Microsoft efter PS5-prishöjningen: Xbox Series-priserna ligger kvar

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det är den fixade klockningen mot den flexibla klockningen/överklockningen. En sak, oavsett vad, som produceras. Har den en specifik mål vinner den alltid mot en annan sak som måste kunna hantera flera mål. Och det är det som gör den ena saken lättare att producera än den andra.

Det inte riktigt så det fungerar och att ha variabel klockfrekvens är snarare standard än undantag. Jag har inte läst på om detta men jag är ganska säker på att processorn i Xbox series x inte körs i 3.8Ghz när man kollar på exempelvis youtube.
Det är dessutom vid det här laget gammal och beprövad teknik zen 2 RDNA 2 Och TSMC 7nm.
Så du hittade bara på det med att de testar 2 av 10?

Visst är ökar chansen att chipet inte duger ju högre frekvens man vill nå samt större chip ökar också risken för defekter (i alla fall om man jämför två av samma arkitektur) Men frekvensen en PS5 APU kräver är inte särskilt märkvärdig den är väldigt låg på CPU delen för att vara Zen 2 med 8 kärnor. Grafikdelen körs ungefär i den nivån de vanliga grafikkorten amd säljer gör.

Medlem
Skrivet av Margy:

PS5-chippet har ett strömförbrukningstak. Om belastningen inte är extremt hög är det väl dumt att inte låta chippet köra i högre frekvenser?

Jag tror vi kommer se den lösningen i betydligt fler produkter i framtiden.

Det är ju så de flesta grejerna fungerar redan. Telefoner datorer osv har ju länge haft variabel klocka för att spara på energi.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det är ju så de flesta grejerna fungerar redan. Telefoner datorer osv har ju länge haft variabel klocka för att spara på energi.

Nu är jag långt ifrån någon expert på detta så missförstånd kan ha skett.

(siffror tagna "ur luften")

Vi säger att vi har en processor som säljs klockad till 3,0 GHz. I de flesta fall kan den troligen klockas betydligt högre och fungera väl ändå. Vi ponerar att den vid tester klarar 3,5 GHz i 98 % av de olika typer av belastningar den kan utsättas för men det går ändå inte att sälja den som en 3,5 GHz-processor.

Om man istället "låser" belastningen så kan man låta processorn köras i 3,5 GHz och sänka klockfrekvensen när/om man stöter på de 2 % av belastning den inte är garanterad att klara.

De flesta processorer klarar oftast högre frekvenser än de är låsta till och detta är vad jag förstår ett sätt att komma åt den prestandan.

Edit: Tänk SOC istället för processor ovan då jag tror det är kombinerad belastning av CPU och GPU man går efter i PS5.

Medlem
Skrivet av Margy:

Nu är jag långt ifrån någon expert på detta så missförstånd kan ha skett.

(siffror tagna "ur luften")

Vi säger att vi har en processor som säljs klockad till 3,0 GHz. I de flesta fall kan den troligen klockas betydligt högre och fungera väl ändå. Vi ponerar att den vid tester klarar 3,5 GHz i 98 % av de olika typer av belastningar den kan utsättas för men det går ändå inte att sälja den som en 3,5 GHz-processor.

Om man istället "låser" belastningen så kan man låta processorn köras i 3,5 GHz och sänka klockfrekvensen när/om man stöter på de 2 % av belastning den inte är garanterad att klara.

De flesta processorer klarar oftast högre frekvenser än de är låsta till och detta är vad jag förstår ett sätt att komma åt den prestandan.

Edit: Tänk SOC istället för processor ovan då jag tror det är kombinerad belastning av CPU och GPU man går efter i PS5.

Ja ungefär så fungerar det. Ofta stängs de sämre kärnorna av och säljs exempelvis som en Ryzen 5 istället för 7 osv. Exempelvis är en Ryzen 5 5600x och en Ryzen 7 5800x i grunden samma processor men de är stängt av två kärnor på ena. Men ibland stänger de även av fungerande kisel för att efterfrågan av de billigare komponenterna är högre vid det tillfället ibland görs detta via mjukvara ibland skärs ledningsbanorna av fysiskt. Jag har själv Låst upp en Phenom II med 4 kärnor till en Phenom II med 6 kärnor samt HD6950 till ett HD6970.

Det sättet som PS5 jobbar mer variabel frekvens är inget konstigt. Min dator kör inte heller samma frekvens på GPU samt CPU om jag begränsar bildfrekvens till 30FPS istället för att låta den skicka på 144FPS, modern hårdvara körs normalt inte på max om behovet inte finns.

Medlem

Bra gjord av Ms ändå. 😊

Medlem

Tja, om Microsoft hade höjt priset på sina konsoler hade de ju inte sålt en enda. Det står Series X i butiker lite varstans och samlar damm, men så fort någon får in PS5 i lager försvinner de efter några minuter.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Ju mer pengar går åt för grundläggande saker så som mat, transport och boende desto mindre blir kvar för allt annat inklusive spel.

Gamingbranschen kommer att gå igenom blodbad och PS5 kommer förmodligen bli Sonys sista konsoll. Sony kommer gå way of Sega. 🙂

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Gött när man kan göra absolut ingenting men ändå plocka poäng.

Minns inte den specifika nyhets-storyn just nu men tror det var kanske Dying Light 2-utvecklarna som tweetade efter att Cyberpunk kommit ut och kritiserats hårt för buggar, dåliga ports osv, typ:
"Så buggiga kommer inte vi vara!"

Nyhetsartikel:
"Dying Light 2 (eller?) kommer inte vara buggigt så som Cyberpunk är (säger utvecklarna!)"

Lixom... Den gemensamma nämnaren är att båda kommenterade på något som var dåligt, och sa att dom inte tänkt dom ska vara så dålig.. Och det ses som en fet grej.

Att inte vara aktivt dålig bör anses som "neutralt", och därmed inte något som bör brukas för att hypea ditten eller datten...

Om Sony gör något rövigt så får dom ett minuspoäng.
Det bör inte innebära att Microsoft får ett pluspoäng på grund av att dom inte fått ett minuspoäng, ovanpå det
Och det blir lite så, som narrativet blir utifall man rapporterar sånt trams.

Mins att xbox one var dyrare än ps4 i början trots att ps4 är kraftigare. Så då fick ju Microsoft mycket bajs.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Mins att xbox one var dyrare än ps4 i början trots att ps4 är kraftigare. Så då fick ju Microsoft mycket bajs.

#4290715


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Historien upprepar sig. Xbox säljs för underpris, ändå vill nästan ingen köpa, medan Playstation är dyr och eftertraktad.

”Nästan ingen köpa”
Visst har Ps5 sålt bättre men Xbox har knappast sålt dåligt så jag misstänker att du bara försöker starta fanboykrig.

Medlem
Skrivet av Skunke:

”Nästan ingen köpa”
Visst har Ps5 sålt bättre men Xbox har knappast sålt dåligt så jag misstänker att du bara försöker starta fanboykrig.

alltså vafan, folk hade klarat sig ifrån det där betet i nästan ett dygn


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

alltså vafan, folk hade klarat sig ifrån det där betet i nästan ett dygn

Haha. 🤭

Jag älskar att fiska, särskilt efter gös, men jag får nästan aldrig napp.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Anton Q:

P.S. Ni som håller på med såntahära console wars fortfarande.. Väx upp. Köp den konsollen du vill ha å håll käft

Såg en på twitter som tyckte prishöjningen är jättebra, "för den drabbar Xbox spelare som äger PS5 med".
Skrattade gott åt den "där fick ni Xbots" -logiken.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av lampis:

Tja, om Microsoft hade höjt priset på sina konsoler hade de ju inte sålt en enda. Det står Series X i butiker lite varstans och samlar damm, men så fort någon får in PS5 i lager försvinner de efter några minuter.

Känns som en myt som skapats p.g.a. brist av hårdvara...Sony har ju sagt att dom ska prioritera USA, medan Xbox storsatsar i de regioner dom misskött tidigare generationer.
Jag har massor med gaming-kontakter, men bara 3 äger veterligen en PS5.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Känns som en myt som skapats p.g.a. brist av hårdvara...Sony har ju sagt att dom ska prioritera USA, medan Xbox storsatsar i de regioner dom misskött tidigare generationer.
Jag har massor med gaming-kontakter, men bara 3 äger veterligen en PS5.

Vad är myten? Att Xbox inte säljer slut sina konsoler? De finns att köpa lite varstans har jag sett.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Ju mer pengar går åt för grundläggande saker så som mat, transport och boende desto mindre blir kvar för allt annat inklusive spel.

Gamingbranschen kommer att gå igenom blodbad och PS5 kommer förmodligen bli Sonys sista konsoll. Sony kommer gå way of Sega. 🙂

Det finns inte en chans att PS5 blir Sonys sista konsol. Efterfrågan på PS5 är enorm och med tanke på hur bra samtliga tidigare stationära Playstationkonsoler har sålt (ingen konsol från varken Sega eller Microsoft har sålt lika bra som varken PS1, PS2, PS3 eller PS4) så lär det komma fler från Sony. Man slutar inte förrän en konsol blir en flopp, och PS5 är allt annat än en flopp.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av lampis:

Tja, om Microsoft hade höjt priset på sina konsoler hade de ju inte sålt en enda. Det står Series X i butiker lite varstans och samlar damm, men så fort någon får in PS5 i lager försvinner de efter några minuter.

Webhallen hade PS5 tillgängligt online i nästan en vecka innan de till sist sålde slut tidigare i augusti. Långa minuter det där...

Det är ju dock irrelevant. Både PS5 och Series X säljer slut allteftersom de produceras och kommer till marknaden. Series S är lättare att tillverka och marknaden ser olika ut beroende på region för den lille så där varierar det.

Xbox Series X|S säljer hittills bättre än någon tidigare Xbox-konsol. PlayStation säljer fler och är störst.

I övrigt så är det lite trist att det alltid ska vara så mycket fjanterier kring sådant här. Det är liksom inte särskilt relevant, PS och Xbox är för olika och har för olika strategier för att kunna jämföra rakt av hela tiden. PlayStation är mer fokuserade på att just sälja hårdvara och är mer beroende av det för sin inkomst, därav prishöjningen får man anta, medans Xbox är mer ekosystemfokuserade där själva konsolen är viktig men bara en av pelarna bredvid PC, streaming och framförallt Game Pass.

Detta gäller även för spel. PlayStation är fortfarande fokuserade på att sälja spel, Xbox vill sälja Game Pass. Detta leder naturligtvis till olika fokus och gör jämförelser väldigt vanskliga. Det går ju liksom inte jämföra försäljningssiffror för spel när den ena parten är all-in på just det och den andre erbjuder dem i en prenumerationstjänst. Samma mönster gäller ju hårdvara.

Dock så närmar de båda sig varandra allt mer, vi ser ju PlayStations ökade intresse för PC och begynnande utveckling av PS Plus till exempel. Det är ju bara en tidsfråga innan vi ser PlayStations egna spel dyka upp dag ett både på PC och PS+, det är åt det hållet marknaden vandrar.

I stället för att argumentera gammalt mög som om det vore 2014 så kanske vi bara skulle glädjas som gamers åt att en livlig konkurrens mellan PlayStation och Xbox är väldigt bra för alla, speciellt oss som gillar spel. Den här generationen kommer att bli väldigt spännande, med massor av gött oavsett vilken plattform vi föredrar.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av lampis:

Vad är myten? Att Xbox inte säljer slut sina konsoler? De finns att köpa lite varstans har jag sett.

Myten är att alla PS5 blir "omgående sålda". Ingen pratar om att de fått tag i en PS5...
De har haft kontinuerliga leveransproblem sen början av generationen, medan Xbox hade ett lager på två miljoner konsoler innan PS5 ens hade börjat tillverkats, samt att 4 miljoner PS5 blev försenade pga 50% av deras chip överhettade och Xbox kommer in stadigt i lager fortfarande.
Därför känns PS försäljningssiffror som rena fabler.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Folk var villiga att betala 10k+ tidigare från scalpers så det lär inte påverka deras försäljning nämnvärt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Myten är att alla PS5 blir "omgående sålda". Ingen pratar om att de fått tag i en PS5...
De har haft kontinuerliga leveransproblem sen början av generationen, medan Xbox hade ett lager på två miljoner konsoler innan PS5 ens hade börjat tillverkats, samt att 4 miljoner PS5 blev försenade pga 50% av deras chip överhettade och Xbox kommer in stadigt i lager fortfarande.
Därför känns PS försäljningssiffror som rena fabler.

PS5 har sålt fler än 20 miljoner exemplar, och det är inga fabler. Sony är väldigt öppna med försäljningen (till skillnad från Microsoft som aldrig redovisar sina siffror). Det är klart att Sony har haft, och fortfarande har, svårt att möta efterfrågan och ligger efter produktionsmässigt, men av det jag har sett är efterfrågan på PS5 fortfarande betydligt större än den för Xbox Series X/S.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Webhallen hade PS5 tillgängligt online i nästan en vecka innan de till sist sålde slut tidigare i augusti. Långa minuter det där...

Det är ju dock irrelevant. Både PS5 och Series X säljer slut allteftersom de produceras och kommer till marknaden. Series S är lättare att tillverka och marknaden ser olika ut beroende på region för den lille så där varierar det.

Xbox Series X|S säljer hittills bättre än någon tidigare Xbox-konsol. PlayStation säljer fler och är störst.

I övrigt så är det lite trist att det alltid ska vara så mycket fjanterier kring sådant här. Det är liksom inte särskilt relevant, PS och Xbox är för olika och har för olika strategier för att kunna jämföra rakt av hela tiden. PlayStation är mer fokuserade på att just sälja hårdvara och är mer beroende av det för sin inkomst, därav prishöjningen får man anta, medans Xbox är mer ekosystemfokuserade där själva konsolen är viktig men bara en av pelarna bredvid PC, streaming och framförallt Game Pass.

Detta gäller även för spel. PlayStation är fortfarande fokuserade på att sälja spel, Xbox vill sälja Game Pass. Detta leder naturligtvis till olika fokus och gör jämförelser väldigt vanskliga. Det går ju liksom inte jämföra försäljningssiffror för spel när den ena parten är all-in på just det och den andre erbjuder dem i en prenumerationstjänst. Samma mönster gäller ju hårdvara.

Dock så närmar de båda sig varandra allt mer, vi ser ju PlayStations ökade intresse för PC och begynnande utveckling av PS Plus till exempel. Det är ju bara en tidsfråga innan vi ser PlayStations egna spel dyka upp dag ett både på PC och PS+, det är åt det hållet marknaden vandrar.

I stället för att argumentera gammalt mög som om det vore 2014 så kanske vi bara skulle glädjas som gamers åt att en livlig konkurrens mellan PlayStation och Xbox är väldigt bra för alla, speciellt oss som gillar spel. Den här generationen kommer att bli väldigt spännande, med massor av gött oavsett vilken plattform vi föredrar.

Självklart är det bra med konkurrens, och det är något Microsoft inte har kunnat bidra med under ett gäng år. Det är väldigt bra och spännande att de har börjat köpa upp ett gäng stora studior så att Sony får svettas lite.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Vaddå är du en fanboy?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

De har haft kontinuerliga leveransproblem sen början av generationen, medan Xbox hade ett lager på två miljoner konsoler innan PS5 ens hade börjat tillverkats, samt att 4 miljoner PS5 blev försenade pga 50% av deras chip överhettade och Xbox kommer in stadigt i lager fortfarande.
Därför känns PS försäljningssiffror som rena fabler.

Vad är poängen med att slänga fram en bunt påhittade "fakta" som dessa?

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad är poängen med att slänga fram en bunt påhittade "fakta" som dessa?

Det är vad som stod i media då.
Sony förnekade självklart alla slags problem med sina ordlekar.
De säger att dom inte minskat produktionen någon gång efter starten av massproduktion av konsolen, men ryktet gällde endast pre-produktion av deras SOC där 50% överhettade.
Så Sony ljuger inte, men dom pratar om nåt helt annat.
Givetvis ifrågasätter ingen det för "Sony är gud" och alla deras konkurrenter är onda.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av lampis:

Det finns inte en chans att PS5 blir Sonys sista konsol. Efterfrågan på PS5 är enorm och med tanke på hur bra samtliga tidigare stationära Playstationkonsoler har sålt (ingen konsol från varken Sega eller Microsoft har sålt lika bra som varken PS1, PS2, PS3 eller PS4) så lär det komma fler från Sony. Man slutar inte förrän en konsol blir en flopp, och PS5 är allt annat än en flopp.

Det är just då det händer, när "ingen" tror på det. Time will tell. 🙂

Ny prediction, inom 1 år kommer det inte längre finnas exklusiva PS spel. Yes, day 1 på alla system, tro det eller ej. 🙂

12
Skriv svar