Ubisoft ger pc-spelare en chans att behålla DLC till äldre spel

Robot
Ubisoft ger pc-spelare en chans att behålla DLC till äldre spel

Och skjuter upp nedstängningen av spelens online-tjänster.

#Assassins-creed, #Far-cry-3, #Ubisoft


Medlem

..men de ställde till det för oss som äger sista Might and Magic spelet. Helt ospelbart.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Det här borde vara olagligt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Vore nice om de kunde uppdatera Splinter Cell Blacklist också så man kan spela coop igen. Nuvarande spelversionen är inte kompatibel med launchern. För att spela coop behöver båda spelarna ladda ner en gammal version av Uplay från en sketchy tredjepartssida.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Det finns en tragisk nivå av apati, egoism och kortsynthet bland spelarna, företagen och spelpressen när det gäller förvaltning av spelkultur.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Det finns en tragisk nivå av apati, egoism och kortsynthet bland spelarna, företagen och spelpressen när det gäller förvaltning av spelkultur.

Håller helt med. Har varit i kontakt med dussintals studios och företag för att få till ett avtal eller överenskommelse över att få officiellt arkivera spel och ev serverkod för att bevara spelen, men det har varit absolut noll intresse för det. En del indie-utvecklare däremot har varit positiva till idén och låtit mig arkivera en del. Men större studios? Nej.

Men det är också pga det totala ointresset av företagen som jag arkiverar spel för framtiden, för även om man direkt inte kan spela det lagligt så finns spelet kvar i form av data, och det kommer alltid finnas någon händig programmerare som kan få liv i spelet igen på ett eller annat sätt. Vi som är intresserade av arkivering av spel måste gå samman och samarbeta så att spelen inte bara försvinner ut i tomma intet... finns så mycket som redan är förlorat för alltid.

Driver redan ett community kring mjukvaru-arkivering, men intresset för arkivering rent generellt är verkligen lågt, vilket är tragiskt, och det är galet svårt att hitta folk som är entusiastiska kring att bevara mjukvara. Vi har möjlighet att läsa och se vad folk åt för 10000 år sedan, men inte en jäkel av dagens generation har en aning om vad en diskett är eller vad som kom före en Xbox.... tragiskt minst sagt. Och det är ju klart fler som är intresserade av att bevara hårdvara, men inte mjukvara...

Medlem

Inget spel som jag personligen spelar längre, men trevligt att Anno 2070 får en patch som gör spelet spelbart framöver. Något som borde vara standard.

Medlem

"...the single-player downloadable content (DLC) of several games on PC – Assassin’s Creed Brotherhood, Assassin’s Creed III (2012 release), Far Cry 3 and Splinter Cell Blacklist – will be available to download and keep before that date."

Ska man tolka det som att man måste ladda ner och installera alla de här spelen för att dlc ska fungera, även om man spelat spelen tidigare med dlc? Och sedan ha dem installerade "för evigt"? Och vad då ladda ner och aktivera dlc? T ex aktiveras ju "The da Vinci disappearance" i spelet, blir tillgängligt vid rätt tillfälle, inget du laddar ner separat.

Nu har jag spelat spelen det gäller, och lär inte spela om dem, men det är väldigt luddigt tycker jag.

Medlem

"Ger PC-spelare en chans att behålla DLC..." borde snarare formuleras "tar DLC från PC-spelare, om de inte gör X".

Återigen är det helt vansinnigt att pirater enkelt får tillgång till en bättre produkt än vad betalande kunder får (således borde det alltså inte direkt vara omöjligt att lösa den tekniska biten), Ubisoft visar verkligen hur högt de värderar sådana som lägger sina slantar hos dem.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det borde inte vara så svårt att när man programmerar spelen lägga till möjligheten att aktivera så att all DLC slutar kräva online check.
Om man tänker på det från första stund.
Det kan ju vara ett säljargument.

Jag klpte brädspelet Return to the Dark Tower.
Vilket kräver en app.
Men de har gått ut med att om de, om mpnga år, måste sluta patcha pga ekonomi. Eller om de går i konkurs. Så kommer de släppa källkoden fri.
Det gjorde mig trygg nog att slå till.

Fördelen med vanliga brädspel är ju att de har oändligt bäst före datum. Men att ha appdrivna diton är lite tveksamt...

1
Skriv svar