Cities: Skylines ska få en expansion som fokuserar på fotgängare

Robot
Cities: Skylines ska få en expansion som fokuserar på fotgängare

Lägg till lite lugnare områden i din stad.

#Cities-skylines, #Paradox, #nyhetstips


Medlem

Köpte spelet vid release men har inte startat det än, har däremot även införskaffat samtliga expansioner. Samma sak med detta och No Man's Sky; jobbigt med spel som ständigt utvecklas och där det känns som att det alltid är bättre att vänta ett tag med att börja..

Medlem

Fantastiskt spel, fast det börjar att bli rätt dyrt med alla tillägg. Tur att moddarna är gratis i alla fall.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Dags för en uppföljare? Troligen inte då det verkar gå stadigt bra för spelet och nya DLC kommer titt som tätt.

Medlem

Hur är Cities idag? Spelade en hel del vid launch, men det blev till slut bara ett spel som handlade om trafik-management. Det vara bara stopp överallt.
Har de förbättrat hur det fungerar numera?


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Vore lite skoj om dom fixade något Sim Copter-liknande till Cities (eller så finns det kanske men det är bara jag som har missat det)

Medlem
Skrivet av 4liv3:

Hur är Cities idag? Spelade en hel del vid launch, men det blev till slut bara ett spel som handlade om trafik-management. Det vara bara stopp överallt.
Har de förbättrat hur det fungerar numera?

Skulle nog säga att det krävs moddar för att få ett bra trafikflöde.
Har inte upplevt att spelets egna utvecklare lagt någon större energi på att förbättra hanteringen av trafiken utan vill man ha bra trafikflöde får man fortfarande förlita sig på Trafik Manager modden.

Medlem

Jag kör det än idag, skitkul men grafiken börjar se sina dagar nu...


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av blackidus:

Skulle nog säga att det krävs moddar för att få ett bra trafikflöde.
Har inte upplevt att spelets egna utvecklare lagt någon större energi på att förbättra hanteringen av trafiken utan vill man ha bra trafikflöde får man fortfarande förlita sig på Trafik Manager modden.

Hmm okej, lite synd på ett annars väldigt kompetent spel.
Kan tycka att det blir lite tråkigt i längden att sitta och småpilla med gator fram och tillbaka för att få ett någorlunda vettigt trafikflöde.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

15 euro haha, vilket skämt som alltid. Hade varit kul att spela "hela" cities skylines men deras agressiva betalningsmetoder skrämmer nog bort otroligt många kunder.

Medlem
Skrivet av ceogar:

15 euro haha, vilket skämt som alltid. Hade varit kul att spela "hela" cities skylines men deras agressiva betalningsmetoder skrämmer nog bort otroligt många kunder.

Det tror jag inte. Det är inte tvingande att köpa något DLC till spelet.

Men med tanke på hur mycket speltid man får per DLC så betalar man x antal cent per DLC kontra speltid. Sen så är DLC till utförsäljning flera gånger per år.

Utöver det lär de ju tjäna pengar på något sätt eftersom de fortsätter att arbeta och förbättra spelet. Inte gratis att ha anställda som arbetar på ett 7 år gammalt spel.

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av ceogar:

15 euro haha, vilket skämt som alltid. Hade varit kul att spela "hela" cities skylines men deras agressiva betalningsmetoder skrämmer nog bort otroligt många kunder.

Japp, det skrämmer bort jättemånga.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Inaktiv
Skrivet av Neroz:

Det tror jag inte. Det är inte tvingande att köpa något DLC till spelet.

Men med tanke på hur mycket speltid man får per DLC så betalar man x antal cent per DLC kontra speltid. Sen så är DLC till utförsäljning flera gånger per år.

Utöver det lär de ju tjäna pengar på något sätt eftersom de fortsätter att arbeta och förbättra spelet. Inte gratis att ha anställda som arbetar på ett 7 år gammalt spel.

Det där är som att säga "Det är ingen som tvingar dig att köpa expansioner heller".
Alla DLC skulle kunna varit en utmärkt expansion istället.

Problemet när utvecklare pumpar ut små DLC är att en uppföljare inte kommer att komma i närtiden eller överhuvudtaget. Istället skulle de kunna prioritera resurser på en uppföljare som därmed skulle inkludera alla DLC. Men de vet att man tjänar mer pengar på att pumpa ut DLC än expansion för $40 vs $300 för alla DLC (det är vad alla DLC kostar). Spelutvecklarna vet att det är lättare att få människor att köpa saker för $4 för då rycker man på axlarna och glömmer bort hur mycket de spenderat. Därav att jag inte är positivt inställd till DLC för när man väl börjat köpa kommer man vilja köpa mer och mer.

Återigen, pengarna som styr i dagens spelindustri och Paradox är riktigt giriga med CS.

Medlem
Skrivet av ceogar:

15 euro haha, vilket skämt som alltid. Hade varit kul att spela "hela" cities skylines men deras agressiva betalningsmetoder skrämmer nog bort otroligt många kunder.

Ska bli intressant att se hur spelvärlden reagerar på att saker går upp i pris nu när allt annat i samhället gör detta.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Det där är som att säga "Det är ingen som tvingar dig att köpa expansioner heller".
Alla DLC skulle kunna varit en utmärkt expansion istället.

Problemet när utvecklare pumpar ut små DLC är att en uppföljare inte kommer att komma i närtiden eller överhuvudtaget. Istället skulle de kunna prioritera resurser på en uppföljare som därmed skulle inkludera alla DLC. Men de vet att man tjänar mer pengar på att pumpa ut DLC än expansion för $40 vs $300 för alla DLC (det är vad alla DLC kostar). Spelutvecklarna vet att det är lättare att få människor att köpa saker för $4 för då rycker man på axlarna och glömmer bort hur mycket de spenderat. Därav att jag inte är positivt inställd till DLC för när man väl börjat köpa kommer man vilja köpa mer och mer.

Återigen, pengarna som styr i dagens spelindustri och Paradox är riktigt giriga med CS.

Jag håller inte med dig, deras DLC utökar spelet på olika sätt. Utökad kollektivtrafik, utökade skolor, mer parker med mera. Du behöver inte köpa alla delar utan bara dem du är intresserade av. Jag exempelvis tycker inte natural disasters låter lockande, så därför har jag inte köpt det. Det kan du inte göra med en expansion, utan då måste du köpa hela paketet,

att en uppföljare inte kommer att komma i närtiden eller överhuvudtaget
Paradox själva har släppt Crusader Kings 3, ett spel som lever upp till och även passerar föregångaren, som har en hel del DLC. Ett exempel där ditt påstående inte stämmer.

Återigen, pengarna som styr i dagens spelindustri och Paradox är riktigt giriga med CS
Klart det är pengar som styr, det är inte välgörenhet vi pratar om.
Alla deras större DLC har kommit med en gratispatch som lägger till och förbättrar saker i spelet, och att underhålla ett spel i 7 år är inte gratis. De måste få in pengar på produkten på något sätt. Så då säljer dem DLC utöver gratispatcharna. För mig låter det fullt rimligt.

Inaktiv
Skrivet av Neroz:

Jag håller inte med dig, deras DLC utökar spelet på olika sätt. Utökad kollektivtrafik, utökade skolor, mer parker med mera. Du behöver inte köpa alla delar utan bara dem du är intresserade av. Jag exempelvis tycker inte natural disasters låter lockande, så därför har jag inte köpt det. Det kan du inte göra med en expansion, utan då måste du köpa hela paketet,

att en uppföljare inte kommer att komma i närtiden eller överhuvudtaget
Paradox själva har släppt Crusader Kings 3, ett spel som lever upp till och även passerar föregångaren, som har en hel del DLC. Ett exempel där ditt påstående inte stämmer.

Återigen, pengarna som styr i dagens spelindustri och Paradox är riktigt giriga med CS
Klart det är pengar som styr, det är inte välgörenhet vi pratar om.
Alla deras större DLC har kommit med en gratispatch som lägger till och förbättrar saker i spelet, och att underhålla ett spel i 7 år är inte gratis. De måste få in pengar på produkten på något sätt. Så då säljer dem DLC utöver gratispatcharna. För mig låter det fullt rimligt.

Ingenting av det du säger argumenterar emot min huvudtes: Om de hade fokuserat deras resurser på att göra ett CS 2 istället för att göra 50 DLC till CS 1 hade vi troligen haft ett CS 2 vid det här laget med just dom funktionerna, bättre grafik och uppdaterad spelmotor för 1/5 av priset. Men nu kommer vi inte få det för de har använt resurserna till CS 1. Jag vill inte ha DLC eller spela ett 7 år gammalt spel och som ser här tycker många likadant här i tråden.

Det är som att försöka sminka en gris. I detta fallet födde de en vacker gris men grisen börjar ändå bli gammal och man kan inte sminka bort ålderdom. Men istället för att grisen födde en ny gris väljer de att sälja smink till grisen i all evighet.

Här kan du också läsa lite om DLC: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1335564/FULLTEXT0...

https://scholarworks.umass.edu/democratic-communique/vol25/is...
"DLC multiplayer maps in the first-person shooter, additional music tracks in rhythm games, and MMORPG microtransactions are explored for the ways they exist to fill the monetary gap between game software releases, but end up simultaneously exploiting consumers and their free/immaterial labor."

Medlem

detta spel med alla dlc till är ett av dom bästa spelen som existerar enligt mig.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av ceogar:

15 euro haha, vilket skämt som alltid. Hade varit kul att spela "hela" cities skylines men deras agressiva betalningsmetoder skrämmer nog bort otroligt många kunder.

Grundspelet kostar ju mindre än 300 kr på Steam så jag skulle nog inte säga att deras betalningsmetoder är "agressiva".
Expansionerna är ju dessutom riktiga expansioner som ger många timmar extra nöje.

Medlem

Köpte Cities direkt vid lanseringen och har spelat det i omgångar.

Har däremot inte köpt något av alla dessa DLC som kommit.

Medlem

Kan hålla med om att deras affärsmodell är ocharmig. De rear ofta ut grundspelet kraftigt med vetskapen om att folk kommer lägga hundratals kronor på expansioner.

I den andra änden har du Microsoft Flight Simulator som med jämna mellanrum förbättrar simulatorn med nya landmärken, höjdmodeller och liknande. Visst kostar flygplanen flera hundralappar men det är ju separata utvecklare som livnär sig på just detta.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Kan hålla med om att deras affärsmodell är ocharmig. De rear ofta ut grundspelet kraftigt med vetskapen om att folk kommer lägga hundratals kronor på expansioner.

I den andra änden har du Microsoft Flight Simulator som med jämna mellanrum förbättrar simulatorn med nya landmärken, höjdmodeller och liknande. Visst kostar flygplanen flera hundralappar men det är ju separata utvecklare som livnär sig på just detta.

Å andra sidan kostar cities skylines 60 kr att köpa och är 7 år gammalt medans MFS kostar 700 och kräver joystick. Ska inte cities: skylines utvecklarna kunna släppa expansioner för att hålla spelet vid liv också för att livnära sig? Du gör en så jävla kass jämförelse att det finns inte haha.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Å andra sidan kostar cities skylines 60 kr att köpa och är 7 år gammalt medans MFS kostar 700 och kräver joystick. Ska inte cities: skylines utvecklarna kunna släppa expansioner för att hålla spelet vid liv också för att livnära sig? Du gör en så jävla kass jämförelse att det finns inte haha.

Här var man aggressiv minsann. Ja, jag tycker MSFS kör på en ärligare prismodell. Betala en gång och få alla förbättrande uppdateringar gratis. Cities Skylines kör på The Sims-upplägget där grundspelet är billigt men för att få allt som är nödvändigt måste man köpa expansioner för många hundratals kronor.

Säger inte att det är fel att göra så, bara lite ocharmigt som sagt.

Skrivet av Chicobello:

Säger inte att det är fel att göra så, bara lite ocharmigt som sagt.

ocharmigt = negativt = fel, bara stå för din åsikt och säg att du tycker det är bull att de gör så. Inget fel i att tycka det.

Själv älskar jag Cities och betalar gärna för innehåll jag vet kommer att ge mig många timmars nöje. Och där är summan av kardemumman tror jag. Vill man betala för 237 separata dlc, så gör man det. Och vill man inte, så klagar man på nätet.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Här var man aggressiv minsann. Ja, jag tycker MSFS kör på en ärligare prismodell. Betala en gång och få alla förbättrande uppdateringar gratis. Cities Skylines kör på The Sims-upplägget där grundspelet är billigt men för att få allt som är nödvändigt måste man köpa expansioner för många hundratals kronor.

Säger inte att det är fel att göra så, bara lite ocharmigt som sagt.

Din aggressivitetsmätare är på snöflingenivå tror jag. MSFS kör ärligare prismodell, där man betalar för ett svindyrt spel för att sen betala för dyra skins?

Cities skylines har i alla fall ett själ till att det släppts många expansioner. Det har varit ute i 7 år. Det är inte konstigt.

Medlem
Skrivet av ceogar:

15 euro haha, vilket skämt som alltid. Hade varit kul att spela "hela" cities skylines men deras agressiva betalningsmetoder skrämmer nog bort otroligt många kunder.

Har man ett jobb så är det inte mycket pengar jämfört med vilka nya features expansionerna ger.

Medlem
Skrivet av MaxC:

Japp, det skrämmer bort jättemånga.

ja, det skrämmer bort många. Löjligaste jag hört, men jag biter. Hur påvisar att många kopior har sålts att ingen har blivit avskräckta av de skyhöga priserna?

Kan bara tala bland efter egna erfarenhter och av 7 personer i gänget som spelat grundspelet så har ingen köpt ett dlc pga priserna. Alla tyckte det var riktigt roligt men vill inte bidra till överpriser och bästa sättet att visa det är självklart med plånboken. Precis som jag aldrig köper lootboxes i något spel jag spelar.

Säger mycket om företaget värderar pengar istället för spelglädje hos folk. Lägre pris hade ju garanterat resulterat i fler försäljningar så summan hade nog varit den samma men nöjet mycket högre eftersom man hade nått fler personer.

Inte precis en hemlis att Paradox är lätt avskydda pga deras giriga metoder.

Men sålänge folk fortsätter köpa lootboxes etc så kommer det aldrig förändras.

Skrivet av blackidus:

Grundspelet kostar ju mindre än 300 kr på Steam så jag skulle nog inte säga att deras betalningsmetoder är "agressiva".
Expansionerna är ju dessutom riktiga expansioner som ger många timmar extra nöje.

Yes, grundspelet som är 7 år gammalt kostar idag 300 kr. Lägger du till 2-4 dlc's som är påverkar spelkvalitén mycket och borde självklart vara gratisuppdateringar så är man lätt uppe i 700-800 kr för ett 7 år gammalt. Spelet har garanterat dragit in utvecklingsbudgeten redan för 4 år sen. Att folk tycker det är rimligt visar varför varför mindre jobb för mer pengar är rätt väg för utvecklare att gå.

Saker som fixar till tekniker som finns i grundspelet ska ju inte vara något annat än en uppdatering. inte kundernas fel att de gjorde buggiga saker och sen tar betalt för att fixa det. Kanske hade varit okej om det var f2p. tex mass transit osv.

HELA spelet som är 7 år gammalt kostar alltså 2500 kr och folk försvarar det. The sims priser har alla gjort narr över i alla år men när Svenska Paradox gör exakt samma sak så är det okej?

Funny how that works

Skrivet av totte1015:

Har man ett jobb så är det inte mycket pengar jämfört med vilka nya features expansionerna ger.

Har man ett jobb så brukar man värdera pengar bättre och bör fundera på om ett företag som tar 2500 kr för ett 7 år gammalt spel är något man vill stödja?

Medlem
Skrivet av ceogar:

ja, det skrämmer bort många. Löjligaste jag hört, men jag biter. Hur påvisar att många kopior har sålts att ingen har blivit avskräckta av de skyhöga priserna?

Kan bara tala bland efter egna erfarenhter och av 7 personer i gänget som spelat grundspelet så har ingen köpt ett dlc pga priserna. Alla tyckte det var riktigt roligt men vill inte bidra till överpriser och bästa sättet att visa det är självklart med plånboken. Precis som jag aldrig köper lootboxes i något spel jag spelar.

Säger mycket om företaget värderar pengar istället för spelglädje hos folk. Lägre pris hade ju garanterat resulterat i fler försäljningar så summan hade nog varit den samma men nöjet mycket högre eftersom man hade nått fler personer.

Inte precis en hemlis att Paradox är lätt avskydda pga deras giriga metoder.

Men sålänge folk fortsätter köpa lootboxes etc så kommer det aldrig förändras.

Yes, grundspelet som är 7 år gammalt kostar idag 300 kr. Lägger du till 2-4 dlc's som är påverkar spelkvalitén mycket och borde självklart vara gratisuppdateringar så är man lätt uppe i 700-800 kr för ett 7 år gammalt. Spelet har garanterat dragit in utvecklingsbudgeten redan för 4 år sen. Att folk tycker det är rimligt visar varför varför mindre jobb för mer pengar är rätt väg för utvecklare att gå.

Saker som fixar till tekniker som finns i grundspelet ska ju inte vara något annat än en uppdatering. inte kundernas fel att de gjorde buggiga saker och sen tar betalt för att fixa det. Kanske hade varit okej om det var f2p. tex mass transit osv.

HELA spelet som är 7 år gammalt kostar alltså 2500 kr och folk försvarar det. The sims priser har alla gjort narr över i alla år men när Svenska Paradox gör exakt samma sak så är det okej?

Funny how that works

Har man ett jobb så brukar man värdera pengar bättre och bör fundera på om ett företag som tar 2500 kr för ett 7 år gammalt spel är något man vill stödja?

Att det kostar 300 kr har inget med spelets ålder att göra, priset var 300 vid release och har aldrig gått över det.

https://steampricehistory.com/app/255710

Och det går ju inte att jämföra Cities expansioner som faktiskt påverkar ditt gameplay otroligt mycket för 150 kr med The Sims 4 expansioner som går lös på uppemot 389 kr.

Det är dessutom Finska utvecklare bakom Cities: Skylines.

Medlem
Medlem
Skrivet av totte1015:

Bend over more?'

Paradox älskar det iaf.

Skrivet av blackidus:

Att det kostar 300 kr har inget med spelets ålder att göra, priset var 300 vid release och har aldrig gått över det.

https://steampricehistory.com/app/255710

Och det går ju inte att jämföra Cities expansioner som faktiskt påverkar ditt gameplay otroligt mycket för 150 kr med The Sims 4 expansioner som går lös på uppemot 389 kr.

Det är dessutom Finska utvecklare bakom Cities: Skylines.

Ja, jättevackert att spelet kostar exakt samma idag efter 7 år när utvecklingsbudgeten är intjänad gånger 50.

Är ju inte fel om folk går på och köper det men det är ju bara snålt och inget annat. Speciellt om man lägger till dlc's för fucking 2200 kr som täcker utvecklingskostnaden av 4 Red dead redemption 2

Jättekul om Paradox tror att folk inte har en allmän åsikt om att de är snåla och giriga och bara pengar-bolag.

1
Skriv svar