Mafia fyller 20 - ges bort gratis på Steam

Medlem
Skrivet av Metroid:

Originalet är vida överlägset remaken på alla punkter tycker jag. Den som inte har spelat det ännu, gör det nu.

Tror inte det håller idag om man inte spelade och gillade det när det var nytt. För de flesta nya spelare är det nog lika bra att satsa på remaken.

Avstängd
Skrivet av Lilagröt:

Tror inte det håller idag om man inte spelade och gillade det när det var nytt. För de flesta nya spelare är det nog lika bra att satsa på remaken.

Mja det som har åldrats mycket i originalet är grafiken(som är betydligt vackrare i remaken), och att det är svårt och orättvist på ett sätt bara gamla spel kan vara.

Om man bara vill ha en vacker genomgång av storyn(som är väldigt bra) och se den enorma variationen i uppdragen passar remaken förmodligen bäst. Man får tänka på att Mafia var typ det snyggaste spelet när det kom så det var ju en del av upplevelsen då som man går miste om nu när det ser ut som skit. Remaken är också en mycket mer strömlinjeformad upplevelse än originalet.

Men om man också vill ha intressant gameplay tycker jag originalet är mycket bättre.
Men det beror på vad man gillar. Remaken har modernt cookiecutter-gameplay som nästan spelar sig självt medan originalet är svårt som fan, svårt till frustration ibland där man ofta måste spela om segment många gånger för att man dör. Sånt gillar jag.

Om man jämför en strid här från remaken vid 7:25:

Med samma strid från originalet vid 4:25:

Så tycker iaf jag att originalet är ungefär 100 gånger intressantare, och rent estetiskt vackrare.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

En sak jag minns med Mafia var att om man laddade om sitt vapen innan man hade tömt magasinet så förlorade man den ammunitionen. Är ju realistiskt, men man är så van att ladda om hela tiden i spel så det krävs lite eftertanke när man spelar.

Jag vill minnas att det var vanligare förr.
Battlefield hade också så tex
Otrolig jäkla korkat gameplay som det är nu i många spel att man kan kasta magasin stup i ett och inte förlora nån ammo.
"Konsolifiering"?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Orginal Mafia, Max Payne och Jedi Outcast är tre av de bästa tredjepersonspel som någonsin gjorts

Det är tre mästerverk, verkligen.

Mafia ligger mig varmt om hjärtat. Jag brukar suga på racingspel, men i Mafia gick det som smort.

Illusion Softworks vilka spel, Hidden and Dangerous och Mafia, ja jag är 50+...

Medlem

Riktigt bra spel för sin tid. Galet att det gått 20 år sen det släpptes. Minns att min dator knappt mäktade med men att jag envisades att spela det ändå.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Tror inte det håller idag om man inte spelade och gillade det när det var nytt. För de flesta nya spelare är det nog lika bra att satsa på remaken.

Det håller än idag vill jag lova.
Remaken är bra den med men man borde ha varit mer trogen till originalet.

Medlem
Skrivet av Emsa:

Det håller än idag vill jag lova.
Remaken är bra den med men man borde ha varit mer trogen till originalet.

Så en gosse på 15 år idag skulle alltså föredra originalet framför remake? Tror det mest är vi som spelade originalet när det var fräscht som föredrar det.

Medlem

Originalet var mitt favorit spel då 2002 men skulle aldrig klara av att spela det nu 20år senare. Lite därför en remake har kommit som passar bättre och är lite bättre att spela nu. Tycker remake versionen är bättre på alla punkter och inte som vissa andra skriver här inne. Måste nog vara för att originalet allyid ska va bättre än ny versionen, varför vet jag inte

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Så en gosse på 15 år idag skulle alltså föredra originalet framför remake? Tror det mest är vi som spelade originalet när det var fräscht som föredrar det.

Troligtvis inte. Det blir lätt att man ser gamla favoritspel i ett rosa nostalgiskimmer

Själv har jag inte spelat Mafia men hört oerhört mycket gott om det. Missade det av någon anledning. Så passade på att köpa remaken för 13.99 euro idag, ska nog bli kul!


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

12
Skriv svar