visst, de har investerat mycket i tekniken och det är jag glad för, men det finns ingen anledning att tro att de gjort det av ren välvilja så skippar det där med att känna något positivt inför företaget i sig.

Meta äger dom plattformarna ja, man räknar det inte som egna bolag och har aldrig gjort.

Ja det är en åsikt jag står dock fast vid åsikten att oavsett vad man tycker.
Meta har gjort och gör mycket för VR. Dom är ledande i utveckling av teknik. Vet inte nån som har så mycket igång samtidigt. Som Norm från adams savage tested fick besöka och prova på deras prototyper.

Så förstår man att det bränns en hel del stålar på detta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Finns tillräckligt med bra spel för att det ska vara värt 5300? Eller bör jag vänta på VR till PS5? (kan fortfarande inte fatta att jag lyckades få tag på en PS5 😶)

Medlem
Skrivet av androsynth:

Finns tillräckligt med bra spel för att det ska vara värt 5300? Eller bör jag vänta på VR till PS5? (kan fortfarande inte fatta att jag lyckades få tag på en PS5 😶)

Har du en dator som klarar av VR är svaret ja.
Tänkte du Quest 2 standalone, är svaret ja, lite beroende på vad duntycker om.
Är det storydrivna singleplayer spel så är det som det finns minst av på Quest plattformen.

Psvr2 är ett måsteköp om man har ps5


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du en dator som klarar av VR är svaret ja.
Tänkte du Quest 2 standalone, är svaret ja, lite beroende på vad duntycker om.
Är det storydrivna singleplayer spel så är det som det finns minst av på Quest plattformen.

Psvr2 är ett måsteköp om man har ps5

Min laptop börjar bli till åren (från 2017). Quest har förvisso Myst (hoppas jag) men 5300 är lite saftigt. Det ser nog ut att bli psvr för min del. Hoppas den också blir bakåtkompatibel, vill prova Resident Evil 7 😄

Medlem
Skrivet av androsynth:

Min laptop börjar bli till åren (från 2017). Quest har förvisso Myst (hoppas jag) men 5300 är lite saftigt. Det ser nog ut att bli psvr för min del. Hoppas den också blir bakåtkompatibel, vill prova Resident Evil 7 😄

Det låter som en plan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det låter som en plan

Får se till att jag inte råkar trampa kissen på svansen bara 😅

Medlem
Skrivet av androsynth:

Får se till att jag inte råkar trampa kissen på svansen bara 😅

Det är nog bäst, själv hade jag aldrig kunnat spela med djur runt i kring då jag rör mig en del


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

...
Jag undrar dock vilka dessa högst bjudande du syftar på och vad det är som fått så högt bud
...

Vem vet inte du, vem vet inte jag...

Medlem
Skrivet av Molotov:

Meta har gjort och gör mycket för VR. Dom är ledande i utveckling av teknik. Vet inte nån som har så mycket igång samtidigt. Som Norm från adams savage tested fick besöka och prova på deras prototyper.
https://youtu.be/x6AOwDttBsc

Så förstår man att det bränns en hel del stålar på detta.

Såg hela videon och satt som fastklistrad... Så coola grejer som kan komma i framtidens vr headset.

Jag vill ha det nu, med HDR och att linserna justeras efter hur nära ett objekt man går och eye tracking.

Något som är ganska tydligt i VR är att man lixom inte pallar att kolla in en hel film på sin virtuella datorskärm som man kan förstora eller förminska hur mycket man vill. Men med den här tekniken så kommer man närmre verkligheten och man skulle nog uppleva det mer behagligt att bygga upp sitt egna virtuella workingspace fyllt med datoskärmar, kanske surfa på nätet i vr osv då text blir mer tydligt om man tittar nära.
Som det är i dag med mitt Oculus S så duger det för spel men man vill ju göra så mycket mer utan att få ont i ögonen efter timmar.

Jag får nog helt enkelt vänta tills headseten är perfektion, orkar inte hålla på att köpa nytt headset varannat år.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Såg hela videon och satt som fastklistrad... Så coola grejer som kan komma i framtidens vr headset.

Jag vill ha det nu, med HDR och att linserna justeras efter hur nära ett objekt man går och eye tracking.

Något som är ganska tydligt i VR är att man lixom inte pallar att kolla in en hel film på sin virtuella datorskärm som man kan förstora eller förminska hur mycket man vill. Men med den här tekniken så kommer man närmre verkligheten och man skulle nog uppleva det mer behagligt att bygga upp sitt egna virtuella workingspace fyllt med datoskärmar, kanske surfa på nätet i vr osv då text blir mer tydligt om man tittar nära.
Som det är i dag med mitt Oculus S så duger det för spel men man vill ju göra så mycket mer utan att få ont i ögonen efter timmar.

Jag får nog helt enkelt vänta tills headseten är perfektion, orkar inte hålla på att köpa nytt headset varannat år.

Så är det.
Jag orkar inte heller hålla på med 2d saker i VR.
Men jag vet dom som gillar att spela 2d spel
på virtuell skärm och se på film.
För det är ju upplösning, ljus, formfaktor sånt som bara gör det bättre.
Quest pro som verkar släppas i Oktober av Meta är deras första steg.
Med det ska du kunna köra mixed reality dvs du kan se din riktiga omgivning mem ha virtuella skärmar osv.
Det kommer inte heller vara perfekt så klart ochvdet kommer vara dyrt men det är en del på vägen.

Som du säger, det är inte värt för gemene man att hålla på byta headset varannat år men det är iaf kul att utvecklingen går framåt.

Själv kommer jag hålla kvar i min Quest 2 för stand alone och pcvr och så får det bli PSVR2 nästa år. Sen får man se vad som kommer och hur man gör, jag gör i stort sett inget annat än spelar i VR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar