Half-life 3 och/eller VR?

Medlem
Half-life 3 och/eller VR?

Läste lite på reddit där det sades att mycket pekar på att half-life 3 kommer pga av hl: alyx ending samt att 3:an även kommer vara en VR exklusiv titel. Det diskuterades över hur lite modspel de finns till source 2 motorn vilket anses vara pga att hl: alyx och dota2 är dom enda släppta spelen. Valve har heller inte releasat SDK till source2. Gissningen var att om valve skulle släppa hl3 utan vr skulle de också släppa SDKn och därmed kraftigt öka modutvecklingen för source2.

Min ide, vilket skulle vara en dröm men heller inte helt osannolik eftersom det är valve;

Valve kör Half-life 3 announcement, trailer med gameplay där det uppvisas att half-life 3 släpps i både VR och utan VR samt SDK.
- Internet hade exploderat.

Nå vad tror ni? Är detta helt osannolikt? Eller kommer valve överaska?

Medlem

Jag röstade VR+non VR
Men Valve håller redan på med ett sånt spel.
Kodnamnet är Citadel och det är inte HL3 men utspeöar sig i HL universe.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har inte kört VR så mycket, men har fått upplevelsen att spel gjorda för VR inte lämpar sig så bra på datorn utan VRkit och vice versa. Eller vad tycker ni som kört Alyx innan? Har inte kört Alyx, men kan tänka mig att vissa saker lämpar sig särskilt bra för VR såsom när man ska lösa ett pussel och spelaren behöver använda hela kroppen och sträcka sig efter vissa saker i spelet. På skärm blir det väl helt enkelt inte riktigt samma känsla. Generellt sett tycker jag även att det sällan blir riktigt samma tempo i VRspel och spel utan en VRfunktion, men kan såklart ha fel för det beror ju också på vem som spelar.

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Har inte kört VR så mycket, men har fått upplevelsen att spel gjorda för VR inte lämpar sig så bra på datorn utan VRkit och vice versa. Eller vad tycker ni som kört Alyx innan? Har inte kört Alyx, men kan tänka mig att vissa saker lämpar sig särskilt bra för VR såsom när man ska lösa ett pussel och spelaren behöver använda hela kroppen och sträcka sig efter vissa saker i spelet. På skärm blir det väl helt enkelt inte riktigt samma känsla. Generellt sett tycker jag även att det sällan blir riktigt samma tempo i VRspel och spel utan en VRfunktion, men kan såklart ha fel för det beror ju också på vem som spelar.

Det stämmer.
Spel gjort för VR funkar inte på skärm. Alyx skulle inte vara ett särskillt bra spel ur gameplay synpunkt på en vanlig skärm.

Däremot är det betydligt lättare att få ett spel anpassat för skärm att fungera i VR.
Det visas tydligt med att 2022 har verkligen varit VR moddarnas år. Tex hela resident evil serien är moddad till VR och det fungerar hur bra som helst.
Half life 2 VR släpps nästa månad och många som provkört säger att det nästan känns som spelet var gjort för VR. Mycket tack vare att hl2 var ju väldigt interaktivt med fysik osv i grunden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Röstade också VR+non VR

Dels för att jag älskade HL: Alyx men också för att HL som serie behöver bredd i form av de ~93.3% som inte har ett VR-headset (siffra tagen från senaste Steam hardware survey).

MEN...det kan bli kompromisser om inte Valve smäller på rejält. Att i efterhand anpassa ett VR-spel till non VR eller tvärtom brukar sällan bli jättebra.

Jag håller hoppet uppe för HL3!

Edit: Glömde trycka på spara och missade helt herrPuffy och Molotovs diskussion 😅 känner mig som ett litet eko!

PS. Ni som gillar HL universumet, checka in HL2 singleplayer-modden Entropy: Zero 2 som släpptes i veckan, finns på Steam!


signatur

no remorse

Medlem

Kom att tänka på att det finns även ett projekt hos Valve som har kodnamn HLX.
Det ska också vara ett VR spel.
Spekulationer har varit att det är ett nytt half life i vr men kan också vara tex half life alyx anpassad för Valves kommande VR headset "Valve Deckard"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stämmer.
Spel gjort för VR funkar inte på skärm. Alyx skulle inte vara ett särskillt bra spel ur gameplay synpunkt på en vanlig skärm.

Däremot är det betydligt lättare att få ett spel anpassat för skärm att fungera i VR.
Det visas tydligt med att 2022 har verkligen varit VR moddarnas år. Tex hela resident evil serien är moddad till VR och det fungerar hur bra som helst.
Half life 2 VR släpps nästa månad och många som provkört säger att det nästan känns som spelet var gjort för VR. Mycket tack vare att hl2 var ju väldigt interaktivt med fysik osv i grunden.

Ja, det låter rimligt. Kan tänka mig att många pusselspel utan Vr-funktion är mycket enklare att göra spelbara till VR än tvärtom.

Inaktiv

Jag tror antingen nonVR eller nonVR + VR, kanske mer sannolikt det sistnämnda iom att Valve ändå kränger VR.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag tror antingen nonVR eller nonVR + VR, kanske mer sannolikt det sistnämnda iom att Valve ändå kränger VR.

Ett nonVR spel likt hl1 eller hl2 kommer det garanterat inte att bli.
Valve gillar teknik, deras spel ska baseras och dra nytta av hårdvaran dom även kränger.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Varför tror folk HL3 kommer vara exklusivt för VR? Det är en helt orealistisk tanke, en dröm... Det må ha stöd för VR, men inte mera.

Edit: När det nu kommer då... eh, om det kommer om 20 år kanske det bara är VR eller något sorts hologramspel...

Edit 2.0: Också: Det finns en chans att innan HL3 är släppt så kommer James Webb hitta aliens som står och väntar utanför någonstans här och när dessa aliens vet att vi vet att de är upptäckta så kommer de in som i ID4 och första attacken sker rakt ner på Valve HQ och det är är början till slutet för HL3, VALVE-VR och valves långsiktiga mål att krossa windows.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Varför tror folk HL3 kommer vara exklusivt för VR? Det är en helt orealistisk tanke, en dröm... Det må ha stöd för VR, men inte mera.

Det finns ingen realistisk tanke heller att HL3 kommer vara ett spel som hl2 som spelas på pc med mus och tangentbord. Varför? För att Valve är Valve.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns ingen realistisk tanke heller att HL3 kommer vara ett spel som hl2 som spelas på pc med mus och tangentbord. Varför? För att Valve är Valve.

Valve är så klart mycket medvetna om att HL3 bara kom på VR så skulle de inte sälja ens i närheten av vad de kan sälja om det inte är VR, att det kommer sälja så mycket mindre än vad de säljer fler av sina egna VR-set, eftersom man måste kunna spela det på all VR inte just deras egna.

Men jag tror inte att HL3 måste vara som HL2 heller, men det borde vara liknande, det är väl inte så troligt att det är som Zoo Tycoon?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Jag röstade på att det är en myt, men hoppas jag har fel.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Valve är så klart mycket medvetna om att HL3 bara kom på VR så skulle de inte sälja ens i närheten av vad de kan sälja om det inte är VR, att det kommer sälja så mycket mindre än vad de säljer fler av sina egna VR-set, eftersom man måste kunna spela det på all VR inte just deras egna.

Men jag tror inte att HL3 måste vara som HL2 heller, men det borde vara liknande, det är väl inte så troligt att det är som Zoo Tycoon?

Valve jobbar inte så. Tecken på det har visats ett bra tag nu innan Alyx och Steam deck.
Med tanke på jobbet som lades ner på half life alyx så tror jag inte det är nått problem för Valve.
Släpper Valve ett half life så ska det nyttja ny teknik inte "åldrad"
Hur det säljes vid release spelar inte så stor roll.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Valve jobbar inte så. Tecken på det har visats ett bra tag nu innan Alyx och Steam deck.
Med tanke på jobbet som lades ner på half life alyx så tror jag inte det är nått problem för Valve.
Släpper Valve ett half life så ska det nyttja ny teknik inte "åldrad"
Hur det säljes vid release spelar inte så stor roll.

Alltså, det är stor skillnad på steam deck och ett HL3 som skulle vara begränsat till bara VR bara för att man tror valve skulle vilja vara innovativa här. Men det är ändå lång tid kvar säkert, valve lär väl presentera ny motor/tech snart eller något...

Om HL3 nu kommer och är exklusivt för VR så köper jag 20 pizzor till dig, för runt en hunka per cirkel. Du kan äta medans du spelar HL3 i VR, resten kan du frysa in.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker ändå att det vore roligare om Valve släppte Half Life 2: episode 3 exklusivt i VR.
Spelet skulle ta vid där episode 2 slutade.
Då skulle det episodbaserade få å ett slut ( måhända i VR)
Sedan kan se släppa Half Life 3...

Avstängd

Det kommer inte komma något HL3. De spelen hade sin tid och plats, Valve har gått vidare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Valve är så klart mycket medvetna om att HL3 bara kom på VR så skulle de inte sälja ens i närheten av vad de kan sälja om det inte är VR, att det kommer sälja så mycket mindre än vad de säljer fler av sina egna VR-set, eftersom man måste kunna spela det på all VR inte just deras egna.

Men jag tror inte att HL3 måste vara som HL2 heller, men det borde vara liknande, det är väl inte så troligt att det är som Zoo Tycoon?

Tror också på detta, hl3 skulle sälja bra mycket mer.

Medlem
Skrivet av micke1m:

Det kommer inte komma något HL3. De spelen hade sin tid och plats, Valve har gått vidare.

Finns chans för det ja.

Medlem

Att slutet på Alyx innebär ett nytt spel är jag osäker på. Det var ju typ bara en liten förändring där, ingen fortsättning på storyn direkt.

Men fans håller ju på att utveckla vidare på storyn i Project Borealis och har vi tur så ger Valve klartecken att de får skapa Half-life 3 eller ändra namnet något så att det släpps ändå. Jag kan helt klart köpa det fanmade om det bara är bra gjort och kalla det för fortsättningen.

Blackmesa source är ju super bra men då tog det ju väldigt många år att göra också.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Alltså, det är stor skillnad på steam deck och ett HL3 som skulle vara begränsat till bara VR bara för att man tror valve skulle vilja vara innovativa här. Men det är ändå lång tid kvar säkert, valve lär väl presentera ny motor/tech snart eller något...

Om HL3 nu kommer och är exklusivt för VR så köper jag 20 pizzor till dig, för runt en hunka per cirkel. Du kan äta medans du spelar HL3 i VR, resten kan du frysa in.

Ja vinfår väll se.
Det skulle inte vara ett dugg förvånad om HLX är ett spel som är gjort för "Valve deckard".
Om det kommer heta "HL3" är ju dock oklart.
Jag vet inte vart du läst för att få uppfattningen att det kommer bara vara ett vanligt spel.

EDIT: jag ska komma ihåg dom där pizzorna.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Om HL3 släpps så blir det omedelbart tidernas bästa spel - alla kategorier - VR eller non VR, spelar ingen roll. 🙂

Medlem

HL3 VR släpps samtidigt som en ny version av SteamVR kommer ut. Hade blivit en pengamaskin.

Quake-konnässsör

De kommer aldrig kunna uppfylla den hype som har blivit om HL3, därför kommer de aldrig att släppa det. Lite synd, skulle gärna vilja veta mer om hur det gick för Gordon Freeman efter HL2: Episode Two...

Medlem

Tror hl3 blir en sidescroller


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Det har gått alldeles för lång tid. Bryr mig verkligen inte alls längre.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Tror hl3 blir en sidescroller

Been there done that! https://www.youtube.com/watch?v=hFfmxzE2cQ8


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Den dagen Valve får en ny ledning som är intresserad av spelutveckling igen, då kanske vi får ett HL3.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av memorycard:

Det har gått alldeles för lång tid. Bryr mig verkligen inte alls längre.

Skrivet av Vileoxe:

Den dagen Valve får en ny ledning som är intresserad av spelutveckling igen, då kanske vi får ett HL3.

Missat Alyx? 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming

Jag behöver inte HL3. Jag behöver HL2E3. Vill ha ett slut på den story linjen. Ska jag ha HL3 måste de va något helt nytt, ny story, nya karaktärer.

12
Skriv svar