Xbox-chefen Phil Spencer tror på färre exklusiviteter i framtiden

Robot
Xbox-chefen Phil Spencer tror på färre exklusiviteter i framtiden
Medlem

Så säger den som inga intressanta ta exclusiva spel har

Vilket rävspel, varför släpps inte starfield på playstation då? 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så säger den som inga intressanta ta exclusiva spel har

Vilket rävspel, varför släpps inte starfield på playstation då? 😅

För att han tror på färre exklusiva spel i FRAMTIDEN och inte i NUTIDEN. 😄

Medlem

Handlar väl egentligen mer om att det inte blir exklusivt på xbox utan också kommer på pc. På deras plattform då.

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Handlar väl egentligen mer om att det inte blir exklusivt på xbox utan också kommer på pc. På deras plattform då.

Och steam


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så har det varit sedan 2016. Och det är något som Sony precis har börjat med.

It's not a lake, it's an ocean

Ja, detta är ju en utveckling som har pågått en tid. Framför allt färre exklusiva tredjepartsspel, som var rätt vanliga förr. Där ser vi verkligen få nya titlar nu, i bästa fall handlar det om tidsexklusiviteter men knappt ens det längre.

Som Mat Piscatella har påpekat finns det ekonomiska incitament att släppa ett spel till flera plattformar. Spel är dyra att utveckla, så ett spel som Cyberpunk 2077 eller nästa Tomb Raider skulle aldrig bli konsolexklusiva till ett enskilt format i dag.

Jag ser förstås fördelarna med detta, då fler spelare får del av fler spel oavsett vilken konsol de råkar ha valt. Men en lite tråkig bieffekt är ju att konsolerna blir alltmer lika varandra, i synnerhet Xbox och PlayStation. Inte bara på insidan utan också vad gäller spelbibliotek. Nintendo står som vanligt lite vid sidan om.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Så säger den som inga intressanta ta exclusiva spel har

Vilket rävspel, varför släpps inte starfield på playstation då? 😅

Nu sade han ju färre exklusiva spel, inte inga exklusiva spel.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

I och med att Sony numera släpper sina spel på pc, så är det väl bara Nintendo som håller kvar med exklusiviteter.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

I och med att Sony numera släpper sina spel på pc, så är det väl bara Nintendo som håller kvar med exklusiviteter.

Nja Sony släpper inte sina spel på PC. Dom har släppt ett fåtal. Men vill man vara säker på att få spela Sonys spel så tvingas man ju köpa ett Playstation.

Men förhoppningsvis så kommer Sony släppa alla spel till pc till slut.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Och steam

Tror han menade att Windows är deras plattform.


signatur

I drank what?

Medlem

Phil Spencer är bara för rolig och försöker spela "the good guy" inom spelvärlden. Jag är säker på att han är bra person i privatlivet, som är lika nördig som oss. Men han är den personen som säger de "rätta" sakerna som låter bra i folks öron, men gör precis tvärtom och går emot sig själv. Vilket leder till att han inte blir särskilt trovärdig i längden. Likt en varg utklädd till ett oskyldigt får.

Om han nu tror på färre exklusiva spel i framtiden, och att man ska kunna spela konkurrenternas spel oavsett konsol, varför köpte de då upp utgivaren Zenimax och samtidigt blockerar ca 90% av de framtida sp-spelen, som normalt skulle komma till PS, som en gång i tiden var multiplat? Starfield kan jag förstå att det blir exklusivt, då det är ett nytt ip utan "fans", men spel som Elder Scrolls och Fallout som har gått i generationer, med miljoner fans bakom sig, kan jag ej förstå. Senast i morse skrev GR, att Phil Spencer är intresserad av den asiatiska marknaden, alltså ännu en motsägsfull akt av Phil.

Som man brukar säga på engelskan: "Actions speak louder than words".

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Phil Spencer är bara för rolig och försöker spela "the good guy" inom spelvärlden. Jag är säker på att han är bra person i privatlivet, som är lika nördig som oss. Men han är den personen som säger de "rätta" sakerna som låter bra i folks öron, men gör precis tvärtom och går emot sig själv. Vilket leder till att han inte blir särskilt trovärdig i längden. Likt en varg utklädd till ett oskyldigt får.

Om han nu tror på färre exklusiva spel i framtiden, och att man ska kunna spela konkurrenternas spel oavsett konsol, varför köpte de då upp utgivaren Zenimax och samtidigt blockerar ca 90% av de framtida sp-spelen, som normalt skulle komma till PS, som en gång i tiden var multiplat? Starfield kan jag förstå att det blir exklusivt, då det är ett nytt ip utan "fans", men spel som Elder Scrolls och Fallout som har gått i generationer, med miljoner fans bakom sig, kan jag ej förstå. Senast i morse skrev GR, att Phil Spencer är intresserad av den asiatiska marknaden, alltså ännu en motsägsfull akt av Phil.

Som man brukar säga på engelskan: "Actions speak louder than words".

Men båda företag satsar ju numera på att inte ha exklusiva spel. Microsoft släpper ju det mesta på både Xbox konsol och pc samt lite till ps. De har även börjat erbjuda spel via molnet. Och playstation släpper till sina konsoler samt har börjat släppa till pc och de har erbjudit spel via molnet ett bra tag.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Phil Spencer är bara för rolig och försöker spela "the good guy" inom spelvärlden. Jag är säker på att han är bra person i privatlivet, som är lika nördig som oss. Men han är den personen som säger de "rätta" sakerna som låter bra i folks öron, men gör precis tvärtom och går emot sig själv. Vilket leder till att han inte blir särskilt trovärdig i längden. Likt en varg utklädd till ett oskyldigt får.

Om han nu tror på färre exklusiva spel i framtiden, och att man ska kunna spela konkurrenternas spel oavsett konsol, varför köpte de då upp utgivaren Zenimax och samtidigt blockerar ca 90% av de framtida sp-spelen, som normalt skulle komma till PS, som en gång i tiden var multiplat? Starfield kan jag förstå att det blir exklusivt, då det är ett nytt ip utan "fans", men spel som Elder Scrolls och Fallout som har gått i generationer, med miljoner fans bakom sig, kan jag ej förstå. Senast i morse skrev GR, att Phil Spencer är intresserad av den asiatiska marknaden, alltså ännu en motsägsfull akt av Phil.

Som man brukar säga på engelskan: "Actions speak louder than words".

Lol han sa i framtiden. Spelen kommer ju till PC och xbox.

Vad exakt menar du han säger är rätt men gör tvärtom? Han är väldigt konsekvent tycker jag.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Lol han sa i framtiden. Spelen kommer ju till PC och xbox.

Vad exakt menar du han säger är rätt men gör tvärtom? Han är väldigt konsekvent tycker jag.

"Lol", hur gammal är du som använder sådana ord egentligen? Stör mig folk som använder det uttrycket, för det ser så omoget ut i ett inlägg.

Jag har ju precis gett dig ett exempel, och kan ge dig fler exempel till där han en annan gång sa att exklusivitet var anti för spelmarknaden, men sedan köptes Activision/Blizzard upp (även om affären ej är klar ännu). Efter uppköpet av Zenimax, minns jag att han sa att han ville att fler skulle kunna ta del av spelen och inte ta ifrån spelen från t.ex. PS... Hur fan går det ihop om du gör det exklusivt och miljontals spelare går miste om de framtida ES/Fallout? Kom inte och säg att jag ska använda min mobil för att spela dem spelen, speciellt när man har spelat på konsol i ca 30 år...

https://www.thegamer.com/phil-spencer-generation-exclusives-c...

https://www.kitguru.net/channel/generaltech/damien-cox/xbox-b...

Vill du hitta fler exempel så får du se till att googla själv.

Sedan ska du inte snacka så mycket, som alltid i varje sammanhang snackar skit om Sony så fort du får chansen. Jag har aldrig någonsin läst någon positiv kommentar från dig, gällande Sony, vare sig det handlar spel eller tjänster. Samtidigt har jag aldrig sett dig vara kritisk mot MS.

Om jag inte har fel så spelar du på PC, har säkerligen PC-Gamepass, så det är inte konstigt varför du alltid är så pass positiv till vad MS än gör, även om deras uppköp skulle försämra för resten av spelmarknaden, så länge du gynnas av det.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

"Lol", hur gammal är du som använder sådana ord egentligen? Stör mig folk som använder det uttrycket, för det ser så omoget ut i ett inlägg.

Jag har ju precis gett dig ett exempel, och kan ge dig fler exempel till där han en annan gång sa att exklusivitet var anti för spelmarknaden, men sedan köptes Activision/Blizzard upp (även om affären ej är klar ännu). Efter uppköpet av Zenimax, minns jag att han sa att han ville att fler skulle kunna ta del av spelen och inte ta ifrån spelen från t.ex. PS... Hur fan går det ihop om du gör det exklusivt och miljontals spelare går miste om de framtida ES/Fallout? Kom inte och säg att jag ska använda min mobil för att spela dem spelen, speciellt när man har spelat på konsol i ca 30 år...

https://www.thegamer.com/phil-spencer-generation-exclusives-c...

https://www.kitguru.net/channel/generaltech/damien-cox/xbox-b...

Vill du hitta fler exempel så får du se till att googla själv.

Sedan ska du inte snacka så mycket, som alltid i varje sammanhang snackar skit om Sony så fort du får chansen. Jag har aldrig någonsin läst någon positiv kommentar från dig, gällande Sony, vare sig det handlar spel eller tjänster. Samtidigt har jag aldrig sett dig vara kritisk mot MS.

Om jag inte har fel så spelar du på PC, har säkerligen PC-Gamepass, så det är inte konstigt varför du alltid är så pass positiv till vad MS än gör, även om deras uppköp skulle försämra för resten av spelmarknaden, så länge du gynnas av det.

Lol

Medlem
Skrivet av anon_332911:

Phil "Säger en sak och gör en annan" Spencer.

Sliskigare får man leta efter.

Christer Sjögren… tog inte ens en millisekund


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem

Jag är ändå ganska positivt inställd till exklusiviteter. Visst hade jag gärna haft en konsol för alla spel men det är ju bara önsketänkande och kommer förmodligen aldrig att hända. Exklusiviteter pushar alltid gränserna på ett eller annat sätt dessutom, vilket ytterst sällan händer med multiplat-titlar.

Inaktiv
Skrivet av gorbatjov:

Jag är ändå ganska positivt inställd till exklusiviteter. Visst hade jag gärna haft en konsol för alla spel men det är ju bara önsketänkande och kommer förmodligen aldrig att hända. Exklusiviteter pushar alltid gränserna på ett eller annat sätt dessutom, vilket ytterst sällan händer med multiplat-titlar.

Vad jag vet pushar PC utvecklare spelutveckligen rätt bra. Mac är ju ett stort hot dock.
Utan exklusivitet skulle ju Xbox eller Playstation kvitta förutom vibrationen till kontrollen så jag vet inte om han pratar goja

Medlem

En väldigt intressant intervju. I år har han och PR-teamet inte gjort så många intervjuer. Dem håller tyst på grund av Activision Blizzard affären. Men förutom Game Pass så är nog Mr. Spencer det bästa som har hänt spelbranschen. Han vill att branschen ska växa och frodas.

Medlem

Så räkna med att alla dina framtida favorit spel kommer att bli skändade på pc med hjälp av olika moddar. Och din favorit boss kommer garanterat att vara ett stort glatt grinande tåg........och allt gömt i spelet kommer att bli styckat av data mineare..........

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Vad jag vet pushar PC utvecklare spelutveckligen rätt bra. Mac är ju ett stort hot dock.
Utan exklusivitet skulle ju Xbox eller Playstation kvitta förutom vibrationen till kontrollen så jag vet inte om han pratar goja

Absolut gör ju PC det men fatta om det inte var så spridda specs, vilka jädra kliv det skulle kunna bli! Konsolutvecklare gör ju under med den redan klena hårdvaran de får jobba med.

Jag hade köpt konsol även utan exklusiviteter men de behövs ju ändå. Möjligt att de blir färre i framtiden som han säger men exklusiviteter behöver ju inte betyda monsterspel i miljardklassen heller.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Absolut gör ju PC det men fatta om det inte var så spridda specs, vilka jädra kliv det skulle kunna bli! Konsolutvecklare gör ju under med den redan klena hårdvaran de får jobba med.

Jag hade köpt konsol även utan exklusiviteter men de behövs ju ändå. Möjligt att de blir färre i framtiden som han säger men exklusiviteter behöver ju inte betyda monsterspel i miljardklassen heller.

Spridda specs osv är ite vad som hindrar utvecklingen.
Vissa tror om alla satt på 3090ti hårdvara så skulle allt bli bättre. Nja, i långa loppet så skulle det väll bli bättre overall grafik, eller vem vet simpel grafik mm går hem hos många.

Det är just att det är spridda specs som gör inovation.
Tex tänk bara vad du idag kan spela på en 10år gammal speldator du får för inga pengar alls men trycker in ett toppmodernt grafikkort.
Tänk på Steam deck denna "klena lilla handhållna maskin" som spelar PC spel, som du kan ta med dig som du kan göra vad du vill med.
Konsoler är mainstream.
Pc gaming är för entusiaster det är inte meningen att det ska vara "billigt", men är du duktig kan du "gå det billigt".
Ingen är sämre eller bättre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det vore intressant att veta Microsofts planer. vill de äga alla stora spelbolag och släppa spel på alla konsoler och PC så inget blir exklusivt till en enda konsol?

Bästa vore ju om Nintendo kunde släppa sina spel på annan hårdvara, vilket aldrig händer. Men man kan ju önska.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Spridda specs osv är ite vad som hindrar utvecklingen.
Vissa tror om alla satt på 3090ti hårdvara så skulle allt bli bättre. Nja, i långa loppet så skulle det väll bli bättre overall grafik, eller vem vet simpel grafik mm går hem hos många.

Det är just att det är spridda specs som gör inovation.
Tex tänk bara vad du idag kan spela på en 10år gammal speldator du får för inga pengar alls men trycker in ett toppmodernt grafikkort.
Tänk på Steam deck denna "klena lilla handhållna maskin" som spelar PC spel, som du kan ta med dig som du kan göra vad du vill med.
Konsoler är mainstream.
Pc gaming är för entusiaster det är inte meningen att det ska vara "billigt", men är du duktig kan du "gå det billigt".
Ingen är sämre eller bättre.

Det är möjligt att det inte hindrar med spridda specs men jag tror ju inte innovationen hade uteblivit bara för att alla satt på fetare riggar. Den stora anledningen till att de kan få ut så mycket från konsolerna är ju den låsta hårdvaran som ser likadan ut för alla. Men det är ju klart att de får jobba lite smartare/hårdare som det ser ut nu på PC och det kan ju som du säger innebära att fler får tänka utanför boxen.

Medlem

https://youtu.be/y2y24BcLZgY

Dealer har plockat fram det bästa. Men hela finns nu på Bloomberg.

https://youtu.be/LQqovjeAK8Q
Hela.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det är möjligt att det inte hindrar med spridda specs men jag tror ju inte innovationen hade uteblivit bara för att alla satt på fetare riggar. Den stora anledningen till att de kan få ut så mycket från konsolerna är ju den låsta hårdvaran som ser likadan ut för alla. Men det är ju klart att de får jobba lite smartare/hårdare som det ser ut nu på PC och det kan ju som du säger innebära att fler får tänka utanför boxen.

Det sker ingen större inovation i AAA branchen, dom som har råd att göra feta spel med fet grafik.
Inovationen sker till större delen i indie scenen på PC som senare sen möjligtvis kopieras och förfinas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det sker ingen större inovation i AAA branchen, dom som har råd att göra feta spel med fet grafik.
Inovationen sker till större delen i indie scenen på PC som senare sen möjligtvis kopieras och förfinas

Absolut det kan jag hålla med om. AAA-studios gör väl egentligen inget nytt men de pushar ju väldigt ofta det tekniska (bild, ljud, teknik) och det behövs ju det med på samma sätt som indies behovs.

1
Skriv svar