Kopieringsskyddet Denuvo kommer till Nintendo Switch

ZF
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

RIP prestanda. Som nämns ovan - kopieringsskydd känns som hänglås - man låser ut de laglydiga.

Dessutom betalar vi i Sverige en avgift för vår rätt att privatkopiera vilket detta förhindrar. Skulle vara intressant att göra en grupptalan (om det går i Sverige?) för att testa det.

Fast det finns tydligen inget i detta som hindrar att göra backup för att spela på din Switch, eller en annan Switch till och med. ?

Men oavsett det, så är inte spel en del av det som det där privatkopierinspåslaget är menat att täcka ändå. Det betalas i princip bara ut till de som är med i TV eller liknande medier.

Rätten att göra backup på programvaror är en helt annan grej.

Mario får nog stå med kepsen i nävarna och vänta bra länge på sin tur.

Medlem

Många experter här märker jag.
Men jag tror inte Nintendo skulle punga ut några miljoner bara för skojs skull.
Piratkopieringsskydd är bajs (GOG for life btw), men det är också att pirata.
De flesta av oss är en massa gubbar mellan 25 till 50, från sverige, så vi köper spel. Men nog piratas det hejvilt fortfarande. Jag törs killgissa att det är vanligare bland ungdomar och länder med lite mer frikostig sym på copyright.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Många experter här märker jag.
Men jag tror inte Nintendo skulle punga ut några miljoner bara för skojs skull.
Piratkopieringsskydd är bajs (GOG for life btw), men det är också att pirata.
De flesta av oss är en massa gubbar mellan 25 till 50, från sverige, så vi köper spel. Men nog piratas det hejvilt fortfarande. Jag törs killgissa att det är vanligare bland ungdomar och länder med lite mer frikostig sym på copyright.

Nja, Sverige är väl ett av de länder som det piratats mest i, utanför somliga länder i Asien?
Känner en bekant som är runt 30 med chippad Switch och som tjuvar alla sina spel. Personligen så är jag emot det av principskäl då jag vill ha en hälsosam spelbransch och man kan spara mycket pengar ändå på Nintendo-spel genom att köpa dem fysiskt, byta och sälja vidare

Och de som klagar på att de inte har råd men har typ 100+ spel i sin steamlog, man behöver faktiskt inte införskaffa exakt allt som släpps, man kan spara tills man har råd eller så kan man faktiskt missa spel också, det är ingen rättighet att få ta del av allt man personligen inte har råd till...

Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Ironiskt nog lär emulering blir ännu snabbare än den lagliga varianten när de lyckats kringgå det...

Jag började tänka på samma sak tror jag.
Vet ju inte hur det funkar när man tar sig förbi piratskydd. Men om detta skyddet gör så att spelen går långsammare och hackare lyckas att stänga av det så skulle väl detta betyda att nyare spel som emuleras många gånger kommer funka bättre på emulator än på original hårdvara.

ZF
Medlem

Helt nytt med skydd av denna typ är det ju trots allt inte.

Redan NES hade ju skydd för att känna av klonsoler och piratspel på äkta hårdvara.

Något spel på Playstation kände av om skivan var kopierad och aktiverade trollprotokoll i det.

Skrivet av anon_326145:

Jag började tänka på samma sak tror jag.
Vet ju inte hur det funkar när man tar sig förbi piratskydd. Men om detta skyddet gör så att spelen går långsammare och hackare lyckas att stänga av det så skulle väl detta betyda att nyare spel som emuleras många gånger kommer funka bättre på emulator än på original hårdvara.

De funkar redan bättre på annan hårdvara, ja tom emulerad sådan, än på Switch. Så detta ändrar antagligen inte på någonting annat än emuleringsutvecklarna nu även kommer behöva börja patcha för vissa spel.

Medlem

Så istället för 25-30 fps i spel så kommer dom ligga på 15-20 yippie!

Medlem
Skrivet av Nymbel:

Så istället för 25-30 fps i spel så kommer dom ligga på 15-20 yippie!

"Denuvo ska implementera kontroller i själva spelkoden – "helt utan att spelupplevelsen påverkas"


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar