The Lord of the Rings - The Rings of Power

Medlem
Skrivet av abso:

Jämförelsen med GoT gjordes pga. att skribenten ansåg att den påminde om denna serie.

Ja det förstår jag

Medlem

Över förväntan! Visuellt helt enastående, men det är väl något man visste. Men tycker även att deras art direction överlag är grym och att se en serie som ser ut som det bästa Hollywood producerar i film är speciellt. Så många delar av middle-earth, eller Arda får man väl säga, som man drömt om att se i en så snygg tolkning. För de som tolkat städerna har verkligen lyckats imo.

Tycker det är en skön känsla som infinner sig och musiken har flera gånger imponerat. Skådisarna funkar bra, speciellt Galadriel och Elrond. Men vilken skillnad från teasern som visades upp!

Jämfört med The Hobbit så är det tack o lov många rätt där Hobbit gjorde fel. Vet inte varför men likheter med Hobbit var nog det jag främst oroade mig för, men detta är definitivt mer LOTR, eller ptja, kanske lite D&D nästan. Det är inte särkilt GOT, vilket känns lugnande. GOT är grymt men LOTR är något annat. Fick flera gånger suget att spela Skyrim eller Witcher 3, speciellt när han alven med pilbåge äventyrande.

Storyn är tillräckligt bra o jag förväntar mig inte LOTR-klass här, främst för att Silmarillion inte direkt är en bok som går att översätta till film och LOTR är en av mina favoriter. Men de funkar o är lite som Mandalorian, ett äventyr som är roligt att följa hitills.

Jaja, jag ser fram emot att se detta varje fredag. Mysigt!

Så vem är the stranger? Förstår ju att de hade velat ha med Gandalf, men han kommer i third age. Samma med Sauroman. Blue wizard? Eller är det Sauron på något märkligt sätt. Känns som något annat men jaja får väl se.

Jag gissar på en blue wizard, då det är så mycket likheter till just wizard och jag antar meteoren var deras sätt att visa hur en Einur kommer till Arda.

Inaktiv

Såg första avsnitten nu.
Bättre än förväntat åtminstone.

Jäkligt snyggt, som andra skrivit.
Får rätt Tolkien-vibbar av miljön.
Det händer äventyrliga fantasy-grejer hela tiden, så det är lite fart också vilket jag gillar. Inget trist "prata strategi i ett grått rum 15min varje avsnitt" om man nödvändigtvis ska jämföra med GoT då.
Lite ojämnt skådespeleri kan jag tycka, och ett par skämmiga scener här och där.
Viss rollsättning känns helt fel och viss känns helt rätt.
Blir supersugen på att spela DnD.

Över lag: rätt ojämn serie hittills, men snygg och bra fart.

Medlem

Bra första avsnitt, väntar med andra tills imorgon eller nästa helg kanske, vill ha sällskap av ett glas pap de nufe eller två och en riktigt färsk baksnus för att maxa njutningen 🙂


signatur

Styret upp och däcken ner

Geeks Gaming

Snyggt gjort, inget snack där.

Nu har jag bara sett första avsnittet men är det bara jag som har problem med pacingen och klippningen?
Det känns som allt går så sjukt fort och sen klipper man till nästa och sen nästa osv…
Det känns sjukt stressat och stämningen hinner inte riktigt infinna sig

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Snyggt gjort, inget snack där.

Nu har jag bara sett första avsnittet men är det bara jag som har problem med pacingen och klippningen?
Det känns som allt går så sjukt fort och sen klipper man till nästa och sen nästa osv…
Det känns sjukt stressat och stämningen hinner inte riktigt infinna sig

Det du sa med klippningen tänkte jag också på. Flera scener där karaktärer rör sig från A till B på ett märkligt sätt eller där scenen helt enkelt bara klipper för tidigt. Man kommer in i en känsla och börjar precis mysa i den när det plötsligt klipper till något annat. Ofta så snabbt att övergången mellan två olika platser inte blir tydlig förens man såklart ser att det är ett annat ställe.

Inget som direkt förstör men kunde defintivt varit bättre. Gillar världen och musiken så stannar gärna i känslan ett tag.

Geeks Gaming
Skrivet av Pettor:

Det du sa med klippningen tänkte jag också på. Flera scener där karaktärer rör sig från A till B på ett märkligt sätt eller där scenen helt enkelt bara klipper för tidigt. Man kommer in i en känsla och börjar precis mysa i den när det plötsligt klipper till något annat. Ofta så snabbt att övergången mellan två olika platser inte blir tydlig förens man såklart ser att det är ett annat ställe.

Inget som direkt förstör men kunde defintivt varit bättre. Gillar världen och musiken så stannar gärna i känslan ett tag.

Precis så! Man hinner aldrig mysa ner sig. Dialogen känns också lite för snabb för alverna, man är väl ”van” vid tanken av deras nästan sävliga intellektuella smådravel från böckerna och filmerna.

Saknar det lite men kanske blir bättre

Medlem

Tycker också de borde dela upp de tre-fyra parallella berättelserna i avsnitt eller liknande, eller knyta ihop dom genom perspektivet av Galadriel. Just nu blir det lite för mycket hoppa fram o tillbaka. En del av det jag gillar med LOTR är att man främst följer Frodo's perspektiv, och när man väl behöver följa någon annans är man helt med på vilka de andra karaktärerna är eller varför man ska bry sig. Man lär sig även om världen tillsammans med Frodo. Här skulle man kunna göra likadant med Galadriel och sedan låta de andra berättelserna ta form.

Medlem

Tråkigare serie får man nog leta efter.

Tycker att serien är rätt bra än så länge. Älskar vad vi har fått se från harfotarna och dvärgarna. Men visst var väl hela Galadriels del i andra avsnittet väldigt märklig?

Medlem

Tycker den är bra hittills!
Visuellt helt sjuk, bra musik och mycket bra design på kläder, miljöer, karaktärer etc.. Känns väldigt "high fantasy" och inte lika mörk och dyster som filmerna (om det är bra eller dåligt är en smaksak, men jag tycker det är bra).

Men som andra varit inne på så hoppar det lite väl mycket mellan de olika händelserna. Längre sammanhängande sekvenser hade varit trevligt. Gillar Robert Aramayo, tycker han passar som en yngre Elrond, lite mer positiv och "ung" men man kan fortfarande se hur allvarlig han kan vara, som han blev ett par tusen år senare.

Ska bli intressant och se hur det utvecklas!

Geeks Gaming
Skrivet av Fiddi:

Gillar Robert Aramayo, tycker han passar som en yngre Elrond, lite mer positiv och "ung" men man kan fortfarande se hur allvarlig han kan vara, som han blev ett par tusen år senare.

Ska bli intressant och se hur det utvecklas!

Ja just Elrond ska ju gå genom en del så där hoppas jag på en intressant karaktärsutveckling

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fiddi:

Gillar Robert Aramayo, tycker han passar som en yngre Elrond, lite mer positiv och "ung" men man kan fortfarande se hur allvarlig han kan vara, som han blev ett par tusen år senare.

Ska bli intressant och se hur det utvecklas!

Nuh, nowy tends.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Tycker den är bra hittills!
Visuellt helt sjuk, bra musik och mycket bra design på kläder, miljöer, karaktärer etc.. Känns väldigt "high fantasy" och inte lika mörk och dyster som filmerna (om det är bra eller dåligt är en smaksak, men jag tycker det är bra).

Men som andra varit inne på så hoppar det lite väl mycket mellan de olika händelserna. Längre sammanhängande sekvenser hade varit trevligt. Gillar Robert Aramayo, tycker han passar som en yngre Elrond, lite mer positiv och "ung" men man kan fortfarande se hur allvarlig han kan vara, som han blev ett par tusen år senare.

Ska bli intressant och se hur det utvecklas!

Håller med dig till fullo!

Skribent

Har glott på de första avsnitten nu och är positivt överraskad efter den grymt dåliga sista trailern. Milsvida bättre än sanslöst värdelösa The Wheel of Time, som de i princip totalförstört med hänsyn till böckerna.

Gillar kvalitén på skådespeleriet över lag och tycker atmosfären känns riktigt bra, även om det stundtals är lite för snabba hopp. Ska bli riktigt kul att se fortsättningen.

Medlem

gillade första avsnittet. kontrasterna mellan mörkt (sauron / morgoth osv) och lättsamt / "whimsical" (harfoots) känns väldigt tolkien / sagan om ringen, och är något som jag inte tror skulle fungera i tex. GoT (som alla envisas med att jämföra med). gillade musiken också.

vet inte om det är för att jag även sitter och spelar divinity original sin 1 just nu och är på "fantasy-humör", men ser fram emot var det här tar vägen.

Medlem

Har aldrig läst böckerna, utan enbart sett filmerna, så utifrån den bakgrunden tycker jag att serien är riktigt bra hittills. Miljöerna och musiken gör att känslan från filmerna snabbt infinner sig och ska bli intressant att se vart historien tar vägen (är bara avsnitt två av planerade 50). Som i alla nya serier är det många nya karaktärer man ska lära känna, på kort tid, vilket så klart gör att det blir (som vissa påpekat) snabba klipp mellan olika scener, men det är rätt oundvikligt känns det som (GoT hade väl liknande upplägg i de första avsnitten). Lär bli än bättre framöver när man väl lärt känna alla karaktärerna bättre.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Visuellt slående, med musik som är riktigt bra, långt över vad man väntar sig av en TV serie. Men där slutar komplimangerna från min del. Inte en enda karaktär jag gillar, speciellt Galadriel känns helt åt skogen... Inte alls passande och samtidigt så har förändringarna gjort henne till en otroligt tråkig karaktär. Hur man lyckas göra det med någon av Tolkiens karaktärer är i och för sig imponerande.

Storyn verkar också överlag sanslöst dåligt upplagd och känns inte alls rätt för LoTR. Utan den dyra produktion så hade detta inte varit värt att se på i min mening.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Visuellt slående, med musik som är riktigt bra, långt över vad man väntar sig av en TV serie. Men där slutar komplimangerna från min del. Inte en enda karaktär jag gillar, speciellt Galadriel känns helt åt skogen... Inte alls passande och samtidigt så har förändringarna gjort henne till en otroligt tråkig karaktär. Hur man lyckas göra det med någon av Tolkiens karaktär är i och för sig imponerande.

Storyn verkar också överlag sanslöst dåligt upplagd och känns inte alls rätt för LoTR. Utan den dyra produktion så hade detta inte varit värt att se på i min mening.

Såg också första och håller med till 100%.

Det ser bra ut och thats it. Karaktärerna halvstela, manuset sådär och att serien konstant hoppar från det ena till det andra gör att jag blir helt vilsen.

Ska se några fler avsnitt och se om de lyckas knyta ihop påsen. Men jag är långt ifrån såld.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Visuellt slående, med musik som är riktigt bra, långt över vad man väntar sig av en TV serie. Men där slutar komplimangerna från min del. Inte en enda karaktär jag gillar, speciellt Galadriel känns helt åt skogen... Inte alls passande och samtidigt så har förändringarna gjort henne till en otroligt tråkig karaktär. Hur man lyckas göra det med någon av Tolkiens karaktärer är i och för sig imponerande.

Storyn verkar också överlag sanslöst dåligt upplagd och känns inte alls rätt för LoTR. Utan den dyra produktion så hade detta inte varit värt att se på i min mening.

This!

Jag kommer fortsätta kolla och hoppas att storyn blir mer intressant. Just nu byggs det upp så man får lära känna de olika karaktärerna, sen lär det väl bli mer action hoppas jag!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Kollat nu och det känns inte alls hoppigt?

Karaktärerna kommer säkert växa längre fram i serien.

Jag gillar det starkt än så länge!


signatur

IDKFA

Medlem

5/10

+ Visuellt vackert
+ Episk musik
- Mestadels svagt skådespeleri
- Klippning/redigering förstör flytet
- Lite tidigt att klanka ner på manuset, men än så länge känns det svagt

Såg länge fram emot Rings of Power men började ana oråd efter deras Wheel of Time fiasko. Så dåligt är det tack och lov inte, men det känns som man använder Tolkien/Middle-Earth som en marknadsföringsgrej snarare än någonting annat.

Har absolut ingenting emot att man anpassar böcker till serie/film och därmed gör vissa ändringar, men när karaktärer/historier är slaktade blir man bara ledsen och besviken..

Hade dom gjort något eget så hade det nog funkat bättre.

Medlem

Hade låga förväntningar, men betydligt mer LOTR än hobbit, så positivt överraskad. Kommer fortsätta kolla!

Medlem

Skapade en ny tråd för dem som faktiskt vill diskutera seriens innehåll och handling.

https://www.fz.se/forum/trad/450875-lord-of-the-rings-rings-o...

Välkomna! Lämna politiken och annat gnäll här tack ❤️


signatur

IDKFA

Medlem

Orkar inte med allt tjafs om hudfärg och jäkla kulturkrig som alla lägger sin energi på. Diskutera Lord of The Rings eller var vänliga att lämna tråden.

Medlem

Gillade Hobbit bättre, vilket knappast är ett bra betyg.
Ett berättande som hittills varit både sömnigt och rörigt, trista karaktärer och märkliga inslag av politiska agendor som blir så tydliga att de på allvar stör tittandet. Kommer inte se fler avsnitt, 3.5/10

Medlem

Skräp, men det var givet från första trailern.

Inaktiv

Tredje avsnittet var ju ingen höjdare.
Mycket ostiga scener.
Ninja-alverna och killen som insta-dog av ett litet jack i halsen blev lite för mycket.

Medlem

Att folk tjatar även här om hudfärg, go woke go broke (uttrycker sin rasism enligt min mening) i en värld där gamla gubbar är gudar, där träd kan gå och tala, där orcer och andra monster existerar är helt oförståeligt. Det är en tolkning på Tolkiens verk. Om en serie/film hade manus 100% enligt Tolkien så hade vi fått en skogsdunge beskriven för oss i ett helt avsnitt. Gå vidare med era liv och spy galla över något som betyder nåt i stället!

Sett alla 3 avsnitt och är som många andra positivt överraskad. Det var mycket mer inpackat i dessa avsnitt än vad jag trodde. Jag hoppas dom kan knytta ihop allt på ett snyggt sätt. Visuellt är det otroligt vackert, mycket fokus på världen och dess natur vilket känns väldigt typiskt Tolkien. Ser det i 4K och vissa vyer får en att tappa hakan. Det är kul att vara tillbaka i Middle-Earth!
Jag diggar att det inte är så mycket action, utan fokuserar mer på karaktärs - och världsbygge. Lite skeptisk över vissa skådespelarval men överlag är det bra. Jag älskar att orcerna inte är förstörda av ful CGI, dom har verkligen gjort rätt för sig.

Om man är källkritisk mot denna serie men inte Peter Jackssons LOTR så bör man nog tänka om... Peter Jacksson gjorde ett otroligt jobb med LOTR trilogin men även han tog stora konstnärliga friheter. Kan man inte bara vara glad för att vi får mer material baserad på Tolkiens verk att njuta av? Det är trots allt en hyllning till en av världens främsta fantasy författare.
Jag ser fram emot nästa avsnitt!

Avstängd
Skrivet av zevile:

Det är trots allt en hyllning till en av världens främsta fantasy författare.

Nja det är Amazon som köpt upp rättigheterna till ett superstarkt IP som man sedan använt för att skapa denna styggelse till tv-serie. Tolkien vrider sig i graven! Far och son.

Skriv svar