Sony i köptagen, förvärvar mobilstudion Savage Game Studios

Robot
Sony i köptagen, förvärvar mobilstudion Savage Game Studios

Jobbar i detta nu på ett mobilt AAA-spel.

#playstation-studios, #sony


Medlem

Min första impulstanke är att "ett mobilt AAA-spel" är ganska motsägelsefullt, men antar att det är relativt och vi inte snackar om någon GTA5-budget här direkt.

Medlem

Går det ens använda AAA och mobilt spel tillsammans?

Medlem

Det skulle vara intressant att veta vad Sony fått se som gör att kliver in och köper denna utvecklare?

Skrivet av Kyraal:

Min första impulstanke är att "ett mobilt AAA-spel" är ganska motsägelsefullt, men antar att det är relativt och vi inte snackar om någon GTA5-budget här direkt.

Genshin Impact finns förvisso även på PC och PS men där hade man en budget på 100 miljoner dollar fram till spelet släpptes och sedan lägger man 200 miljoner dollar per år på att skapa nytt innehåll. Spelet ligger alltså nu på runt en halv miljard dollar i utvecklingskostnader.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det skulle vara intressant att veta vad Sony fått se som gör att kliver in och köper denna utvecklare?

Genshin Impact finns förvisso även på PC och PS men där hade man en budget på 100 miljoner dollar fram till spelet släpptes och sedan lägger man 200 miljoner dollar per år på att skapa nytt innehåll. Spelet ligger alltså nu på runt en halv miljard dollar i utvecklingskostnader.

Små potatis med tanke på hur mycket dom tjänar på microtransaktioner. Det spelet går ju inte att spela endgame utan att lägga miljarder på som Diablo Immortals

Skribent
Skrivet av Margy:

Det skulle vara intressant att veta vad Sony fått se som gör att kliver in och köper denna utvecklare?

Genshin Impact finns förvisso även på PC och PS men där hade man en budget på 100 miljoner dollar fram till spelet släpptes och sedan lägger man 200 miljoner dollar per år på att skapa nytt innehåll. Spelet ligger alltså nu på runt en halv miljard dollar i utvecklingskostnader.

Mobilmarknaden i asien är ju gigantisk, så jag gissar de vill vidga sina vingar åt det hållet. Den är ju i princip outforskad för dem än så länge.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Mobilmarknaden i asien är ju gigantisk, så jag gissar de vill vidga sina vingar åt det hållet. Den är ju i princip outforskad för dem än så länge.

Nja, Sony har Fate/Grand Order som är ett av världens största mobilspel men det ligger under Aniplex och Sony Music Japan och inte Playstation.

Medlem

Jag lyckas inte ens hitta ett enda spel som den här studion har gjort. Är de såpass nya i branchen alltså?
De måste ju isåfall ha pitchat en helsikes idé för att bli uppköpta isåfall.

ELF
Medlem
Skrivet av PontusT:

Jag lyckas inte ens hitta ett enda spel som den här studion har gjort. Är de såpass nya i branchen alltså?
De måste ju isåfall ha pitchat en helsikes idé för att bli uppköpta isåfall.

"Om du inte hört talas om Savage är du förlåten. Studion har nämligen inte hunnit släppa ett spel ännu, men jobbar på ett AAA-spel till mobila format."


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Sony har släppt mobilspel förut, deras mobilversion av Lemmings som släpptes för några år sedan var katastrofalt dålig, så jag kan ju inte påstå jag är hoppfull. Trots originalet var närmare 30 år äldre så lyckades det vara så mycket bättre.
https://blog.playstation.com/archive/2018/12/20/lemmings-come...

Medlem

Mobilmarknaden är ju en av anledningarna till varför Microsoft köper King. Så det är klart att Sony vill ha mer av kakan.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Min första impulstanke är att "ett mobilt AAA-spel" är ganska motsägelsefullt, men antar att det är relativt och vi inte snackar om någon GTA5-budget här direkt.

Skulle kunna tänka mig nåt som liknar Diablo Immortal. Alltså ett känt varumärke, hyffsad budget och skaplig push från marketing.

Medlem

De kan ju släppa spelen exklusivt till sina telefoner. Är spelen bra kanske någon köper telefonerna.

Medlem

Med tanke på att Fortnite, Apex Legends, CoD och PUBG alla verkar gå bra på mobiler kan jag tänka mig att Bungie vill ha Destiny 2 - eller deras kommande spel - på mobiler.

1
Skriv svar