Victoria 3 släpps i oktober

Robot
Victoria 3 släpps i oktober

Tolv år efter Victoria 2.

#victoria-3


Medlem

Är ju ett Paradox-spel så drygt 10% släpps i Oktober och resten låses upp genom ett hundratal 30€-"expansioner" månaderna efteråt.

Medlem

Var rätt sugen på detta under en period men läste för ett tag sedan att strider inte kommer kunna kontrolleras av spelaren. Snarare handlar det om att ge order om vart man skickar trupper och generaler. Vilket KANSKE kan funka men jag kände att det inte riktigt är vad jag vill göra.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ju ett Paradox-spel så drygt 10% släpps i Oktober och resten låses upp genom ett hundratal 30€-"expansioner" månaderna efteråt.

Eller så får du 100% av spelet i oktober och sen massa extra-grejer

Skrivet av Dergo218:

Var rätt sugen på detta under en period men läste för ett tag sedan att strider inte kommer kunna kontrolleras av spelaren. Snarare handlar det om att ge order om vart man skickar trupper och generaler. Vilket KANSKE kan funka men jag kände att det inte riktigt är vad jag vill göra.

Är det inte så i alla paradox-spel?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ju ett Paradox-spel så drygt 10% släpps i Oktober och resten låses upp genom ett hundratal 30€-"expansioner" månaderna efteråt.

Månader? Så jävla tätt släpps dom f-n inte

Sedan tycker iaf jag personligen, att deras spel (bortsett från buggar), varit fullt gott med innehåll och features för att spelas vid release. Hur man sedan kan klaga på att dom fortsätter bygga vidare med expansioner och nytt innehåll, som oftast ökar komplexiteten eller nya delar att spela, tycker jag verkar trångsynt och konstigt.

Som man säger, ingen tvingar dig att köpa till expansionerna, men då du så gärna uttrycker dig, så är min fråga, hur hade du gjort om du ledde Paradox speldivsion, vad gäller utveckling, release och att sedan antingen överge spelen eller fortsätta skapa expansioner?

Nyfiken på din input.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Är ju ett Paradox-spel så drygt 10% släpps i Oktober och resten låses upp genom ett hundratal 30€-"expansioner" månaderna efteråt.

Stellaris var fullmatat med innehåll vid release.
Crusader Kings 3 likaså.

PDX är dock väldigt duktiga på att expandera sina spel med mycket mer, vilket de ibland tar lite väl mycket betalt för. Men grundspelen är i regel riktigt innehållsrika från start.

Men du vet förstås detta redan och var bara ute efter att mainstreamgnälla lite på PDX för att de inte ger dig år av utveckling gratis.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Scream112:

Som man säger, ingen tvingar dig att köpa till expansionerna, men då du så gärna uttrycker dig, så är min fråga, hur hade du gjort om du ledde Paradox speldivsion, vad gäller utveckling, release och att sedan antingen överge spelen eller fortsätta skapa expansioner?

Nyfiken på din input.

"Överge spel" är live service-retorik. Släpp ett komplett spel och gå vidare, då hade det kanske inte behövt gå 12 år mellan Victoria 2 och 3 medan Europa Universalis IV-spelarna DLC-mjölkades för 4300kr med innehåll som annars skulle rymts i en enstaka expansion.

Medlem

Har säkert spelat Paradox titlar mer än 10.000 timmar spritt över drygt 20 år. När jag kommer tillbaka till ett spel efter några år brukar jag vänta på en rea och plocka upp de expansioner jag vill ha då. Jag kan hålla med om att de ibland tar lite väl mycket betalt för expansionerna men om det inte är något jag verkligen vill ha kan jag vänta till en rea och köpa det då.

Jag föredrar modellen där det jag äger byggs på snarare än att man släpper nya versioner av spel hela tiden. Förutom Victoria känns samtliga spelserier som tillräckligt moderna plattformar för min del. Så det här är välkommet! Just Victoria har jag varit suget på emellanåt men varje gång jag försökt börja har det helt enkelt kännts för gammalt.

Men sett till antal timmar underhållning har kostnaden varit låg. Jag har även för mig att i MP räcker det att den som hostar har tilläggen för att alla ska kunna använda dom? De här spelen i mp är inte för alla - men de är nog bland de bästa som finns. All diplomati och ränksmidande mellan spelomgångarna är nästan roligare än själva spelet.

Var det inte snack om att man skulle kunna prenumerera på någon tjänst där man fick tillgång till samtliga titlar och expansioner också?

Medlem

För 4-5 år sedan hade jag vart jättehype för ett nytt Victoria, tvåan är ett av mina favoritspel!
Men efter paradox behandling av E4s och stellaris DLCer, det totala fiaskot med Imperator rome och det rätt fadda CK3, så är förtroendet för Paradox kört i botten...

Men jag kommer nog ändå köpa victoria 3... med hopp om ett mirakel...

Tor
Medlem

Det lär bli många timmar i höst och vinter. Jag är orimligt taggad

Inaktiv
Skrivet av Scream112:

Månader? Så jävla tätt släpps dom f-n inte

Sedan tycker iaf jag personligen, att deras spel (bortsett från buggar), varit fullt gott med innehåll och features för att spelas vid release. Hur man sedan kan klaga på att dom fortsätter bygga vidare med expansioner och nytt innehåll, som oftast ökar komplexiteten eller nya delar att spela, tycker jag verkar trångsynt och konstigt.

Som man säger, ingen tvingar dig att köpa till expansionerna, men då du så gärna uttrycker dig, så är min fråga, hur hade du gjort om du ledde Paradox speldivsion, vad gäller utveckling, release och att sedan antingen överge spelen eller fortsätta skapa expansioner?

Nyfiken på din input.

Du vet ju inte ens skillnaden på expansioner och DLC och då blir det svårt att förstå. Skylines har släppt DLC för 3000 kronor. Som istället hade kunnat pressats ihop till kanske 2 expansioner för 400 kronor var om man inte är girig.

De har INTE släppt gameplay för ett värde av 3000 kronor i Skylines. Eller menar du det på allvar?

Som jag skrev i en annan tråd kritiseras DLC av de som forskat på området. Du får skriva en uppsats och hävda motsatsen eller länka till studier som påvisar att det inte är anti-konsument. Tröttsamt att argumentera med folk som motsäger sig med de som faktiskt studerar på området.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Du vet ju inte ens skillnaden på expansioner och DLC och då blir det svårt att förstå. Skylines har släppt DLC för 3000 kronor. Som istället hade kunnat pressats ihop till kanske 2 expansioner för 400 kronor var om man inte är girig.

De har INTE släppt gameplay för ett värde av 3000 kronor i Skylines. Eller menar du det på allvar?

Som jag skrev i en annan tråd kritiseras DLC av de som forskat på området. Du får skriva en uppsats och hävda motsatsen eller länka till studier som påvisar att det inte är anti-konsument. Tröttsamt att argumentera med folk som motsäger sig med de som faktiskt studerar på området.

Den studien jag hittade lite snabbt säger att Paradox sätt att sälja expansioner är det mest uppskattade av köpare. Eftersom de är valbara och inte påtvingade så ökar de chansen att folk köper dem.

Sen är det väl väldigt subjektiv ifall man gillar metoden de använder. Jag själv tycker det är bra eftersom jag har lagt ner tiden på att lära mig spelen och jag har väldigt kul när jag spelar. Så de pengarna jag har lagt på Eu4 och HoI4 har helt klart varit värda. Och forskning kan inte gå mig att ändra åsikten i den frågan.

Medlem

Fan vad jag har längtat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Har spelat Stellaris, Crusader Kings 3 (och lite av 2an), någon minut av Europa Universalis.. 2 eller nåt.

Kan någon ge mig en kort jämförelse mellan hur CK3 och VC2/VC3 är?

Medlem

Det ser ut som att VC3 släpps på Game Pass dag 1!

Medlem
Skrivet av Mathiaaas:

Har spelat Stellaris, Crusader Kings 3 (och lite av 2an), någon minut av Europa Universalis.. 2 eller nåt.

Kan någon ge mig en kort jämförelse mellan hur CK3 och VC2/VC3 är?

Skulle beskriva Victoria som mer ekonomi, industri och politik och CK som karaktärer och rollspelande.

Finns en stream på Paradox youtube där du kan få en bild av vad det handlar om.

Medlem
Skrivet av Thane:

Skulle beskriva Victoria som mer ekonomi, industri och politik och CK som karaktärer och rollspelande.

Finns en stream på Paradox youtube där du kan få en bild av vad det handlar om.

Glömde nämna att jag spelat HoI4 också. Hur är skillnaden mellan Vic och HoI?

Skrivet av anon_332538:

Du vet ju inte ens skillnaden på expansioner och DLC och då blir det svårt att förstå. Skylines har släppt DLC för 3000 kronor. Som istället hade kunnat pressats ihop till kanske 2 expansioner för 400 kronor var om man inte är girig.

De har INTE släppt gameplay för ett värde av 3000 kronor i Skylines. Eller menar du det på allvar?

Som jag skrev i en annan tråd kritiseras DLC av de som forskat på området. Du får skriva en uppsats och hävda motsatsen eller länka till studier som påvisar att det inte är anti-konsument. Tröttsamt att argumentera med folk som motsäger sig med de som faktiskt studerar på området.

En hel del av DLC till C:S är dock musikpaket, vilket givet inte har något med gameplay att göra så ditt argument faller lite.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Mathiaaas:

Glömde nämna att jag spelat HoI4 också. Hur är skillnaden mellan Vic och HoI?

HoI är 100% krig och Vic3 kommer ha väldigt lite fokus på krig. Det kommer finnas krig men som spelare gör man väldigt lite.

Medlem

Väntar. I princip allt Paradox släppt efter EU 4 har varit kass.
CK3, Stellaris, Hoi 4, Imperator osv har inte på långa vägar varit så bra som man kan förvänta sig, även med tusentals dlc.

1
Skriv svar