The Last of Us Part I

Skribent
Skrivet av erazerswe:

Haha, kollade theradbrads första del tidigare och han ville då också ha multiplayer, så då är ni ju 4 i alla fall 🤣

Haha kung!!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Trevligt, trevligt
Jag kommer dock nöja mig med mina två genomspelningar av PS4-versionen. Känns ju inte som denna erbjuder tillräckligt med nytt för att man ska bli sugen på en ny fräsch varvning. Gillar ju originalet skarpt, men det kvalar inte in på min topp-3, om än dock på min topp-5..

Som nån kille skrev i detta kommentarsfältet så blev man ju lite "blown away" första gången man spelade det, hur filmiskt det var och bra berättat. Andra omgången kände jag dock att det kändes segt, märktes för min del då att Tlou är ganska enformigt och egentligen inte så kul spel rent gameplaymässigt, varför det ska väldigt mycket renoveringar till för att jag ska känna mig motiverad att lira det en gång till.

Fractions MP var ju dock kul, men varför inte inkluderat i denna verren som kostar hiskeliga 849???

Medlem

Detta är ett givet köp. Kan inte låta ett "grafiskt storverk" av mitt all-time favoritspel låta gå mig förbi. Jag kommer att betala fullpris endast för att jag inte köpt originalspelet själv, fick den i PS5 Plus Collection. Jag har råd och viljan att stödja spelstudion.

Tack för recension! <3

Skrivet av Margy:

Det är baserat på verkligheten då det finns svampar som börjar växa i insekter och får dem att agera underligt.

Helt korrekt. Det finns svampar som kan växa i människor också för den delen.

Medlem

Till alla som whinar att priset (849kr på PS Store) är för dyrt => Spelet finns på Power för 649kr. Vipps så sparade man 200kr direkt. Är det värt 649kr ? Förmodligen.

Spelet tog redaktionen 15h att klara. Det är underhållning för 43 kr i timmen. Det tycker jag är väldigt bra iallafall.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Till alla som whinar att priset (849kr på PS Store) är för dyrt => Spelet finns på Power för 649kr. Vipps så sparade man 200kr direkt. Är det värt 649kr ? Förmodligen.

Spelet tog redaktionen 15h att klara. Det är underhållning för 43 kr i timmen. Det tycker jag är väldigt bra iallafall.

Är det värt det? Inte om du redan har spelat det, men om du aldrig har spelat det så sure. Med det sagt så tycker jag det ändå är grisigt av dem att fortsätta släppa samma spel hela tiden, nog för att 800+ för ett digital only spel i sonys store är inte acceptabelt. För det är vissa som inte har disk versionen av PS5:an utan har digital only versionen och då är du körd.

Sen lägger jag inte pris/tid som något viktigt, det är inte viktigt, om det vore fallet så skulle varenda roguelight vara 10/10 där du kan spela 100h utan problem för 150-250kr, eller i vampire survivors fall 50kr.

Gen
Medlem
Skrivet av Esri:

Är det värt det? Inte om du redan har spelat det, men om du aldrig har spelat det så sure. Med det sagt så tycker jag det ändå är grisigt av dem att fortsätta släppa samma spel hela tiden, nog för att 800+ för ett digital only spel i sonys store är inte acceptabelt. För det är vissa som inte har disk versionen av PS5:an utan har digital only versionen och då är du körd.

Sen lägger jag inte pris/tid som något viktigt, det är inte viktigt, om det vore fallet så skulle varenda roguelight vara 10/10 där du kan spela 100h utan problem för 150-250kr, eller i vampire survivors fall 50kr.

Håller med, tycker man åtminstone skulle kunna få rabatt (50%) om man redan äger den tidigare Remaken.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Med risk för att låta som en rabiat fanboy, så måste jag bara skratta åt alla som dissade denna version efter att ha sett Digitala Foundry recension.
Jösses vad jobb ND lagt ner på denna version.
Detta till trots, priset är galet högt.
Är det värt det?
Första gången jag tvekar för att köpa en produkt som jag vet är bra.
Men efter platinum på både ps3 och 4, ska jag lägga ut all denna cash igen?
Jag vet inte.

Jo, ingen tvekan om att de lagt ner mycket tid men... visst står sig mycket av kritiken fortfarande? Den absolut största förändringen och som jag anser berättigar remaken är de inkluderande tekniker man nyttjar för att de med färgblindhet osv. ska kunna spela TLOU.

För mig känner jag ingen större dragning till detta. Hade det varit en ordentlig remake där man verkligen känner av effekterna både i gameplay och grafik, då hade jag skrivit under på en remake. Men även Digital Foundry nämner ju att spelet i övrigt känns väldigt bekant, oavsett vad de menar har förändrats i NPC-beteende och liknande.

Mycket grafiskt lull-lull men ändå sitter jag här och tänker: "Visst, det här ser mycket bättre ut men... originalet ser fortfarande bra ut." Det är inte som att jag tittar på TLOUP1 och tänker "Fy fan vilken uppgradering, det känns nästan som något helt nytt." Jag har sett 3/4 ungefär av DF:s genomgång av spelet och detta är där jag står nu. Det blir antagligen inget köp från mig även efter att jag skaffat en PS5, såvida inte priset rasar ordentligt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Även om det är klassat som världens bästa spel enligt mig, så kommer jag att vänta tills det har gått ned på pris.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Till alla som whinar att priset (849kr på PS Store) är för dyrt => Spelet finns på Power för 649kr. Vipps så sparade man 200kr direkt. Är det värt 649kr ? Förmodligen.

Spelet tog redaktionen 15h att klara. Det är underhållning för 43 kr i timmen. Det tycker jag är väldigt bra iallafall.

Problemet är att du kan köpa PS4 remastern för 139:- och då få nästan samma upplevelse för under 10:- per timme och då finns dessutom multiplayer med i det priset som bonus. För mig skulle det förmodligen vara värt det dubbla ungefär för extra grafisk "njutning", så kring 300:-, kanske till och med 400:-, känner jag är ett vettigt pris.
Och om bra spel är värda 43:- per timme så skulle mitt GOTY, Xenoblade Chronicles 3, vara värt att betala över 4000:- för mig just nu....

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Kan du nämna en remake där folk fått rabatt för att dom ägt en version av spelet tidigare.

Quake 1 remaken fick man gratis om man redan ägde spelet. Sedan finns det andra gratis tilllägg som RTX Minecraft och Quake 2.

Black Mesa var gratismodd länge och nu kostar hela spelet 15€. Betydligt mer arbete bakom den remaken.

Att låsa upp möjlighet för högre upplösning, bildfrekvens och högre grafikinställningar borde väl inte kosta som ett helt nytt spel. Det känns ju mer som en remaster, typ som Bioshock som man också fick gratis om man redan ägde spelet.

Medlem
Skrivet av Esri:

Är det värt det? Inte om du redan har spelat det, men om du aldrig har spelat det så sure.

Jag har spelat igenom det 2 ggr redan (PS4 remastered versionen) och tvekade inte en sekund att köpa detta igen för den nya grafiska upplevelsen. Kommer att spela igenom det med min brorson som aldrig lirat det dessutom, värt varenda krona!

Däremot håller jag med en del att prislappen är rätt saftig oavsett om jag själv tycker det är värt det eller inte. Tycker att man borde erbjudit en rabatt till de som har köpt spelet tidigare. Det hade kännts bättre.

Medlem

Oavsett om man tycker eller inte tycker att det borde gjorts ännu en remake/remaster på samma spel så tror jag inte folk (som nu klagar på priset) förstår hur mycket tid studion faktiskt har lagt ner på detta. Ska de jobba gratis liksom?

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Oavsett om man tycker eller inte tycker att det borde gjorts ännu en remake/remaster på samma spel så tror jag inte folk (som nu klagar på priset) förstår hur mycket tid studion faktiskt har lagt ner på detta. Ska de jobba gratis liksom?

Upplys mig gärna, hur mycket har remastern kostat? Och hur mycket är detta i jämförelse med vad TLoU Part 2 kostade?

Medlem

Missad möjlighet att inte inkludera och återuppliva Factions på PS5. Det hade nog motiverat fullpriset för min del.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag har spelat igenom det 2 ggr redan (PS4 remastered versionen) och tvekade inte en sekund att köpa detta igen för den nya grafiska upplevelsen. Kommer att spela igenom det med min brorson som aldrig lirat det dessutom, värt varenda krona!

Däremot håller jag med en del att prislappen är rätt saftig oavsett om jag själv tycker det är värt det eller inte. Tycker att man borde erbjudit en rabatt till de som har köpt spelet tidigare. Det hade kännts bättre.

Ja för min del så kommer jag inte köra det igen, men det är mest eftersom att det jag gillar med spelet är storyn, en av de bästa de senaste 10 åren, däremot så har jag aldrig gillat combaten i spelet, redan 2013 kändes det gammalt, typiskt spel där storyn är 10/10 men när du tvingas in i combat så känns det 5/10. Men sättet de berättar storyn på, sättet man lär känna karaktärerna och deras personlighet när de går omkring och pratar UNDER TIDEN man utforskar. Det var väldigt upplyftande när spelet kom att inte vara låst i 10h cutscenes i ett 10h spel som så många spel gjorde under den tiden.

Däremot remastern som kom till PS4 typ ett år efter orginalet tror jag kostade runt 400kr och det inkluderade DLC:n. Och folk kan komma och säga att det var mindre jobb att göra konverteringen men då glömmer de att det är en konvertering mellan PS3 och PS4, det finns en anledning att de konverteringarna antingen är redigt jävla dåliga eller tar odrägligt lång tid att genomföra p.g.a. PS3:ans arkitektur. Sure den här är säkerligen mera av en uppgradering men jag har inte sett att de har lagt in något nytt eller spelat in fler voicelines, men jag kan ha helt fel, de kanske har gjort om saker mer än grafik.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Problemet är ju prissättningen känner jag, för dem som har ps5 utan diskläsare så är priset 849:- och det är lite magstarkt.

Enda anledning till att jag forsätter köpa fysiska spel - för det allra mesta.

Medlem

Spelat i genom detta 7 ggr på PS3 och PS4, så jag kör nog hellre om 2:an igen. Rätt nöjd med ettan.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem
Skrivet av Esri:

Däremot remastern som kom till PS4 typ ett år efter orginalet tror jag kostade runt 400kr och det inkluderade DLC:n. Och folk kan komma och säga att det var mindre jobb att göra konverteringen men då glömmer de att det är en konvertering mellan PS3 och PS4, det finns en anledning att de konverteringarna antingen är redigt jävla dåliga eller tar odrägligt lång tid att genomföra p.g.a. PS3:ans arkitektur. Sure den här är säkerligen mera av en uppgradering men jag har inte sett att de har lagt in något nytt eller spelat in fler voicelines, men jag kan ha helt fel, de kanske har gjort om saker mer än grafik.

Skrivet av meanh:

Upplys mig gärna, hur mycket har remastern kostat? Och hur mycket är detta i jämförelse med vad TLoU Part 2 kostade?

@meanh läs citat ovan. Jag har i dagsläget inga siffror vad remaken har kostat. Har de ens gått ut med det? Naturligtvis handlar det inte om samma summor som för ett nytt spel. Men samtidigt så räknar de inte med en försäljning som motsvarar ett nytt spel heller. De vill säkert tjäna lite pengar men tror samtidigt att mycket handlar om att täcka kostnader.

De har inte bara copy pastat över lite högupplösta texturer. Motorn liknar mer The Last Of Us Part 2 som byggdes för PS4, vilket är ett rejält lyft om man jämför med TLoU P1 remastern. Jämför du animationerna, rörelserna, detaljerna, effekterna, ljussättningen i PS5 remaken så är det sjukt stor skillnad mot PS4 remaster. Jag vet då jag satt o spelade remastered versionen för några dagar sen. Lägg sen till lite DualSense features på det i spelet. Sånna uppgraderingar tar lång tid.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Oavsett om man tycker eller inte tycker att det borde gjorts ännu en remake/remaster på samma spel så tror jag inte folk (som nu klagar på priset) förstår hur mycket tid studion faktiskt har lagt ner på detta. Ska de jobba gratis liksom?

Du tror på allvar det lagts lika mycket tid, pengar och möda som när nya storspel utvecklas från grunden?...med tanke på att priset för denna historia är mer än fullpris.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du tror på allvar det lagts lika mycket tid, pengar och möda som när nya storspel utvecklas från grunden?...med tanke på att priset för denna historia är mer än fullpris.

Det påstod jag inte heller. Raka motsatsen. Vet inte var du får det ifrån.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

@meanh läs citat ovan. Jag har i dagsläget inga siffror vad remaken har kostat. Har de ens gått ut med det? Naturligtvis handlar det inte om samma summor som för ett nytt spel. Men samtidigt så räknar de inte med en försäljning som motsvarar ett nytt spel heller. De vill säkert tjäna lite pengar men tror samtidigt att mycket handlar om att täcka kostnader.

De har inte bara copy pastat över lite högupplösta texturer. Motorn liknar mer The Last Of Us Part 2 som byggdes för PS4, vilket är ett rejält lyft om man jämför med TLoU P1 remastern. Jämför du animationerna, rörelserna, detaljerna, effekterna, ljussättningen i PS5 remaken så är det sjukt stor skillnad mot PS4 remaster. Jag vet då jag satt o spelade remastered versionen för några dagar sen. Lägg sen till lite DualSense features på det i spelet. Sånna uppgraderingar tar lång tid.

Sure det tar tid, men att släppa det för dubbelt så mycket som den förra remastern kostade är inget annat än girigt. Om det skulle innebära års av jobb för dem så hade den tiden varit bättre att lägga på nya spel. Men det känns som att Sony gillar att följa Bethesda/Rockstar linjen för spel, släpp ett spel och sen gör 4-5 remakes av det för att slippa lägga tid på nya spel som eventuellt kan floppa.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Absolut men jag menar prissättningen från företaget, alltså attityden. Sen blir ju rean nästan provocerande när det kommer till de digitala priserna. Forbidden West reades ut på psn nyligen och kostade då 599:-, alltså lika mycket som ett normalt fullprisspel.

Sony har ju dock ändrat sin prissättning på Ps5 spel. 849kr är det som gäller nu för ett fullprisspel.

Sen att det går att hitta billigare fysiskt är ju en annan sak. Tycker faktiskt det priset är väldigt rimligt för ett first party spel. Har ju kostar 599 i typ 15 år nu känns det som, spelen blir mer ambitiösa, längre och dyrare. Inte konstigt att prislappen ändras.

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Sony har ju dock ändrat sin prissättning på Ps5 spel. 849kr är det som gäller nu för ett fullprisspel.

Sen att det går att hitta billigare fysiskt är ju en annan sak. Tycker faktiskt det priset är väldigt rimligt för ett first party spel. Har ju kostar 599 i typ 15 år nu känns det som, spelen blir mer ambitiösa, längre och dyrare. Inte konstigt att prislappen ändras.

Håller med till viss del. Grejen är ju att Sony höjer priset på spel och nu även hårdvara och deras konkurrenter ligger kvar på ursprungliga priser.

Medlem

Om vi tar Half-life vs Half-life 2 som ett exempel.
Fans gjorde en remake på Half-life 1 som är Black Mesa, alltså hela Half-life 1 i Half-life 2 motorn och uppdaterat grafiken.
Men inte bara uppdaterade de grafiken utan byggde om alla banor så det är något helt nytt, ny gameplay.
Skulle de tagit alla kartorna rakt av och bara flyttat över dem till hl2 så skulle det bara vara samma spel som hl1. Nu är Blackmesa ett helt nytt spel som påminner om half-life 1.

Visst har Last of part 1 också byggts om, det förnekar jag inte men det är samma gameplay. Är det bra eller dåligt? Ska det efterlikna så mycket som möjligt? Det var det beslutet jag tycker de borde ändrat på och ta till exempel möjligheten att smyga i gräs osv från part 2. Då skulle de verkligen behöva arbeta om banorna också.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

Håller med, tycker man åtminstone skulle kunna få rabatt (50%) om man redan äger den tidigare Remaken.

Skrivet av Proximately:

Jo, ingen tvekan om att de lagt ner mycket tid men... visst står sig mycket av kritiken fortfarande? Den absolut största förändringen och som jag anser berättigar remaken är de inkluderande tekniker man nyttjar för att de med färgblindhet osv. ska kunna spela TLOU.

För mig känner jag ingen större dragning till detta. Hade det varit en ordentlig remake där man verkligen känner av effekterna både i gameplay och grafik, då hade jag skrivit under på en remake. Men även Digital Foundry nämner ju att spelet i övrigt känns väldigt bekant, oavsett vad de menar har förändrats i NPC-beteende och liknande.

Mycket grafiskt lull-lull men ändå sitter jag här och tänker: "Visst, det här ser mycket bättre ut men... originalet ser fortfarande bra ut." Det är inte som att jag tittar på TLOUP1 och tänker "Fy fan vilken uppgradering, det känns nästan som något helt nytt." Jag har sett 3/4 ungefär av DF:s genomgång av spelet och detta är där jag står nu. Det blir antagligen inget köp från mig även efter att jag skaffat en PS5, såvida inte priset rasar ordentligt.

Tidgiare remaster*. Remake och remaster är två helt skilda saker, där den enda kräver otroligt mycket mer jobb än den andra. PS4-remastern gjorde egentligen inte mycket mer än att du kunde spela PS3-originalet i mer bilder per sekund, samt högre upplösning om du hade en PS4 Pro.

Remaken är byggd helt ifrån grunden i TLOU2-motorn, men att de använder originalet som en karta för att återskapa det så bra som möjligt, fast med modern teknik.

Digital Foundry har (som många nämnt) en otroligt bra genomgång som visar hur stor skillnaden på originalet/remastern och remake n faktiskt här. Jag tycker denna bilden visar det bra.

Inte nog med att karaktären ser otroligt mycket bättre ut och mer verklighetstrogen, men kolla ljuset i scenen. Hans lampa lyser upp dörren på andra sidan på ett sätt som är helt ologiskt och inte naturligt, medan remaken fixar det så atmosfären blir mycket bättre - och dessutom rätt.

En till bild:

Skillnaden är som sagt enormt, och Digital Foundry säger även så i sin video. Mycket är "bekant", men de säger inte det inte alls ien negativ benämning överhuvudtaget.

Givet så hade gameplay kunnat få en del förbättringar som Part II fick, men då skulle man behövt göra om spelet i stort vilket inte riktigt var grejen. Allt man ville göra var att uppdatera grafiken som gjort stora hopp från PS3 till PS5.

Det är en fantastisk remake. Har man inte spelat det innan, eller gjorde det bara på PS3 är spelet helt klart värt slanten (går utan större problem att få tag i det för ett mer rimligt pris på 59.99). Lirade man remastern nyligen är det förståeligt att en grafisk uppdatering inte räcker för fullpris just nu.

Oavsett vad, helt klart bästa versionen av spelet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tidgiare remaster*. Remake och remaster är två helt skilda saker, där den enda kräver otroligt mycket mer jobb än den andra. PS4-remastern gjorde egentligen inte mycket mer än att du kunde spela PS3-originalet i mer bilder per sekund, samt högre upplösning om du hade en PS4 Pro.

Remaken är byggd helt ifrån grunden i TLOU2-motorn, men att de använder originalet som en karta för att återskapa det så bra som möjligt, fast med modern teknik.

Digital Foundry har (som många nämnt) en otroligt bra genomgång som visar hur stor skillnaden på originalet/remastern och remake n faktiskt här. Jag tycker denna bilden visar det bra.

https://i.imgur.com/zSTH2oU.png

Inte nog med att karaktären ser otroligt mycket bättre ut och mer verklighetstrogen, men kolla ljuset i scenen. Hans lampa lyser upp dörren på andra sidan på ett sätt som är helt ologiskt och inte naturligt, medan remaken fixar det så atmosfären blir mycket bättre - och dessutom rätt.

En till bild:
https://cdn.discordapp.com/attachments/890416133130289163/101...

Skillnaden är som sagt enormt, och Digital Foundry säger även så i sin video. Mycket är "bekant", men de säger inte det inte alls ien negativ benämning överhuvudtaget.

Givet så hade gameplay kunnat få en del förbättringar som Part II fick, men då skulle man behövt göra om spelet i stort vilket inte riktigt var grejen. Allt man ville göra var att uppdatera grafiken som gjort stora hopp från PS3 till PS5.

Det är en fantastisk remake. Har man inte spelat det innan, eller gjorde det bara på PS3 är spelet helt klart värt slanten (går utan större problem att få tag i det för ett mer rimligt pris på 59.99). Lirade man remastern nyligen är det förståeligt att en grafisk uppdatering inte räcker för fullpris just nu.

Oavsett vad, helt klart bästa versionen av spelet.

Jo, jag har sett det där. Men för mig är en remake mer än det de har gjort med Part I. Antingen det eller så rä det den absolut lägsta gränsen för vad som kan klassificeras som en Remake.

Folk förväntar sig olika saker från en Remaster kontra en Remake. Tidigare har det ju varit ganska tydliga skillnader, kontroversen är ju att det i detta fallet är så pass likt en Remaster sett till känslan att folk har svårt att köpa att det är en Remake. Det har ju att göra med hur man har marknadsfört och utvecklat Remaster- och Remake-spel tidigare.

Instämmer i att spelet ser fantastiskt ut. Jag såg den biten när jag kollade på Digital Foundrys genomgång, men poängen är väl att originalet fortfarande helt enkelt ser bra ut enligt mig. Det är liksom inte på samma nivå, men bra nog för att jag ändå rycker lite på axlarna när jag kollar på PS5-varianten. Jag ser de tydliga skillnaderna och anser att PS5-versionen är riktigt snygg, men jag kollar fortfarande på originalet och känner att det är ett snyggt spel.

Ta detta spelet i jämförelse med exempelvis Demon's Souls Remake där skillnaden är som natt och dag och originalet verkligen inte står sig visuellt sett. Då blir det kanske lite tydligare vartifrån känslorna folk uttrycker kommer ifrån.

Vi kanske behöver ett tredje ord?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Gen
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tidgiare remaster*. Remake och remaster är två helt skilda saker, där den enda kräver otroligt mycket mer jobb än den andra. PS4-remastern gjorde egentligen inte mycket mer än att du kunde spela PS3-originalet i mer bilder per sekund, samt högre upplösning om du hade en PS4 Pro.

Remaken är byggd helt ifrån grunden i TLOU2-motorn, men att de använder originalet som en karta för att återskapa det så bra som möjligt, fast med modern teknik.

Digital Foundry har (som många nämnt) en otroligt bra genomgång som visar hur stor skillnaden på originalet/remastern och remake n faktiskt här. Jag tycker denna bilden visar det bra.

https://i.imgur.com/zSTH2oU.png

Inte nog med att karaktären ser otroligt mycket bättre ut och mer verklighetstrogen, men kolla ljuset i scenen. Hans lampa lyser upp dörren på andra sidan på ett sätt som är helt ologiskt och inte naturligt, medan remaken fixar det så atmosfären blir mycket bättre - och dessutom rätt.

En till bild:
https://cdn.discordapp.com/attachments/890416133130289163/101...

Skillnaden är som sagt enormt, och Digital Foundry säger även så i sin video. Mycket är "bekant", men de säger inte det inte alls ien negativ benämning överhuvudtaget.

Givet så hade gameplay kunnat få en del förbättringar som Part II fick, men då skulle man behövt göra om spelet i stort vilket inte riktigt var grejen. Allt man ville göra var att uppdatera grafiken som gjort stora hopp från PS3 till PS5.

Det är en fantastisk remake. Har man inte spelat det innan, eller gjorde det bara på PS3 är spelet helt klart värt slanten (går utan större problem att få tag i det för ett mer rimligt pris på 59.99). Lirade man remastern nyligen är det förståeligt att en grafisk uppdatering inte räcker för fullpris just nu.

Oavsett vad, helt klart bästa versionen av spelet.

Okej, 25% rabatt då? Ja, de har gjort ett fantastiskt jobb - ingen tvekan om saken men eftersom story, gameplay osv är orört finns det ingen anledning för någon som spelat den näst senaste versionen att punga ut 650-700kr för denna. SÅ bra var inte spelet (enligt min mening iaf).

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Quake 1 remaken fick man gratis om man redan ägde spelet.

Ingen remake, de uppdaterade bara grafikmotorn typ vilket man redan kunnat göra med moddar. Nu fungerar dock det nya mycket fint. Så självklart ska det vara gratis att bara höja grafiken något tycker jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Ta detta spelet i jämförelse med exempelvis Demon's Souls Remake där skillnaden är som natt och dag och originalet verkligen inte står sig visuellt sett. Då blir det kanske lite tydligare vartifrån känslorna folk uttrycker kommer ifrån.

Både Demon's Souls och Last of us skapades på PS3, du får nog jämföra ps3 utgåvan med ps5 utgåvan så blir det mera rättvist uppdateringen. Demon's Souls släpptes 2009 och Last of us 2013 alltså i slutet av ps3ans livscykel. Demon's Souls är ett mycket äldre spel. Remaken av Demon's Souls är ju även av en annan studio än From Software.
Att de redan släppt en remaster till ps4 av Last of us är väl där skon klämmer egentligen. Hade det aldrig gjorts så hade nog folk blivit mer hypad på Last of us Part 1 "Remake"


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Att de redan släppt en remaster till ps4 av Last of us är väl där skon klämmer egentligen. Hade det aldrig gjorts så hade nog folk blivit mer hypad på Last of us Part 1 "Remake"

Jag tror också att väldigt få varit "upprörda" om inte PS4-remastern kommit. Som jag skrivit förut så var denna i stort sett nödvändig då spelet lanserades några månader innan PS4 släpptes och det fanns ingen bakåtkompatibilitet .

Att PS4-versionen sålt mer säger det mesta.

Nu tänker man släppa det på PC och hade man släppt något där som ser ut som ett uppskalat PS3-spel så hade folk gnällt då också.

"Damned if you do, damned if you don't."

Skriv svar