Sony höjer priset på Playstation 5

Redaktör
Skrivet av Lirilesh:

Så kan man väl säga om allt, i alla tider.

Detta är mer att ett miljardföretag vill tjäna en extra hacka och använder sig av kriget för att argumentera för sin sak. Precis som många andra giriga företag gör i dessa oroligheter.

Konsumentprisindex har stigit 10 procent (grovt räknat) från PS5-premiären i december 2020 till juli 2022, och konsolerna såldes med förlust i början. Inte omöjligt att inflationen raderar eventuell vinst. Säger inte att Sony går dåligt, vill bara påpeka att de inte nödvändigtvis gör jättevinst på PS5:orna.


signatur
Medlem

Även om priserna går upp är konsolerna fortfarande mer prisvärda än att bygga en ny dator med liknande prestanda.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

ZF
Medlem

"Priset stiget i en rad länder världen över. Dock inte i USA, trots att det landet också brottas med inflation."

Skrivet av Lirilesh:

Stör mig lite på hur folk är neutrala med detta. Ni inser att prisökningen enbart drabbar konsumenterna UTANFÖR usa. De sker alltså inga prisökningar för våra vänner andra sidan Atlanten.

Det här är så världen normalt funkar just nu. Sluta se på Hollywoodfilmer, avinstallera Windows samt Instatwitterfacebook och bränn din brännbollskeps om du vill se förändringar.

Sen är det inte heller konstigare än att man anser sig kunna lägga en prishöjning där (resten av världen i princip) maskinen trots att den redan innan är dyrare säljer dubbelt så mycket som närmaste konkurrent. I amerika är det å andra sidan ganska jämt, så betydligt större risk att tippa vågen där antagligen.

Tråkigt ändå såklart, men fortfarande drabbar det garanterat främst skalpare.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Även om tanken är god, så tänker jag nog inte åka till Esbo för ett Playstation. Framförallt inte för 639€. 😅

639 euro är ju ett bra pris.

Det m8tsvarar ca 6750 kr. Du kan inte hitta billigare PS5, åtminstone inte efter den aviserade prishöjningen.


signatur

Memento Mori

Medlem

Övriga världen får subventionera USA. Antar att det är för att Xbox säljer bättre där.

Vi får väl se om Nintendo och Xbox hakar på.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

639 euro är ju ett bra pris.

Det m8tsvarar ca 6750 kr. Du kan inte hitta billigare PS5, åtminstone inte efter den aviserade prishöjningen.

I din mening kanske det är ett bra pris. Men jag håller inte med. 🥴


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Man ska ju inte glömma att dollar ökat med över 20% mot kronan. Och Playstation handlas säkert i dollar, så egentligen skulle det kanske ökat med 1000 kr, om lanseringspriset var 5000 kr.

Medlem

Förr väntade man på att priserna på konsoler/elektronik gick ner innan man handlade.

Nu får man skynda sig att handla innan priserna stiger.

Det är en ny värld.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De är fortfarande bristvara här i Sverige, men dyker upp då och då. Bror fick tag på en i somras av ren slump när jag skulle handla annat på Webhallen - de hade ett gäng inne som de bara skyltade om i butiken, ej på webben. 6 600 kr för skivmodellen med nya Horizon bundlat.

Typ samma sak hände mig. Travade in på Mediamarkt så stod det en trave där. Som inte listas på nätet. Blev ett köp

Medlem
Skrivet av Margy:

Förr väntade man på att priserna på konsoler/elektronik gick ner innan man handlade.

Nu får man skynda sig att handla innan priserna stiger.

Det är en ny värld.

Ah, + att tillgängligheten är också en faktor.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Varför är det inflation egentligen? Vad beror det på? Hur funkar det?

Skrivet av Boomer:

Det går ändå inte att få tag på någon Playstation 5 här i Finland. Eller nej, det är inte sant. CDON säljer Digital för 929,99€. Så 50€ hit och dit, vad gör det? Ha- ha.

Hakka päle Soumin poijka.

Vad gör du i Finland, flytta till Sverige istället.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Varför är det inflation egentligen? Vad beror det på? Hur funkar det?

Hakka päle Soumin poijka.

Vad gör du i Finland, flytta till Sverige istället.

Var dum nog att bli kär i en finska.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Sony har liksom motarbetat ett PS5-köp sen lanseringen 🤣 så jag är inte förvånad att när supply chains släpper och priserna faktiskt kan gå ner att de går tvärtemot och sätter ett hagelskott i den sista lusten som överlevt att köpa den.
Det hade liksom made more sense att höja alla priser redan direkt när de inte ens kunde skramla fram fem stycken.

Får vara helt enkelt.

Medlem

Har älskat Sonys konsoler sedan PS1 kom när man var liten grabb men jag börjar bli riktigt trött på deras fasoner nu. Aldrig att jag betalar 6500 för en konsol.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Svenska butiker skriker av glädje och höjer priserna med ett par tusenlappar. Ganska vågat med en girig prishöjning två år efter en papperslansering av konsolen.

Behöver dock inte vara butikerna som gör störst förtjänst, det kan vara grossister eller andra mellanhänder.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Och två år senare har den fortfarande mindre titlar än vad Ps3 och Ps4 hade vid launch, ett skämt.

Dagens överdrift. Minns att jag köpte min PS3 på releasen men det första spelet inhandlades över ett år senare. Demos fanns det ju dock.

Medlem

Hårdvarupriser ökar istället för minskar...

...PC spelare.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Även om tanken är god, så tänker jag nog inte åka till Esbo för ett Playstation. Framförallt inte för 639€. 😅

Vet inte riktigt var i Finland du bor, men det verkar som om Gigantti cirkulerar ps5 runt till olika varuhus tills de blir sålda.

Medlem

Känns mer som att dom tar tillfället i akt här. Är ju ingen liten ökning precis, okej för konsolen med bluray spelare men vad är det som ska kosta så mycket mer på den digitala konsolen?

Tycker iofs att detta priset är mer ”rimligt” att konsolen skulle kosta i från första början, men hade ändå svidit ifall jag skulle köpt den nu.

Är bara en tidsfråga innan Microsoft och Nintendo höjer nu, om en har vågat så följer dom flesta andra på. Kommer ihåg när Apple tog bort hörlursuttaget på sina telefoner. Då skrattade alla och tyckte de va helt sjukt, året efter hakade alla på samma tåg. Likadant var det med laddarna 😅

Medlem

Xbox svarar, inga planer på prishöjningar för Series S och X

https://www.windowscentral.com/gaming/xbox/xbox-responds-to-p...

Medlem
Skrivet av Knalle:

Har älskat Sonys konsoler sedan PS1 kom när man var liten grabb men jag börjar bli riktigt trött på deras fasoner nu. Aldrig att jag betalar 6500 för en konsol.

Men du, tänk på vilken hårdvara du får för priset istället. En ps1 var inte så krallig liksom
PS5 presterar ruskigt bra , det är sinnesjukt hur vissa spel ser ut och flyter.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Men du, tänk på vilken hårdvara du får för priset istället. En ps1 var inte så krallig liksom
PS5 presterar ruskigt bra , det är sinnesjukt hur vissa spel ser ut och flyter.

Ja, det känns säkert mycket bättre om jag ser det från det perspektivet när jag sitter där och har betalat 7300 för en konsol och ett(!) spel

Skämt åsido, det är klart att det är en jäkla maskin och stor skillnad jämfört med PS1. Men att höja priset med 500kr efter två år överallt förutom i USA måste t.o.m. du tycka är rätt svinigt?

Medlem

Jag var inte imponerad på PS5 bibloteket och sålde min konsol för någon vecka sedan.

Jag får väl se om det kommer tillräckligt många spel som blir ett måste ha för mig innan jag ger mig in i leken igen.
Men då måste konsolen gå ner i pris och det lär ju dröja ett bra tag innan det händer.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Sony beskriver höjningen som en nödvändighet. Plats för skratt! Deras vinstmarginaler är mycket goda och de behöver inte alls höja några priser egentligen. De vill bara utnyttja situationen och tjäna ännu mer pengar. Riktigt uselt. Hoppas Xbox sänker sina priser som ett svar bara för att dra ned brallorna på Sony.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Dagens överdrift. Minns att jag köpte min PS3 på releasen men det första spelet inhandlades över ett år senare. Demos fanns det ju dock.

Jämför exclusives som släpps så kommer du se att det inte är en sjuk överdrift.

Medlem

Man kanske skall se till att tillhandahålla konsoler först innan man börjar med prisökningar. Dom kan behålla sin skit box. Finns billigare och bättre alternativ idag!!!

Medlem
Skrivet av D1versity:

Jämför exclusives som släpps så kommer du se att det inte är en sjuk överdrift.

klippt från tråd på Resetera som sammanställt exklusiva spel som släpptes första året (https://www.resetera.com/threads/ps3-vs-ps4-vs-ps5-exclusives...):

"PS3:-
Resistance: Fall of Man
Uncharted: Drake’s Fortune
Warhawk
Heavenly Sword
Ratchet and Clank: Tools of Destruction
Motorstorm
Folklore

PS4:-
Killzone: Shadow Fall
Knack
Infamous: Second Son
DriveClub
Resogun

PS5:-
Ratchet and Clank
Astrobot
Destruction All Stars
Returnal
Demon’s Souls Remake"

När det gäller spel överlag så hade de alla ungefär samma mängd spel tillgängliga vid släpp: https://www.psu.com/news/history-of-playstation-ps1-ps2-ps3-p...

Inte någon större skillnad alls mot föregående år, vilket är imponerande med tanke på att det inte pågick en Pandemi när övriga släpptes.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av kebbe:

Svenska butiker skriker av glädje och höjer priserna med ett par tusenlappar. Ganska vågat med en girig prishöjning två år efter en papperslansering av konsolen.

Tusenlappar var väl ändå o ta i? Har inte sett någon butik (om det inte är scalpers som säljer) som har tagit ut hutlösa priser. De har alla följt den prissättning Sony satt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör
Skrivet av matt76:

klippt från tråd på Resetera som sammanställt exklusiva spel som släpptes första året (https://www.resetera.com/threads/ps3-vs-ps4-vs-ps5-exclusives...):

"PS3:-
Resistance: Fall of Man
Uncharted: Drake’s Fortune
Warhawk
Heavenly Sword
Ratchet and Clank: Tools of Destruction
Motorstorm
Folklore

PS4:-
Killzone: Shadow Fall
Knack
Infamous: Second Son
DriveClub
Resogun

PS5:-
Ratchet and Clank
Astrobot
Destruction All Stars
Returnal
Demon’s Souls Remake"

När det gäller spel överlag så hade de alla ungefär samma mängd spel tillgängliga vid släpp: https://www.psu.com/news/history-of-playstation-ps1-ps2-ps3-p...

Inte någon större skillnad alls mot föregående år, vilket är imponerande med tanke på att det inte pågick en Pandemi när övriga släpptes.

Bra sammanställning! Man ska också komma ihåg att större spel har långt mer innehåll än för 10-15 år sen och därför ofta tar längre tid att färdigställa.


signatur
Medlem
Skrivet av matt76:

klippt från tråd på Resetera som sammanställt exklusiva spel som släpptes första året (https://www.resetera.com/threads/ps3-vs-ps4-vs-ps5-exclusives...):

"PS3:-
Resistance: Fall of Man
Uncharted: Drake’s Fortune
Warhawk
Heavenly Sword
Ratchet and Clank: Tools of Destruction
Motorstorm
Folklore

PS4:-
Killzone: Shadow Fall
Knack
Infamous: Second Son
DriveClub
Resogun

PS5:-
Ratchet and Clank
Astrobot
Destruction All Stars
Returnal
Demon’s Souls Remake"

När det gäller spel överlag så hade de alla ungefär samma mängd spel tillgängliga vid släpp: https://www.psu.com/news/history-of-playstation-ps1-ps2-ps3-p...

Inte någon större skillnad alls mot föregående år, vilket är imponerande med tanke på att det inte pågick en Pandemi när övriga släpptes.

Spider-Man Remastered & Spider-Man; Miles Morales ska väl också finnas med på år 1 exklusiva spel om jag inte minns fel. 👍

123
Skriv svar