Artemis — Tillbaka till månen

Medlem
Artemis — Tillbaka till månen

Över 50 år efter första månlandningen ska NASA tillbaka till månen med Artemisprogrammet.

Jag tänkte att det kan vara värt att följa i en egen tråd och jag vet att det finns en hel del rymdentusiaster här på FZ.

Första obemannade testflygningen med SLS, Space Launch System som är en del av Artemis, blir av idag om vädrets makter tillåter det och inga tekniska problem dyker upp i sista stund.

Edit: Starten var planerad klockan 14:33 svensk tid men på grund av tekniskt strul ("engine bleed") med motor nr 3 (av 4) så avbröts allting. Nytt försök på fredag 2/9.

SLS är kraftfullaste raketen hittills (tills SpaceX blir klar med Starship åtminstone) så det lär bli spektakulärt test.

Hemsida till Artemis:
NASA Artemis

Några live-streams nedan...

Medlem

Den är obemannad och har ett antal människoliknande dockor istället. Varför vet jag inte men dom sa så på radio.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Den är obemannad och har ett antal människoliknande dockor istället. Varför vet jag inte men dom sa så på radio.

Det är första testflygningen och saker kan gå fel så då är det bäst med obemannad flygning. Dockorna är så kallade flight test dummies som är i människostorlek och fullspäckade med mätutrustning, bland annat för att mäta vibration och acceleration samt strålning i rymden.

Medlem

Orkar inte gå igenom allt men vad är målet med detta?

Medlem

Som jag förstod det så är målet att 2024 få en raket i omloppsbana runt månen och 2025, få människor till månen än en gång.

Medlem

Ja, målet är att bygga bas på månen och vistas där en längre tid för att lära massor om hur det funkar.

Det blir bra kunskaper att ha med sig senare när det blir dags att färdas till Mars och kolonisera planeten.

Avstängd

Hydrogen bleed = Väteluftning(?) De skjuter upp det tills vidare om jag förstått rätt.

Medlem

Ja, det blir inget idag på grund av tekniskt strul med motor nr 3 (av 4). Rätt vanligt med avbryta av olika orsaker vid rakettestning.

Det blir nytt försök på fredag 2/9 om vädret är okej då.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Den är obemannad och har ett antal människoliknande dockor istället. Varför vet jag inte men dom sa så på radio.

..för att det är bättre att offra dockor än människor vid första försöket med ny raket kanske?

Skrivet av delli:

Orkar inte gå igenom allt men vad är målet med detta?

Vinna i e-penislängd över skitländer som lägger absurda summor på att åka dit bara för att kunna brösta sig lite

Medlem

En viktig del av startproceduren är att kyla ned inflöden till motorerna till viss temperatur innan motorerna startas vilket görs med flytande väte från core stage, stommen där raketmotorer och bränsletank sitter fast) till varje motor.

I det här fallet såg de att inflödet till motor nr 3 inte blev nedkylt på rätt sätt vilket gör start omöjlig — alla inflöden måste ha rätt temperatur och tryck, annars blir det fyrverkerier när man trycker på startknappen.

Medlem
Skrivet av Nemo:

En viktig del av startproceduren är att kyla ned inflöden till motorerna till viss temperatur innan motorerna startas vilket görs med flytande väte från core stage, stommen där raketmotorer och bränsletank sitter fast) till varje motor.

I det här fallet såg de att inflödet till motor nr 3 inte blev nedkylt på rätt sätt vilket gör start omöjlig — alla inflöden måste ha rätt temperatur och tryck, annars blir det fyrverkerier när man trycker på startknappen.

Sen hade man också problem med en fördröjning i kommunikation mellan Orion och markkontrollen på 11 minuter (källa: CNN), så det var väl ganska väntat med de förutsättningarna att man väljer att avbryta dagens försök - svårt att fixa samtliga problem inom uppskjutningsfönstret (som i dag var på 2 timmar).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Vinna i e-penislängd över skitländer som lägger absurda summor på att åka dit bara för att kunna brösta sig lite

Snälla, kan vi skippa den typen av politiska inlägg och bara ägna oss åt tekniska framsteg och raketnörderi i den här tråden. Tack!!

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

..för att det är bättre att offra dockor än människor vid första försöket med ny raket kanske?

Vinna i e-penislängd över skitländer som lägger absurda summor på att åka dit bara för att kunna brösta sig lite

Fick reda på de lite snabbt via annan kanal och syftet är väl att bemanna månen tydligen.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Sen hade man också problem med en fördröjning i kommunikation mellan Orion och markkontrollen på 11 minuter, så det var väl ganska väntat med de förutsättningarna att man väljer att avbryta dagens försök - svårt att fixa samtliga problem inom uppskjutningsfönstret (som i dag var på 2 timmar).

Aha, där ser man! Då är det ju helt rätt att ställa in.

Både motorstrulet och kommunikationsproblemet ska de väl hinna åtgärda till nästa fönster om några dagar hoppas jag. Ska bli intressant att följa!

Medlem
Skrivet av Nemo:

Aha, där ser man! Då är det ju helt rätt att ställa in.

Både motorstrulet och kommunikationsproblemet ska de väl hinna åtgärda till nästa fönster om några dagar hoppas jag. Ska bli intressant att följa!

Yes, vi håller tummarna inför fredag! (Om de kör på nästa fönster som är satt d.v.s., är väl inte helt säkert i skrivande stund att de använder det.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Avstängd

Blev den uppskjuten?

Medlem
Medlem

Jag är av övertygelsen att det inte går att lyssna sig trött på Carl Sagan. Pale blue dot ligger mig varmt om hjärtat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Spännande år framför oss! 2025 kan människor vara tillbaka på månen om allt vill sig väl.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av fejksson:

Blev den uppskjuten?

Ja. Eller alltså, den sköts upp. Uppskjutningen alltså.


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Ja. Eller alltså, den sköts upp. Uppskjutningen alltså.

🤣 LOL


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Avstängd
Skrivet av Tubb3:

Ja. Eller alltså, den sköts upp. Uppskjutningen alltså.

/r/YourJokeButWorse

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det är första testflygningen och saker kan gå fel så då är det bäst med obemannad flygning. Dockorna är så kallade flight test dummies som är i människostorlek och fullspäckade med mätutrustning, bland annat för att mäta vibration och acceleration samt strålning i rymden.

Nasa har ju redan skickat upp folk till månen flera gånger. Varför bygger de inte bara vidare på testad teknik och sparar massa resurser? Risken är väl att det slutar som på 70 talet och läggs ner pga folk bara tycker de slösar pengar om de ska skicka upp obemannade uppdrag?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nasa har ju redan skickat upp folk till månen flera gånger. Varför bygger de inte bara vidare på testad teknik och sparar massa resurser? Risken är väl att det slutar som på 70 talet och läggs ner pga folk bara tycker de slösar pengar om de ska skicka upp obemannade uppdrag?

Problemet är att Apollo projektet inträffade på 60 talet, och dokumentationen därifrån är mer eller mindre icke-existerande vid det här laget.
De har mer eller mindre varit tvungna att uppfinna hjulet igen.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Problemet är att Apollo projektet inträffade på 60 talet, och dokumentationen därifrån är mer eller mindre icke-existerande vid det här laget.
De har mer eller mindre varit tvungna att uppfinna hjulet igen.

Ok ja är ingen raketforskare men spetsig form där uppe o hål för eld där nere plus lite navigationsberäkning=lyckad månlandning?

Men okej så kunskapen har alltså gått i graven med de gamla teknikerna? Trodde det skulle finnas kvar lite kompetens de har ju trots allt inte helt lagt ner rymdprogrammet skjuts ju upp folk till iss och sonder till mars.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ok ja är ingen raketforskare men spetsig form där uppe o hål för eld där nere plus lite navigationsberäkning=lyckad månlandning?

Men okej så kunskapen har alltså gått i graven med de gamla teknikerna? Trodde det skulle finnas kvar lite kompetens de har ju trots allt inte helt lagt ner rymdprogrammet skjuts ju upp folk till iss och sonder till mars.

Ja, jo, svårt att argumentera emot. Repeterar bara vad jag har hört annorstädes.

Edit: Sedan är ju Artemis ganska mycket mer ambitiöst än Apollo.

Apollao var ett prestigeprojekt där man skulle klå Sovjet för att tjäna skrytpoäng. Nu handlar det i förlängningen om byggandet av faktiska månbaser. Antar att det spelar in.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skrivet av delli:

Orkar inte gå igenom allt men vad är målet med detta?

Man vill inte gå ut med det offentligt, men man har hittat en monolit på Månen. Den har avgett en viss signal sedan urminnes tider. Kan inte hitta intervjun just nu som Dr. Dave Bowman gav till Scientist, men den var intressant.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Ok ja är ingen raketforskare men spetsig form där uppe o hål för eld där nere plus lite navigationsberäkning=lyckad månlandning?

Men okej så kunskapen har alltså gått i graven med de gamla teknikerna? Trodde det skulle finnas kvar lite kompetens de har ju trots allt inte helt lagt ner rymdprogrammet skjuts ju upp folk till iss och sonder till mars.

Ska inte påstå att jag har någon vidare kunskap, men då de planerar att göra och frakta väsentligt mycket mer nu än då så har tekniken sannolikt måsta utvecklats och förfinats flera gånger om.
Själva vetenskapen bakom att skicka någon till månen har knappast gått förlorad, det är snarare hur de ska kunna bygga en "infrastruktur" för att bibehålla en stabil förbindelse av material, personal m.m.

Tanken är att månresor ska bli "vardag" vilket ställer betydligt högre krav på säkerhet och precision än vad man fick nöja sig med på 60-talet när det viktigaste inte var att göra det bäst, bara att göra det först.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Man vill inte gå ut med det offentligt, men man har hittat en monolit på Månen. Den har avgett en viss signal sedan urminnes tider. Kan inte hitta intervjun just nu som Dr. Dave Bowman gav till Scientist, men den var intressant.

Känner att det mest relevanta svaret på ovanstående inlägg är detta:


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

12
Skriv svar